копія
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2017 року Справа № 804/5911/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 за участі секретаря судового засіданняОСОБА_4 за участі: позивача представника позивача представника відповідача представників третіх осіб ОСОБА_5 ОСОБА_6 ОСОБА_7 ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовом приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 до Міністерства юстиції України, треті особи: Державне підприємство Національні інформаційні системи , Товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , Товариство з обмеженою відповідальністю Агроволодар , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 про про визнання протиправними та скасування наказу та висновку комісії, -
ВСТАНОВИВ:
15 вересня 2017 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 (далі - позивач) з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України (далі - відповідач), треті особи: Державне підприємство Національні інформаційні системи , Товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , Товариство з обмеженою відповідальністю Агроволодар , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 з вимогами про:
- визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України № 2852/5 від 11.09.2017 р.;
- визнання протиправним та скасування висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.09.2017 р. за результатом розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 від 09.08.2017 р. № 118/а, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.08.2017 р. за № 2427-0-33-17;
- відновлення доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виконання чого доручити Державному підприємству Національні інформаційні системи , яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав.
Ухвалами суду до участі у справі як третіх осіб залучено Товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , Товариство з обмеженою відповідальністю Агроволодар , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13.
Позивачта представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити позов в повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог зазначили наступне. Розгляд скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 відбувався з численними процедурними порушеннями. Позивача не було належно повідомлено про дату розгляду скарги, чим нотаріуса позбавили можливості надавати пояснення по предмету скарги. Копію скарги підприємства отримано позивачем вже після розгляду скарги. Також, при розгляді скарги комісією не враховано пояснення скаржника, в яких він відмовився від скарги в частині блокування нотаріусу доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Положеннями чинного законодавства не покладено на нотаріуса при здійсненні державної реєстрації речових прав, які виникли після 01.01.2013 р., обов'язку запитувати від органів влади, підприємств, установ, організацій інформацію, необхідну для проведення реєстрації. При здійсненні державної реєстрації позивачу були надані витяги, скріплені печаткою та підписом державного кадастрового реєстратора. В подальшому з'ясувалось, що ці витяги є підробними. Перевірка відповідності та справжності витягів не передбачена законодавством. Також, оскаржуваний висновок містить суперечливі дані щодо строку блокування доступу нотаріуса до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: в описовій частині висновку вказано 3 місяці, а в резолютивній - 12 місяців. Крім того, ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва про забезпечення позову заборонено, в тому числі, Міністерству юстиції України, вчиняти будь-які дії щодо перереєстрації прав на нерухоме майно, зареєстрованих за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар .
Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечувала, просила в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначила наступне. Нотаріус повідомлявся про розгляд скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , при розгляді був присутній представник позивача. За результатами розгляду скарги встановлено порушення ОСОБА_5 вимог законодавства, внаслідок чого проведено подвійну реєстрацію права оренди земельних ділянок. Вказане стало підставою для блокування нотаріусу доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на 12 місяців.
Представник третьої особи - Державного підприємства Національні інформаційні системи , вирішення позовних вимог залишила на розсуд суду, зазначивши, що третя особа є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та блокує або розблоковує доступ до реєстру на підставі відповідних рішень уповноважених органів.
Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , проти позовних вимог заперечувала, просила в задоволенні позову відмовити. В поясненнях зазначила наступне. Підприємство правомірно користується земельними ділянками на праві оренди на підставі чинних договорів оренди. Реєстрація права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар суперечить вимогам чинного законодавства. Всі договори оренди, укладені з Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , на теперішній час є чинними, в тому числі, і договір з ОСОБА_13, який підписав відповідну додаткову угоду до договору та отримував орендну плату.
Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Агроволодар , позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов в повному обсязі. В обґрунтування пояснень зазначив про таке. При реєстрації земельних ділянок за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар нотаріус діяв правомірно. Для проведення реєстрації права оренди були надані всі необхідні документи. Крім того, оскаржуваним наказом порушено приватне право ОСОБА_13, який є спадкоємцем ОСОБА_14, оскільки скасуванням реєстрації договору між ним та Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар поновлено реєстрацію договору з померлою особою, що не дає можливості власнику користуватись своїм майном.
Треті особи ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 в судове засідання не з'явились, надали письмові пояснення, в яких позовні вимоги підтримали.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, представника позивача, представника відповідача, представників третіх осіб, суд приходить до наступного висновку.
13.03.2012 р. Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар) та ОСОБА_14 (Орендодавець) укладено договір оренди землі.
Відповідно до договору в оренду передається земельна ділянка на території Новостепанівської сільської ради, кадастровий номер 1223284500-02-019-0268.
Строк дії договору 7 років.
Договір зареєстрований відділом Держкомзему у Новомосковському районі Дніпропетровської області.
25.12.2016 р. Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар) та ОСОБА_13 (Орендодавець) укладено додаткову угоду, якою замінено сторону та строк дії договору щодо оренди земельної ділянки на території Новостепанівської сільської ради, кадастровий номер 1223284500-02-019-0268.
Строк дії договору до 31.12.2026 р.
13.03.2012 р. Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар) та ОСОБА_15 (Орендодавець) укладено договір оренди землі.
Відповідно до договору в оренду передається земельна ділянка на території Новостепанівської сільської ради, кадастровий номер 1223284500-02-019-0442.
Строк дії договору 7 років.
Договір зареєстрований відділом Держкомзему у Новомосковському районі Дніпропетровської області.
10.03.2012 р. Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар) та ОСОБА_12 (Орендодавець) укладено договір оренди землі.
Відповідно до договору в оренду передається земельна ділянка на території Новостепанівської сільської ради, кадастровий номер 1223284500-02-028-2337.
Строк дії договору 7 років.
Договір зареєстрований відділом Держкомзему у Новомосковському районі Дніпропетровської області.
В інформаційних довідках з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна зазначено наступне:
04.05.2017 р. приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 Володимирівноювинесено рішення індексний номер: 35043308 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223284500-02-019-0268 за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар на підставі договору оренди землі № 011/02 від 26.04.2017 р.
Орендодавець ОСОБА_13;
03.05.2017 р.приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 Володимирівноювинесено рішення індексний номер: 35027731 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223284500-02-019-0442 за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар на підставі договору оренди землі № 996/04 від 26.04.2017 р. та витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер: НВ-1203106872017, виданого 27.04.2017 р. кадастровим реєстратором ОСОБА_16
Орендодавець ОСОБА_15;
04.05.2017 р. приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 Володимирівноювинесено рішення індексний номер: 35034515 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223284500-02-028-2337 за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар на підставі договору оренди землі № 5003/16 від 26.04.2017 р.
Орендодавець ОСОБА_12.
15.08.2017 р. Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 подано до Міністерства юстиції України скаргу на рішення приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер: 35027731 від 03.05.2017 р.; індексний номер: 35034515 від 04.05.2017 р.; індексний номер: 35043308 від 04.05.2017 р.
Копію скарги направлено приватному нотаріусу супровідним листом № 3/24727-0-33-17/19К від 29.08.2017 р. та отримано нотаріусом 11.09.2017 р.
07.09.2017 р. комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України складено висновок за результатами розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 .
Відповідно до вказаного висновку комісія вирішила скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 35027731 від 03.05.2017 р.; № 35034515 від 04.05.2017 р.; № 35043308 від 04.05.2017 р. та тимчасово заблокувати доступ приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 12 місяців.
Висновком встановлено, що державну реєстрацію права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар на земельні ділянки здійснено з порушенням норм законодавства у сфері державної реєстрації прав, оскільки приватним нотаріусомЛозенко В.В. не встановлено факт відсутності або наявності уже зареєстрованих прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 р.
11.09.2017 р. Міністерством юстиції України винесено наказ № 2852/5, яким скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 35027731 від 03.05.2017 р.; № 35034515 від 04.05.2017 р.; № 35043308 від 04.05.2017 р. та тимчасово заблоковано доступ приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 12 місяців.
В наказі вказано, що підставою для винесення наказу є висновок комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.09.2017 р. за результатом розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 від 09.08.2017 р. № 118/а, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.08.2017 р. за № 2427-0-33-17.
Представником Товариства з обмеженою відповідальністю Агроволодар надано копії витягів з Державного земельного кадастру номер НВ-1203106872017 від 27.04.2017 р.; номер НВ-1204697212017 від 27.04.2017 р.; номер НВ-1204025792017 від 27.04.2017 р., в яких не зазначено про реєстрацію права оренди земельних ділянок кадастровий номер 1223284500-02-019-0268, кадастровий номер 1223284500-02-019-0442, кадастровий номер 1223284500-02-028-2337 за Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 .
Представником позивача надано копію заяви про вчинення злочину, в якій зазначено про надання приватному нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 представником Товариства з обмеженою відповідальністю Агроволодар витягів з Державного земельного кадастру номер НВ-1203106872017 від 27.04.2017 р.; номер НВ-1204697212017 від 27.04.2017 р.; номер НВ-1204025792017 від 27.04.2017 р., які містять недостовірні відомості.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.07.2017 р. № 826/9117/17 заборонено органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухомемайно, в тому числі особам, яківиконуютьфункції державного реєстратора прав, зокрема: МіністерствуюстиціїУкраїни та йоготериторіальним органам, нотаріусам та іншим органам чи особам, які виконують функції реєстрації, вчиняти дії (у будь-якийспосіб) щодо перереєстрації майнових та немайнових прав, у тому числі права користування земельними ділянками (будь-яких похіднихречових прав на земельні ділянки), на майно та земельніділянки, які належать товариству з обмеженою відповідальністю Агроволодар (код ЄДРПОУ 40419480) та/абознаходяться у користуванні товариства з обмеженою відповідальністю Агроволодар (код ЄДРПОУ 40419480) на праві власності та/абоправіоренди, відповідно.
Роз'яснено, що дана ухваладіє до вирішення адміністративної справи №826/9117/17 по суті та набрання судовим рішенням у вказаній справі законної сили.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державнареєстраціяречових прав на нерухомемайно та їхобтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухомемайно.
Згідно до ч. 1 ст. 5 вказаного Закону України у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державним реєстратором є: 1) громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації прав; 2) нотаріус; 3) державний виконавець, приватний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв'язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.
Згідно до п.п. 1-4 ч. 3 ст. 10 вказаного Закону України державний реєстратор:
встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їхобтяження, щомістяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/абовідповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, щопідлягає державній реєстрації;
перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
під час проведення державної реєстрації прав, щовиникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує відорганів влади, підприємств, установ та організацій, яківідповідно до законодавства проводили оформлення та/абореєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленомузаконодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не булиподанізаявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільнихдокументів, щодають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдинимд ержавним реєстром судових рішень.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі данихзаяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктівцих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їхобтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Згідно до п. 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 р. (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів).
Згідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розглядудокази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно до ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, яків ходять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести тіобставини, на якихґрунтуютьсяїївимоги та заперечення, крімвипадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного ішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжитовсіхможливихзаходів для їхотримання до прийняттяоскаржуваногорішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Оцінюючи усі докази, досліджені судом, у їх сукупності, суд приходить до наступного висновку.
З матеріалів справи вбачається, що договори оренди земельних ділянок кадастровий номер 1223284500-02-019-0268, кадастровий номер 1223284500-02-019-0442, кадастровий номер 1223284500-02-028-2337, укладені між ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_14 (Орендодавці) та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар) зареєстровані, про що державному реєстрі земель вчинено відповідні записи.
Проте, незважаючи на наявність зареєстрованого права оренди на земельні ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 ,приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 здійснено державну реєстрацію права оренди на ціж самі земельні ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар .
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень під час проведення державної реєстрації прав, щовиникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.
Згідно до п. 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості, зокрема, з Державного земельного кадастру.
Відповідно до положень ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
(Вказана позиція висвітлена в Постанові Верховного Суду Українивід 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15).
Факт наявності державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок кадастровий номер 1223284500-02-019-0268, кадастровий номер 1223284500-02-019-0442, кадастровий номер 1223284500-02-028-2337, укладених між ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_14 (Орендодавці) та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 (Орендар), унеможливлює здійснення державної реєстрації договорів оренди землі, укладених між їх власниками та Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар , до закінчення строку дії договорів.
На момент здійснення державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар договори оренди земельних ділянок, укладені між ОСОБА_11, ОСОБА_12 та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , є чинними.
Щодо дійсності договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223284500-02-019-0268, укладеного між ОСОБА_14 та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , та додаткової угоди до договору оренди, укладеної між ОСОБА_13 та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , між підприємствами існує спір. До вирішення цього спору у встановленому законодавством порядку державна реєстрація договору оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар є неправомірною.
Однак, матеріали справи не містять підтверджень з'ясування державним реєстратором факту існування зареєстрованих прав оренди на земельні ділянки кадастровий номер 1223284500-02-019-0268, кадастровий номер 1223284500-02-019-0442, кадастровий номер 1223284500-02-028-2337, внаслідок чого позивачем були прийняті рішення про повторну державну реєстрацію права оренди на ці земельні ділянки, однак з іншим орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар , що є порушенням чинного законодавства України.
Одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.(Зазначенапозиціявисловлена в постановіВерховного суду Українивід 30 березня 2016 р. по справі №814-3015-14).
В зв'язку з наведеним, наказ Міністерства юстиції України № 2852/5 від 11.09.2017 р. відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Доводи представника позивача стосовно наявності порушень при розгляді скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 не приймаються судом до уваги, оскільки процедурні порушення не нівелюють порушень законодавства, допущених позивачем.
Посилання представника позивача на неможливість скасування рішень про державну реєстрацію прав оренди, зареєстрованих за Товариством з обмеженою відповідальністю Агроволодар , в зв'язку з наявністю ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.07.2017 р. № 826/9117/17 не приймаються судом до уваги.
В матеріалах справи не міститься доказів отримання відповідачем вказаної ухвали.
З ухвали вбачається, що розгляд клопотання про забезпечення позову здійснювався без участі сторін.
Крім того, відповідно до вказаної ухвали, ухвала діє до вирішення адміністративної справи №826/9117/17 по суті та набрання судовим рішенням у вказаній справі законної сили.
На момент розгляду справи судове рішення в адміністративній справі №826/9117/17 набрало законної сили, заходи забезпечення позову не діють.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно до п. 19 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Висновок комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.09.2017 р. за результатом розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 від 09.08.2017 р. № 118/а, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.08.2017 р. за № 2427-0-33-17, не є рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України. На підставі вказаного висновку відповідачем було прийнято наказ № 2852/5 від 11.09.2017 р., який є рішенням суб'єкта владних повноважень відповідно до ст.ст. 4, 19 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позовна вимога про визнання протиправним та скасування висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.09.2017 р. є неналежним способом захисту порушеного права. Належним способом захисту є оскарження наказу Міністерства юстиції України № 2852/5 від 11.09.2017 р., чим скористався позивач.
Враховуючи викладене, позовні вимоги приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5. про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України № 2852/5 від 11.09.2017 р.; визнання протиправним та скасування висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.09.2017 р. за результатом розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 від 09.08.2017 р. № 118/а, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.08.2017 р. за № 2427-0-33-17, є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Позовна вимога про відновлення доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виконання чого доручити Державному підприємству Національні інформаційні системи , яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав є похідною від вказаних позовних вимог, тому задоволенню не підлягає.
Згідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України в разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень.
Керуючись ст. ст.ст. 244, 245, 255, 295 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 до Міністерства юстиції України, треті особи: Державне підприємство Національні інформаційні системи , Товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ВІТА 2000 , Товариство з обмеженою відповідальністю Агроволодар , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 про визнання протиправними та скасування наказу та висновку комісії - відмовити.
Апеляційнаскарга на рішення суду подаєтьсяпротягомтридцятиднів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданнібулооголошенолишевступну та резолютивнучастинирішення суду, аборозглядусправи в порядку письмовогопровадження, зазначений строк обчислюється з дня складенняповного судового рішення.
Рішення буде виготовлено у повному обсязі протягом 10 днів з моменту проголошення.
Рішення виготовлено у повному обсязі 22.12.2017 р.
Суддя Суддя Суддя (підпис) Рішення не набрало законної сили станом на 22.12.2017 Суддя З оригіналом згідно Помічник судді ОСОБА_1 ОСОБА_3 ОСОБА_2 ОСОБА_17
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71260885 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні