Справа № 815/6444/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2017 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді - Бутенка А.В., суддів- Завальнюка І.В., ОСОБА_1, розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дії, визнання протиправною та скасування постанови № 27 від 07.12.2017 року та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області в якому позивач просить суд:
1 .Визнати незаконними дії ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.
2. Визнати протиправною та скасувати Постанову №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.
3.Зобов'язати ОСОБА_2 районну виборчу комісію Одеської області сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року з обов'язковим включенням кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 03 грудня 2017 року ОСОБА_2 районною організацізю ВО «Батьківщина» до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області було подано пакет документів в порядку передбаченому ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» для включення кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниц № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449. ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області від 07 грудня 2017 року № 46 ОСОБА_2 районну організацію ВО «Батьківщина» було повідомлено про відхилення поданих кандидатур. Документи, які було подано до ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 відповідають вимогами вищезаначених положень Закону України «Про місцеві вибори» та були прийняті для розгляду ОСОБА_2 районною виборчою комісією Одеської області, що підтверджується підписом голови вказаної комісії ОСОБА_3 про прийняття подання з відповідними додатками. Проте позивач вважає, що дії ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій є незаконними та такими що не відповідають вимогам законодавства про вибори, Постанова №27 від 07 грудня 2017 року є протиправною, тому її належить скасувати, а відповідача зобов'язати сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 з обов'язковим включенням кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина до їх складу, тому звернувся до суду з вказаним позовом.
Представник позивача в судове засідання з'явився. 14.12.2017 року до початку судового засідання ним подано клопотання про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження за його відсутності.
Згідно з ч.4 ст.122 КАС України, особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Представник відповідача в судове не з'явився, повідомлявся належним чином про дату, час та місце проведення судового засідання, заперечень на позов не надав.
Відповідно до ч. 11 ст. 172 КАС України суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Згідно з ч. 12 ст. 172 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За змістом ч. 1 ст. 12 Закону, суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Пунктом 3.1.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом» від 01.11.2013 №15 визначено, у порядку, передбаченому статтею 172 КАС України, звернутися до суду мають право особи, які мають намір реалізувати своє право на участь у виборчому процесі або набути статусу суб'єкта виборчого процесу, у разі відмови в цьому виборчими комісіями або органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що 03 грудня 2017 року ОСОБА_2 районною організацізю ВО «Батьківщина» до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області було подано подання (пакет документів) в порядку передбаченому ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» (далі-Закон) для включення кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449. Дане подання було підписано головою ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» ОСОБА_4
Згідно з п. 4.6 Статуту Всеукраїнського об'єднання «Батькіщина» , голова територіальної партійної організації представляє партійну організацію у відносинах з відповідними органами державної виконавчої влади і місцевого самоврядування, засобами масової інформації, об'єднаннями громадян, політичними партіями та громадськими організаціями (а.с. 20).
Дане право було реалізовано у відповідності до ч.1 ст. 23 Закону, згідно з якою право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання.
ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області від 07 грудня 2017 року № 46 ОСОБА_2 районну організацію ВО «Батьківщина» було повідомлено про відхилення поданих кандидатур (а.с. 39).
Того ж дня, 07 грудня 2017 року о 20.40 відповідачем прийнято Постанову №27 Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.
До складу зазначених дільничних комісій не було включено кандидатури ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина .
За результатами огляду речових доказів (диск із відеозаписом засідання виборчої комісії) судом встановлено, що питання включення кандидатів від ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» до складів дільничних виборчих комісій на засіданні ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області, що відбулось 07 грудня 2017 року розглянуто шляхом відхилення подання, яке підписане головою місцевої партійної організації ОСОБА_5
Надаючи оцінку діям та рішенню відповідача суд дійшов висновку про їх протиправність та невідповідність вимогам законодавства про вибори з огляду на наступне.
Частиною першою статті 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Положеннями ст. 21 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення відповідних місцевих виборів, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.
Громадянин України може одночасно входити до складу лише однієї виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів чи будь-яких інших виборів, або комісії з референдуму, якщо процес зазначених виборів чи референдуму проводиться одночасно з процесом відповідних місцевих виборів.
До складу виборчої комісії не можуть входити кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, їх довірені особи, представники в територіальній виборчій комісії, уповноважені особи місцевих організацій партій, які висунули кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, офіційні спостерігачі, посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів, а також громадяни, які утримуються в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах або мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
У разі, якщо одночасно з місцевими виборами проводяться інші вибори, до складу виборчої комісії не можуть входити кандидати, які балотуються на цих виборах, їх довірені особи, представники в Центральній виборчій комісії, уповноважені особи партій - суб'єктів відповідних виборчих процесів, офіційні спостерігачі.
Відповідно до ч.1 ст. 23 Закону україни «Про місцеві вибори» передбачено що дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:
місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
місцеві організації політичних партій, кандидатів у депутати від яких зареєстровано в багатомандатних виборчих округах;
кандидати у депутати в одномандатних виборчих округах;
кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб'єктами подання, шляхом жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на п'ятий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих місцевими організаціями політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, жеребкування не проводиться.
Кандидатури від таких суб'єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Законом вимогам.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур не приймається.
Відовідно до ч. 4 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» , місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, місцева організація партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії). Подання підписується відповідно керівником місцевої організації партії та засвідчується печаткою відповідної місцевої організації партії або печаткою організації відповідної політичної партії вищого рівня.
Кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносить до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії) за своїм підписом.
Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів.
До подання додаються:
ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи;
заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон);
копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідчена територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідчена нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу.
Частиною 5 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що у поданні щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії зазначаються такі відомості: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) особи; число, місяць, рік народження; громадянство особи; освіта; місце роботи (заняття), посада; місце проживання (адреса житла) особи, а також контактні телефони; наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій чи комісії референдуму; відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку.
Документи, які було подано до ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 були прийняті для розгляду ОСОБА_2 районною виборчою комісією Одеської області, що підтверджується підписом голови вказаної комісії ОСОБА_3 про прийняття подання з відповідними додатками.
Доказів того, що документи, які було подано до ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 не відповідають вимогами положень Закону України «Про місцеві вибори» , а кандидати не відповідають вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, матеріали справи не містять.
Крім того, Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2017 року (а.с. 29- 36) по справі №815/6354/17 за адміністративним позовом ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії, позов ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина задоволено, а саме: визнано незаконними дії ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області щодо відхилення кандидатур ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади. Зобов'язано ОСОБА_2 районну виборчу комісії Одеської області повторно розглянути документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.
14.12.2017 року ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду по справі по справі №815/6354/17 постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2017 року залишено без змін.
Як встановлено у постанові по справі №815/6354/17, на ХІV з'їзді Політичної партії Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» прийнято рішення від 15.11.2017 року «Про участь місцевих організацій політичної партії Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» у місцевих виборах, що відбудуться 24 грудня 2017 року» .
Відповідно до Витягу з протоколу ІІ-етапу ХІІІ звітно-виборчої конференції ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнське об'єднання «Батькіщина» від 11.03.2017 року ОСОБА_4 обрано головою ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнське об'єднання «Батькіщина» .
Також, судом по справі №815/6354/17 встановлено, що Головою ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області ОСОБА_3 було усно повідомлено, що підставами для відхилення кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 були неналежним чином оформлені виборчі документи, а саме - подання підписане головою місцевої партійної організації ОСОБА_5, у якого на думку комісії, відсутнє право підписувати документи ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» з урахуванням висновку Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області №239/2016 року, погодженого начальником Головного управління Державної міграційної служби в Одеській області ОСОБА_6 21.10.2016 року.
Суд враховав, що в листі ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області від 07 грудня 2017 року № 46 відсутні посилання на обставини, що стали підставою для відхилення кандидатур та прийняття постанови № 27, яка оскаржена.
Проте, 08 грудня 2017 року ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду по справі №509/4812/17 залишено без змін постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 5 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» до Таїровської селищної виборчої комісії про визнання протиправними дії, визнання протиправною та скасування постанови Таїровської СВК та зобов'язання повторно розглянути документи щодо реєстрації кандидата на посаду селищного голови, якою адміністративний позов ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» задоволено частково, а саме: визнано протиправною та скасовано постанову Таїровської селищної виборчої комісії №101 від 30.11.2017 року «Про розгляд поданих документів ОСОБА_2 районної організації ВО «Батьківщина» для реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови та кандидатів в депутати Таїровської селищної ради на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 24 грудня 2017 року» в частині відмови в реєстрації кандидатом на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5. Зобов'язано Таїровську селищну виборчу комісію повторно розглянути документи, подані ОСОБА_2 районною організацією ВО «Батьківщина» для реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5.
В мотивувальній частині рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.12.2017 року чітко зазначено, що ОСОБА_5 є громадянином України, на даний час законно очолює ОСОБА_2 районну організацію ВО «Батьківщина» та має право підписувати документи будь-якого характеру, що віднесені до його компетенції.
На момент прийняття постанови Овідіопольського районного суду Одеської області від 5 грудня 2017 року, з якою не погодилась Таїровська селищна виборча комісія, відповідач мав знати як виборча комісія вищого рівня, але зазначені обставини проігноровані при прийнятті постанови № 27, яка оскаржена.
В мотивувальній частині ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду по справі №815/6354/17 зазначено, що суд 1 інстанції дійшов обґрунтованого висновку про незаконність оскаржуваних дій ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області, пов'язаних з безпідставним відхиленням поданих ОСОБА_2 районною організацією ВО «Батьківщина» кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Згідно з ч. 4 ст. 71 КАС України суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року суд зобов'язав ОСОБА_2 районну виборчу комісію Одеської області надати до 09 год. 10 хв. 14.12.2017 року письмові пояснення щодо підстав вчинення дій з прийняття постанови, яка оскаржена, підстав невключення кандидатур, поданих ОСОБА_2 районною організацією Всеукраїнського об'єднання Батьківщина для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №№510682, 610683, 510684, 510685, 510706, 511449 та засвідчені належним чином письмові докази на підтвердження таких підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, що не було зроблено відповідачем при розгляді справи.
Однак, на час прийняття рішення по справі заперечень та жодного пояснення не надходило, а тому суд доходить висновку щодо погодження відповідача з обставинами зазначеними в позові.
Рішенням Європейського суду з прав людини у справі "Мельниченко проти України" від 19.10.2004 року зазначено, що стаття 3 Протоколу №1 до Конвенції проголошує фундаментальний принцип для ефективної політичної демократії та є відповідно найвищою цінністю в системі Конвенції. "Демократія без сумніву є фундаментальною ознакою у Європейському суспільстві.. Це зрозуміло по-перше, з Преамбули Конвенції, яка встановлює дуже тісний зв'язок між конвенцією та демократією, закріплюючи, що визначення та подальша реалізація прав та основних свобод людини найкраще забезпечується, з одного боку, ефективною політичною демократією та, з іншого боку, однаковим розумінням та дотриманням прав людини. Преамбула далі підтверджує, що Європейські країни мають спільну спадщину політичних традицій, ідей, свобод та верховенство права.
Статтею 3 Конвенції, будь-яке законодавство про вибори має бути оцінено у світлі політичного розвитку країни, широкі межі розсуду держави у цій сфері обмежені зобов'язанням поважати фундаментальні принципи ст. 3, зокрема "вільне вираження думки народу під час вибору законодавчого органу". Умови права голосувати та бути обраним не можуть обмежувати права до такого ступення, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлені ЄСПЛ при розгляді справи Ковач проти України (Заява № 39424/02) від 07.02.2008.
Враховуючи те, що рішення ЄСПЛ є джерелом права та обов'язковими для виконання Україною відповідно до статті 46 Конвенції, суди при розгляді справ зобов'язані враховувати практику ЄСПЛ як джерело права відповідно до ст. 17 ЗУ «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» .
Згідно ч. 2 ст. 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Враховуючи зазначене, суд вважає, що ОСОБА_2 районною комісією Одеської області протиправно не включені кандидатури ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 та протиправно прийнято постанову № 27 без включення зазначених кандидатур, тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Крім того, судовою колегією встановлено, що позивачем при подачі до суду позову не сплачений судовий збір.
Відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Позивач не звільнений від сплати судового збору, а невмотивоване звільнення від сплати судового збору утворює дискримінаційне становище по відношенню до інших суб'єктів звернення до суду за захистом. Адже, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 7 КАС України одним із принципів здійснення правосуддя в адміністративних судах є принцип рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.
Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» №3674-VI від 08.07.2011 року, ставка судового збору за подання адміністративного позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Частиною 3 ст. 6 Закону визначено, що у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» установлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2017 року становить 1600,00 гривень.
Судом встановлено, що Позивачем заявлено три немайнові вимоги.
Таким чином, враховуючи приписи Закону України «Про судовий збір» та вимоги ч. 9 ст. 172 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь державного бюджету судовий збір в сумі 4800 грн. (1600 х 3).
Керуючись Законом України «Про місцеві вибори» , ст.ст. 2, 14, 71, 86, 94, ч.6 ст. 128, ч.2 ст. 162, 163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» до ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області задовольнити.
Визнати протиправними дії ОСОБА_2 районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою не включено до складу дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 кандидатури від ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина .
Визнати протиправною та скасувати Постанову №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року .
Зобов'язати ОСОБА_2 районну виборчу комісію Одеської області сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року з обов'язковим включенням кандидатур від ОСОБА_2 районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.
Стягнути з ОСОБА_2 районної організації Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» (код юридичної особи- 26133922, місцезнаходження: 67801, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Овідіополь, вул. Вертелецького, буд 1-г) в дохід Державного бюджету України за банківськими реквізитами: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030001, судовий збір у розмірі 4800 грн. (чотири тисячі вісімсот гривень).
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.177 КАС України.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана у дводенний строк з дня проголошення. Апеляційна скарга подається до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Головуючий: А.В. Бутенко
Суддя І.В.Завальнюк
Суддя Ю.В. Харченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 15.12.2017 |
Номер документу | 70997227 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні