КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/3801/17 Суддя (судді) першої інстанції: Басай О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Кобаля М.І.,
Суддів: Епель О.В., Карпушової О.В.
при секретарі: Алексанян Л.М.
за участю:
представників позивача: Бачинського В.В., Ярової Я.І.,
Ніколаєнка Ю.А.
представника відповідача: Климчук Л.В.
представника третьої особи: Варзи Б.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Гвоздівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад Васильківського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Гвоздівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад Васильківського району Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області, Васильківська районна державна адміністрація Київської області про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі по тексту - Позивач, ГУ ДС України з надзвичайних ситуацій у Київській області) звернулося до суду із адміністративним позовом до Гвоздівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад Васильківського району Київської області (далі - Відповідач, Гвоздівське НВК) в якому просило застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень позивача за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, 1, шляхом зобов'язання повністю зупинити експлуатацію вказаного об'єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 24.10.2017 № 168.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року зазначений адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить відмінити рішення суду першої інстанції та звільнити від виконання припису позивача за відсутності відповідних повноважень (за текстом апеляційної скарги).
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Заслухавши представників сторін, які прибули у судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, виходячи з наступного.
Згідно із ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Гвоздівський НВК знаходиться за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Леніна, буд. 1 та зареєстрований в якості юридичної особи починаючи з 06.09.1995 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.11.2017 №1003231297 (а.с.48-50).
04.10.2017 року ГУ ДС України з надзвичайних ситуацій у Київській області прийнято наказ № 624, яким доручено головному інспектору Васильківського РВ ГУ ДС України з надзвичайних ситуацій у Київській області капітану служби цивільного захисту Бачинському В.В. у період з 23.10.2017 по 24.10.2017 провести позапланову перевірку Гвоздівського НВК, який знаходиться за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, буд. 1, стосовно додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки.
Так, в період з 23.10.2017 по 24.10.2017, на підставі вищевказаного наказу та посвідчення на проведення перевірки від 04.10.2017 № 6587, у присутності директора Гвоздівського НВК Климчук Л.В. проведена позапланова перевірка за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, буд. 1.
За результатами зазначеної перевірки, посадовими особами позивача складено акт перевірки від 24.10.2017 № 168 щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (далі по тексту - акт перевірки) (а.с.11-16).
Як вбачається з акта перевірки, контролюючим органом було встановлено ряд порушень Гвоздівським НВК вимог чинного законодавства, а саме:
- пункт 1.20 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - не проведено заміри опору ізоляції електромережі;
- пункт 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014, 1.6 таблиця А2, дод. А ДБН В.2.5-56-2014 - приміщення топкової, в якій розміщуються установки працюючі на твердому паливі, не обладнано установкою автоматичного пожежогасіння;
- пункт 2.1 глави 2 розділу V НАПБ А.01.001-2014 - не забезпечено територію запасом води для цілей зовнішнього пожежогасіння;
- пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 - не проведено обробку вогнезахисною речовиною дерев'яних конструкцій горищ будівель зі складанням акту відповідної організації, яка має ліцензію на проведення робіт даного виду робіт;
- пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, дод. А ДСТУ Б В.2.5-38:2008 - будівлі, споруди не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних їх проявів;
- пункт 1.6 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - з'єднання жил проводів електромережі не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачі;
- пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №874 - керівний склад не пройшов навчання на територіальних курсах цивільного захисту;
- пункт 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, 4.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, 4.6 Правил пожежної безпеки в Україні працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту.
Акт перевірки отриманий директором Гвоздівського НВК Климчук Л.В. 24.10.2017.
Також, 26.10.2016 головним інспектором Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту Бачинським В.В. був складений протокол КХ № 003294 про адміністративне правопорушення, відповідно до статті 188-8 КУпАП, та заступником начальника Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області майором служби цивільного захисту Скрипкою О.В. складено постанову КХ № 003294 про накладення адміністративного стягнення на директора Гвоздівського НВК Климчук Л.В., у зв'язку з невиконанням припису від 14.06.2017 №76 (а.с.31-32).
Не погоджуючись з вищезазначеними діями та рішенням позивача, відповідач звернувся з даним позовом до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.
Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що виявлені під час проведення перевірки порушення Гвоздівського НВК можуть призвести до займання і розповсюдження вогню та безумовно пов'язанні з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі.
Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції, оскільки він знайшов своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзацу 2 ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону № 877-V виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до ч.1 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (ч.2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно із ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, що затверджене Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абз.2 п.1 Положення №20/2013).
У пункті 3 зазначеного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, за результатами перевірки встановлено, що відповідач функціонує з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, зокрема:
- пункт 1.20 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - не проведено заміри опору ізоляції електромережі;
- пункт 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014, 1.6 таблиця А2, дод. А ДБН В.2.5-56-2014 - приміщення топкової, в якій розміщуються установки працюючі на твердому паливі, не обладнано установкою автоматичного пожежогасіння;
- пункт 2.1 глави 2 розділу V НАПБ А.01.001-2014 - не забезпечено територію запасом води для цілей зовнішнього пожежогасіння;
- пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 - не проведено обробку вогнезахисною речовиною дерев'яних конструкцій горищ будівель зі складанням акту відповідної організації, яка має ліцензію на проведення робіт даного виду робіт;
- пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, дод. А ДСТУ Б В.2.5-38:2008 - будівлі, споруди не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних їх проявів;
- пункт 1.6 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - з'єднання жил проводів електромережі не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачі;
- пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №874 - керівний склад не пройшов навчання на територіальних курсах цивільного захисту;
- пункт 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, 4.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, 4.6 Правил пожежної безпеки в Україні працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту.
Згідно з ч.2 ст. 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.
Крім того, ст. 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Так, в матеріалах справи міститься копія протоколу протокол КХ № 003294 про адміністративне правопорушення та копія постанову КХ № 003294 про накладення адміністративного стягнення на директора Гвоздівського НВК Климчук Л.В., відповідно до ст. 175 КУпАП (а.с.31-32).
Доказів оскарження вищезазначеного протоколу та постанови відповідачем не надано, а в матеріалах справи не міститься.
Згідно визначення ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння легкими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі по тексту - Правила), встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Відповідно до п. 2 Правил, вони є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до п.1, п.2, п.11 Розділу ІІ Правил, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об'єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов'язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Працівники об'єкта зобов'язані дотримуватися встановленого протипожежного режиму, виконувати вимоги цих Правил та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст.66 Кодексу цивільного захисту України).
Пунктом 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств , окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч.2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями частини першої статті 70 КЦЗ встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).
Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки, та не залежить від виконання (не виконання) вимог припису органу контролю щодо усунення виявлених порушень.
Крім того, чинне законодавство не обумовлює імперативно необхідність винесення припису, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки як передумови звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення діяльності об'єкту. Більше того, ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
На підтвердження усунення частини виявлених порушень Гвоздівським НВК надано: копію рахунку від 15.11.2017 №251 про оплату навчання у навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Київській області та копію сторінок технічного звіту № 034/17 від 01.09.2017 про проведення електровимірювальних та випробувальних робіт електрообладнання та електроустаткування відповідно до вимог ПУЕ та ПТЕЕС (а.с.60, 66-67).
Також, матеріали справи містять копію звернення відповідача від 07.11.2017 №191 до Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області з проханням вжити заходів з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, копію листів Відділу освіти Васильківської районної державної адміністрації Київської області до виконуючого обов'язки Гвоздівського сільського голови, голови Васильківської районної державної адміністрації від 14.11.2017 №1391, від 14.11.2017 №1392 та від 06.10.2017 №1240 з проханням надати кошти для усунення порушень, які були виявлені під час перевірки, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.59, 61-65).
Проте, зазначені докази не можуть свідчити про повне усунення порушень, встановлених у акті від 24.10.2017 № 168 позапланової перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, порушень.
Так, у період з 12.06.2017 по 14.06.2017 Васильківським РВ ГУ ДСНС України у Київській області проведено планову перевірку Гвоздівського НВК за адресою: 08634, Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Леніна, буд. 1, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 14.06.2017 №78, в якому встановлено 21 порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, що можуть створити загрозу життю та здоров'ю людей.
Також, 14.06.2017 головним інспектором Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту Бачинським В.В. видано припис № 76 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
З матеріалів справи випливає, що значна частина встановлених порушень не була усунута Гвоздівським НВК і на час позапланової перевірки, яка проведена в період з 23.10.2017 по 24.10.2017.
Тобто, висновок суду першої інстанції, що порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, мають системний та триваючий характер, є законним та обґрунтованим.
Згідно з п. 26 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Аналізуючи порушення, виявлені під час проведення перевірки Гвоздівського НВК, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що вони можуть призвести до займання і розповсюдження вогню та безумовно пов'язанні з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі.
Крім того, суд не наділений повноваженнями органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, які в свою чергу є дискреційними, а тому не може надавати оцінку якості виконаних та усунутих порушень відповідачем у навчально-виховному комплексі.
Разом з тим, для забезпечення та функціонування належним чином Гвоздівського НВК, останній не позбавлений можливості звернутись до ГУ ДС України з надзвичайних ситуацій у Київській області з відповідною заявою про усунення встановлених порушень для проведення повторної перевірки.
Відповідно до ч. 2 ст. 74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Отже, в даному випадку належним доказом усунення відповідачем порушень, які встановлені позивачем, є акт перевірки (складений повторно), в якому має бути зазначено про відсутність порушень правил та норм пожежної безпеки.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції проаналізувавши вищезазначені правові положення та обставини справи приходить до висновку, про необхідність задоволення позовних вимог та застосування до Гвоздівського НВК заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень останнього за адресою: Київська область, Васильківський район, с. Гвоздів, вул. Ковніра, 1, шляхом повного зупинення експлуатації вказаного об'єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 24.10.2017 № 168, для усунення небезпеки та загрози життю та здоров'ю людей.
Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (ч. 1 ст. 8 КАС України).
Колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що інші доводи апелянта не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, а тому судом до уваги не приймаються.
В даному випадку, ГУ ДС України з надзвичайних ситуацій у Київській області, як суб'єктом владних повноважень, доведено правомірність своїх дій та надано обґрунтовані доводи для застосування заходів реагування до Гвоздівського НВК, відповідно до норм чинного законодавства.
Отже, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.
Обставини, викладені в апеляційній скарзі, до уваги не приймаються, оскільки є необґрунтованими та не є підставами для скасування рішення суду першої інстанції.
В зв'язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Гвоздівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа 1-2 ступенів - дошкільний навчальний заклад Васильківського району Київської області - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційну скаргу може бути подано безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 329 цього Кодексу - з дня складення постанови в повному обсязі.
Суддя-доповідач: М.І. Кобаль
Судді: О.В. Епель
О.В. Карпушова
Головуючий суддя Кобаль М.І.
Судді: Епель О.В.
Карпушова О.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2018 |
Оприлюднено | 04.03.2018 |
Номер документу | 72546123 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кобаль М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні