Постанова
від 13.12.2017 по справі 822/2742/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/2742/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2017 року 11.30год.м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі :головуючого-судді суддівМайстер П.М. Шевчука О.П. Ковальчук О.К. при секретарі за участі:Нетичай Ю.В. представника позивача: Гавриленка Р.В., представника відповідача: Бучковського І.С., представника третьої особи: Окарської І.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, з врахуванням уточнених позовних вимог, звернувся в суд з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №1-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3;

- визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №2-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3;

- визнати протиправним та скасувати Наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 05.05.2016 року №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про відмову у видачі сертифіката № ХМ172173061199 від 02.11.2017 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО" на підставі договору оренди землі від 09.08.2013 року за №81-01-2013/2066199 та додаткових угод до нього перебуває земельна ділянка розміром 3027 кв.м. із кадастровим номером 6810100000:03:004:0087 та із цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови, що розташована у м. Хмельницькому по вул. Зарічанській, 3.

Вказує, що Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради для TOB ОПУС-АВТО видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за №9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016 року для забудови земельної ділянки розміром 3027 кв.м., що знаходиться у м. Хмельницькому по вулиці Зарічанській, 3.

В подальшому, 04.05.2016 року Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради для TOB ОПУС-АВТО взамін містобудівним умовам №9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016 року видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за №117/ГП-25.1- 04 від 04.05.2016 року для забудови земельної ділянки розміром 3027 кв.м., що знаходиться у м. Хмельницькому по вулиці Зарічанській, 3.

Зазначає, що Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області 16 березня 2016 року зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 по реконструкції приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно-оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3.

28 лютого 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Хмельницькій області Роїк Аллою Григорівною під час проведення планової перевірки TOB ОПУС-АВТО прийнято рішення: №1-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3; №2-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3.

Вказує, що 05 травня 2016 року в.о. начальника Управління ДАБІ в Хмельницькій області було прийнято Наказ № 40-д про скасування реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року на об'єкті реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно-оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3 (Замовник будівництва - TOB ОПУС-АВТО ).

Також зазначає, що 24.10.2017 року позивачем подано до Управління ДАБІ у Хмельницькій області заяву про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та видачу сертифікату на об'єкт "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, клас наслідків СС2".

За результатами розгляду заяви, 02.11.2017 року головним інспектором будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління ДАБІ у Хмельницькій області Музикою Ю.М. прийнято рішення № ХМ 172173061199 про відмову у видачі сертифіката.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення та наказ є протиправними, оскільки будь-яких правових підстав для їх прийняття відповідачем не було, тому звернувся в суд з позовними вимогами про їх скасування.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав. Просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Представник третьої особи - Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради у судовому засіданні позовні вимоги підтримав. Просив позов задовольнити.

Третя особа - головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, приходить до висновків, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково з наступних підстав.

Встановлено, що 09.08.2013 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО" (орендар) та Хмельницькою міською радою в особі міського голови Мельника С.І. (орендодавець), укладено договір оренди землі №81-01-2013/2066199 (із змінами та доповненнями), предметом якого є платне строкове користування земельною ділянкою на підставі рішення 25-ї сесії міської ради від 12.06.2013 року №33 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Зарічанська, 3. Згідно договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3027 кв.м., кадастровий №6810100000:03:004:0087; земельна ділянка передається в оренду для обслуговування приміщень, в тому числі приміщення автосервісу на два пости, салону-магазину, офісу, складу, прохідної магазину, магазину та реконструкція складського приміщення з метою збільшення його площі; цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п.2, п.15, п.16 договору).

З метою реконструкції приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, позивач звернувся з заявою до Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради за отриманням містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки.

На звернення позивача, 13.01.2016 року начальником Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради видано містобудівні умови та обмеження № 9/ГП-25.1-04 забудови земельної ділянки за адресою: вул. Зарічанська, 3 в м. Хмельницькому, на об'єкт будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому".

16.03.2016 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому", який належить до ІІІ категорії складності за №ХМ 083160760089.

04 травня 2016 року в.о. начальника Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради було видано позивачу містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: вул. Зарічанська, 3 в м. Хмельницькому (об'єкт будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр") № 117/ГП-25.1-04 взамін № 9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016 року.

Відповідно до ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", згідно з Порядком здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, на підставі перевірки достовірності даних у декларації про початок виконання будівельних робіт зареєстрованої Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 16.03.2016 року за №ХМ 083160760089, посадовими особами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО", вул. Зарічанська, 3, м. Хмельницький. Назва та місцезнаходження об'єкта будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому".

За наслідками проведеної перевірки був складений акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 13.04.2016 року.

Як зазначено в акті, що за результатами перевірки встановлено: містобудівними умовами та обмеженнями забудови вищезазначеної земельної ділянки виданих Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради №9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016, встановлено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки у розмірі 60% від площі земельної ділянки, яка становить 3027 кв.м. Згідно наданих проектних рішень розроблених TOB Іннова-Д площа забудови об'єкта будівництва за вищезазначеною адресою становить 2249 кв.м. (75%). Проектна документація розроблена з порушенням вимог вихідних даних на проектування, вимог державних стандартів, норм і правил, чим з боку проектної організації TOB Іннова-Д порушено Закон України "Про архітектурну діяльність" та ст.31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

На підставі встановлених під час перевірки порушень у частині розроблення проектної документації з порушенням вимог вихідних даних на проектування, вимог державних стандартів, норм і правил, 05.05.2016 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області було прийнято наказ №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому" за №ХМ 083160760089 від 16.03.2016 року (замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО").

З матеріалів справи вбачається, що 28.02.2017 року відповідно до наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 23.12.2016 №992 про затвердження плану перевірок уповноважених органів містобудування та архітектури на І квартал 2017 року, та на підставі направлення на проведення планової перевірки від 31.01.2017 року №2-П, посадовими особами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради.

За наслідками проведеної перевірки були складені:

- акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 28.02.2017 року.

Як зазначено в акті, що за результатами перевірки встановлено: цільове призначення земельної ділянки за адресою: вул. Зарічанська, 3/3, м. Хмельницький: для розміщення та постійної діяльності органів МНС. Враховуючи зазначене наміри забудови вищезазначеної земельної ділянки зазначені в містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 13.01.2016 № 9/ГП-25.1-04 та від 04.05.2016 № 117/ГП-25.1-04 не відповідають цільовому призначенню земельної ділянки, чим порушено ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ;

- припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28.02.2017 року, яким встановлено, що Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради видано містобудівні умови і обмеження на забудову земельної ділянки з порушенням вимог п.2.2, п.3.2, п.3.3, п.3.4, п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 та Додатку до Порядку №109.

Згідно вказаного припису Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради зобов'язано привести у відповідність містобудівні умови і обмеження на забудову земельної ділянки, будівельні паспорти на забудову земельної ділянки та паспорти прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності у відповідність до законодавства до 01.06.2017 року.

За наслідками проведеної перевірки, 28.02.2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Хмельницькій області Роїк А.Г. прийняті рішення:

- №1-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, замовник ТОВ "ОПУС-АВТО";

- №2-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, замовник ТОВ "ОПУС-АВТО".

В рішеннях зазначено, що вказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Встановлено, що 24.10.2017 року позивачем до Управління ДАБІ у Хмельницькій області подано заяву про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та видачу сертифікату на об'єкт "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, клас наслідків СС2".

За результатами розгляду заяви, 02.11.2017 року головним інспектором будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління ДАБІ у Хмельницькій області Музикою Ю.М. прийнято рішення № ХМ 172173061199 про відмову у видачі сертифіката.

Як на підставу для прийняття вказаного рішення посадова особа Управління ДАБІ у Хмельницькій області зазначила, що відповідно до довідки, щодо розгляду документів, поданих для прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, та видачі сертифікату, в рамках проведеного огляду встановлено, що в акті готовності об'єкта до експлуатації від 23.10.2017 року наведено не повний перелік суб'єктів містобудування, які здійснювали будівельні роботи на об'єкті будівництва; в заяві про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та в акті готовності найменування закінченого будівництвом об'єкта не відповідає найменуванню об'єкта будівництва вказаного в декларації про початок виконання будівельних робіт. Відповідно до Наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 40-Д від 05.05.2016 року декларацію про початок виконання будівельних робіт на даний об'єкт будівництва скасовано, документів щодо відновлення дії вищевказаної декларації про початок виконання будівельних робіт не надано.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно із частиною другою статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

В силу частин першої, другої статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.

Згідно із частинами другою - восьмою статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

Відповідно до пункту 1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 (далі - Порядок №109), містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно пункту 2.4 Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Аналогічна норма зазначена і в частині п'ятій статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Таким чином, з наведених норм вбачається, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Як встановлено в судовому засіданні, 09.08.2013 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО" (орендар) та Хмельницькою міською радою в особі міського голови Мельника С.І. (орендодавець), укладено договір оренди землі №81-01-2013/2066199 (із змінами та доповненнями), предметом якого є платне строкове користування земельною ділянкою на підставі рішення 25-ї сесії міської ради від 12.06.2013 року №33 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Зарічанська, 3. Згідно договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3027 кв.м., кадастровий №6810100000:03:004:0087; земельна ділянка передається в оренду для обслуговування приміщень, в тому числі приміщення автосервісу на два пости, салону-магазину, офісу, складу, прохідної магазину, магазину та реконструкція складського приміщення з метою збільшення його площі; цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п.2, п.15, п.16 договору).

Статтею 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, землі житлової та громадської забудови.

Ст.38 Земельного кодексу України встановлено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Відповідно до Розділу ІІ секції В наказу Держкомзему України Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель від 23.07.2010 №548 землі житлової та громадської забудови поділяються на: землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва) та землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об'єктів загального користування).

Як зазначив в судовому засіданні представник позивача, та з чим погодився суд, земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:03:004:0087, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Зарічанська, 3 належить до земель житлової та громадської забудови, та має цільове призначення - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, що також підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01.03.2017 року №32-28-99.10-1578/0/15-17, копія якого міститься в матеріалах справи.

Фактичні обставини справи свідчать про те, що відповідно до договору оренди землі №81-01-2013/2066199 від 09.08.2013 року (із змінами та доповненнями) земельна ділянка із кадастровим номером 6810100000:03:004:0087 на момент видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки належала до земель житлової та громадської забудови.

Відтак у пункті 7 розділу Загальні дані містобудівних умов та обмежень № 9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016 року та № 117/ГП-25.1-04 від 04.05.2016 року забудови земельної ділянки за адресою: вул. Зарічанська, 3 в м. Хмельницькому, на об'єкт будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому" Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради вірно зазначено цільове призначення земельної ділянки із кадастровим номером 6810100000:03:004:0087 - землі житлової та громадської забудови.

Також судом враховано, як зазначив в судовому засіданні представник позивача, та з чим погодився відповідач, в акті перевірки не вірно зазначено адресу та цільове призначення земельної ділянки, а саме вул. Зарічанська, 3/3, м. Хмельницький, для розміщення та постійної діяльності органів МНС, що в свою чергу стало підставою для прийняття оскаржуваних рішень про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 та від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, замовник ТОВ "ОПУС-АВТО".

Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 року №698 (далі - Порядок №698), основними завданнями нагляду є: 1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України "Про архітектурну діяльність", органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; 2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів; 3) притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції (підпункт 6 пункту 5 Порядку №698).

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 32 Порядку №698 якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень. Про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об'єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Отже, з наведених норм вбачається, що скасування рішення об'єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Цей захід застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених порушень під час перевірки порушень.

В той же час головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Хмельницькій області Роїк А.Г. одразу застосовано такий захід як скасування рішень щодо видачі містобудівних умов та обмежень без надання можливості позивачу - ТОВ "ОПУС-АВТО" усунути виявлені, на його думку порушення, та без жодного обґрунтування неможливості їх усунення.

Пунктом 6 Порядку №698 передбачено, що головні інспектори будівельного нагляду під час здійснення нагляду зобов'язані у повному обсязі, об'єктивно та неупереджено здійснювати нагляд у межах повноважень, передбачених законодавством.

В силу п.4 Порядку №698, з метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду; витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади.

Проаналізувавши вищенаведене, суд приходить до висновку, що відповідач, враховуючи те, що предмет нагляду безпосередньо торкається прав, свобод та інтересів позивача щодо проведення будівництва на об'єкті, який реконструюється та забудови земельної ділянки, з метою повного, об'єктивного та неупередженого з'ясування усіх обставин та недопущення порушення прав товариства повинен був забезпечити можливість надати пояснення по суті питань, які безпосередньо зачіпають права ТОВ "ОПУС-АВТО" шляхом його повідомлення, витребування відповідних документів та матеріалів.

Відповідно до частини другої статті 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Рішенням Європейського Суду з прав людини у справі "Пайн Велі Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" постановлено, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною права власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для дотримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати так.

Суд зазначає, що ТОВ "ОПУС-АВТО", отримавши в оренду земельну ділянку для здійснення реконструкції приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому та містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки правомірно очікувало на те, що його право на розпорядження належним йому на праві оренди майном відповідно до законодавства в майбутньому не буде порушено чи обмежено під час здійснення суб'єктом владних повноважень заходів з державного архітектурно-будівельного нагляду чи припинено шляхом прийняття іншого рішення.

Проте, відповідачем під час проведення планової перевірки Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, складання акта від 28.02.2017 року та прийняття оскаржуваних рішень від 28.02.2017 року наведені вимоги стосовно ТОВ "ОПУС-АВТО" дотримані не були, суб'єктом нагляду не дотримано балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача щодо здійснення будівництва об'єкта і цілями, на досягнення яких спрямоване здійснення державного нагляду та прийняття оскаржуваних рішень.

Протилежного судом не встановлено.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №1-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3, визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №2-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 3 слід задовольнити.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування Наказу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 05.05.2016 року №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 16.03.2016 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому", який належить до ІІІ категорії складності за №ХМ 083160760089.

Разом із тим, за наслідками проведеної посадовими особами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО", вул. Зарічанська, 3, м. Хмельницький (назва та місцезнаходження об'єкта будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому") був складений акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 13.04.2016 року.

За результатами вказаної перевірки встановлено: містобудівними умовами та обмеженнями забудови вищезазначеної земельної ділянки виданих Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради №9/ГП-25.1-04 від 13.01.2016, встановлено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки у розмірі 60% від площі земельної ділянки, яка становить 3027 кв.м. Згідно наданих проектних рішень розроблених TOB Іннова-Д площа забудови об'єкта будівництва за вищезазначеною адресою становить 2249 кв.м. (75%). Проектна документація розроблена з порушенням вимог вихідних даних на проектування, вимог державних стандартів, норм і правил, чим з боку проектної організації TOB Іннова-Д порушено Закон України "Про архітектурну діяльність" та ст.31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Частиною 1 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Відповідно до ч.7 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", декларацію про початок виконання будівельних робіт може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі, зокрема встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно ст. 26 Закону України "Про архітектурну діяльність" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, серед іншого додержуватися державних стандартів, норм і правил, вимог вихідних даних на проектування.

З досліджених в судовому засіданні, виданих позивачу 13.01.2016 року Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради містобудівних умов та обмежень № 9/ГП-25.1-04 забудови земельної ділянки за адресою: вул. Зарічанська, 3 в м. Хмельницькому, на об'єкт будівництва "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому" вбачається, що максимально допустимий відсоток забудови вказаної земельної ділянки не більше 60%.

Разом із тим, як зазначає в судовому засіданні відповідач та не доведено протилежного позивачем, згідно наданих проектних рішень розроблених TOB Іннова-Д площа забудови об'єкта будівництва за вищезазначеною адресою становить 2249 кв.м. (75%).

Відтак, висновок відповідача, що проектна документація, на вказаний об'єкт будівництва, розроблена проектною організацією TOB Іннова-Д з порушенням вимог вихідних даних на проектування, вимог державних стандартів, норм і правил на думку суду є обґрунтованим, в свою чергу доказів в спростування зазначеного позивачем суду не надано.

З врахуванням зазначеного, суд приходить до висновку, що Наказ від 05.05.2016 року №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року прийнято відповідачем правомірно, відтак у зодоволенні позовної вимоги про його скасування слід відмовити.

Щодо позову в частині визнання протиправним та скасування рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про відмову у видачі сертифіката № ХМ172173061199 від 02.11.2017 року, суд зазначає послідуюче.

Зі змісту даного рішення вбачається, що підставою для відмови позивачу у видачі сертифікату на об'єкт "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, клас наслідків СС2" стало встановлення відповідачем, що в акті готовності об'єкта до експлуатації від 23.10.2017 року наведено не повний перелік суб'єктів містобудування, які здійснювали будівельні роботи на об'єкті будівництва; в заяві про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та в акті готовності найменування закінченого будівництвом об'єкта не відповідає найменуванню об'єкта будівництва вказаного в декларації про початок виконання будівельних робіт; декларацію про початок виконання будівельних робіт на даний об'єкт будівництва скасовано, документів щодо відновлення дії вищевказаної декларації про початок виконання будівельних робіт не надано.

Судом враховано, що на момент звернення позивача до Управління ДАБІ у Хмельницькій області із заявою про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та видачу сертифікату на об'єкт "Реконструкція приміщення автосервісу, салону-магазину, офісу з надбудовою та прибудовою під спортивно - оздоровчий центр по вулиці Зарічанська, 3 в місті Хмельницькому, клас наслідків СС2", ТОВ "ОПУС-АВТО" оскаржено до суду Наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 05.05.2016 року №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року.

Відтак суд вважає, що вимога позивача про визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову у видачі сертифіката № ХМ172173061199 від 02.11.2017 року є передчасною, оскільки така вимога може бути пред'явлена позивачем лише після встановлення судом обставин протиправності винесення Наказу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 05.05.2016 року №40-д про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ХМ083160760089 від 16.03.2016 року.

З врахуванням зазначеного в задоволенні вказаної позовної вимоги слід відмовити.

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи зазначене, оцінюючи у сукупності встановлені обставини та перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

В зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог, на користь позивача необхідно присудити 3200,00 грн. судових витрат.

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №1-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.01.2016 року №9/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул, Зарічанська, 3, а також рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 28.02.2017 року №2-П/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.05.2016 року №117/ГП-25.1-04 на реконструкцію приміщення автосервісу, салону - магазину та офісу з прибудовою, надбудовою під спортивно - оздоровчий центр за адресою: м. Хмельницький, вул, Зарічанська, 3.

В решті позову відмовити.

Присудити на користь позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПУС-АВТО" 29015, м. Хмельницький, вул, Зарічанська, 3, код ЄДРПОУ 33177208 судові витрати судовий збір в сумі 3200,00грн. (три тисячі двісті грн) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України, 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, код ЄДРПОУ 37471912.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 18 грудня 2017 року о 17 год. 00 хв.

Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/П.М. Майстер О.П. Шевчук О.К. Ковальчук "Згідно з оригіналом" Суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2017
Оприлюднено22.12.2017
Номер документу71073133
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/2742/17

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 25.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 13.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 06.02.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 23.01.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 13.12.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні