Постанова
від 05.12.2017 по справі 807/218/17
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2017 рокум. Ужгород№ 807/218/17

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Рейті С.І.

при секретарі судового засідання Кречко Л.В.

за участю представників

позивача: ОСОБА_1 (довіреність від 10.03.2017 року № 26)

відповідача: ОСОБА_2 (довіреність від 20.06.2017 року № 06-20/1323)

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Комерцконсалт" до Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 5 грудня 2017 року проголошено вступну та резолютивну частини Постанови. Постанова в повному обсязі складена 11 грудня 2017 року.

Приватне підприємство "Комерцконсалт" (далі - позивач, ПП "Комерцконсалт") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Закарпатська ОДА), яким просить визнати протиправними дії Закарпатської ОДА щодо повернення позивачу технічної документації із землеустрою відповідно до листа від 07.11.2016 року № 6303/06-21 на підставі відсутності розробленого та затвердженого детального плану території та зобов'язати Закарпатську ОДА розглянути технічну документацію приватного підприємства "Комерцконсалт" із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 1,0939 га, розташованих за межами населених пунктів на території Тур'є-Полянської сільської ради Перечинського району за кадастровими номерами 2123286200:02:016:0004 (площею 0,1040 га), 2123286200:02:031:0006(площею 0,5397 га), 2123286200:02:007:0004 (площею 0,3112 га), 2123286200:02:024:0071 (площею 0,0808 га), 2123286200:02:016:0005 (площею 0,0582 га) з урахуванням протиправності її повернення на підставі відсутності розробленого та затвердженого детального плану території, а також видати розпорядження про затвердження технічної документації та про надання вказаних земельних ділянок в оренду позивачу.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 02.07.2014 року ПП "Комерцконсалт" звернулось до Закарпатської ОДА із клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації землеустрою. Розпорядженням голови Закарпатської ОДА від 17.09.2013 року ПП "Комерцконсалт" надано дозвіл на розроблення технічної документації землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 1,0939 га, розташованих на території Тур'я-Полянської сільської ради Перечинського району. На виконання вказаного розпорядження була розроблена відповідна технічна документація. ПП "Комерцконсалт" звернулось 13.07.2016 року до відповідача стосовно прийняття розпорядження про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки в оренду. Листом від 27.07.2016 року № 4056/06-21 відповідач рекомендував позивачу після виготовлення та затвердження у встановленому законом порядку містобудівної документації звернутись в Закарпатську ОДА для прийняття відповідного рішення. При цьому, було повернуто відповідну технічну документацію із землеустрою. 24.10.2016 року позивач повторно звернувся до відповідача з клопотанням про затвердження технічної документації, однак листом від 07.11.2016 року отримав аналогічну відповідь.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві.

Відповідач подав письмові заперечення проти позову (лист Закарпатської ОДА від 28.08.2017 року № 01-13/26), згідно яких вважає заявлені позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не можуть бути задоволені, мотивуючи це тим, що Закарпатською ОДА відмовлено ПП "Комерцконсалт" у затвердженні документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок для обслуговування малої гідроелектростанції у зв'язку з відсутністю розробленого та затвердженого детального плану території, що передбачено Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", яким, з 01.01.2015 року заборонено надання земельних ділянок для містобудівних потреб, якщо для відповідної території не розроблений план зонування території або детальний план.

В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила, просить суд відмовити в задоволенні позову з мотивів, наведених у запереченнях проти позову.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову, виходячи з наступного:

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, розпорядження голови Перечинської РДА від 28.10.2010 року № 331 ПП "Комерцконсалт" затверджено матеріали вибору місця розташування земельної ділянки, акт вибору земельної ділянки та погоджено вибір земельної ділянки для розміщення малої гідроелектростанції на р. Шипот, за межами населеного пункту на території Тур'я-Полянської сільської ради Перечинського району. Зазначеним розпорядженням дано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Розпорядженням голови Перечинської РДА від 04.02.2011 року № 23 затверджено акт визначення збитків, завданих в результаті вилучення земельної ділянки позивачу, у зв'язку з чим позивач сплатив 153254,54 грн., а також затверджено містобудівне обґрунтування на земельну ділянку для розміщення малої ГЕС дериваційного типу р. Шипот біля с. Т.Поляна Перечинського району.

Розпорядженням голови Перечинської РДА від 08.02.2011 року № 25 "Про внесення змін до розпорядження голови Перечинської районної державної адміністрації від 28.10.2010 року № 331" затверджено та погоджено вибір земельної ділянки площею 1,5050 га (із них 0,9 га - землі лісового фонду, 0,02 га - землі водного фонду, 0,5850 га - землі запасу сільської ради, сільськогосподарського призначення).

На підставі розпорядження голови Перечиснької районної державної адміністрації від 08.02.2011 року № 25 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "Комерцконсалт" на умовах оренди, який отримав позитивний висновок Комісії про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 11.02.2011 року № 014, а також погоджений іншими уповноваженими органами та установами.

Розпорядженням голови Перечинської РДА від 10.05.2011 року № 102 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0937 га на умовах оренди ПП "Комерцконсалт" для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій на р. "Шипот" за межами населеного пункту на території Тур'я-Полянської сільської ради, за межами населеного пункту с. Тур'я Поляна Перечинського району та надано в оренду земельну ділянку площею 1,0937 га строком на 49 років.

19.05.2011 року між Перечинською РДА та ПП "Комерцконсалт" укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,0937 га, строком на 49 років, який зареєстровано у відділі Держкомзему у Перечинському районі від 19.05.2011 року № 213220004000003.

На вказаній земельній ділянці, ПП "Комерцконсалт" здійснено будівництво, введено в експлуатацію та набуто право власності на нерухоме майно - малу гідроелектростанцію, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 29.03.2012 року.

В той же час, Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 10.04.2013 року (справа № 5008/515/2012, головуючий - суддя Русняк В.С.) за позовом прокурора Перечинського району в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області до ПП "Комерцконсалт", Перечинської РДА, визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Перечинської РДА від 10.05.2011 року № 102 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПП "Комерцконсалт"; визнано недійсним договір від 19.05.2011 року оренди земельної ділянки площею 1,0937 га за межами населеного пункту на території Туря-Полянської сільської ради Перечинського району; зобов'язано повернути земельну ділянку 1,0937 га, що розташована за межами населеного пункту на території Туря-Полянської сільської ради Перечинського району до земель запасу Перечинської РДА. Рішення мотивовано тим, що Перечинська райдержадміністрація вийшла за межі власних повноважень, передбачених ч.3 ст. 12 Земельного кодексу України, оскільки, до повноважень районної державної адміністрації надання земель для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств установ та організацій не входить. Зазначене питання відноситься до виключної компетенції Закарпатської обласної державної адміністрації.

Враховуючи наведене, 30.07.2013 року ПП "Комерцконсалт" звернулось до Закарпатської ОДА із клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою. Розпорядженням голови Закарпатської ОДА від17.09.2013 року № 309 ПП "Комерцконсалт" надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 1,0939 га земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Тур'є-Полянської сільської ради Перечинського району Закарпатської області, з подальшим наданням їх в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ та організацій (обслуговування малої гідроелектростанції).

На підставі розпорядження голови Закарпатської ОДА від від17.09.2013 року № 309 та клопотання ПП "Комерцконсалт", ПП ОСОБА_3 (ліцензія АВ № 190967), розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з подальшим наданням в оренду ПП "Комерцконсалт" для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на території Тур'є-Полянської сільської ради Перечинського району.

13.07.2016 року ПП "Комерцконсалт" подало до Закарпатської ОДА заяву щодо затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок для обслуговування малої гідроелектростанції.

Листом заступника голови державної адміністрації ОСОБА_4 від 27.07.2016 року № 4056/06-21, ПП "Комерцконсалт" надано відповідь про відмову останньому у затвердженні технічної документації із землеустрою та наданні земельних ділянок в оренду до врегулювання зазначеного питання у зв'язку з відсутністю розробленого та затвердженого у порядку передбаченому законодавством детального плану території. Також, рекомендовано ПП "Комерцконсалт" після виготовлення та затвердження у встановленому порядку містобудівної документації, звернутися в облдержадміністрацію для прийняття відповідного рішення.

24.10.2016 року ПП "Комерцконсалт", повторно подано заяву до Закарпатської ОДА стосовно затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ та організацій (обслуговування малої гідроелектростанції).

07.11.2016 року листом голови Закарпатської ОДА ОСОБА_5 № 6303/06-21, ПП "Комерцконсалт" відмовлено у затвердженні документації із землеустрою та наданні земельних ділянок в оренду до врегулювання зазначеного питання, у зв'язку з відсутністю розробленого та затвердженого у порядку передбаченому законодавством детального плану території. Також, рекомендовано ПП "Комерцконсалт" після виготовлення та затвердження у встановленому порядку містобудівної документації, звернутися в облдержадміністрацію для прийняття відповідного рішення.

Статтею 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що землеустрій здійснюється на підставі:

а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;

б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;

в) судових рішень.

Рішення Верховної ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

Згідно ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Види документації із землеустрою:

а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;

б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць;

в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів;

г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;

д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб;

е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь;

є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів;

ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

з) робочі проекти землеустрою;

и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України;

і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту;

й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок;

к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.

Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:

у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;

в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.

Отже, одним із видів документації із землеустрою, в тому числі, є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до абз.4 ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Згідно ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Згідно ст.1 Закону України "Про землеустрій", технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

На підставі ст.30 Закону України "Про землеустрій", погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом та іншими законами України.

У відповідності до п.14 ст. 186 Земельного кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується: Верховною ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності; власником земельної ділянки, у разі якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності.

Оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб'єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації (п.15 ст. 186 Земельного кодексу України).

Згідно п.16 ст. 186 Земельного кодексу України Верховна ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб'єкти, визначені цією статтею, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим. Підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації (п. 17 ст. 186 Земельного кодексу України).

Статтею 186-1 Земельного кодексу України визначено повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Зокрема, ч.1. встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури (ч. 2 ст. 186-1 Земельного кодексу України).

Як встановлено ч.7 ст.186-1 Земельного кодексу України, органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Згідно ч.8 ст.186-1 Земельного кодексу України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).

Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.

Таким чином, діюче законодавство України, передбачає, що за наслідками розгляду звернення розробника проектної документації уповноважений орган зобов'язаний в десятиденний термін з дня надходження проекту землеустрою погодити або відмовити в його погодженні, згода або відмова повинна бути оформлена відповідним письмовим висновком, у разі відмови повинен бути наданий вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Натомість, за результатами розгляду проектної документації ПП "Комерцконсалт", Закарпатська ОДА листами від 27.07.2016 року № 4056/06-21 та від 07.11.2016 року № 6303/06-21 зазначила про відсутність інформації про затвердження детального плану території або плану зонування території на якій розташована земельна ділянка та повідомив, що повернеться до розгляду документації після погодження відповідної містобудівної документації.

Зазначені вище листи відповідача не є відповідним рішенням про погодження або відмову у погоджені проекту землеустрою та вони не містять посилання на частини 5, 6 ст.186-1 Земельного кодексу України.

Отже, відповідач, в порушення ст.186-1 Земельного кодексу України, не розглянув та не надав належним чином оформлений письмовий висновок про погодження чи непогодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в десятиденний термін з дня надходження проекту.

Крім того, суд вважає безпідставним посилання відповідача в якості підстави для не розгляду та непогодження проектної документації на положення ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зазначивши про відсутність інформації щодо затвердження детального плану території або плану зонування території на якій розташована земельна ділянка.

Частиною 3 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.

В той же час, ст. 1 Закону України "Про основи містобудування" встановлено, що містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об'єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об'єктів містобудування, спорудження інших об'єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об'єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, ПП "Комерцконсалт" здійснено будівництво, введено в експлуатацію та набуто право власності на нерухоме майно - малу гідроелектростанцію, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 29.03.2012 року, тобто, вказаний об'єкт будівництва вже використовується за його цільовим призначенням. Будівництво інших об'єктів на відповідній земельній ділянці ПП "Комерцконсалт" не передбачено, а тому вказана земельна ділянка не передається для містобудівних потреб, відповідно, на неї не поширюються обмеження, встановлені ч.3 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Слід також зазначити, що згідно з положеннями ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та ст. 123 Земельного кодексу України, заборона передачі (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним для містобудівних потреб без плану зонування або детального плану території стосується ново відведених земельних ділянок та не стосується земельних ділянок, які раніше були сформовані та зареєстровані в Державному земельному кадастрі, а в даному випадку - відповідні земельні ділянки сформовані та їм присвоєно кадастровий номер, який є чинним.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 69 КАС України, доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства та з огляду на положення ст. ст. 71, 72 КАС України, обов'язок доказування покладається в даному випадку на відповідача. Закарпатською ОДА не доведено здійснення заходів, що передбачені ст.186-1 Земельного кодексу України щодо розгляду та надання належним чином оформленого письмового висновку про погодження чи відмову у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в десятиденний термін з дня надходження проекту та, за наведених обставин, суд приходить до висновку, що Закарпатською ОДА порушено вимоги чинного законодавства, в зв'язку з чим позов підлягає до часткового задоволення та слід визнати протиправною відмову Закарпатської ОДА, викладену в листі Закарпатської ОДА від 07.11.2016 року за № 6303/06-21, щодо затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок для обслуговування малої гідроелектростанції ПП "Комерцконсалт" та зобов'язати Закарпатську ОДА повторно розглянути технічну документацію ПП "Комерцконсалт" із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Що стосується позовної вимоги про зобов'язання Закарпатської ОДА видати розпорядження про затвердження технічної документації та про надання земельних ділянок в оренду позивачу, суд вважає вимогу такою, що не підлягає до задоволення, в зв'язку з наступним: відповідно ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

При цьому, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Таким чином, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Згідно Рекомендацій ОСОБА_6 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої ОСОБА_6 міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Отже, дискреційним є повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) обрати один з кількох варіантів рішення.

Наділивши державні органи дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Так, відповідно до пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про судове рішення в адміністративній справі" від 20.05.2013 року за № 7, у разі визнання судом неправомірними дій чи бездіяльності відповідача суд може зобов'язати його вчинити чи утриматися від вчинення певних дій у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути захищено/відновлено порушене право. Резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов'язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє. Суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Суд наголошує, що принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим завданням суду є здійснення правосуддя. Відтак, завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення суб'єктом владних повноважень, а не забезпечення ефективності державного управління, інакше було б порушено принцип розподілу влади та принцип розподілу влади заперечує надання суду адміністративно-дискреційних повноважень.

Таким чином, заявлена вимога про зобов'язання Закарпатської ОДА видати розпорядження про затвердження технічної документації та про надання земельних ділянок в оренду позивачу та рішення суду - є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, в зв'язку з чим в задоволенні позову в цій позовній вимозі слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 2, 17, 71, 86, 160, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов Приватного підприємства "Комерцконсалт" до Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

2. Визнати протиправними відмову Закарпатської обласної державної адміністрації, викладену в листі Закарпатської обласної державної адміністрації від 07.11.2016 року за № 6303/06-21, щодо затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок для обслуговування малої гідроелектростанції Приватному підприємству "Комерцконсалт".

3. Зобов'язати Закарпатську обласну державну адміністрацію повторно розглянути технічну документацію Приватного підприємства "Комерцконсалт" із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 1,0939 га., розташованих за межами населених пунктів на території Тур'я - Полянської сільської ради Перечинського району та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 1,0939 га за кадастровими номерами 2123286200:02:016:0004 (площею 0,1040 га), 2123286200:02:031:0006 (площею 0,5397 га), 2123286200:02:007:0004 (площею 0,03112 га), 2123286200:02:024:0071 (площею 0,0808 га), 2123286200:02:016:0005 (площею 0,0582 га) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ та організацій (обслуговування малої гідроелектростанції).

4. В задоволенні позову в іншій частині позовних вимог - відмовити.

5. Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд в порядку та строки, встановлені ст.186 КАС України. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - протягом десяти днів з дня отримання її копії (копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції).

Суддя ОСОБА_7

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2017
Оприлюднено14.12.2017
Номер документу70852626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/218/17

Постанова від 11.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 21.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський Іван Олександрович

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський Іван Олександрович

Ухвала від 18.01.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський Іван Олександрович

Ухвала від 18.01.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський Іван Олександрович

Постанова від 05.12.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні