Єдиний унікальний номер 236/1119/17 Номер провадження 22-ц/775/1874/2017
Головуючий в 1 інстанції Бікезіна О.В. Єдиний унікальний номер 236/1119/17
суддя доповідач Новосьолова Г.Г. Номер провадження 22-ц/775/1874/2017
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2017 року м. Бахмут
Апеляційний суд Донецької області у складі:
головуючого судді Новосьолової Г.Г.,
суддів: Новосядлої В.М., Краснощокової Н.С.
за участю секретаря Ротар Я.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Краснолиманського міського суду Донецької області від 21 вересня 2017 року у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку Джерело про визнання договору недійсним, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
21 вересня 2017 року рішенням Краснолиманського міського суду Донецької області у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ОСОБА_2 міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку "Джерело" про визнання договору від 29 червня 2004 року та усіх додатків до нього, що укладений між Яцьківською сільською радою та Громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело", недійсним; про зобов'язання ОСОБА_2 міської ради надати дозвіл на розробку проекту землеустрою для приватизації земельної ділянки №105/104, площею 0,0112 га, яка розташована у с. Яцківка Лиманського району по вул. Оскольській - відмовлено.
Вирішено питання про судові витрати.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач ОСОБА_1, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, мотивуючи про невідповідність висновків суду обставинам справи, а також судом порушені норми процесуального права та неправильно застосовані норми матеріального права, а також.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що суд невмотивовано не прийняв від апелянта письмові докази, відповідь ОСОБА_2 міської ради про відсутність проекту відводу земельної ділянки, який було затверджено рішенням ради. Суд першої інстанції у своєму рішення безпідставно послався на те, що згідно рішення Яцьківської сільської ради від 30 вересня 2008 року, за заявою голови правління громадської організації сімейного відпочинку Джерело від 09 вересня 2008 року термін дії договору продовжено, вирішено внести зміни до договору оренди у частині терміну його дії, продовживши його на 49 років, спотворюючи зміст цього рішення, в якому зазначено тільки про намір укласти додаткову угоду (п.4 рішення).
Яцьківською сільською радою, як органом місцевого самоврядування не приймалось рішень щодо укладення договору та укладання додатку до договору. У рішенні виконкому Яцьківської сільської ради №23 від 23 травня 2003 року зазначено, що ГО СВ Джерело запропоновано зареєструвати та оформити договір оренди (п.4 рішення).
У рішенні Яцьківської сільської ради від 30 вересня 2008 року зазначено про намір внесення змін до договору оренди та укладення додаткової угоди. На думку апелянта, відсутність проекту відводу земельної ділянки, прийняття рішення виконкомом органу місцевого самоврядування, є встановленим фактом про те, що договір оренди, що оспорюється, укладено не у встановлений законом спосіб, з порушенням ст. 16 Закону України Про оренду землі .
Стаття 123 ЗК України та п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування вказують про обов'язкову наявність як відповідного рішення органу місцевого самоврядування про укладення договору оренди, так і про наявність технічної земельної документації щодо землі, яка буде передана в оренду, що передбачено ст.15 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла на час укладання договору.
Тому, договір оренди було укладено не у встановлений законом спосіб, з порушенням статті 16 Закону України Про оренду землі , що є порушенням судом норм матеріального права.
Вказує, що Яцьківською сільською радою та Товариством рибалок - любителів та любителів природи Джерело укладався додаток до договору, а не додаткова угода, що є грубим порушенням діючого законодавства.
Апелянт зазначає, що посилання суду першої інстанції на норми ЦК України, за наявності спеціальних норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносин6и, є неправильним застосуванням норм матеріального права.
Також, вважає висновок суду про те, що укладаючи договір оренди земельної ділянки, відповідачі досягли згоди щодо усіх істотних умов договору, таким що суперечить положенням норм Закону України Про оренду землі (в редакції, яка діяла на час укладення договору).
Вважає, що висновок суду, щодо державної реєстрації договору оренди згідно вимог чинного законодавства та цільового призначення земельної ділянки, є таким, що не відповідає фактичним обставинам справи та порушує норми матеріального права, а безпідставна зміна цільового призначення земельної ділянки, не в установлений законом спосіб, є підставою для визнання договору оренди недійсним.
Спірна земельна ділянка знаходиться в межах села Яцьківка та не відноситься до земель прибережних захисних смуг, відстань до водойму у 100 метрів, передбачена ст.60 ЗК України витримана, сільська рада не заперечує проти надання земельної ділянки йому у власність. З огляду на цю обставину вважає, що земельна ділянка відповідно до ст.38 ЗК України відноситься до земель житлової та громадської забудови, тому ніяк не може відноситься до земель рекреаційного призначення.
Відповідно до ст. 51 ЗК України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарного рекреації, тому наявність дачного або садового будинку не є нецільовим використанням землі, оскільки до складу земель рекреаційного призначення входять і земельні ділянки для дачного будівництва.
Отже, відмова ОСОБА_2 міської ради про надання йому дозволу на розробку технічної документації є такою, що порушує його, передбачене ст.ст. 116,118 ЗК України, право на отримання у власність, безоплатно, шляхом приватизації, земельної ділянки, якою він користується.
Висновок суду про те, що його право не порушено договором оренди, що оспорюється, неможливості передання йому у власність земельної ділянки без зміни її цільового призначення, є таким, що порушує зазначені вище норми матеріального права і не відповідає фактичним обставинам справи.
В судове засідання сторони не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчать телефонограми №5413-5415, які знаходяться в матеріалах справи (а.с.138 Т.2).
До апеляційного суду надійшли заяви від відповідачів ОСОБА_2 міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку Джерело про розгляд справи за їх відсутності (а.с.140, 141).
Відповідно до частини 2 ст. 305 ЦПК України неявка сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.
Вислухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали цивільної справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає відхиленню, а рішення суду першої інстанції залишенню без змін.
Судом першої інстанції встановлено і це підтверджується матеріалами справи:
19 квітня 2017 року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 міської ради Донецької області, громадської організації сімейного відпочинку "Джерело" про визнання договору від 29 червня 2004 року та усіх додатків до нього, що укладений між Яцьківською сільською радою та громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело" недійсним; про зобов'язання ОСОБА_2 міської ради надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою для приватизації земельної ділянки №105/104, площею 0,0112 га, яка розташована у с. Яцьківка Лиманського району по вул. Оскольській.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що є членом громадської організації сімейного відпочинку "Джерело" (раніше мала назву Добровільне товариство рибалок-любителів та любителів природи Джерело ), користується земельною ділянкою №105/104, площею 0,0112 га, яка розташована у с. Яцьківка Лиманського району по вул. Оскольській та надана йому громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело , на підставі укладеного між ними договору, в оренду. На даній земельній ділянці розташований садовий будинок загальною площею 21,4 кв.м, який належить йому на праві власності з побутовими будівлями та спорудами. 29 червня 2004 року між Яцьківською сільською радою та Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело було укладено договір оренди землі, відповідно до якого товариству було передано у платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в с. Яцьківка Краснолиманського району Донецької області, площею 1,9920 га. Строк дії договору був визначений на 5 років. 01 листопада 2008 року додатком до договору строк його дії був подовжений на 49 років. Крім того, було укладено ще декілька додатків до договору щодо зміни орендної плати за орендовану ділянку. Позивач вважає, що укладений договір та усі додатки до нього, треба визнати недійсними, оскільки вони укладені з порушеннями діючого законодавства та спірний договір не відповідає Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220, а оскільки він є власником нерухомого майна, то має право на отримання земельної ділянки у власність шляхом приватизації. Проте, наявність діючого договору оренди позбавляє його такої можливості, оскільки передання земельної ділянки у власність можливо лише після припинення права користування нею.
Тому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просив визнати договір без номеру від 29 червня 2004 року та усіх додатків до нього, укладений між Яцьківською сільською радою та Громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело" недійсним та зобов'язати відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою для приватизації земельної ділянки № 105/104, площею 0,0112 га, яка розташована по вул. Оскольській в с. Яцьківка Лиманського району (а.с.5-6).
22 травня 2003 року рішенням Яцьківської сільської ради Про затвердження проекту відведення та надання в оренду земельної ділянки добровільному товариству рибалок-любителів та любителів природи Джерело для обслуговування бази відпочинку на території Краснооскільської зони відпочинку Яцківської сільської ради №23:
- затверджено проект відведення земельної ділянки, кадастровий номер 1423087600:01:001:0016, добровільному товариству рибалок-любителів та любителів природи Джерело для обслуговування бази відпочинку за рахунок земель житлової та громадської забудови Яцьківської сільської ради загальною площею19 920 кв.м (у тому числі тимчасово забудованих 4 315 кв.м.);
- надано добровільному товариству рибалок-любителів та любителів природи Джерело в оренду на п'ять років земельну ділянку загальною площею 19 920 кв.м за рахунок земель житлової та громадської забудови;
- запропоновано добровільному товариству рибалок-любителів та любителів природи Джерело оформити та зареєструвати договір оренди земельної ділянки (а.с.13 т. 1).
29 червня 2004 року між орендодавцем Яцьківською сільською радою, в особі сільського голови ОСОБА_3, та орендарем - Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело , в особі голови товариства ОСОБА_4, було укладено договір оренди землі.
Зі змісту договору вбачається, що п. 1 щодо предмету договору, зазначено орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться с. Яцьківка територія Яцьківської сільської ради, для експлуатації площадок для кемпінгів на підставі рішення Яцьківської сільської ради від 22 травня 2003 року №23.
Відповідно до п.2, 5, 8, 9 договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1 9920 га, у тому числі тимчасова забудова - 0,4315 га, інші землі - 1,5605 га зістроком дії договору на 5 років, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 145017,60 гривень, орендна плата складає 14 342, 40 гривні на рік, у тому числі ПДВ 2390,40 гривень.
Щодо умов використання земельної ділянки, то відповідно до п.15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування кемпінгу, цільове призначення - експлуатація площадок для кемпінгів, умови збереження стану об'єкта оренди - використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
У п.30 договору зазначено права орендаря використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням самостійно господарювати на земельній ділянці, а п.31 визначені обов'язки орендаря, які він зобов'язаний виконувати відповідно до до вимог ст.96 Земельного кодексу України.
Відповідно до пункту 38 Договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за : взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Прикінцеві положення Договору вказують на те, що невід'ємною частиною договору є план (схема) меж земельної ділянки (в якій вказано кадастровий номер земельної ділянки та її межі)
Договір зареєстрований Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 29 червня 2004 року за № 35 (а.с.121-123 т. 1).
Між сторонами, в частині зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки протягом 2005 - 2010 рр., укладались додатки та додаткова угода до договору оренди земельної ділянки №35 від 29 червня 2004 року, які реєструвались у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді та в управлінні Держкомзему у м. Красний Лиман Донецької області (з внесенням запису в Державного реєстру земель) (а.с.124-130 Т.1).
До Договору додано: ситуаційну схему земельної ділянки, викопіювання з чергового кадастрового плану, експлікації земельних угідь, земельно-кадастровий план земельної ділянки, каталог координат кутів зовнішніх меж користування (а.с.16-26 Т.2).
20 травня 2006 року між позивачем ОСОБА_1, як членом товариства та Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело був укладений договір про передачу у тимчасове користування земельної ділянки площею 112 кв.м, відповідно до затвердженого планування. Строк користування земельною ділянкою регламентується договором оренди земельної ділянки між товариством Джерело та Яцьківською селищною радою. Крім того, позивач сплачував плату за користування електроенергії на ділянці, а також внески за сплату орендної плати за землю, здійснював оплату членських внесків, що підтверджується розрахунковою книжкою (а.с.69-70 Т.1).
ОСОБА_5 витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно комунальним підприємством Бюро технічної інвентаризації м. Слов'янську, за ОСОБА_1 відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно без номеру виданого від 12 липня 2010 на підставі рішення Яцьківської сільської ради, зареєстровано право власності на садовий будинок, який розташований за адресою: Донецька область, Краснолиманський район, с. Яцьківка, вул. Оскольська, будинок 105/104 (а.с.66 - 67 Т.1).
30 вересня 2008 року рішенням Яцьківської сільської ради Про подовження терміну договорів оренди земельних ділянок розглянута заява голови правління Добровільного товариства рибалок-любителів та любителів природи Джерело ОСОБА_6 від 09 вересня 2008 року, та вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Яцьківською сільською радою та Краматорською громадською організацією Добровільне товариство рибалок-любителів та любителів природи Джерело в частині терміну дії договору, встановивши 49 років, і укласти про це додаткову угоду 49 років (а.с. 14 т. 1).
01 листопада 2008 року за №20 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо внесення змін до пункту 8 Договору, встановивши строк дії Договору на 49 років, подальшому даний додаток 30 червня 2011 року був зареєстрований у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК (а.с.21, 128, 148 т. 1).
Відповідно до рішення Краснолиманської міської ради від 23 липня 2015 року №6/44-3461 Про добровільне об'єднання територіальних громад територіальні громади селищ міського типу, села Краснолиманскього району Донецької області об'єднанні в Краснолиманську об'єднану територіальну громаду з центром в м. Красний Лиман, Краснолиманську міську раду визнано правонаступником активів і пасивів (а.с.119 т.1).
Рішенням Краснолиманської міської ради від 27 листопада 2015 року № 7/1-13 Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради від 17 листопада 2015 року № 7/1-8 Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ , припинено шляхом реорганізації (приєднання до Краснолиманської міської ради Донецької області) юридичну особу - Яцьківську сільську раду, ЄДРПОУ 05380450 (а.с.84 т. 1).
ОСОБА_5 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну реєстрацію Яцьківської сільської ради, код ЄДРПОУ 05380450, припинено в результаті реорганізації (а.с.43-44 т. 1).
Відповідно до частини 1 пункту 3 Постанови Верховної Ради України № 984-19 від 04 лютого 2016 року місто ОСОБА_7 перейменовано у місто ОСОБА_7.
Громадська організація Сімейного відпочинку Джерело (код ЄДРПОУ 23344452) є правонаступником прав та обов'язків Добровільного товариства рибалок-любителів та любителів природи Джерело (код ЄДРПОУ 23344452).
ОСОБА_5 з п. 1.6. Статуту Громадської організації Сімейного відпочинку Джерело , організація є юридичною особою (а.с.37 зворот, т.1).
ОСОБА_5 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань особою, яка уповноважена представляти Громадську організацію Сімейного відпочинку Джерело , код ЄДРПОУ 23344452, зазначено ОСОБА_8 (а.с.45-47 т. 1).
ОСОБА_5 повідомлення відділу у ОСОБА_2 районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23 травня 2017 року земельна ділянка, яка знаходиться в с. Яцьківка, кадастровий номер 1423087600:01:001:0016, площею 1,992 га знаходиться в оренді Громадської організації Сімейного відпочинку Джерело (а.с.147 т. 1).
Сторони умови Договору не оскаржують.
18 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до ОСОБА_2 міської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки безоплатно у власність, орієнтовною площею 0,0112 га. 01 грудня 2016 року на ім'я позивача направлено лист за № 3244, зі змісту якого вбачається, що ОСОБА_2 міська рада відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки витребувана земельна ділянка перебуває в оренді у ГО СВ Джерело (раніше ДТРЛП Джерело ), членом якого є позивач, на підставі чинного договору оренди, укладеного з колишньою Яцківською сільською радою 29 червня 2004 року, зареєстрованого Краснолиманським РВ Донецької РФ ДП Центр державного земельного кадастру (а.с.11 Т.1).
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, суд першої інстанції виходив з того, що в ході судового розгляду судом не було встановлено факту порушення прав позивача, як користувача земельної ділянки. Спірний договір оренди вчинений у формі, встановленій законом, спрямований на реальне настання правових наслідків та тривалий час виконується сторонами, жодних належних та допустимих доказів на підтвердження факту порушення сторонами виконання умов спірного договору не надано. Сторони договору не заявляли про його розірвання. Враховуючи, що будь-яких інших доводів в обґрунтування зазначених вимог позивачем не наведено, жодних належних та допустимих доказів, які б були підставою для визнання зазначеного договору недійсним не надано, суд визнав необґрунтованими вимоги позивача про визнання договору оренди недійсним.
Суд також зазначив, що, оскільки вимога позивача про зобов'язання ОСОБА_2 міської ради надати їй дозвіл на розробку технічної документації для приватизації земельної ділянки № 105/104 по вилці Оскольській в с. Яцьківка Лиманського району Донецької області є похідною та безпосередньо пов'язаною із вимогою про визнання договору оренди землі недійсним, то, відмовляючи у задоволенні першої вимоги, суд вважав за необхідне відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог в частині зобов'язання вчинити певні дії. На думку суду, органом місцевого самоврядування було правомірно відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації для приватизації земельної ділянки з урахуванням наявності чинного договору оренди цієї ділянки.
Такий висновок суду є правильним.
Частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування встановлює Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР (з урахуванням відповідних змін на час видання спірного рішення; далі - Закон України N 280/97-ВР).
Стаття 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
ОСОБА_5 з пунктом 34 частини 1 статті 26 цього Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської рад здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ передбачені ст.12 ЗК України.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку отриманого відділом у ОСОБА_2 районі Головного управління Держгеокадастру у Донецької області, земельна ділянка, кадастровий номер 1423087600:01:001:0016, яка розташована за адресою Донецька область, Краснолиманський район, с. Яцьківка, площею 1.9920 га, знаходиться у державній власності розпорядником якої є Яцьківська сільська рада. Вказана земельна ділянка відноситься до категорії - землі рекреаційного призначення, щодо стосується виду використання земельної ділянки зазначено, для експлуатації площадок для кемпінгів. Зазначена земельна ділянка знаходиться в оренді громадської організації Сімейного відпочинку Джерело , дата державної реєстрації 29 червня 2004 року, зі строком дії до 29 червня 2053 року (а.с.48-49 Т.2).
ОСОБА_5 зі статтею 50 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
Відповідно до статті 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.
Враховуючи вище встановлені обставини та зазначені вимоги Земельного кодексу, Громадської організації сімейного відпочинку Джерело надано в оренду земельну ділянку для обслуговування бази відпочинку за рахунок земель житлової та громадської забудови, яке знаходиться на землях рекреаційного призначення (землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів).
Частиною 2 статті 52 Земельного кодексу України визначено, що на землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель.
Тобто, зазначені норми забороняють використання земель рекреаційного призначення не за призначенням, у тому числі, шляхом їх забудови житловими будинками, комплексами, об'єктами соціальної інфраструктури та торгівлі.
ОСОБА_5 з Державним класифікатором будівель і споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Держстандарту України від 17.08.2000 року № 507, чинний з 01.01.2001 року, будинки дачні та садові віднесені до підкласу 1110.4 класу 11 Будівлі житлові , код СРС 52111.р1; натомість кемпінги віднесені до підкласу 1211.3 класу 12 Будівлі нежитлові , код СРС-52124.р1.
Таким чином, суд першої інстанції правильно прийшов до висновку, що позивач у порушенні норм діючого законодавства маючи у тимчасовому користуванні земельну ділянку розмістив на ній капітальну житлову будівлю замість будівлі кемпінгу, що за своєю сутністю є нежитловою будівлею і призначений для тимчасового використання.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України Про оренду землі ).
Відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла на час реєстрації Договору, істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; оренда плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
В свою чергу ст. 19 цього Закону встановлено, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Відповідно до ст.203 ЦК України в редакції, яка діяла на час реєстрації договору, визначала такі загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до частини 3 ст. 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
ОСОБА_5 із частиною 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 627 ЦК України передбачено свободу договору, тобто сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до частини 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договір є обов'язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).
Відповідно до ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
З огляду на вказані норми законодавства, суд першої інстанції в межах заявлених позовних вимог, правильно виходив з того, що при укладанні договору оренди земельної ділянки між Яцьківською сільською радою та Добровільним товариством рибалок-любителів природи Джерело було досягнуто всіх істотних умов договору.
Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що вчиненням цього правочину права та законні інтереси ОСОБА_1 не порушено. Недоліки, які, на думку позивача, мали місце при укладанні договору оренди, зокрема, відсутність проекту та акту приймання-передачі, не свідчать про порушення його прав, у зв'язку з чим, суд правильно відмовив у задоволенні позову про визнання договору оренди недійсним.
Такий висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду України, викладеного у справі № 6-1512цс16, а саме, якщо відсутність у договорі однієї з істотних умов не унеможливила виконання договору, і сторони протягом певного часу виконували договір погодженим способом, то незгода позивача з умовою виконання договору не може бути підставою для визнання його прав порушеними в момент укладення договору та визнання його недійсним з цих підстав.
Слід зауважити, що позивач отримав у користування земельну ділянку зі строком користування нею в межах договору оренди, що оскаржується, на підставі договору від 15 вересня 2007 року. Тобто, отримуючи земельну ділянку у користування, він прийняв та погодився з умовами договору оренди, що укладений між радою та товариством.
Та обставина, що на виконання договору оренди були укладені не додаткові угоди, як було зазначено в рішенні Яцьківської сільської ради, а додатки, що, на думку позивача, свідчить про невиконання рішення сільської ради, не може бути підставою для визнання договору оренди недійсним.
Доводи про те, що жодний додаток до договору оренди не був зареєстрованим у відповідному державному органі земельних ресурсів, спростовуються матеріалами справи.
Посилання в апеляційній скарзі на те, що земельна ділянка не є сформованою, а тому вона не може бути об'єктом цивільних прав і, відповідно, укладений стосовно неї договір є недійсним, спростовується встановленими судом обставинами. Із плану (схеми) меж земельної ділянки вбачається опис меж земельної ділянки, наданої в оренду за оспорюваним договором оренди.
Виходячи з встановлених обставин, наданих сторонами доказів та вимог закону, суд першої інстанції обґрунтовано ухвалив рішення про відмову у позові з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстав для скасування рішення суду в межах доводів апеляційної скарги не має, доводи апеляційної скарги необґрунтовані і не спростовують висновків суду першої інстанції, тому апеляційну скаргу слід відхилити. а рішення суду першої інстанції - залишити без змін.
Відповідно до ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308, 315 ЦПК України, апеляційний суд,
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 відхилити.
Рішення Краснолиманського міського суду Донецької області від 21 вересня 2017 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Головуючий Судді
Суд | Апеляційний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2017 |
Оприлюднено | 11.12.2017 |
Номер документу | 70780627 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Донецької області
Новосьолова Г. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні