СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2017 р. Справа № 818/1591/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, звернувся до Сумського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, у якому просить застосувати захід реагування до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький р-н, с. Мутин, вул. Колективна, буд. 4 А, у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень господарчої споруди Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме: пунктів 24-30, 32-34 Акта від 24.10.2017 № 118. Також просить суд покласти обов'язок щодо забезпечення виконання рішення суду на Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Сумській області та встановити спосіб виконання судового рішення шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення.
Позовні вимоги обгрунтовує тим, що під час позапланової перевірки відповідача, виявлено ряд суттєвих порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які усунені не були та створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький р-н, с. Мутин, вул. Колективна, буд. 4 А, необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду(контролю).
Копія ухвали про відкриття скороченого провадження по справі та копія адміністративного позову з додатками, які направлялись відповідачу, отримані ним 6.11.2017, що підтверджується повідомленням про вручення поштового повідомлення про вручення (а.с. 34). Копія ухвали про відкриття провадження по справі яка направлялась відповідачу, отримана ним 20.11.2017, що підтверджується повідомленням про вручення поштового повідомлення про вручення (а.с.46 ). Проте пояснення по справі надавав відділ освіти Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області, а не відповідач . Від Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів письмових заперечень до суду надано не було.
У судове засідання представники сторін у справі не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи. 14.12.2017 представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи без його участі (а.с. 61-62).
Відповідно до ч.2 ст. 264 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи неявку в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання по справі за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно зі ст.ст. 12,41 КАС України не здійснювалось.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, задовольняє позовні вимоги, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на виконання вимог статті 66 Кодексу цивільного захисту України, наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки від 22.09.2017 року № 509 з метою перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності, а також проведення роз'яснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області видано наказ Про проведення позапланової перевірки № 3 від 20.09.2017.
На підставі зазначеного наказу Кролевецьким районним сектором Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області видано посвідчення від 23.10.2017 №120 на проведення позапланової перевірки Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, код 24010724, розташованої за адресою: Кролевецький район, с. Мутин, вул Колективна, 4А (а.с.15).
У період з 23 жовтня по 24 жовтня 2017 року представником Управління було здійснено позапланову перевірку Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складно акт від 24.10.2017 №118 (далі - Акт №118) (а.с. 10-14).
Акт перевірки підписаний директором Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів без зауважень та заперечень, примірник акту перевірки отриманий ним 24.10.2017 (а.с. 13 зворотній бік).
Під час перевірки виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що фактично створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: порушення пунктів 24-30, 32-34 (Акт №118 від 24.10.2017).
У відповідності до пункту 11 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України за результатами проведення перевірки було складено Акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної безпеки від 24 жовтня 2017 року № 118.
Представник Управління в акті перевірки зазначає стан додержання і виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Перевіркою приміщень та територій Мутинської загальноосвітньої школи I-III ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький район, с. Мутин, вул. Колективна, буд. 4А, виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, про що складено Акт № 118 від 24.10.2017.
Порушення виявлені під час перевірки, фактично створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок;
- з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою паяння, зварювання, опресування або затискачів;
- електровимикачі та електророзетки в приміщеннях будівлі влаштовані на горючій основі;
- у приміщеннях допускається експлуатація 3-х електроламп із знятими ковпаками;
- допускається влаштування 2-х дільниць освітлювальної електромережі по горючій поверхні;
розподільна коробка освітлювальної електромережі в приміщенні будівлі не закрита кришкою з негорючого матеріалу;
в приміщенні допускається влаштування тимчасової електромережі;
- територію та приміщення не забезпечено вказівними знаками місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;
- для будівлі не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки;
- вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Згідно з ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до пункту 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
З матеріалів справи суд вбачає, що в ході позапланової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в п.24-30, 32-34 частини "Опис виявлених порушень" (господарча будівля) в акті перевірки № 118 від 24.10.2017 порушення вимог законордавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю людей (а.с. 13).
Відповідно до ч. 6 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
З матеріалів справи, судом встановлено, що при роботі Мутинської загальноосвітньої школи I- III ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький район, с. Мутин, вул. Колективна, буд. 4А, мають місце порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 № 1417, а саме, п. 8 розділу ІІ Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки; п. 2.37 розділу ІІІ Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів; п. 1.6, 1.18, 1.20 розділу ІV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання; п. 3.9 розділу V Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту.
Згідно пунтків 1, 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Суд зазначає, що на момент розгляду справи відповідачем не надано суду доказів на підтвердження усунення порушень, наведених в Акті перевірки від 24.10.2017 № 118.
Отже, вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної безпеки є обґрунтованими, оскільки на момент розгляду цієї справи відповідачем не надано доказів усунення виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо покладення обов'язку на позивача для забезпечення виконання рішення суду та встановлення способу виконання виконання рішення, суд зазначає наступне.
Згідно наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи "Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування запобіжних заходів посадовими особами Державної інспекції цивільного захисту та техногенної безпеки" від 27.03.2006 № 170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.05.2006 за № 606/12480, приведення припису про застосування запобіжних заходів у дію здійснюється посадовою особою Державної інспекції цивільного захисту та техногенної безпеки заходів щодо призупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, а також роботи, обмеження, зупинення робіт з будівництва, реконструкції, розширення об'єктів шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення. Тобто право позивача на опечатування, опломбування, знеструмлення виникає в силу закону та на переконання суду не потребує додаткового судового уповноваження.
При цьому питання встановлення способу виконання судового рішення регулюється ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої особа, яка бере участь у справі може звернутись до суду із заявою про встановлення способу виконання судового рішення за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо).
Позивачем не наведено обставин, які ускладнюють виконання судового рішення, в розумінні вищевказаної норми, в тому числі з огляду на те, що такі обставини повинні мати місце при виконанні рішення, а не при його ухваленні.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати захід реагування до Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький район, с. Мутин, вул. Колективна, буд.4А, у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень господарчої споруди Мутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка зареєстрована за адресою: Сумська область, Кролевецький район, с. Мутин, вул. Колективна, буд.4А, до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме пунктів 24-30, 32-34 Акта №118 від 24.10.2017.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Н.В. Савицька
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 22.12.2017 |
Номер документу | 71072854 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Н.В. Савицька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні