Постанова
від 18.12.2017 по справі 815/6444/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/6444/17

Категорія: 1.3.1 Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А. В.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі: судді доповідача - головуючого - Шляхтицького О.І.,

суддів: Бойко А.В., Джабурія О.В..

при секретарі - Ханділян Г.В.,

за участю: представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2,

представника ОСОБА_3 - ОСОБА_4,

представника Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської

області - Єромолатіна В.І.

представника Овідіопольської районної організації Всеукраїнського

об'єднання Батьківщина - Погорілого П.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційні скарги кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3, Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дії, визнання протиправною та скасування постанови № 27 від 07.12.2017 року та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

12 грудня 2017 року Овідіопольська районна організація Всеукраїнського об'єднання Батьківщина (далі - позивач) звернулася з адміністративним позовом, в якому просила визнати незаконними дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області ( далі - відповідач) щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449; визнати протиправною та скасувати Постанову №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449; зобов'язати Овідіопольську районну виборчу комісію Одеської області сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року з обов'язковим включенням кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що 03 грудня 2017 року Овідіопольською районною організацією ВО "Батьківщина" до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області було подано пакет документів в порядку передбаченому статтею 23 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 20015 року № 595-VІІІ (далі Закон № 595-VІІІ) для включення кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО "'Батьківщина" до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706. №511449. Листом Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області від 07 грудня 2017 року № 46 Овідіопольську районну організацію ВО "Батьківщина" було повідомлено про відхилення поданих кандидатур. Документи, які було подано до Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина" для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 відповідають вимогами вищезазначених положень Закону України "Про місцеві вибори" та були прийняті для розгляду Овідіопольською районною виборчою комісією Одеської області, що підтверджується підписом голови вказаної комісії ОСОБА_8 про прийняття подання з відповідними додатками. Проте позивач вважав, що дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій є незаконними та такими що не відповідають вимогам законодавства про вибори, Постанова №27 від 07 грудня 2017 року є протиправною, тому її належить скасувати, а відповідача зобов'язати сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 з обов'язковим включенням кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до їх складу, тому звернувся до суду з вказаним позовом.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року визнано протиправними дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою не включено до складу дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 кандидатури від Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина .

Визнано протиправною та скасовано Постанову №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року .

Зобов'язано Овідіопольську районну виборчу комісію Одеської області сформувати новий склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №5 10684, №510685, №510706, №511449. що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року з обов'язковим включенням кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.

Вирішено питання про судові витрати.

Не погоджуючись з даною постановою суду кандидат на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, кандидат на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3, Овідіопольська районна виборча комісія Одеської області подали апеляційні скарги.

В апеляційній скарзі кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим просить його скасувати.

В апеляційній скарзі кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим просить його скасувати.

В апеляційній скарзі Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що в матеріалах справи вістуні дані про те, що Овідіопольська районна організація ВО Батьківщина є суб'єктом виборчого процесу. В постанові суду першої інстанції не міститься правового висновку яким чином оскаржувані дії та рішення відповідача вплинули на права та інтереси позивача, обравши такий спосіб захисту суд першої інстанції порушив права та обов'язки інших суб'єктів виборчого процесу, у зв'язку з чим просить його скасувати та залишити позовну заяву без розгляду.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для їх часткового задоволення.

Суд першої інстанції встановив, що 03 грудня 2017 року Овідіопольською районною організацією ВО "Батьківщина" до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області було подано подання (пакет документів) в порядку передбаченому статтею 23 Закону № 595-VIII (далі-Закон №595-VIII) для включення кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина" до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449. Дане подання було підписано головою Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" ОСОБА_9

Згідно з п. 4.6 Статуту Всеукраїнського об'єднання "Батькіщина", голова територіальної партійної організації представляє партійну організацію у відносинах з відповідними органами державної виконавчої влади і місцевого самоврядування, засобами масової інформації, об'єднаннями громадян, політичними партіями та громадськими організаціями.

Дане право було реалізовано у відповідності до частини 1 статті 23 Закону №595-VIII, згідно з якою право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання.

Листом Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області від 07 грудня 2017 року № 46 Овідіопольську районну організацію ВО '"Батьківщина" було повідомлено про відхилення поданих кандидатур.

07 грудня 2017 року відповідачем прийнято Постанову №27 Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року , якою було сформовано склад дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449.

До складу зазначених дільничних комісій не було включено кандидатури Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина .

Питання включення кандидатів від Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" до складів дільничних виборчих комісій на засіданні Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області, що відбулось 07 грудня 2017 року розглянуто шляхом відхилення подання, яке підписане головою місцевої партійної організації ОСОБА_10

Вказані обставини визнані сторонами та суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин.

Вирішуючи спірне питання суд першої інстанції виходив з наступних мотивів.

За змістом 21 Закону №595-VIII встановлено, що до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення відповідних місцевих виборів, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.

Громадянин України може одночасно входити до складу лише однієї виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів чи будь-яких інших виборів, або комісії з референдуму, якщо процес зазначених виборів чи референдуму проводиться одночасно з процесом відповідних місцевих виборів.

До складу виборчої комісії не можуть входити кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, їх довірені особи, представники в територіальній виборчій комісії, уповноважені особи місцевих організацій партій, які висунули кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, офіційні спостерігачі, посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів, а також громадяни, які утримуються в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах або мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

У разі, якщо одночасно з місцевими виборами проводяться інші вибори, до складу виборчої комісії не можуть входити кандидати, які балотуються на цих виборах, їх довірені особи, представники в Центральній виборчій комісії, уповноважені особи партій - суб'єктів відповідних виборчих процесів, офіційні спостерігачі.

Частиною 1 статті 23 Закону №595-VIII передбачено що дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:

місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;

місцеві організації політичних партій, кандидатів у депутати від яких зареєстровано в багатомандатних виборчих округах;

кандидати у депутати в одномандатних виборчих округах; кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб'єктами подання, шляхом жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на п'ятий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.

Щодо кандидатур, поданих місцевими організаціями політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, жеребкування не проводиться.

Кандидатури від таких суб'єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Законом вимогам.

Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.

Рішення про відхилення кандидатур не приймається.

На підставі частини 4 статті 23 Закону №595-VIII місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, місцева організація партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії). Подання підписується відповідно керівником місцевої організації партії та засвідчується печаткою відповідної місцевої організації партії або печаткою організації відповідної політичної партії вищого рівня.

Кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносить до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії) за своїм підписом.

Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів.

До подання додаються:

ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи;

заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон);

копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідчена територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідчена нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу.

За правилами частини 5 статті 23 Закону №595-VIII у поданні щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії зазначаються такі відомості: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) особи; число, місяць, рік народження; громадянство особи; освіта; місце роботи (заняття), посада; місце проживання (адреса житла) особи, а також контактні телефони; наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій чи комісії референдуму; відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку.

Документи, які було подано до Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 були прийняті для розгляду Овідіопольською районною виборчою комісією Одеської області, що підтверджується підписом голови вказаної комісії ОСОБА_8 про прийняття подання з відповідними додатками.

Доказів того, що документи, які було подано до Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина'' для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 не відповідають вимогами положень Закону України "Про місцеві вибори", а кандидати не відповідають вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, матеріали справи не містять.

Посилаючись на Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2017 року по справі №815/6354/17 за адміністративним позовом Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 року по справі по справі №815/6354/1, суд першої інстанції визнав обставини, встановлені наведеними рішеннями суду як докази, які не потребують доказування, а саме: на XIV з'їзді Політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" прийнято рішення від 15.11.2017 року "Про участь місцевих організацій політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" у місцевих виборах, що відбудуться 24 грудня 2017 року".

Відповідно до Витягу з протоколу XIII звітно-виборчої конференції Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" від 11.03.2017 року ОСОБА_9 обрано головою Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина".

Урахувавши наведене та також обставини, наведені у постанові Овідіопольського районного суду Одеської області від 5 грудня 2017 року по справі №509/4812/17, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного від 08 грудня 2017 року, суд дійшов висновку, що ОСОБА_10 є громадянином України, на даний час законно очолює Овідіопольську районну організацію ВО "Батьківщина" та має право підписувати документи будь-якого характеру, що віднесені до його компетенції та задовольнив адміністративний позов у повному обсязі.

Проте з таким висновком погодитись не можна з огляду на таке.

Судом першої інстанції помилково надана правова оцінка щодо спірного питання про наявність у ОСОБА_10 права підпису документів Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина з відповідним посиланням на Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2017 року по справі №815/6354/17, та Постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 5 грудня 2017 року по справі №509/4812/17.

Суд перед усім відмічає, що у наведених вище рішеннях суду висвітлювалось спірне правове питання фактично щодо наявності чи відсутності у ОСОБА_10 пасивного виборчого права, а саме бути обраним до органів місцевого самоврядування.

У справі що розглядається спірні правовідносини стосуються безпосередньо правого інтересу Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина щодо її представництва в дільничних виборчих комісіях , яка належним чином звернулась через свого представника до виборчої комісії.

Вирішуючи спірне питання про правомочність представника надавати відповідне Подання колегія суддів виходить із такого.

Відповідно до статі 11 Закону України Про політичні партії 5 квітня 2001 року № 2365-III (далі Закон № 2365-ІІІ) реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, на місцевому рівні, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

Після реєстрації обласних, міських та районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії.

Політична партія щорічно інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань про обласні, міські, районні організації партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії. Політична партія також інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань про зміни назви, програми, статуту, керівних органів партії, їх адреси та місцезнаходження у тижневий строк після прийняття рішень з цих питань (частина 12 статті 11 Закону №2365-ІІІ).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань оприлюднює щорічно список зареєстрованих політичних партій, їх юридичні адреси. (частина 13 статі 11 Закону №2365-ІІІ).

Відповідно до статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15 травня 2003 року № 755-IV Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Відповідно до приписів статі 4 Закону № 755-IV Державна реєстрація базується на таких основних принципах: 1) обов'язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі; 2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення; 3) врегулювання відносин, пов'язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом; 7) об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.

Позивач є суб'єктом виборчого права саме з моменту висунення кандидата (кандидатів ) для участі у відповідних місцевих виборах у розумінні статті 12 Закону № 755-IV

Повноваження представника ОСОБА_10 передбачені Витягом з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 37), який, у даному випадку, є єдиним офіційним документом, який підтверджує правомочність ОСОБА_10 надавати відповідні Подання.

Таким чином, відхилення відповідачем кандидатур від Овідіопольскої районої організації ВО Батькившина до складу відповідних комісій не ґрунтується на законі, а тому є вірною по суті правова оцінка суду першої інстанції щодо протиправності дій відповідача.

Посилання відповідача та їх правова оцінка судом першої інстанції щодо спірного питання про відсутність у ОСОБА_10 права підпису документів Овідіопольскої районної організації ВО Батьківщина з огляду на наявність висновку Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області №239/2016 року, погодженого начальником Головного управління Державної міграційної служби в Одеській області Погребняк О.Г від 21.10.2016 року, з урахуванням вищенаведених норм чинного законодавства, не має правового значення у даній адміністративній справі, а тому підлягає виключенню.

Окрім того, апеляційний суд вважає, що обраний судом першої інстанції спосіб захисту порушених прав та інтересів позивача, а саме скасування Постанови відповідача №27 від 07.12.2017 року та зобов'язання сформувати новий склад комісій не узгоджується із засадами виборчого процесу, які визначені у статті 11 Закону №595-VIII та загальним принципам , які передбачені приписами статі 2 КАС України.

Так, суд першої інстанції скасовуючи рішення відповідача про формування дільничних виборчих комісій безпосередньо вплинув на правовий інтерес інших учасників виборчого процесу на представництво відповідними особами у зазначених вище комісіях.

Проте, такі особи не зазначені позивачем та не залучені у справу у якості третіх осіб, що ставить під сумнів дотримання судом принципу розсудливості, пропорційності , зокрема з дотриманням необхідного балансну між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів учасників виборчого процесу і цілями, на досягнення якого спрямоване це рішення.

Поряд з цим відповідно до приписів частини 1 статі 23 Закону № дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Отже, утворення дільничної виборчої комісії нерозривно у часі пов'язано із зазначенням її складу.

Вказане підтверджується також і приписами пункту 19 Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого Постановою ЦВК від 14 вересня 2015 року № 291 ( далі - Постанова ЦВК №291)

При цьому, вказаний законодавцем строк для утворення комісії є припинювальним та не може бути поновлений чи подовжений.

Натомість принцип обов'язковості виконання судового рішення дозволяє судам зобов'язати суб'єктів виборчого процесу вчиняти дії поза межами строків вказаних виборчому законодавстві, якщо це необхідно для поновлення прав та інтересів суб'єктів виборчого процесу.

Отже, застосування зазначеного строку при розгляді питань щодо включення кандидатур до членів комісії на виконання рішення суду, яке набрало законної сили, суперечить частині п'ятій статті 124 Конституції України та не ґрунтується на Законі.

Аналогічної правової позиції дотримується ЦВК України, яка викладена у постанові від 22.10.2010, № 476 "Про окремі питання діяльності Васильківської районної виборчої комісії Київської області"

Водночас такі повноваження суду повинні бути належним чином мотивовані задля забезпечення належного функціонування демократичного процесу виборів.

Суд зобов'язавши відповідача сформувати новий склад дільничних виборчих комісій не навів належним чином з відповідним посиланням на норми чинного законодавства або стандарти міжнародного права правові підставі для вчинення відповідачем саме таких дій - сформувати новий склад дільничних виборчих комісій.

При цьому , колегія суддів вважає помилковим посилання судом першої інстанції на рішення Європейського суду з прав людини у справах Мельниченко проти України від 19.10.2004 року та Ковач проти України від 07.02.2008 р. (заява 39424) з огляду на те, що стаття 3 Протоколу Першого Європейської конвенції з прав людини стосується лише виборів до законодавчого органу.

Також в матеріалах справи міститься постанова Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2017 року у справі №815/6354/17 за адміністративним позовом Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії, (а.с.29-36), яка на момент розгляду вказаної адміністративної справи набрала законної сили (див. Ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 року, а.с. 51- 57).

Згідно резолютивної частини наведеного вище рішення визнано незаконними дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо відхилення кандидатур Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади. Зобов'язано Овідіопольську районну виборчу комісії Одеської області повторно розглянути документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.

При цьому, як вбачається із змісту вказаного рішення позивач також звернувся до суду з метою поновлення свого права - правого інтересу Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина щодо її представництва в дільничних виборчих комісіях , яка належним чином звернулась через свого представника до виборчої комісії.

Колегії суддів цілком зрозуміло, що відповідач виконуючи ці рішення повинен повторно розглянути документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій за умови наявності не скасованих рішень відповідача про утворення виборчих дільниць.

Матеріали справи не містять відомостей з приводу неможливості виконання цього рішення суду.

Отже, скасовуючи рішення відповідача, суд першої інстанції таким чином штучно створив перешкоди для виконання попереднього рішення суду з аналогічних підстав позову (постанови Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2017 року), що є порушенням конституційного принципу щодо обов'язковості судового рішення (частина 5 статті 124 Конституції України) та принципу поваги до остаточного рішення суду (Res judicata у світлі прецедентних рішень Європейського суду з прав людини).

Водночас в матеріалах справи є докази, які свідчать, що відповідачем виконана наведена постанова адміністративного суду першої інстанції та повторно розглянуті документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706. №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади та внесені зміни до складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборах депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року.

Так, згідно постанови Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області № 32 від 14.12.2017 року (а.с. 116) комісія розглянула звернення з додатками голів дільничних виборчих комісій № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2017 року у справі №815/6354/17, постанову Одеського апеляційного адміністративного суду по справі №815/6354/17 від 14.12.2017 року, подання на заміни від суб'єктів виборчого процесу комісія постановила - включити кандидатури від Овідіопольської районої організації ВО Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної територіальної громади та внесла зміни до складу наведених вище дільничних комісій ( згідно додатків №№ 1-6 ).

Із Додатків 1-6 вбачається, особи, які були зазначені у відповідному Подані позивача ( а.с. 18-19) включені відповідачем до складів дільничних комісій.

Проте, судом першої інстанції не була врахована вказана постанова, позаяк вказана обставина має вирішальне значення для наявності порушення прав, свобод чи інтересів позивача оскаржуваною діяльністю відповідача.

Так, за змістом частини 1 статті 6 КАС України (в редакції на час ухвалення постанови судом першої інстанції) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Аналогічні приписи містяться в частині 1 статті 5 чинного КАС України.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб'єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Отже, обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Разом з цим суд першої інстанції постановляючи спірне рішення належним чином не дослідив реальність та законність інтересів позивачів на фактичне представництво в дільничних виборчих комісіях.

Підсумувавши наведене, колегія суддів дійшла висновку, що не дослідивши обставини щодо виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2017 року та ухвалюючи спірну постанову, суд першої інстанції передчасно дійшов висновку щодо обрання такого способу захисту.

З приводу позовних вимог щодо визнання незаконними дій Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо прийняття Постанови №27 від 07 грудня 2017 року Про формування складу дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області 24 грудня 2017 року колегія судів зазначає, що безпосередньо на права та інтереси позивача впливає саме Постанова відповідача №27 від 07.12.2017 року, а не дії по її прийняттю.

У зв'язку з чим, з урахуванням вищенаведених правових висновків щодо захисту реального порушення права та інтересів, колегія суддів вважає, що рішення суду в цій частині є неправильним, а у задоволенні у відповідній частині позовних вимог слід відмовити.

Доводи представника позивача щодо необізнаності судом першої інстанції обставин з приводу виконання відповідачем постанови Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2017 року колегія суддів відхиляє, оскільки це прямий обов'язок суду з урахуванням вимог статті 11 КАС України ( в редакції на момент вирішення справи у суді першої інстанції). А вимога суду першої інстанції звернута до відповідача з приводу витребування доказів саме з цих обставин не містить (див. Ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року, а.с.2).

Відхиляє суд апеляційної інстанції також і доводи представника позивача щодо неправомірності дій відповідача при виконанні наведеної вище постанови суду з посиланням на те, що був порушений законодавчо встановлений порядок утворення нового складу комісії, який призвів до порушення виборчого права інших учасників виборчого процесу, представники яких виключені із списку членів виборчих дільниць.

Так, суд, з огляду на наявність постанови суду яка набрала законної сили та не є предметом оскарження, не надає правову оцінку діям сторони щодо порядку виконання цього рішення, у тому числі із приводу можливих порушень виборчого права інших учасників виборчого процесу, кандидатури яких виключені із списку членів виборчих дільниць.

Також, суд відхиляє доводи апеляційної скарги відповідача щодо наявності підстав для закриття провадження у справі, оскільки вони нічим об'єктивно не підтверджені.

Інші доводи апеляційних скарг є не суттєвими та такими, що не впливають на зміст судового рішення.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції дійшов помилкового дійшов висновку, що позовні вимоги Овідіопольської районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, керуючись статтею 315 КАС України, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови, якою у задоволені адміністративного позову слід відмовити.

Керуючись статтями 308, 315, 321, 322, 325, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційні скарги кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, кандидата на посаду селищного голови Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3, Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області задовольнити частково.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року у справі №815/6444/17 - скасувати.

Ухвалити у справі №815/6444/17 нову постанову, якою у задоволені позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий суддя Шляхтицький О.І. Судді Бойко А.В. Джабурія О.В.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2017
Оприлюднено18.12.2017
Номер документу71056006
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/6444/17

Окрема думка від 18.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 18.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 18.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 16.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 14.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

Ухвала від 13.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні