ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2017 року ЛуцькСправа № 803/1593/17
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ковальчука В.Д.,
при секретарі судового засідання Ткачук І.І.,
за участю представника позивача ОСОБА_1,
представників відповідача ОСОБА_2 ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_4 Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - позивач, УДСНС України у Волинській області) звернулося з адміністративним позовом до ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" про застосування заходів реагування.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р Деякі питання державною нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки та наказу Луцького міськрайонного відділу ОСОБА_4 Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області від 30.10.2017 року №28, в період з 01 листопада 2017 року по 07 листопада 2017 року, провідним інспектором Луцького МРВ У ДСНС України у Волинській області Побережник Катериною Степанівною здійснено позапланову перевірку території, будівлі та приміщень ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 07.11.2017 року №163, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697.
Позивач вказує, що під час експлуатації ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" в м. Луцьку по проспекту Молоді, 8а грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв'язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей. У зв'язку з цим позивач просить застосувати заходи реагування шляхом зобов'язати відповідача повністю зупинити експлуатацію цього дошкільного навчального закладу до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В письмових запереченнях проти позову від 08.12.2017 року та 21.12.2017 року (а.с.31-32, 40-41) представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову, оскільки виявлені порушення вимог пожежної та техногенної безпеки усунені ОСОБА_5 закладом "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" в значній мірі, а в результаті закриття закладу буде порушено право працівників на працю, а вихованців - на здобуття освіти.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просить його задовольнити.
Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову, просили у його задоволенні відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі обставини у справі та перевіривши їх письмовими доказами, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає до задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) та розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р Деякі питання державною нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки 30.10.2017 року прийнятий Луцьким міськрайонним відділом УДСНС України у Волинській області наказ №28 від 30.10.2017 року про проведення позапланових перевірок, згідно якого відповідач був включений до позапланової перевірки (а.с.10-12). Для проведення вказаної перевірки Луцьким міськрайонним відділом УДСНС України у Волинській області було виписане відповідне посвідчення на проведення перевірки від 01.11.2017 року №169 (а.с.13).
За результатами проведеної з 01.11.2017 року по 07.11.2017 року позапланової перевірки Луцьким міськрайонним відділом УДСНС України у Волинській області складено акт від 07.11.2017 року №163 щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.14-19), в якому зафіксовано 15 порушень пожежної та техногенної безпеки, зокрема під час експлуатації приміщення ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" за адресою: Волинська область, м. Луцьк, проспект Молоді, 8а:
- посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;
- застосовується опорядження (облицювання) стін з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб;
- встановлено глухі ґрати на вікнах приміщень, де перебувають люди;
- не забезпечено клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлено протипожежні двері у приміщення електрощитової);
- електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати знаходяться на горючій основі;
- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів виконано вскрутку;
- не обладнано приміщення автоматичною пожежною сигналізацією;
- не встановлено на вводі водопостачання у будівлю біля лічильника обвідну лінію діаметром не менше внутрішнього протипожежного водопроводу та електрозасувку з дистанційним управлінням від кнопок біля пожежних кранів;
- не проведено технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
- не укомплектовані пожежні кран-комплекти пожежними рукавами та однакового з ним діаметра стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
- під сходовою кліткою складовані горючих матеріалів;
- на дверцятах шаф, в яких знаходяться вогнегасники, відсутні відповідні покажчики;
- на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку відсутній номер для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
- відсутній спеціальний журнал обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів;
- не проведено ідентифікацію щодо визначення потенційної небезпеки об'єкту.
Зазначений акт перевірки був вручений уповноваженій особі суб'єкта господарювання - завідувачу ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" ОСОБА_3 та підписаний останньою 07.11.2017 року без зауважень.
Надаючи правову оцінку доводам позивача про необхідність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, суд зазначає наступне.
Згідно з ч.1 ст.47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно з частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з ч.7 ст.7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до ч.1, 2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.12.2015 р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.7 вказаного Положення ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.
При цьому згідно з п.1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Відповідно до ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно з абз.1 ч.5 ст.4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
З аналізу зазначених норм судом встановлено, що підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з техногенної та пожежної безпеки у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг, є встановлення фактів недотримання (порушення) вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, якщо такі порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
На підставі ч.1 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417 далі за текстом ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
На підставі викладеного, вирішуючи питання про необхідність вжиття заявлених заходів реагування у розглянутому випадку, суд виходить із наступного.
Відповідно до матеріалів справи (лист від 21.12.2017 року №111 (а.с.55) відповідачем здійснено заходи щодо усунення порушень пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті перевірки №163 від 07.11.2017 року, а саме:
- забезпечено монтування електророзеток, вимикачів, перевимикачів на негорючій основі (текстоліт);
- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил, проводів виконано відповідно вимог ПБ;
- заведено спеціальний журнал обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів; здійснено роботи щодо технічного обслуговування і перевірки пожежних кранів, що зафіксовано в журналі обліку технічного обслуговування пожежних кранів-комплектів;
- під сходинковими клітками усунено горючі матеріали (дитячі візки);
- на дверцятах шаф, в яких знаходяться вогнегасники, прикріплено позначення та номер виклику екстренної служби 101;
- проведено ідентифікацію об'єкта щодо визначення потенційної небезпеки;
- проведено моніторинг електробезпеки об'єкту інспекцією Держенергонагляду у Волинській області старшим інспектором Мисковцем В.В. (довідка від 23.11.2017 р.) (а.с.52-53);
- проведено обстеження комісією по ЗДО загально-технічного стану фасаду будівлі закладу від 16.11.2017 р.
- надано інформацію в управління освіти про виділення коштів щодо фінансування заходів пожежної та техногенної безпеки: №16 від 07.02.2014 р., №57 від 21.06.2017 р., №95 від 17.11.2017 р. (пожежна сигналізація, рукави-гідранти, стволи, вогнегасник вуглекислотний);
- написано звернення до КП Луцькводоканал щодо зняття пломб на водозапірній арматурі кран-комплектів для здійснення пробного пуску води;
- видано наказ по ЗДО №3-од від 03.01.2017 р. щодо виконання Кодексу цивільного захисту України (а.с.42-43); наказ по ЗДО від 19.09.2017 №77-од щодо протипожежного стану в закладі.
- керівник та завгосп закладу пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, про що свідчать посвідчення 02 №004588, №004588 (а.с.54).
Отже, відповідачем було частково виконано вимоги контролюючого органу та усунуто порушення пожежної безпеки, при цьому відповідачем на даний час вживаються заходи для усунення залишених порушень.
З аналізу правових норм, які містяться у пункті 12 частини першої статті 67, частині другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, вбачається, що передумовою звернення суб'єкта владних повноважень до адміністративного суду щодо застосування або підтвердження обґрунтованості застосування заходів реагування є встановлення такого порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Тобто, наявність загрози саме безпосередньо життю та здоров'ю людей (а не загрози виникнення пожежі) є обов'язковою умовою для застосування заходів реагування.
Суд звертає увагу на те, що з повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки та ідентифікації об'єкта господарської діяльності ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" від 09.11.2017 року слідує, що зазначений заклад не визнано потенційно небезпечним об'єктом (а.с.49-51).
Суд зазначає, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб'єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб'єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров'ю людей у взаємозв'язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.
Так, відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67, статті 68 Кодексу цивільного захисту України заходи реагування на порушення можуть включати як повне, так і часткове зупинення роботи підприємства, а також можуть стосуватися лише щодо окремих виробничих вузлів (окремих виробництв, виробничих дільниць, будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць).
Очевидно, що наведеними правовими нормами передбачено декілька видів заходів реагування, серед яких повне зупинення роботи підприємства є крайнім заходом.
Відсутність доведеної загрози життю та здоров'ю людей є підставою для відмови в позові контролюючого органу про застосування запобіжного заходу.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність беззаперечних підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення його роботи та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до ОСОБА_5 закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" про застосування заходів реагування відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Позивач ОСОБА_4 Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код 38592652).
Відповідач ОСОБА_5 заклад "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №9 комбінованого типу Луцької міської ради" (43024, Волинська область, місто Луцьк, проспект Молоді, будинок 8а, ідентифікаційний код 25085486).
Повне рішення суду буде складено 27 грудня 2017 року.
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71239626 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні