Рішення
від 12.12.2017 по справі 909/946/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2017 р. Справа № 909/946/17 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т.В. , секретар судового засідання Масловський А.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом:Івано-Франківської міської ради, вул.Грушевського, 21,м. Івано-Франківськ,76004

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Актив", ОСОБА_1, буд. 7, м. Івано-Франківськ,76018

про стягнення збитків у розмірі 24089,28 грн.,

за участю:

від позивача: ОСОБА_2 - головний спеціаліст відділу представництва, (довіреність №2316/01-20/14в від 30.12.16),

від відповідача: не з"явилися.

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківська міська рада звернулась в суд із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Актив" про стягнення збитків у розмірі 24089,28 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про те, що інспекторами з самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради 22.08.16 встановлено факт використання товариством з обмеженою відповідальністю "Актив" земельної ділянки комунальної власності без правовстановлюючих документів, що призвело до заподіяння територіальній громаді м. Івано-Франківська збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки у розмірі 24089,28 грн.

Представник Івано-Франківської міської ради в судовому засіданні подав додаткові пояснення по суті спору вх.№19800/17 від 12.12.17; позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив суд позов задовольнити.

Відповідач своїм конституційним правом на захист прав і охоронюваних законом інтересів не скористався, відзиву на позов не подав, проти позову не заперечив, явки уповноваженого представника в судове засідання жодного разу не забезпечив, про дату, час та місце проведення судового засідання належним чином повідомлений, про що свідчить відмітка відділу документального забезпечення суду на зворотньому боці ухвали про порушення провадження у справі від 04.10.17, ухвал про відкладення розгляду справи від 24.10.17, 09.11.17 та 30.11.17.

Згідно з п. 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.11 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" з наступними змінами, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. Неявка учасника судового процесу в судове засідання не є підставою для скасування судового рішення, якщо ухвалу, в якій зазначено час і місце такого засідання, надіслано йому в порядку, зазначеному в підпункті 3.9.1 підпункту 3.9 цього пункту постанови. Згідно з п.3.9.1 зазначеної постанови, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Ухвала суду від 24.10.17 надіслана відповідачеві рекомендованою кореспонденцією за адресою, зазначеною у позовній заяві: м. Івано-Франківськ, площа ОСОБА_1,7 відділенням поштового зв"язку повернуто на адресу суду з відміткою "за закінченням встановленого строку зберігання".

Станом на 12.12.17 клопотань про відкладення розгляду спору від відповідача не надходило.

За таких обставин, згідно ст.75 ГПК України та ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представників відповідача за наявними в ній матеріалами, враховуючи, що у суду є всі необхідні докази для вирішення спору по суті, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши докази відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, судом встановлено наступне.

22.08.16 інспекторами з самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради проведено обстеження земельної ділянки за адресою пл. Ринок, 7 в місті Івано-Франківську, на предмет дотримання вимог земельного законодавства - наявності правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

За результатами проведення обстеження складено акт №42 від 22.08.16, яким встановлено, що земельна ділянка знаходиться в центральній частині міста, не сформована, згідно публічної кадастрової карти України кадастровий номер не присвоєно, площа земельної ділянки на якій розташований об"єкт нерухомого майна, відповідно до план-схеми, виконаної ТОВ "Науково-виробниче підприємство "ГІС" складає 0,0387 га.

На даній земельній ділянці розташований двоповерховий будинок (пл. Ринок,7, м. Івано-Франківськ). Будинок блокований в квартал, парадним фасадом з півдня виходить на центральну площу міста, іншим фасадом з півночі виходить на вулицю Тринітарську, до бокових фасадів зі сходу та заходу примикають будинки №5 та №8.

Приміщення даного будинку належать різним особам.

На другому поверсі знаходиться частина нежитлових приміщень, яка належить на підставі договору купівлі-продажу приміщень №Д-51 від 04.02.2000 року ТОВ фірма "Актив".

Листом-клопотанням №809/34.3-02/18в від 01.09.16 Департамент комунальних ресурсів звернувся до відповідача із вимогою укласти договір оренди земельної ділянки та здійснити сплату за користування земельною ділянкою за минулий період.

Однак, відповідачем залишено дану вимогу без відповіді та задоволення.

З огляду на наведені обставини, в період з 31.05.14 - 22.11.16 відповідач використовував земельну ділянку площею 0,0387 кв.м., яка знаходиться в м.Івано-Франківську по вул.пл.Ринок,7 без правовстановлюючих документів, які надають право користування землею, що є порушенням вимог ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.

Листом ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 12.08.16 №971/9/09-15-12-03-23/1790 підтверджено, що відповідачем протягом 2013 - 2016 років не проводилася плата за користування земельною ділянкою.

Таким чином, при набутті права власності на нерухоме майно за адресою м.Івано-Франківськ, вул. пл.Ринок,7 до відповідача перейшло право користування земельною ділянкою площею у співвідношенні до площі приміщення в розмірі 120,29 кв.м., проте відповідач маючи обов"язок оформити відповідне речове право на земельну ділянку для обслуговування адміністративно-виробничих будівель, самостійно жодних дій не вчиняв.

Відповідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.

Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За приписами статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Статтею 123 Земельного кодексу України визначений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Приписами ст.126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.

У статті 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Статтею 157 Земельного кодексу України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою КМУ від 19.04.93 №284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, згідно п.3 якого відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 17.03.15 №150 затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування територіальній громаді м.Івано-Франківська збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства.

31.05.17 відбулось засідання комісії, на яке запрошувалися представники відповідача (докази чого долучено до матеріалів справи), де вирішувалось питання про наявність та нарахування збитків заподіяних територіальній громаді м.Івано-Франківська внаслідок використання відповідачем земельної ділянки площею 0,0387 кв.м., яка знаходиться в м.Івано-Франківську на пл.Ринок,7, без правовстановлюючих документів.

За результатами роботи комісії складено акт від 31.05.17, який затверджений рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 29.06.17 №434 "Про затвердження Актів про визначення збитків власнику землі".

Комісією встановлено, що сума неодержаного територіальною громадою м.Івано-Франківська доходу визначається збитками, які нанесені міській раді за час фактичного використання земельної ділянки ТОВ "Фірма"Актив" на площі ОСОБА_1,7, становить 24089,28 грн.

З метою досудового врегулювання даного спору позивачем пропонувалось відповідачу добровільно сплатити збитки, у зв'язку з чим направлено повідомлення від 03.07.17 №823/01-18/19-в, копію акта про визначення збитків від 31.05.17, копію рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 29.06.17 №434 "Про затвердження Актів про визначення збитків власнику землі", договір про добровільне відшкодування Івано-Франківській міській раді збитків.

Однак, відповідачем не здійснено сплати заподіяних збитків в добровільному порядку.

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Згідно статті 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання.

Виходячи з досліджених обставин справи, судом встановлено наявність складу цивільного правопорушення у діях відповідача, а саме:

- протиправної поведінки (бездіяльності), яка полягає в тому, що відповідач в порушення наведених норм Земельного кодексу України не вчинив дій, спрямованих на оформлення права користування землею. Відповідачем не надано суду доказів, що ним з поважних причин не здійснено оформлення землекористування за період безпідставного користування землею.

Окрім того, слід звернути увагу на те, що правовий механізм переходу прав на землю, визначено у статті 120 Земельного кодексу, зі змісту якої вбачається, що перехід права власності на земельну ділянку у разі переходу права власності на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебувала у власності або користуванні колишнього власника будівлі.

- збитків, що полягають у неотриманні доходів до бюджету міської ради, які могли бути отримані у вигляді орендної плати при укладенні з відповідачем договору оренди;

- причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками, який полягає у тому, що бездіяльність відповідача спричинила неможливість отримання доходів для бюджету від оренди земельної ділянки;

- вини відповідача, яка полягає у ставленні відповідача до своєї бездіяльності, оскільки відповідач усвідомлював протиправний характер своєї бездіяльності по оформленню документів на користування та невнесення плати за користування земельною ділянкою, передбачав, що така бездіяльність призведе до неотримання міською радою доходу.

За таких обставин у діях відповідача наявний повний склад цивільного правопорушення, що є підставою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків.

З огляду на встановлені судом обставини справи, позовна вимога про стягнення з відповідача збитків завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська без правовстановлюючих документів у розмірі 24089,28 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, на нього відповідно до приписів, встановлених ст. 49 ГПК України, слід покласти витрати понесені позивачем в зв'язку з розглядом справи.

На підставі викладеного, у відповідності до ст.ст. 14, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 33, 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Івано-Франківської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Актив" про стягнення збитків у розмірі 24089,28 грн. задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Актив", площа ОСОБА_1, буд. 7, м. Івано-Франківськ, 76018 (код 13642071) на користь Івано-Франківської міської ради (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76000, код ЄДРПОУ 33644700, УДСУ в Івано-Франківській області, р/р №33219812700002, код платежу 18010600, МФО 836014) - збитки в розмірі 24089,28 ( двадцять чотири тисячі вісімдесят дев"ять гривень двадцять вісім копійок), а також 1600,00 (одну тисячу шістсот гривень) - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.12.17

Суддя Максимів Т.В.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення12.12.2017
Оприлюднено21.12.2017
Номер документу71067750
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/946/17

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Рішення від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т.В.

Ухвала від 30.11.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т.В.

Ухвала від 09.11.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т.В.

Ухвала від 24.10.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т.В.

Ухвала від 04.10.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні