Рішення
від 13.12.2017 по справі 908/2120/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 5/128/17

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.12.2017 Справа № 908/2120/17

За позовом Керівника Токмацької місцевої прокуратури Запорізької області (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57) в інтересах держави

До відповідача-1 Комишуваської селищної ради Оріхівського району (70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 49)

До відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Петрол» (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7)

про визнання незаконним та скасування рішення Комишуваської селищної ради Оріхівського району «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ «Запоріжжя-Петрол» від 27.03.2015р. № 10; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року, укладеного відповідачами; зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Петрол повернути земельну ділянку кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, площею 0,2421 га на користь територіальної громади смт. Комишуваха Оріхівського району в особі Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області

Суддя Проскуряков К.В.

Представники сторін:

Від позивача: ОСОБА_1, посвідчення №035881 від 05.10.2015р.

Від відповідача-1: ОСОБА_2, довіреність №01-21/2092/1002 від 06.12.2017 р.

Від відповідача-2: ОСОБА_3, протокол №25/09-1 від 25.09.2017р.

СУТНІСТЬ СПОРУ:

24.10.2017 р. до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Керівника Токмацької місцевої прокуратури Запорізької області до Комишуваської селищної ради Оріхівського району (відповідач-1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Петрол» (відповідач-2) про визнання незаконним та скасування рішення Комишуваської селищної ради Оріхівського району «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ «Запоріжжя-Петрол» від 27.03.2015р. № 10; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року, укладеного відповідачами; зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю Запоріжжя-Петрол повернути земельну ділянку кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, площею 0,2421 га на користь територіальної громади смт. Комишуваха Оріхівського району в особі Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області

Ухвалою суду від 24.10.2017 р. позовну заяву прийнято до розгляду та порушено провадження у справі № 908/2120/17, справі присвоєно номер провадження - 5/128/17, розгляд якої призначено на 23.11.2017 р. Ухвалою від 23.11.2017 р. у зв'язку із неявкою в судове засідання представника відповідача-1, ненадання відповідачем-1 витребуваних судом документів та необхідністю витребування додаткових документів, розгляд справи відкладено на 13.12.2017 р. В судовому засіданні 13.12.2017 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

За письмовим клопотанням сторін, розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

У судовому засіданні 13.12.2017 р. прокурор підтримав заявлені позовні вимоги, зазначивши, що Токмацькою місцевою прокуратурою під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних відносин надано оцінку рішенням Комишуваської селищної ради Оріхівського району з питань розпорядження землями комунальної власності та було встановлено, що Комишуваською селищною радою Оріхівського району на підставі рішення від 27.03.2015 р. №10 передано ТОВ «Запоріжжя-Петрол» на умовах оренди із земель громадської забудови земельну ділянку для будівництва автозаправного комплексу за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 1-б, смт. Комишуваха терміном на п'ять років. Також, на підставі вказаного рішення між Комишуваською селищною радою Оріхівського району та ТОВ «Запоріжжя-Петрол» укладено договір оренди земельної ділянки №25 від 25.04.2015 р. Отже, за наслідками перевірки було виявлено факт незаконного надання земельної ділянки для будівництва автозаправного комплексу, оскільки Комишуваською селищною радою Оріхівського району в порушення ст.ст. 124, 134 Земельного кодексу України вказану земельну ділянку надано в оренду на поза конкурсній основі та без зміни її цільового призначення. На підставі викладеного, просить суд визнати незаконним та скасувати рішенням Комишуваської селищної ради Оріхівського району Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 р. №10; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року, укладений між Комишуваською селищною радою Оріхівського району Запорізької області та ТОВ Запоріжжя-Петрол , (запис про державну реєстрацію іншого речового права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 9520923 від 25.04.2015 р.); зобов'язати ТОВ Запоріжжя-Петрол повернути земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 1 б, смт. Комишуваха Оріхівського району, кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, площею 0,2421 га на користь територіальної громади смт. Комишуваха Оріхівського району в особі Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області.

В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст.ст. 20, 38, ч. 1 ст. 71, ч. 2 ст. 83, ст.ст. 116, 122, ч. 2. ст. 124, ч. 2 ст. 134, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 21, ч. 1 ст. 50 Закону України Про землеустрій , п. 10 ч. 2 ст. 16, ч. 1 ст. 21, ст. 203, 215, 216 Цивільного кодексу України та просить суд позов задовольнити.

Представник відповідача - 1 надав суду письмові пояснення від 11.12.2017 р. за вих. №01-21/2092/1009, в яких зазначено, що земельні торги щодо надання вказаної земельної ділянки в оренду не проводились, оскільки відповідно до положень абз. З п. 1 Розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Комишуваська селищна рада Оріхівського району Запорізької області заперечень проти позову не має та просить суд прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Представник відповідача - 2 підтримав доводи, викладені у відзиві від 13.11.2017 р. за вих. №54/11/17 на позовну заяву, надав суду письмові пояснення від 11.12.2017 р. за вих. №64/12/17, пояснивши, що ТОВ ЗАПОРІЖЖЯ-ПЕТРОЛ сумлінно виконувало свої обов'язки за спірним договором оренди земельної ділянки та здійснювало оплату згідно умов договору. Крім того, 25.09.2017 р. загальними зборами ТОВ ЗАПОРІЖЖЯ-ПЕТРОЛ було прийнято рішення про припинення ТОВ ЗАПОРІЖЖЯ-ПЕТРОЛ шляхом його ліквідації та розпочато процедуру ліквідації. Отже, на даний час підприємство перебуває в процесі ліквідації, що унеможливлю надати суду копію або оригінал спірного договору. Зазначає, що учасники ТОВ ЗАПОРІЖЖЯ-ПЕТРОЛ не вважають за доцільне продовжувати його господарську діяльність, а тому листом від 08.12.2017 р. ТОВ ЗАПОРІЖЖЯ-ПЕТРОЛ звернулося до Комишуваської селищної ради з проханням про розірвання договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 2323955400:007:0035, яка розташована за адресою: смт. Комишуваха, вул. Хмельницького Богдана, 16 та повернення зазначеної земельної ділянки з орендного користування. Щодо дати на екземплярі спірного договору оренди договір № 25 оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 2323955400:007:0035, яка розташована за адресою: смт. Комишуваха, вул. Хмельницького Богдана, 16, повідомляє, що нажаль встановити коли, ким та за яких обставин було здійснено відповідний напис не маємо можливості, вважає його помилковим і просить при вирішенні цього спору використовувати данні, які внесені реєстратором до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. На підставі викладеного, просить суд в задоволенні позову відмовити.

Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до п. 3 ст.1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.ч. 1, 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ст. 2, ч. 1 ст. 29 Господарського процесуального кодексу України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру".

Рішенням Конституційного Суду України у справі №1-1/99 від 08.04.1999 р. визначено, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Верховний Суд України у рішенні по справі №6-251 Оце 15 від 16.12.2015 зазначив, що прийняття рішення про передачу земель державної чи комунальної власність позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей володільця землі в тому обсязі, який дозволяє її статус. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).

Отже правовідносини, пов'язані з незаконним вибуттям земель із державної чи комунальної власності, а рівно із передачею у користування із порушенням встановленим законом порядком становлять суспільний , публічний інтерес.

Крім того, відповідно до п. 54 рішення Європейського суду з прав людини у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004, суд зазначив що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес (ухвала Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ від 25.11.2015 р.).

Прокурор зазначає, що в порушення вищезазначених вимог законодавства спірними рішенням Комишуваської селищної ради від 27.03.2015 № 10 та договором оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року незаконно передано в оренду ТОВ Запоріжжя-Петрол земельну ділянку за кадастровим номером 2323955400:09:007:0035, чим позбавлено Український народ в цілому та відповідну територіальну громаду зокрема, права володіти та розпоряджатись землею у встановленому законом порядку.

Крім того, прокурор обґрунтовує звернення до суду у зв'язку з тим, що спірну земельну ділянку надано в оренду ТОВ Запоріжжя-Петрол для будівництва автозаправного комплексу в порушення встановленого законодавством порядку, в результаті чого при наданні спірної земельної ділянки поза конкурсом за мінімальними ставками, Комишуваською селищною радою не забезпечено найвигідніші для селищного бюджету умови надання цієї землі в оренду. Також, сторонами визначено мінімальний, законодавчо можливий, розмір орендної плати, що також порушує інтереси держави.

З огляду на викладене, судом встановлено, що звернення прокурора з цим позовом до суду, спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання передачі в оренду спірної земельної ділянки, що перебуває під особливою охороною держави і дотримання у цій сфері суспільних відносин законодавства становить суспільний інтерес, тому захист такого інтересу відповідає функціям прокурора, отже суд приходить до висновку, що прокурор належним чином обґрунтував наявність підстав для здійснення такого представництва в суді відповідно до вимог Закону України "Про прокуратуру".

Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням 8 сесії 5 скликання Комишуваської селищної ради "Про матеріали попереднього погодження можливості відведення земельної ділянки" від 26.06.2007 р. № 15 на підставі заяви ТОВ Запоріжжя-Петрол надано дозвіл на виконання робіт по оформленню матеріалів попереднього погодження щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва АЗК та автомийки закритого типу.

Також, Рішенням 10 сесії 5 скликання Комишуваської селищної ради "Про затвердження матеріалів попереднього погодження та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" від 07.09.2007 р. № 03 на підставі заяви ТОВ Запоріжжя-Петрол затверджено матеріали попереднього погодження, погоджено місце розташування земельної ділянки для будівництва АЗК, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Клмишуваха, вул. Б. Хмельницького, 1-б та надано дозвіл звернутись до організації, яка має дозвіл (ліцензію) для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу Комишуваської селищної ради та у подальшому вирувати питання надання її в оренду для будівництва АЗК.

01.08.2007 р. між Комишуваською селищною радою (далі - Орендодавець) та ТОВ Запоріжжя-Петрол (далі - Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до пункту 1.1. якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку, розташовану на території Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2421 га згідно з планом, що є невід'ємною частиною цього договору. (п. 1.2.)

Згідно з пунктом 1.2. договору, в земельна ділянка перелається в оренду з метою розташування АЗК, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, с. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 1-б.

Відповідно до п.п. 2.1., 2.2. договору, цей договір укладено на термін п'ять років і набирає чинності з моменту його реєстрації. По закінченню строку договору Орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання пролонгації договору на новий строк не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку договору.

16.12.2008 р. на двадцять першій сесії п'ятого скликання Комишуваською селищною радою прийнято рішенням "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду" № 80, на підставі заяви ТОВ Запоріжжя-Петрол було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2421 га, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Б. Хмельницького, 1-б та передано її в оренду терміном до 2013 року.

Рішенням тридцять третьої сесії п'ятого скликання Комишуваської селищної ради "Про внесення змін до рішення Комишуваської селищної ради № 80 від 16.12.2008 р. від 28.12.2009 р. № 14, на підставі заяви ТОВ Запоріжжя-Петрол внесено зміни та доповнення до рішення 21 сесії 5 скликання №80 від 16.12.2008 р., а саме: п. 3 викласти в наступній редакції: встановити щорічну орендну плату в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням індексу інфляції, на час проведення будівельних робіт . Також, вказаним рішенням у пункту 2 зобов'язано ТОВ Запоріжжя-Петрол в місячний термін з дня прийняття цього рішення оформити договір оренди, без нотаріального посвідчення та подати його на державну реєстрацію до центу земельного кадастру.

04.01.2013 р. між Комишуваською селищною радою (далі - Орендодавець), в особі селищного голови ОСОБА_4, діючого на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду від 16.12.2008 р. №80 та рішення тридцять третьої сесії п'ятого скликання Комишуваської селищної ради "Про внесення змін до рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Комишуваської селищної ради № 80 від 16.12.2008 р. від 28.12.2009 р. № 14, та ТОВ Запоріжжя-Петрол (далі - Орендар) в особі директора ОСОБА_5, що діє на підставі Статуту, укладено договір №19 оренди землі, на аналогічних умовах, викладених у попередньому договорі оренди земельної ділянки від 01.08.2007 р.

Рішенням п'ятдесят третьої сесії шостого скликання Комишуваської селищної ради Оріхівського району Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 р. № 10 затверджено ТОВ Запоріжжя-Петрол проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, із земель громадської забудови комунальної власності Комишуваської селищної ради, загальною площею 0,2421 га, кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, цільове призначення: код 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання для будівництва автозаправного комплексу, яка розташована за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 1 б, смт. Комишуваха та передано ТОВ Запоріжжя-Петрол вказану земельну ділянку в користування на умовах оренди терміном на п'ять років.

На підставі вказаного рішення, між Комишуваською селищною радою Оріхівського району (далі - Орендодавець) та ТОВ Запоріжжя-Петрол (далі - Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року, без зазначення дня та місяця.

Однак, відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.11.2017 р. датою державної реєстрації речового права вказано - 25.04.2015 р.

Відповідно до п. 1.1. договору Орендодавець надано, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва автозаправного комплексу, яка знаходиться на території Комишуваської селищної ради за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 1-б, виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

Згідно з пунктом 2. договору, в оренду передається земельна ділянка придатна для її цільового призначення загальною площею 0,2421 га, у тому числі 0,2421 га - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення: код 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання для будівництва автозаправного комплексу комунальної власності Територіальної громади в особі Комишуваської селищної ради. Кадастровий номер 2323955400:09:007:0035.

Відповідно до п. 3 договору на земельній ділянці об'єкти нерухомості та інші об'єкти інфраструктури, у тому числі дороги, відсутні.

Пунктом 3 договору встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки: 209 253,95 грн. Витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2015 р. №243/01-04-О виданий Управлінням Держземагенства у Пологівському районі Запорізької області.

У пункті 7 договору передбачено, що договір укладено терміном на п'ять років і набуває чинності з дати його державної реєстрації.

Відповідно до Акту приймання-передачі земельної ділянки, за вказаним договором оренди, Орендодавцем передано, а Орендарем прийнято земельну ділянку площею 0,2421 га, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 1 б, в оренду для будівництва автозаправного комплексу. Земельна ділянка знаходиться в стані придатному для цільового використання.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України Про оренду земель укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 2 ст. 83 ЗК України передбачено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

У відповідності до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Прокурор в обґрунтування підстав позову посилається на ч. 2 ст. 134 ЗК України, у якій визначено види використання земельних ділянок державної та комунальної власності, що надаються у користування без проведення земельних торгів, серед яких передача в оренду землі для будівництва автозаправного комплексу чи іншої пов'язаної діяльності (будівництво об'єктів дорожнього сервісу) поза конкурсом не передбачена.

Листом від 14.08.2017 р. за вих. №01-24/983/752 Комишуваська селищна рада Оріхівського району Запорізької області повідомила Токмацькій місцевій прокуратурі Запорізької області про те, що земельні торги щодо надання спірної земельної ділянки в оренду не проводились.

Комишуваська селищна рада Оріхівського району Запорізької області в обґрунтування правомірності укладання спірного договору посилається на положень абз. 3 п. 1 Розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 р. передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд приходить до висновку, що в Земельному кодексу України і в Законі України Про оренду землі встановлено, що передача земельних ділянок в оренду здійснюється у два способи: лише на підставі рішення відповідного органу або на підставі рішення та при наявності земельних торгів (аукціону). Рішення органу місцевого самоврядування достатньо у випадках, передбачених ч. 2 і ч. 3 ст. 134 Земельного кодексу України, отже в усіх інших випадках необхідно проводити земельні торги (аукціон).

Як встановлено судом, рішеннями Комишуваської селищної ради № 15 від 26.06.2007р., № 03 від 07.09.2007 р. на підставі заяви ТОВ Запоріжжя-Петрол надано дозвіл на виконання робіт по оформленню матеріалів попереднього погодження щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва АЗК та автомийки закритого типу, а також затверджено матеріали попереднього погодження, погоджено місце розташування земельної ділянки для будівництва АЗК, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Клмишуваха, вул. Б. Хмельницького, 1-б та надано дозвіл звернутись до організації, яка має дозвіл (ліцензію) для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу Комишуваської селищної ради та у подальшому вирішувати питання надання її в оренду для будівництва АЗК.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Комишуваською селищною радою Оріхівського району Запорізької області були прийняті відповідні рішення про погодження місця розташування об'єкта та про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, ще до 01.01.2008 р., отже передача відповідачем - 1 в оренду відповідачу - 2 вказаної земельної ділянки у 2007 р. було виконано відповідно до норм чинного законодавства України, тобто без проведення земельних торгів (аукціону).

Однак, суд зазначає, що після 01.01.2008 р. при вирішення питання щодо надання в оренду земельної ділянки для будівництва автозаправного комплексу, Комишуваській селищній раді Оріхівського району Запорізької області необхідно було проводити земельні торги відповідно до статтей 124, 134 ЗК України, та лише за результатами яких у переможця виникає право на укладення договору оренди.

Щодо подальшого укладання між Комишуваською селищною радою Оріхівського району Запорізької області та ТОВ Запоріжжя-Петрол договорів оренди земельної ділянки від 04.01.2013 р. №19 та № 25 від 2015 року, зареєстрованого в Державному земельному кадастрі 25.04.2015 р., суд зазначає, що в спірному договорі відсутні жодні посилання відносно того, що він є продовженням раніше укладеного між сторонами договору від 01.08.2007 р.

Разом з цим, судом встановлено, що Комишуваською селищною радою було передано у 2015 р. земельну ділянку без проведення земельних торгів (аукціону), що є порушенням ч. 2 ст. 124, ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України.

Крім того, за основним цільовим призначенням відповідно до ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України поділяються на певні категорії, серед яких до різних категорій віднесено землі житлової та громадської забудови (підпункт б ) та землі транспорту (підпункт ж ).

Згідно з ч.ч. 1, 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до статті 38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

У відповідності до ч. 2 ст. 71 ЗК України до земель дорожнього господарства належать землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, тунелями, транспортними розв'язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг, а саме: а) паралельні об'їзні дороги, поромні переправи, снігозахисні споруди і насадження, протилавинні та протисельові споруди, вловлюючі з'їзди; б) майданчики для стоянки транспорту і відпочинку, підприємства та об'єкти служби дорожнього сервісу; в) будинки (в тому числі жилі) та споруди дорожньої служби з виробничими базами; г) захисні насадження.

У статті 1 Закону України Про автомобільні дороги визначено, що об'єкти дорожнього сервісу - спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів, майданчики для стоянки транспортних засобів, майданчики відпочинку, видові майданчики, автозаправні станції, пункти технічного обслуговування, мотелі, готелі, кемпінги, торговельні пункти (у тому числі малі архітектурні форми), автозаправні комплекси, складські комплекси, пункти медичної та технічно-евакуаційної допомоги, пункти миття транспортних засобів, пункти приймання їжі та питної води, автопавільйони, а також інші об'єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу.

Отже, згідно з п. 12.11 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548 Для розміщення та експлуатації об'єктів дорожнього сервісу, до якого входять автозаправні станції, повинні розміщуватись на землях транспорту.

Згідно із ч. 1 ст. 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до статті 21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Отже, реалізуючи свої повноваження з розпорядження земельними ділянками, відповідний орган державної влади чи місцевого самоврядування за місцем знаходження земельної ділянки, має право змінювати цільове призначення земельних ділянок, які відчужуються (надаються), за умови дотримання положень Порядку про погодження такої зміни з відповідними органами та після складання проекту відведення.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку станом на 29.11.2017 р., що є невід'ємною частиною договору № 25 від 2015 року спірну земельну ділянку віднесено (категорія земель) до земель житлової та громадської забудови.

Разом з цим, у 2015 році відповідно до рішення Комишуваської селищної ради від 27.03.2015 № 10 та умов договору № 25 від 2015 року земельну ділянку кадастровий номер 2323955400:09:007:0035 надано в користування на умовах оренди ТОВ «Запоріжжя-Петрол» для будівництва автозаправного комплексу, без зміни цільового призначенням земельної ділянки.

Крім того, з матеріалів проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки вбачається, що при його розроблені питання щодо зміни цільового використання земельної ділянки кадастровий номер 2323955400:09:007:0035 також не вирішувалось.

Таким чином, Комишуваською селищною радою спірну земельну ділянку надано не для цілей визначених ст. 38 ЗК України чим фактично змінено її цільове призначення з категорії земель для житлової та громадської забудови на категорію земель транспорту без прийняття відповідного рішення та розроблення проекту землеустрою про зміну цільового призначення земельної ділянки.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Згідно із ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Стаття 152 Земельного кодексу України встановлює, що захист прав на земельні ділянки, здійснюється шляхом визнання недійсними рішень орган виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; визнання угод недійсним застосування інших, передбачених законом, способів.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що рішення Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 р. № 1 прийнято Комишуваською селищною радою Оріхівського району з порушенням вимог чинного законодавства України, оскільки спірну земельну ділянку надано відповідачу - 2 за рахунок земель житлової та громадської без зміни її цільового призначення, а саме на категорію земель дорожнього господарства, до складу яких входять автозаправні станції, а тому позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішенням Комишуваської селищної ради Оріхівського району Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 р. №10 є обґрунтованими та таким, що підлягають задоволенню.

Згідно із ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

З урахуванням того, що договір оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року є похідним від незаконного рішення Комишуваської селищної ради Оріхівського району Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 № 10, то суд приходить до висновку, що вказаний договір підлягає визнанню його недійсним із застосуванням наслідків недійсності правочину.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

З урахуванням викладеного, враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне заявлену позовну вимогу про зобов'язання ТОВ Запоріжжя-Петрол повернути земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 1 б, смт. Комишуваха Оріхівського району, кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, площею 0,2421 га на користь територіальної громади смт. Комишуваха Оріхівського району в особі Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області, задовольнити.

Відповідно до статті 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору у розмірі 4800грн. відносяться на відповідачів - 1, 2 пропорційно, оскільки даний спір виник з їх вини.

Згідно із п. 4 ст. 129 Конституції України, ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Керуючись ст.ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Комишуваської селищної ради Оріхівського району Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ Запоріжжя-Петрол від 27.03.2015 р. №10.

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 25 від 2015 року, укладений між Комишуваською селищною радою Оріхівського району Запорізької області (70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 49, ЄДРПОУ 24912390) та Товариством з обмеженою відповідальністю Запоріжжя-Петрол (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, ЄДРПОУ 32420004), (запис про державну реєстрацію іншого речового права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 9520923 від 25.04.2015 р.).

4. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Запоріжжя-Петрол (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, ЄДРПОУ 32420004) повернути земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 1-б, смт. Комишуваха Оріхівського району, кадастровий номер 2323955400:09:007:0035, площею 0,2421 га на користь територіальної громади смт. Комишуваха Оріхівського району в особі Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області (70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 49, ЄДРПОУ 24912390). Видати наказ.

5. Стягнути з Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області (70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, 49, ЄДРПОУ 24912390) на користь прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57, ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок №35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, код ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору у 2017 році при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 2 400 (дві тисячі чотириста) грн. 00 коп. Видати наказ.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Запоріжжя-Петрол (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, ЄДРПОУ 32420004) на користь прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57, ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок №35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, код ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору у 2017 році при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 2 400 (дві тисячі чотириста) грн. 00 коп. Видати наказ.

Суддя К.В. Проскуряков

Рішення господарського суду набирає чинності протягом 10 днів із дня його підписання

Рішення оформлено у повному обсязі та підписано 18.12.2017 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення13.12.2017
Оприлюднено22.12.2017
Номер документу71166799
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2120/17

Ухвала від 27.04.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Судовий наказ від 15.01.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Судовий наказ від 15.01.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Судовий наказ від 15.01.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Рішення від 13.12.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 23.11.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 24.10.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні