КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 грудня 2017 року №810/3801/17
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В.,
за участю секретаря судового засідання Радевича В.О.,
за участю:
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області - ОСОБА_4,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Васильківської районної державної адміністрації Київської області - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Гвоздівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області та Васильківська районна державна адміністрація Київської області про застосування заходів реагування,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Київській області) з позовом до Гвоздівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області (далі - відповідач, Гвоздівський НВК), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області (далі - третя особа 1) та Васильківська районна державна адміністрація Київської області (далі - третя особа 2), в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Гвоздівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ 25299833) за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, 1, шляхом зобов'язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об'єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 24.10.2017 №168.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що в ході проведення позапланової перевірки щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Гвоздівським НВК за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, 1, було встановлено ряд порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають на об'єкті, що, в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Гвоздівського НВК.
Відповідач позов не визнав та подав заперечення на позовну заяву, в яких наголосив, що Гвоздівський НВК не є самостійною юридичною особою, а підпорядковується Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області, а тому не може самостійно вирішувати питання пов'язані з здійсненням заходів на усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки. Також, наголосив на необхідність фінансування таких заходів.
Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, суд встановив наступне.
Гвоздівський навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області (ідентифікаційний код 25299833, місцезнаходження: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Леніна, буд. 1) зареєстрований в якості юридичної особи 06.09.1995, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.11.2017 №1003231297 (том 1, а.с. 48-50).
04 жовтня 2017 року ГУ ДСНС України у Київській області прийнято наказ №624, яким доручено головному інспектору Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітану служби цивільного захисту ОСОБА_2 у період з 23.10.2017 по 24.10.2017 провести позапланову перевірку Гвоздівського НВК, який знаходиться за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, буд. 1, стосовно додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки (том 1 а.с. 19-27).
Суд встановив, що в період з 23.10.2017 по 24.10.2017, на підставі вказаного наказу та посвідчення на проведення перевірки від 04.10.2017 №6587 (том 1, а.с. 28), у присутності директора Гвоздівського НВК ОСОБА_3 проведена позапланова перевірка Гвоздівського НВК за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, буд. 1, за результатами якої складено акт перевірки від 24.10.2017 №168 щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (далі - акт перевірки) (том 1, а.с. 11-16).
Із акта перевірки випливає, що в ході проведеної перевірки Васильківським РВ ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено, що Гвоздівським НВК порушено вимоги законодавства, а саме:
- пункт 1.20 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - не проведено заміри опору ізоляції електромережі;
- пункт 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014, 1.6 таблиця А2, дод. А ДБН В.2.5-56-2014 - приміщення топкової, в якій розміщуються установки працюючі на твердому паливі, не обладнано установкою автоматичного пожежогасіння;
- пункт 2.1 глави 2 розділу V НАПБ А.01.001-2014 - не забезпечено територію запасом води для цілей зовнішнього пожежогасіння;
- пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 - не проведено обробку вогнезахисною речовиною дерев'яних конструкцій горищ будівель зі складанням акту відповідної організації, яка має ліцензію на проведення робіт даного виду робіт;
- пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, дод. А ДСТУ Б В.2.5-38:2008 - будівлі, споруди не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних їх проявів;
- пункт 1.6 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - з'єднання жил проводів електромережі не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачі;
- пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №874 - керівний склад не пройшов навчання на територіальних курсах цивільного захисту;
- пункт 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, 4.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, 4.6 Правил пожежної безпеки в Україні - працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту.
Суд встановив, що вказаний акт перевірки 24.10.2017 був отриманий директором Гвоздівського НВК ОСОБА_3
Також, 26.10.2016 головним інспектором Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_2 був складений протокол КХ №003294 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП та заступником начальника Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_5 складено постанову КХ №003294 про накладення адміністративного стягнення з ОСОБА_3, директора Гвоздівського НВК, у зв'язку з невиконанням припису від 14.06.2017 №76 (том 1 а.с. 31-32).
Наявність встановлених в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною першою статті 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI (далі - КЦЗ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (ч.2 ст.64 КЦЗ).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (ч.3 ст.64 КЦЗ).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, що затверджене Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абз.2 п.1 Положення №20/2013).
У пункті 3 зазначеного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Згідно з частиною другою статті 51 КЦЗ, забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання (ч.3 ст.55 КЦЗ).
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст.66 КЦЗ).
У силу пункту 12 частини першої статті 67 КЦЗ, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини другої статті 68 КЦЗ, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями частини першої статті 70 КЦЗ встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2. ст 70 КЦЗ).
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки, та не залежить від виконання (не виконання) вимог припису органу контролю щодо усунення виявлених порушень.
Суд також зазначає, що чинне законодавство не обумовлює імперативно необхідність винесення припису, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки як передумови звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення діяльності об'єкту. Більше того, за змістом частини сьомої статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Суд встановив, що у період з 23.10.2017 по 24.10.2017 головним інспектором Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_2 проведено позапланову перевірку Гвоздівського НВК за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, буд. 1, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 24.10.2017 №168.
На підтвердження усунення частини виявлених порушень відповідачем надано: копію рахунку від 15.11.2017 №251 про оплату навчання у навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Київській області та копію сторінок технічного звіту №034/17 від 01.09.2017 про проведення електровимірювальних та випробувальних робіт електрообладнання та електроустаткування відповідно до вимог ПУЕ та ПТЕЕС (том 1, а.с. 60, 66-67).
Також, матеріали справи містять копію звернення відповідача від 07.11.2017 №191 до Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області з проханням вжити заходів з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, копію листів Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області до виконуючого обов'язки Гвоздівського сільського голови, голови Васильківської районної державної адміністрації від 14.11.2017 №1391, від 14.11.2017 №1392 та від 06.10.2017 №1240 з проханням надати кошти для усунення порушень, які були виявлені під час перевірки, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (том 1, а.с. 59, 61-65).
Проте, суд вважає, що такі докази не можуть свідчити про повне усунення, встановлених у акті від 24.10.2017 №168 позапланової перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, порушень.
Суд встановив, що у період з 12.06.2017 по 14.06.2017 Васильківським РВ ГУ ДСНС України у Київській області проведено планову перевірку Гвоздівського НВК за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Леніна, буд. 1, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 14.06.2017 №78, в якому встановлено 21 порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, що можуть створити загрозу життю та здоров'ю людей.
Також, 14.06.2017 головним інспектором Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_2 видано припис №76 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (том 1, а.с. 17).
З матеріалів справи випливає, що значна частина встановлених порушень не усунута Гвоздівським НВК і на час позапланової перевірки, яка проведена в період з 23.10.2017 по 24.10.2017.
А тому, суд дійшов висновку, що порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, мають системний та триваючий характер.
Суд також зазначає, що згідно з пунктом 26 частини першої статті 2 КЦЗ, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Аналізуючи порушення, виявлені під час проведення перевірки Гвоздівського НВК, суд робить висновок, що вони можуть призвести до займання і розповсюдження вогню та безумовно пов'язанні з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі.
Суд також звертає увагу на те, що вказані порушення не є формальними, а стосуються виключно відсутності у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення.
Як передбачає частина перша статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування шляхом зобов'язання Гвоздівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області повністю зупинити експлуатацію (роботу) будівель та приміщень Гвоздівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Васильківського району Київської області (ідентифікаційний код 25299833) за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, 1, до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 24.10.2017 №168.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Басай О.В.
Повне рішення суду складене 26.12.2017
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71240678 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
О.В. Басай
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні