ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2017 рокуЛьвів№ 876/10768/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Багрія В. М.,
суддів Рибачука А. І., Старунського Д. М.,
з участю секретаря судового засідання Болюк Н. В.,
представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу управління Держпраці у Тернопільській області на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року у справі № 819/1300/17 (постанова ухвалена у м. Тернополі судом у складі головуючого судді Данилевич Н. А., повний текст постанови виготовлений 28 вересня 2017 року) за адміністративним позовом Позаміського дитячого оздоровчого закладу Лісовий дзвіночок до управління Держпраці у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2017 року Позаміський дитячий оздоровчий заклад Лісовий дзвіночок звернувся до суду з позовом до управління Держпраці у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу.
Позивач просив визнати протиправними та скасувати:
постанову управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/19-04-038/134 про накладення штрафу у розмірі 288000 грн;
постанову управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/1/19-04-038/134 про накладення штрафу у розмірі 9600 грн;
постанову управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/2/19-04-038/134 про накладення штрафу у розмірі 3200 грн.
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 25.09.2017 позов задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано постанову управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/19-04-038/134 про накладення штрафу в розмірі 288000 грн.
В задоволенні решти позовних вимог позивачу відмовлено.
Постанову суду першої інстанції в частині задоволення позову оскаржило управління Держпраці у Тернопільській області, яке в апеляційній скарзі просить її скасувати та прийняти нову постанову про відмову ПДОЗ Лісовий дзвіночок в задоволенні позову в частині заявлених вимог.
В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного її вирішення. Суд не дав належної оцінки висновкам позапланової перевірки, яка проводилась відповідачем та якою виявлено порушення ПДОЗ Лісовий дзвіночок статті 24 КЗпП України, що полягало в допуску до роботи працівників ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 без укладення трудового договору та повідомлення Державної фіскальної служби в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 413. Вказані працівники, які фактично працювали сторожами в ПДОЗ Лісовий дзвіночок , про виконання своїх функціональних обов'язків засвідчували підписами про прийняття та здачу зміни в журналі чергувань даного закладу впродовж 2016 року та з січня 2017 року по 22.02.2017. Тому накладення на ПДОЗ Лісовий дзвіночок штрафу у розмірі 288000 грн відповідно до постанови управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/19-04-038/134 є правомірним та відповідає вимогам статті 265 КЗпП України.
Вислухавши суддю-доповідача, представників позивача, які просять апеляційну скаргу відхилити, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, дослідивши обставини справи в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
У справі встановлено, що згідно з наказом від 17.03.2017 № 17 Про проведення позапланової перевірки ПДОЗ Лісовий дзвіночок та направлення на проведення перевірки суб'єкта господарювання від 17.03.2017 головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління Держпраці у Тернопільській області ОСОБА_6 було проведено позапланову перевірку додержання суб'єктом господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування ПДОЗ Лісовий дзвіночок , результати якої відображені в акті перевірки № 19-04-038/134 від 24.03.2017.
Перевіркою встановлено порушення позивачем законодавства про працю, про що зазначено в акті перевірки № 19-04-038/134 від 24.03.2017, а саме:
ПДОЗ Лісовий дзвіночок у різні періоди 2016 року та з січня 2017 року по 22 лютого 2017 року використовував працю громадян ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, в порушення статті 24 КЗпП України. Зокрема, вказані громадяни були допущені до роботи без укладення трудових договорів та повідомлення Державної фіскальної служби;
згідно книги по нарахуванню та виплаті заробітної плати в ПДОЗ Лісовий дзвіночок на підприємстві залишається не виплаченою заробітна плата в сумі 35476,18 грн за період з січня по грудень 2016 року, та з січня по лютий 2017 року перед 5 працівниками, в тому числі по 5 звільненим, чим порушено вимоги частини 1 та 2 статті 115 КЗпП України;
бухгалтеру ОСОБА_7 відповідно до наказу від 10.10.2016 № 62 була надана щорічна основна відпустка терміном 30 календарних днів з 10 жовтня 2016 року. Виплата заробітної плати за час відпустки станом на дату перевірки не проведена, чим порушено вимоги частини 4 статті 115 КЗпП України і статті 21 Закону України Про відпустки ;
наказом ПДОЗ Лісовий дзвіночок від 31.12.2016 № 68 головного бухгалтера ПДОЗ Лісовий дзвіночок ОСОБА_7 в порушення вимог частини 3 статті 32 КЗпП України було переведено на 0,25 ставки з 01 січня 2017 року без повідомлення не пізніше ніж за два місяці;
у ПДОЗ Лісовий дзвіночок відсутні табелі обліку використання робочого часу та бухгалтерські і касові документи по нарахуванню і виплаті заробітної плати найманим працівникам ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, за різні періоди 2016 року та з січня 2017 року по 22 лютого 2017 року, чим порушено вимоги частини 2 статті 30 Закону України Про оплату праці .
На підставі акта перевірки №19-04-038/134 від 24.03.2017 управлінням Держпраці у Тернопільській області відповідно до абзаців 2, 3, 8 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України прийнято постанови про накладення на позивача штрафу:
№ ТЕ 82/19-04-038/134 від 20.04.2017 про накладення штрафу в розмірі 288000 грн;
№ ТЕ 82/1/19-04-038/134 від 20.04.2017 про накладення штрафу в розмірі 9600 грн;
№ ТЕ 82/2/19-04-038/134 від 20.04.2017 про накладення штрафу в розмірі 3200 грн.
Задовольняючи частково позовні вимоги ПДОЗ Лісовий дзвіночок , суд першої інстанції прийшов до висновку, що позивачем не було допущено порушення вимог статті 24 КЗпП України, тому постанова відповідача № ТЕ 82/19-04-038/134 від 20.04.2017 про накладення на нього штрафу в розмірі 288000 грн є протиправною та підлягає скасуванню. Щодо постанов № ТЕ 82/1/19-04-038/134 та № ТЕ 82/2/19-04-038/134 від 20.04.2017, то суд першої інстанції, враховуючи виявлені перевіркою порушення, вважав такі правомірними.
Апеляційний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку вказаним відносинам в межах апеляційної скарги відповідача, зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади створено Державну службу України з питань праці.
Згідно з Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до пункту 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 № 390 затверджено Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів (далі Порядок № 390).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов'язків мають повноваження державного інспектора з питань праці (далі Інспектор).
Згідно з абзацом 1 пункту 3 Порядку № 390 Інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Згідно з абзацом 4 пункту 3 Порядку № 390 позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюються за наявності згоди Держпраці України на їх проведення.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 390 за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.
Як видно з матеріалів справи перевіркою, яка проводилася відповідачем в період з 20.03.2017 по 24.03.2017, встановлено, зокрема, порушення ПДОЗ Лісовий дзвіночок вимог статті 24 КЗпП України, що проявилося в тому, що громадяни ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, були допущені до роботи без укладення трудових договорів та повідомлення про це Державної фіскальної служби.
Згідно з актом перевірки № 19-04-038/134 від 24.03.2017 без оформлення трудових відносин працювали:
ОСОБА_3 в період з 02.11.2016 по 30.12.2016 та з 17.01.2017 по 22.02.2017;
ОСОБА_4 в період з 17.01.2017 по 22.02.2017;
ОСОБА_5 в період з 17.01.2017 по 22.02.2017.
Про виконання своїх функціональних обов'язків, вищевказані працівники, як зазначено в акті перевірки, засвідчували підписами про прийняття та здачу зміни в журналі реєстрації чергувань ПДОЗ Лісовий Дзвіночок впродовж 2016 року та з січня по 22.02.2017.
В ході судового розгляду встановлено, що ОСОБА_3 був прийнятий на роботу сторожем в ПДОЗ Лісовий Дзвіночок з 05.05.2016 згідно з наказом № 8 від 05.05.2016; 01.11.2016 був звільнений з роботи згідно з наказом № 64; 31.12.2016 прийнятий на роботу сторожем згідно з наказом № 67 від 31.12.2016 та звільнений з роботи 16.01.2017 згідно з наказом № 2;
ОСОБА_4 був прийнятий на роботу сторожем в ПДОЗ Лісовий Дзвіночок з 17.06.2016 згідно з наказом № 31 та звільнений з роботи 18.01.2017 згідно з наказом № 4;
ОСОБА_5 був прийнятий на роботу сторожем з 02.11.2016 згідно з наказом № 65 від 02.11.2016 та звільнений з роботи 16.01.2017 згідно з наказом № 3 від 16.01.2017.
Вказані обставини також підтверджуються дослідженими в судовому засіданні суду першої інстанції табелями робочого часу та інформацією про трудові відносини, яку позивач подавав до органів ДФС, зокрема, повідомленнями про прийняття працівників на роботу та відомостями про трудові відносини.
ОСОБА_3, який давав пояснення в суді першої інстанції як свідок, повідомив, що працював сторожем у ПДОЗ Лісовий дзвіночок в різні періоди 2016 року та з 01.01.2017 по 16.01.2017 разом із сторожами ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Після звільнення їх праця не використовувалась та заробітну плату вони не отримували. У період звільнення вони займались заготівлею дров та перебуваючи неподалік, провідували сторожову собаку для того, щоб її погодувати. В журналі реєстрації розписувались для того, щоб орієнтуватись хто і коли годував собаку.
Такі ж пояснення були надані ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 під час проведення перевірки Бучацьким відділом поліції Теребовлянського відділення поліції ГУ Національної поліції в Тернопільській області за зверненням управління Держпраці в Тернопільській області.
Суд першої інстанції обгрунтовано прийшов до висновку про те, що ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, не перебуваючи в трудових відносинах з позивачем в період з 16.01.2017 по 22.02.2017 (ОСОБА_3 окрім цього в період з листопада по грудень 2016 року), почергово реєструвалися в даному журналі, проставляючи підпис про здачу та прийняття зміни, зазначали показники лічильника, повідомляли про збори.
Враховуючи наведене, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, який, досліджуючи правомірність застосованого штрафу, належно оцінив доводи позивача та наведені вище пояснення свідків ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, обґрунтовано вважав, що журнал реєстрації чергувань ПДОЗ Лісовий дзвіночок не є достатнім доказом використання роботи найманих працівників без оформлення трудових договорів.
Докази про тривалість робочого часу зазначених осіб, розмір оплати праці за відпрацьований час, в справі відсутні.
За таких обставин постанова суду першої інстанції в частині визнання протиправною та скасування постанови управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 № ТЕ 82/19-04-038/134 про накладення штрафу в розмірі 288000 грн є законною та обґрунтованою.
Відповідно до частини 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно згідно Кодексу законів про працю України порушення (абзац 2 частини 2 статті 265 КЗпП України).
Відповідно до пункту 2 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками.
Штрафи можуть бути накладені на підставі: рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації; акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
У зв'язку з тим, що відповідно до акта № 19-04-038/134 від 24.03.2017 позаплановою перевіркою встановлено порушення ПДОЗ Лісовий дзвіночок інших вимог трудового законодавства - статтей 115, 116, 32 КЗпП України, які знайшли свої підтвердження в ході судового розгляду справи, постанови управління Держпраці у Тернопільській області від 20.04.2017 про накладення на позивача штрафу у розмірі 9600 та 3200 грн є правомірними та скасуванню не підлягають, з приводу чого суд першої інстанції зробив правильний висновок.
Постанова суду першої інстанції прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що є підставою для залишення її без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Доводи апеляційної скарги, в силу викладеного, підставою для її задоволення бути не можуть.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу управління Держпраці у Тернопільській області залишити без задоволення.
Постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року у справі № 819/1300/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя ОСОБА_8 судді ОСОБА_9 ОСОБА_10 Повний текст постанови виготовлений 22.12.2017.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2017 |
Оприлюднено | 25.12.2017 |
Номер документу | 71210066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Данилевич Надія Андріївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Данилевич Надія Андріївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Данилевич Надія Андріївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Данилевич Надія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні