Постанова
від 07.12.2017 по справі 820/1072/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2017 р. Справа № 820/1072/17

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого судді Бартош Н.С.,

Суддів: Курило Л.В., Присяжнюк О.В.

при секретарі Дудка О.А.

представників відповідача - Барабаш І.І., Піонтковської А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у м. Києві на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Злако Трейд

до Головного управління ДФС у м. Києві

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ТОВ Злако Трейд , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просив: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві № 0004831406 від 26.04.2016 р. на суму 24640227,42 грн.; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві № 0004841406 від 26.04.2016 р. на суму 340,00 грн.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17 позовні вимоги задоволено частково: скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві № 0004831406 від 26.04.2016 р. на суму 24640227,42 грн.; скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві № 0004841406 від 26.04.2016 р. на суму 340,00 грн. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17 та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Позивач письмові заперечення на апеляційну скаргу не подав.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши постанову суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, та заслухавши пояснення представників відповідача у судовому засіданні, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ Злако Трейд (код ЄДРПОУ 39276275, 61022, м. Харків, вул. Ромена Роллана, буд. 7, кв. 22) зареєстрована як юридична особа в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 27.06.2014 р., основний вид економічної діяльності - виробництво продуктів борошномельно-круп'яної промисловості. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1002698944, 21.04.2016 проведено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ Злако Трейд (код ЄДРПОУ 39276275), внесені зміни щодо повного й скороченого найменувань, місцезнаходження, складу або інформації про засновників.

На підставі направлення від 29.03.2016 р. № 483/26-15-14-06-04, виданого Головним управлінням ДФС у м. Києві, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ Злако Трейд з питань дотримання вимог валютного законодавства України по розрахунках за зовнішньоекономічними експортними контрактами: № Р009041 від 19.11.2014 р., № 101/10007940 від 21.01.2015 р., № Р012561 від 17.02.2015 р., № 101/10012620 від 05.03.2015 р., № 101/10010930 від 18.02.2015 р., укладеними з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC .

Підставою для прийняття податкових повідомлень-рішень зазначено акт № 267/26-15-14-06-04/39276275 від 12.04.2016 р., в якому перевіряючими зафіксовані порушення підприємством позивача ст. 1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті - несвоєчасне надходження валютної виручки за експортним контрактом № Р009041 від 19.11.2014 р. у сумі 57962,30 дол. США.; станом на 05.04.2016 р. встановлено неотримання валютної виручки в загальній сумі 1527232,7 дол. США, у тому числі: за експортним контрактом № 101/10010930 від 18.02.2015 р. у сумі 485981,10 дол. США; за експортним контрактом № 101/10012620 від 05.03.2015 р. у сумі 504928,90 дол. США; за експортним контрактом № 101/10007940 від 21.01.2015 р. у сумі 434175,30 дол. США; за експортним контрактом № Р012561 від 17.02.2015 р. у сумі 102147,40 дол. США. Також встановлено, що порушення п. 1 ст. 9 Декрету КМУ Про систему валютного регулювання та валютного контролю , а саме: порушення строків декларування станом на 01.10.2015 р., 01.01.2016 р.

У зв'язку з виявленими порушеннями, спірним податковим повідомленням-рішенням № 0004831406 від 26.04.2016 р. підприємству позивача нараховано пеню у сфері зовнішньоекономічної діяльності на суму 24640227,42 грн., відповідно до ст. 4 Закону України від 23.09.1994 р. 185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті зі змінами та доповненнями, де вказано, що за порушення резидентами строків, передбачених статтями 1 та 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару). Також спірним податковим повідомленням-рішенням № 0004841406 від 26.04.2016 р. на суму 340,00 грн. до підприємства позивача застосовані штрафні санкції відповідно до п. 2 ст. 16 Декрету КМУ Про систему валютного регулювання і валютного контролю від 19.02.1993 р. № 15-93, (зі змінами та доповненнями), вимог п. 2.7 Положення про валютний контроль , яке затверджено Постановою Правління НБУ від 08.02.2000 р. № 49 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.04.2000 р. за № 209/4430, зі змінами та доповненнями.

Не погодившись з прийнятими контролюючим органом податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.

Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими в частині скасування спірних податкових повідомлень-рішень.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Судовим розглядом встановлено, що ТОВ Злако Трейд укладено зовнішньоекономічний експортний контракт від 19.11.2014 р. № Р009041 з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC на продаж кукурудзи 3 класу для кормових цілей українського походження врожаю 2014 року.

Перевіркою проведення розрахунків у грошовій формі при здійсненні експортних операцій за контрактом № Р009041 від 19.11.2014 р. встановлено, що ТОВ Злако Трейд згідно з митними деклараціями відвантажено нерезиденту товар на загальну суму 220445,15 дол. США (4199390,01 грн.). Валютні кошти від нерезидента AGROLIGA GROUP PLC надійшли на загальну суму 220975,70 дол. США (513740,41 грн.), що підтверджено виписками ПАТ РАДИКАЛ БАНК , у тому числі на суму 57962,30 дол. США з порушенням термінів розрахунків, передбачених ст. 1 Закону України від 23.09.1994 р. № 185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .

Також, ТОВ Злако Трейд укладено зовнішньоекономічний експортний контракт № 101/10010930 від 18.02.2015 р. з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC на продаж пшениці 5 (група Б) та/або 6 класів українського походження врожаю 2014 року. Перевіркою проведення розрахунків у грошовій формі при здійсненні експортних операцій за контрактом № 101/10010930 від 18.02.2015 р. встановлено, що ТОВ Зернова група Київ згідно з митними деклараціями відвантажено нерезиденту товар на загальну суму 485981,10 дол. США (9808826,49 грн.).

Підставою для висновків податкового органу про порушення підприємством позивача валютного законодавства слугувала та обставина, що до перевірки не надано виписок уповноваженого банку з валютного-розрахункового рахунку, що свідчать про надходження коштів від нерезидента AGROLIGA GROUP P LC . Також визначено ненадходження валютних коштів у сумі 485981,10 дол. США.

Згідно з митними деклараціями за зовнішньоекономічним експортним контрактом № 101/10012620 від 05.03.2015 р. з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC відвантажена пшениця 3 (група А) класу українського походження врожаю 2014 року на загальну суму 504928,90 дол. США (10811991,27 грн.), але до перевірки не надано виписок уповноваженого банку з валютно-розрахункового рахунку, що свідчать про надходження коштів від нерезидента AGROLIGA GROUP PLC .

За зовнішньоекономічним експортним контрактом № 101/10007940 від 21.01.2015 р. з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC на продаж пшениці 3 (група А) класу українського походження врожаю 2014 року, згідно з митними деклараціями відвантажено товар на загальну суму 434175,30 дол. США (9866005,81 грн.), але позивачем не надано виписок уповноваженого банку з валютного-розрахункового рахунку, а також ненадходження валютних коштів у сумі 434175,30 дол. США.

Відповідно до зовнішньоекономічного експортного контракту № Р012561 від 17.02.2015 р. з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC на продаж пшениці 6 класу українського походження врожаю 2014 року, згідно з митними деклараціями відвантажено товар на загальну суму 102147,40 дол. США (2401080,16 грн.), але позивачем не надано виписок уповноваженого банку з валютного-розрахункового рахунку та ненадходження валютних коштів у сумі 102147,40 дол. США.

Також, перевіркою встановлено порушення вимог ст. 9 Декрету КМУ від 19.02.1993 р. № 15-93. Рішення відповідача вмотивоване відсутністю банківських виписок ПАТ Радикал банк з валютного рахунку ТОВ Зернова група Київ за 07.07.2015 р., та виписки ПАТ Юніон Стандарт Банк з 25.08.2015 р. по 30.08.2015 р.; з 27.08.2015 р. по 02.09.2015 р.; з 02.09.2015 р. по 08.09.2015 р.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог в частині скасування спірних податкових повідомлень-рішень, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем під час проведення перевірки не взяті до уваги банківські виписки з валютного рахунку позивача, зокрема: 1) виписка ПАТ Радикал банк за 07.07.2015 р.. Дата: 07.07.2015 р. Сума: 85600, дол. США, у т.ч.: 21400,00 дол. США, еквівалент грн. - 455090, 20 грн. Призначення платежу: зарахування експортної виручки згідно дог. № 101/10007940 від 21.01.2015 р. (25% надходжень в іноземній валюті, що зараховано на рахунок Позивача) та 64200 дол. США (75 % обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті); 2) виписка ПАТ Юніон Стандарт Банк з 25.08. по 30.08.2015 р. Дата: 28.08.2015 р. Сума: 1500000,00 грн. Призначення платежу: Зарах. з рах.лоро:1222.196.804 оплата пшен. 3 клас.контр.101/10007940 від 21.01.2015 р. Платник AGROLIGA GROUP PLC, Кіпр, Банк Естонія, отр-ч ТОВ ЗЕРНОВА ГРУПА КИЇВ , ЄДРПОУ 39276275; 3) виписка ПАТ Юніон Стандарт Банк з 27.08. по 02.09.2015 р. Дата: 01.09.2015 р. Сума: 1500000,00 грн. Призначення платежу: Зарах. з рах.лоро:1222.196.804 оплата пшен. 3 клас.контр.101/10007940 від 21.01.2015р. Платник AGROLIGA GROUP PLC, Кіпр, Банк Естонія, отр-ч ТОВ ЗЕРНОВА ГРУПА КИЇВ , ЄДРПОУ 39276275; 4) виписка ПАТ Юніон Стандарт Банк з 02.09. по 08.09.2015 р. Дата: 01.09.2015 р. Сума: 1500000,00 грн. Призначення платежу: Зарах. з рах.лоро:1222.196.804 оплата пшен. 3 клас.контр.101/10007940 від 21.01.2015 р. Платник AGROLIGA GROUP PLC, Кіпр, Банк Естонія, отр-ч ТОВ ЗЕРНОВА ГРУПА КИЇВ , ЄДРПОУ 39276275.

Згідно ст. 1 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність , експорт (експорт товарів) - продаж товарів українськими суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності іноземним суб'єктам господарської діяльності (у тому числі з оплатою в негрошовій формі) з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України, включаючи реекспорт товарів. При цьому термін реекспорт (реекспорт товарів) означає продаж іноземним суб'єктам господарської діяльності та вивезення за межі України товарів, що були раніше імпортовані на територію України.

Зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб'єктів господарської діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами. Товар - будь-яка продукція, послуги, роботи, права інтелектуальної власності та інші немайнові права, призначені для продажу (оплатної передачі).

До видів зовнішньоекономічної діяльності, які здійснюють в Україні суб'єкти цієї діяльності, належать, в т.ч. експорт та імпорт товарів, капіталів та робочої сили (ст. 4 вказаного Закону).

Відповідно до ст. 6 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність , суб'єкти, які є сторонами зовнішньоекономічного договору (контракту), мають бути здатними до укладання договору (контракту) відповідно до цього та інших законів України та/або закону місця укладання договору (контракту). Зовнішньоекономічний договір (контракт) складається відповідно до цього та інших законів України з урахуванням міжнародних договорів України. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими законами України. Зовнішньоекономічний договір (контракт) укладається суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності або його представником у простій письмовій формі, якщо інше не передбачено міжнародним договором України чи законом. Повноваження представника на укладення зовнішньоекономічного договору (контракту) може випливати з доручення, статутних документів, договорів та інших підстав, які не суперечать цьому Закону. Дії, які здійснюються від імені іноземного суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності України, уповноваженим на це належним чином, вважаються діями цього іноземного суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно положень ст. 14 вказаного вище Закону, всі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право: самостійно визначати форму розрахунків по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих, що не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам; безпосередньо брати і надавати комерційні кредити за рахунок власних коштів у діючій на території України валюті та в іноземній валюті як у межах, так і за межами України, самостійно приймати рішення у зазначених питаннях; вільно обирати банківсько-кредитні установи, які будуть вести їх валютні рахунки та розрахунки з іноземними суб'єктами господарської діяльності, користуватись їх послугами, з додержанням при цьому вимог чинних законів України.

Розрахункове та кредитне обслуговування суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності здійснюється на території України банком для зовнішньоекономічної діяльності України і уповноваженими комерційними банківськими та кредитними установами, а також іноземними і міжнародними банками, зареєстрованими у встановленому порядку на території України.

Колегія суддів зазначає, що відносини по зовнішній торгівлі та інших видах зовнішньоекономічної діяльності визначаються спеціальним законодавством, зокрема, Законом України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .

Приписами ст. 1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті передбачено, що виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валюші рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, падання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центральною органу виконавчої влади з питань економічної політики.

Порядок відкриття банками рахунків клієнтів та використання коштів за ними визначаються Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 р. № 492, зі змінами та доповненнями, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.12.2003 р. за № 1172/8493 (далі - Інструкція № 492).

Згідно з п. 1.8 Інструкції № 492, із змінами та доповненнями, банки відкривають своїм клієнтам за договором банківського рахунку поточні рахунки, за договором банківського вкладу - вкладні (депозитні) рахунки. Поточний рахунок - рахунок, що відкривається банком клієнту на договірній основі для зберігання грошей і здійснення розрахунково-касових операцій за допомогою платіжних інструментів відповідно до умов договору та вимог законодавства України.

Згідно з п. 5.2 Інструкції № 492, поточний рахунок в іноземній валюті відкривається суб'єкту господарювання для зберігання коштів і проведення розрахунків у межах законодавства України в безготівковій та готівковій іноземній валюті, для здійснення поточних операцій, визначених законодавством України, для здійснення інвестицій за кордон, розрахунків за купівлю-продаж облігацій зовнішньої державної позики України, для зарахування, використання і погашення кредитів (позик, фінансової допомоги) в іноземній валюті, для надходження іноземних інвестицій в Україну відповідно до законодавства України, а також для проведення операцій, передбачених генеральною ліцензією Нацбанку України на здійснення валютних операцій.

Зокрема, п. 5.3 Інструкції № 492 передбачено, що кошти, перераховані із-за кордону нерезидентами за зовнішньоекономічними контрактами (договорами, угодами), повинні бути зараховані на поточний рахунок в іноземній валюті, через розподільні рахунки.

Відповідно до п. 3 р. 11 Інструкції з бухгалтерського обліку операцій в іноземній валюті та банківських металах у банках України, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 17.11.2004 р. № 555, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.11.2004 р. за № 1511/10110, банк використовує розподільчі рахунки з мстою здійснення валютного контролю та обов'язкового продажу іноземної валюти відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку України з валютного регулювання.

Відповідно до п. 2.3 Інструкції про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 24.03.1999 р. № 136, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.05.1999 р. за № 338/3631, банк знімає експортну операцію резидента з контролю після зарахування виручки за цією операцією па поточний рахунок останнього.

Поряд з цим, згідно ст. 2 Закону України від 23.09.1994 № 185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті з урахуванням змін та доповнень, імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики.

Згідно зі ст. 6 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті строки, зазначені у ст. 1 і ст. 2 цього Закону, можуть бути продовжені центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики у разі виконання резидентами операцій за договорами виробничої кооперації, консигнації, комплексного будівництва, тендерної поставки, гарантійного обслуговування, поставки складних технічних виробів і товарів спеціального призначення. Порядок віднесення операцій резидентів до зазначених у частині першій цієї статті та умови видачі висновків на перевищення строків, зазначених у статтях 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 06.11.2012 р. № 5480-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення інструментів виливу на грошово-кредитний ринок : статтю 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті доповнено новою частиною такого змісту: Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті .

Згідно Постанови Національного банку України від 01.12.2014 р. № 758 Про врегулювання ситуації па грошово-кредитному та валютному ринках України , встановлені: п. 1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 01.12.2014 -03.03.2015.

Згідно Постанови Національного банку України від 03.03.2015 р. № 160 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України , встановлено: п.1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені і статтях 1 та 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 04.03.2015 -03.06.2015.

Згідно Постанови Національного банку України від 03.06.2015 р. № 354 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України ., встановлено: п.1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені у в статтях 1 та 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 04.06.2015 -03.09.2015.

Згідно Постанови Національного банку України від 03.09.2015 р. № 581 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України , встановлено: п.1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях І та 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 04.09.2015 -04.12.2015.

Згідно Постанови Національного банку України від 04.12.2015 р. № 863 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України , встановлене п.1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України 'Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті, здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 05.12.2015 -04.03.2016.

Згідно Постанови Національного банку України від 03.03.2016 р. № 140 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України , встановлено: п.1: Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів. Строк дії з 05.03.2016 -08.06.2016.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті із змінами та доповненнями, порушення резидентами строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що висновки Міністерства економічного розвитку та торгівлі України на продовження термінів розрахунків за контрактами від 19.11.2014 р. № Р009041, від 18.02.2015 р. № 101/10010930, від 05.03.2015 р. № 101/10012620 , від 21.01.2015 р. № 101/10007940 та від 17.02.2015 р. № Р012561 до перевірки не надані.

Згідно з п. 6 Постанови Правління Національного банку України від 16.11.2012 р. № 475 Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті , уповноважений банк зобов'язаний попередньо зараховувати надходження в іноземній валюті, на які поширюється вимога щодо обов'язкового продажу, на окремий аналітичний рахунок балансового рахунку 2603 (далі - розподільчий рахунок), а відповідно до п. 5.3 Постанови № 492, на поточні рахунки в іноземній валюті юридичних осіб-резидентів зараховуються такі кошти: а) через розподільні рахунки: повернені з будь-яких причин нерезидентом, на користь якого були перераховані раніше.

Таким чином, порушення вимог ст.ст. 1, 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті припиняється в момент зарахування виручки на поточний рахунок позивача, а не на розподільчий. При цьому, контролюючий орган, розраховуючи 0,3 % пені, нараховував таку пеню виключно до дня зарахування валютної виручки на поточний рахунок позивача, а не до дня зарахування виручки на розподільчий рахунок позивача.

Враховуючи наведене, колегія суддів зазначає, що якщо валютні кошти по вищезазначених договорах надходили на рахунки ТОВ Зернова група Київ у ПАТ Радикал банк та ПАТ ЮСБ БАНК , то уповноважений банк зобов'язаний попередньо зараховувати такі надходження в іноземній валюті, на які поширюється вимога щодо обов'язкового продажу, на окремий аналітичний рахунок балансового рахунку 2603. В свою чергу, до перевірки не надано виписок уповноваженого банку з валютного/розрахункового рахунку, що свідчать про надходження яких коштів від нерезидента AGROLIGA GROUP PLC .

Крім того, за наявність простроченої заборгованості та порушення Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність та пов'язаних з ним законів, до ТОВ Злако Трейд та нерезидента AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр), за поданням органів ДФС, наказом Мінекономрозвитку України від 04.08.2016 р. № 1270 було застосовано спеціальну санкцію у вигляді індивідуального режиму ліцензування згідно зі ст. 37 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність .

Листом-звеоненням від 04.09.2017 р. № 0409/17-1 компанія AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр) звернулась до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з повідомленням про вжиті нею практичні заходи щодо приведення її зовнішньоекономічної діяльності у відповідність до норм чинного законодавства України. У листі компанії AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр) йде посилання на оскаржуване апелянтом рішення суду першої інстанції, в якій зазначено, що контрагентом ТОВ Злако Трейд , компанією AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр) частково сплачено передбачену відповідними контрактами суми коштів. При цьому, у своєму листі компанія AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр) також повідомляє про часткове погашення своєї заборгованості перед ТОВ Злако Трейд та продовження її погашення, чим підтверджується факт непогашеної заборгованості на момент проведення перевірки.

У зв'язку зі встановленими обставинами, колегія суддів зазначає, що контролюючим органом підприємству позивача правомірно нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД за результатами перевірки ТОВ Зернова група Київ , яка складає 24640227,42 грн.

Також необхідно зазначити, що згідно п .1 ст. 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.1993 р. №15-93 Про систему валютного регулювання та валютного контролю (із змінами та доповненнями), обов'язковому декларуванню підлягають валютні цінності та інше майно резидентів, яке перебуває за межами України.

Станом на 01.10.2015 р. та 01.01.2016 р. у ТОВ Зернова група Київ існувала прострочена дебіторська заборгованість за експортними контрактами: від 18.02.2015 р. № 101/10010930 - на суму 485981,10 дол. США; від 05.03.2015 р. № 101/10012620 - на суму 504928,90 дол. США; від 21.01.2015 р. № 101/10007940 - на суму 434175,30 дол. США; від 17.02.2015 р. № Р012561 - на суму 102147,40 дол. СШA, які були укладені з нерезидентом AGROLIGA GROUP PLC (Кіпр), яка підлягала обов'язковому декларуванню.

В порушення вимог наведеної вище норми, ТОВ Зернова група Київ декларацію про валютні цінності, доходи та майно, що належать резиденту України і знаходяться за її межами до контролюючого органу станом на 01.10.2015 р. та 01.01.2016 р. не подавало, а тому висновок перевіряючи про порушення вимог ст. 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.1993 р. №15-93 Про систему валютного регулювання та валютного контролю (зі змінами та доповненнями) є правомірним.

На підставі п. 2 ст. 16 Декрету КМУ Про систему валютного регулювання і валютного контролю від 19.02.1993 р. № 15-93, (зі змінами та доповненнями),, порушення строків декларування тягне за собою накладання штрафу у сумі, що встановлюється Національним банком України

Згідно пп. 2.3. п. 2 Порядку застосування штрафних санкцій за порушення валютного законодавства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 04.10.1999 р. № 542, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.10.1999 р. за № 712/4005, із змінами та доповненнями, невиконання резидентами вимог щодо порядку та термінів декларування валютних цінностей та іншого майна тягне за собою штраф у сумі, що встановлюється Національним банком України.

Судом першої інстанції не було враховано вищенаведених обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.

Враховуючи те, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17 прийнята з порушенням норм матеріального права, вона підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 209, 254 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у м. Києві на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17 - задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2017р. по справі № 820/1072/17 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Злако Трейд - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України шляхом подання касаційної скарги протягом двадцяти днів з моменту виготовлення повного тексту.

Головуючий суддя (підпис)Бартош Н.С. Судді (підпис) (підпис) Курило Л.В. Присяжнюк О.В.

Повний текст постанова виготовлений та підписаний 12.12.2017 року.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2017
Оприлюднено14.12.2017
Номер документу70956143
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1072/17

Постанова від 07.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 25.07.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 15.03.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 03.04.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні