Рішення
від 14.12.2017 по справі 904/9668/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.12.2017 Справа № 904/9668/17

За позовом Кам'янської міської ради, м. Кам`янське Дніпропетровської області

до Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", м. Кам`янське Дніпропетровської області

про внесення змін до договору оренди землі №14404 від 29.05.2017 (земельна ділянка площею 0,3980га для розміщення комплексу будівель та споруд медико-санітарної частини, що розташована за адресою: м. Кам'янське, просп. Свободи (Леніна), 1)

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1, довіреність №01-14/71299 від 15 вересня 2017 року, спеціаліст-юрисконсульт

Від відповідача: ОСОБА_2, довіреність №135 від 09 жовтня 2017 року. представник

С У Т Ь С П О Р У :

Кам'янська міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить внести зміни до п. 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 (державна реєстрація речового права від 08.06.2017 №20890586), укладеного між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", виклавши його в наступній редакції:

- "п. 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 1 478 836,27 грн.";

- "п. 4.1 Орендна плата вноситься "Орендарем" включно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 59 153,45 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

Позовні вимоги мотивовані тим, що 29 травня 2017 року між Кам'янською міською радою, як орендодавцем, та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", як орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення №14404, згідно з умовами якого орендодавець на підставі відповідного рішення Кам'янської міської ради від 16.12.2016 №578-12/VII, від 31.03.2017 №678-15/VII надав, а орендар прийняв в оренду строком до 31.12.2026 земельну ділянку загальною площею 0,3980 га для розміщення комплексу будівель та споруд медико-санітарної частини, що знаходиться за адресою: м. Кам'янське, просп. Свободи (Леніна), 1.

Відповідно до п. 2.2. договору оренди землі від 29.05.2017 №14404 нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 26.01.2017 становить 1 478 830,25 грн.

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Відділом у м. Кам'янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, просп. Свободи, 1, загальною площею 0,3980 га, відповідно до якого станом на 08.08.2017 нормативна грошова оцінка становить 1 478 836,27 грн.

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу було направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 із розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5 вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 1 478 836,27 грн. (п. 2.2 договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 59 153,45 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

24.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 разом з протоколом розбіжностей. Позивач зазначає, що в досудовому порядку зміни до договору оренди земельної ділянки не були внесені, що і стало причиною звернення з позовом до суду.

05 грудня 2017 року до господарського суду від Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" надійшло клопотання про припинення провадження у справі (вх. №65864/17 від 05.12.2017) у зв'язку із відсутністю предмету спору. Клопотання мотивоване тим, що відповідач, прийнявши пропозицію орендодавця в частині викладення в новій редакції пунктів 2.2, 4.1 договору від 29.05.2017 оренди земельної ділянки загальною площею 0,3890га, кадастровий №1210400000:02:004:0085, не погодився з пунктом 3 проекту цієї додаткової угоди стосовно встановлення дати набрання чинності додатковою угодою та спрямував виконавчому органу орендатора - департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради підписану з боку орендаря додаткову угоду до договору від 29.05.2017 оренди земельної ділянки загальною площею 0,3890га кадастровий №1210400000:02:004:0085 разом з протоколом розбіжностей.

З наведеного вбачається, що у сторін відсутні розбіжності стосовно внесення змін до пунктів 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 і викладення цих пунктів в новій редакції.

14.12.2017 позивачем подані пояснення на клопотання відповідача про припинення провадження у справі, відповідно до яких зазначає, що дійсно додаткова угода зі спірними пунктами підписана відповідачем, однак з протоколом розбіжностей.

Позивач зазначає, що в ході судового розгляду справи, представник відповідача, зазначив, що з усіма пунктами вони погоджуються, окрім, п.3., а саме, що додаткова угода набуває чинності з дня підписання її сторонами.

Додатково позивач повідомляє, що відповідачем оскаржується рішення від 29.09.2017 Кам'янської міської ради №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" в порядку адміністративного судочинства, а саме в Заводському районному суді м.Дніпродзержинська. В порядку оскарження, відповідач хоче визнати рішення в цілому протиправним.

Таким чином, оскільки відповідач в судову порядку намагається скасувати рішення, а орендна плата нараховується у відповідності до процентної ставки, яка визначена відповідним рішенням міської ради, то він і не погоджується із орендною платою.

Враховуючи вищевикладене, позивач просить клопотання відповідача про припинення провадження у справі залишити без задоволення, оскільки між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" існує спір з приводу підписання додаткової угоди в цілому (зміна умов договору оренди земельної ділянки в судовому порядку).

Також, 14.12.2017 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просить внести зміни до договору оренди землі від 29.05.2017 року № 14404 укладеного між Кам'янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА №

до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404

м. Кам'янське 20 року

Кам'янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан ОСОБА_3, 2, м. Кам'янське, надалі "Орендодавець", в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради ОСОБА_4, який уповноважений діяти на підставі рішень міської ради від 29.03.2013 №764-33/VІ, від 30.03.2016 №105-06/VП, з однієї сторони, та

Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" (код ЄДРПОУ 05393043), місцезнаходження: вул. Соборна, 18Б, м. Кам'янське, надалі "Орендар", в особі генерального директора ОСОБА_5, який діє на підставі Статуту товариства, з іншої сторони, уклали угоду про наступне:

1. Керуючись рішеннями Кам'янської міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ, від 29.09.2017 №-19/VП, сторони прийшли до взаємної згоди внести зміни у договір оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 08.06.2017 №20890586), яка розташована за адресою: просп. Свободи (просп. Леніна), 1, м. Кам'янське, загальна площа 0,3980 га, кадастровий номер 1210400000:02:004:0085, для розміщення комплексу будівель та споруд медико-санітарної частини, виклавши пункти 2.2., 4.1. договору в наступній редакції:

"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 08.08.2017 становить 1478836,27 грн.

4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 59153,45 грн./рік без, ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

2. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 08.06.2017 №20890586).

3. Додаткова угода набуває чинності з дня підписання її сторонами.

4. Додаткову угоду складено в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один з примірників зберігається у "Орендаря", другий - у "Орендодавця".

РЕКВІЗИТИ ОСОБА_6 СТОРІН

"Орендодавець" "Орендар"

Кам'янська міська рада ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат"

майдан ОСОБА_3, 2, вул. Соборна, 18Б,

м. Кам'янське м. Кам'янське, 51931

код ЄДРПОУ 0533043

У пункті 3.11 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" зазначено, що Господарським процесуальним кодексом України, зокрема статтею 22 цього Кодексу, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про "доповнення" або "уточнення" позовних вимог, або заявлення "додаткових" позовних вимог і т.п. Тому в разі надходження до господарського суду однієї із зазначених заяв (клопотань) останній, виходячи з її змісту, а також змісту раніше поданої позовної заяви та конкретних обставин справи, повинен розцінювати її як:

- подання іншого (ще одного) позову, чи

- збільшення або зменшення розміру позовних вимог, чи

- об'єднання позовних вимог, чи

- зміну предмета або підстав позову.

У будь-якому з таких випадків позивачем має бути додержано правил вчинення відповідної процесуальної дії, а недотримання ним таких правил тягне за собою процесуальні наслідки, передбачені ГПК та зазначені в цій постанові.

Збільшено (чи зменшено) може бути лише розмір вимог майнового характеру. Якщо в заяві позивача йдеться про збільшення розміру немайнових вимог (наприклад, про визнання недійсним ще одного акта крім того, стосовно якого відповідну вимогу вже заявлено), то фактично також йдеться про подання іншого позову.

Згідно з п.3.12 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" право позивача на зміну предмета або підстави позову може бути реалізоване лише до початку розгляду господарським судом справи по суті та лише у суді першої інстанції шляхом подання до суду відповідної письмової заяви, яка за формою і змістом має узгоджуватися із статтею 54 ГПК з доданням до неї документів, зазначених у статті 57 названого Кодексу. Невідповідність згаданої заяви вимогам цих норм процесуального права є підставою для її повернення з підстав, передбачених частиною першою статті 63 ГПК.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2017 заяву про уточнення позовних вимог повернуто позивачу.

Таким чином, судом розглядаються позовні вимоги у первісній редакції (викладені у прохальній частині позову).

14.12.2017 відповідачем подано відзив на позов, згідно якого проти позову заперечує, просить в його задоволенні відмовити з наступних підстав.

Умови спірної додаткової угоди відповідач вважає неприйнятними, і такими, що протирічать договору та чинному законодавству, оскільки додаткова угода не відповідає умовам підпункту 9.6.12 договору, яким визначено, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту. Орендар повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до податкових органів. Тобто, підпунктом 9.6.12 договору передбачено спеціальний порядок внесення змін до договору в частині розміру орендної плати. Зокрема, обов'язковою передумовою для внесення змін до п. 4.1 договору (у випадку зміни розміру ставок земельного податку) є отримання орендарем (а не орендодавцем або будь-якою іншою особою) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки. При цьому, нормативна грошова оцінка за умовами договору має бути отримана після офіційного оприлюднення відповідного рішення орендодавця про зміну розміру ставок земельного податку.

Таким чином, відповідач вважає, що за відсутності зазначеного вище витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки неможливо провести обрахунок розміру орендної плати. Разом з тим, відповідач зазначає, що умовами договору не визначено будь-які конкретні або приблизні строки протягом яких орендар повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Однак, 29.09.2017 Кам'янською міською радою Дніпропетровської області було прийнято рішення №816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", згідно з п. 5 якого встановлені нові ставки орендної плати на земельні ділянки.

Відповідач вважає вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв'язку з чим звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування рішення Кам'янської міської ради Дніпропетровської області №816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" від 29.09.2017.

Протиправність даного рішення відповідач вбачає в наступному:

- по-перше, приймаючи рішення № 816-19/VІІ Кам'янська міська рада протиправно у зазначеному рішенні послалась на норми права, які не підлягали застосуванню, в результаті чого обмежила застосування відповідних приписів Податкового кодексу України, що забезпечують і гарантують стабільність податкової системи;

- по-друге, при прийнятті та опублікуванні рішення № 816-19/VІІ позивачем було порушено відповідні вимоги Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо підготовки проекту регуляторного акту, його прийняття та введення в дію;

- по-третє, рішенням № 816-19/VІІ протиправно встановлено відмінні від передбачених чинним законодавства України строки проведення землекористувачами нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.11.2017 порушено провадження у справі №904/9668/17, справу призначено до розгляду в засіданні на 05.12.2017. З 05.12.2017 розгляд справи відкладений на 14.12.2017.

У судовому засіданні 14.12.2017 оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

29 травня 2017 року між Кам'янською міською радою (орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №14404, відповідно до п.1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Свободи (просп. Леніна), 1, м. Кам'янське, кадастровий номер 1210400000:02:004:0085, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Згідно з п.1.2 договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам'янської міської ради від 16.12.2016 №578-12/VІІ, від 31.03.2017 №678-15/VІІ.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3980 га для розміщення комплексу будівель та споруд медико-санітарної частини. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 26.01.2017 становить 1 478 830,25 грн. (п.п.2.1, 2.2 договору).

У пункті 3.1 договору сторони обумовили, що договір укладається строком до 31.12.2026 року.

Згідно з п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 51759,06 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 24.02.2017 №621-14/ VІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/ VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" зі змінами".

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.4.2 договору).

Відповідно до п. 4.3 договору орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.

У відповідності з п. 4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором (п.4.4.1);

- зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України (п.4.4.2);

- підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначена законодавством. Орендар щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель (п.4.4.3).

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами (п.4.4.4);

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (п.4.4.5);

- затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п.4.4.6);

- в інших випадках, передбачених законом (п.4.4.7).

08.06.2017 сторонами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, про те що орендарю до 31.12.2026 для розміщення комплексу будівель та спору медико-санітарної частини передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,3980 (а.с.12).

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Відділом у м. Кам'янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, просп. Свободи, 1, загальною площею 0,3980 га, відповідно до якого станом на 08.08.2017 нормативна грошова оцінка становить 1 478 836,27 грн. (а.с.14).

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу було направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 із розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5 вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 1 478 836,27 грн. (п. 2.2 договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 59 153,45 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

24.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 разом з протоколом розбіжностей.

Оскільки вказану додаткову угоду відповідачем повернуто з протоколом розбіжностей, позивач вважає, що сторонами не досягнуто згоди щодо внесення змін до договору, що і стало причиною звернення з позовом до суду.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України "Про оренду землі").

Позивач просить внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору, які стосуються розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Позивач, згідно прохальної частини позову просить внести зміни до п. 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14404 (державна реєстрація речового права від 08.06.2017 №20890586), укладеного між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", виклавши його в наступній редакції:

- "п. 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 1 478 836,27 грн.";

- "п. 4.1 Орендна плата вноситься "Орендарем" включно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 59 153,45 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем (орендарем) підписано та скріплено печаткою додаткову угоду, якою вносяться зміни саме до спірних пунктів (2.2, 4.1 договору). Згідно додаткової угоди, відповідач щодо викладення спірних пунктів договору у запропонованій позивачем редакції не заперечує.

Доданий до додаткової редакції протокол розбіжностей стосується п.3 Додаткової угоди, який не стосується предмету позову.

У той же час, позивач у позові просить саме внести зміни до п.п.2.2, 4.1 договору, які вже сторонами погоджені, шляхом підписання додаткової угоди (а.с.18).

Оскільки сторонами додаткову угоду підписано до звернення позивача з позовом до суду, в задоволенні позову слід відмовити.

Клопотання відповідача про припинення провадження у справі задоволенню не підлягає з наступних підстав.

У пункті 4.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" передбачено, що господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань.

Припинення провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не припинення провадження у справі.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. Ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року становить 1600 гривень.

Відтак, за подання даного позову до сплати підлягав судовий збір у розмірі 1 600,00 грн.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1 684,00 грн., тобто позивачем внесено судовий збір у більшому розмірі (на 84,00 грн.), ніж підлягав сплаті.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про судовий збір" у випадку внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, сплачена сума судового збору повертається виключно за клопотанням особи. На час прийняття рішення такого клопотання не надходило, що не позбавляє позивача права подати зазначене клопотання після прийняття рішення.

Керуючись ст.ст.1, 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову - відмовити.

Судові витрати покласти на позивача.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.12.2017

Суддя Н.М. Євстигнеєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення14.12.2017
Оприлюднено21.12.2017
Номер документу71067446
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/9668/17

Ухвала від 05.02.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 14.12.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Рішення від 14.12.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 05.12.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 15.11.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні