ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/2086/17
Полтавський окружний адміністративний суд колегією у складі:
головуючого судді - Клочка К.І.,
суддів - Головка А.Б., Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Дубінчина О.М.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Техагросервіс" до Державної фіскальної служби України, комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
24 листопада 2017 року Приватне підприємство "Техагросервіс" (далі - ПП "Техагросервіс", позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України відповідач-1) про:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.11.2017 №270361/25166428;
- зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Приватного підприємства "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 провадження в даній адміністративній справі відкрито, залучено до участі у справі в якості другого відповідача комісію Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
В судове засідання 22.12.2017 з'явилися представники ПП "Техагросервіс" та ДФС України.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити, обгрунтовуючи свою позицію тим, що контролюючий орган порушив норми підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки він у квитанції по податковій накладній від 30.08.2017 №139 не зазначив конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, а також не вказав конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. Оскаржуване рішення фіскального органу не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС України рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування. При цьому, в рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Представник ДФС України в судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала посилаючись на те, що комісія ДФС України, діючи у відповідності до приписів Податкового кодексу України, забезпечуючи виконання покладених на неї функцій та повною мірою використовуючи надані їй законодавством права, правомірно прийняла спірне рішення на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Причиною прийняття комісією рішення від 06.11.2017 №270361/25166428 слугувало надання ПП "Техагросервіс" контролюючому органу документів, які не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної від 30.08.2017 №139.
Комісія ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації в судове засідання 22.12.2017 явку свого представника не забезпечила, будучи належно повідомленою про дату, час та місце засідання, про причини неявки суд не повідомила.
Під час розгляду справи по суті до суду надійшло клопотання представника позивача про долучення до матеріалів справи копій додаткових документів, що стосуються розгляду справи та які ПП "Техагросервіс" з незалежних від нього причин не змогло надати на стадії підготовчого провадження.
Розглянувши вказане клопотання, колегія суддів дійшла висновків про необхідність його задоволення та залучення до матеріалів справи копій додаткових документів.
Заслухавши пояснення представників позивача та ДФС України, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, колегія суддів встановила наступне.
ПП "Техагросервіс" (код ЄДРПОУ 25166428) 23.03.1998 зареєстроване в якості юридичної особи, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про включення відомостей про юридичну особу від 16.06.2005 №15681200000000065 (а.с. 38). Позивач, як платник податків, перебуває на податковому обліку в Гадяцькій ОДПІ Головного управління ДФС у Полтавській області (а.с. 38 зі звороту).
30.08.2017 ПП "Техагросервіс" оформило податкову накладну №139 по господарських операціях, які полягають у постачанні підприємством на користь ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" Філія Кобеляцький райавтодор товарів - бітуму нафтового дорожнього в'язкого БНД 60/90 та асфальтобетону дрібнозернистого типу Б згідно договору поставки від 01.07.2017 №1/07, на загальну суму 446809,00 грн, в тому числі ПДВ - 74468,17 грн (а.с. 85).
Позивач направив вказану податкову накладну до Єдиного державного реєстру податкових накладних для реєстрації.
За результатами розгляду податкової накладної від 30.08.2017 №139 контролюючий орган 04.09.2017 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України, версія 2.2.15.12" направив ПП "Техагросервіс" квитанцію (а.с. 22), у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Виявлені помилки: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2715. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу".
В зв'язку з блокуванням вищевказаної податкової накладної ПП "Техагросервіс" направило контролюючому органу засобами електронного зв'язку повідомлення від 26.10.2017 №1 (а.с. 21), в якому пояснило, що ПП "Техагросервіс" провадить наступні види господарської діяльності: 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у.; 42.11 Будівництво доріг і автострад; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.91 Покрівельні роботи; 23.32 Виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкції; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво. Основним видом продукції, яку виробляє підприємство є асфальтобетон. Продукція виготовляється із власної сировини на асфальтобетонних заводах згідно договорів на переробку давальницької сировини. В подальшому готова продукція реалізовується покупцям та замовникам. Розрахунки за виготовлену продукцію провадяться у безготівковій формі через рахунки у банках або згідно угод про залік однорідних вимог.
Позивачем було подано до контролюючого органу наступні документи:
- договір поставки від 01.07.2017 з Кобеляцьким райоавтодором (а.с. 46 /зі звороту/, 47);
- угоду на зарахування однорідних вимог від 31.08.2017 (а.с. 48);
- договір на переробку давальницької сировини від 20.03.2017 (а.с. 45-46);
- рахунок-фактуру від 30.08.2017 №СФ-0000117 (а.с. 50);
- рахунок-фактуру від 3.08.2017 №183461 (а.с. 50 зі звороту);
- договір оренди від 01.01. 2017 (а.с. 49);
- видаткову накладну від 30.08.2017 №ВН-0000117 (а.с. 51);
- акт здавання-приймання від 31.08.2017 №183461 (а.с. 51 зі звороту);
- відомість нарахування амортизації за серпень 2017 року (а.с. 52);
- повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності по ПН/РК реєстрація якого зупинена від 30.10.2017 (а.с. 52 зі звороту).
06.11.2017 комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №270361/25166428 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.08.2017 №139 (а.с. 19-20).
Відповідно до вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Не погодившись із вищевказаним рішенням позивач звернувся до суду з даним позовом про визнання протиправним та скасування рішення комісії ДФС України від 06.11.2017 №270361/25166428, а також зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог ПП "Техагросервіс", колегія суддів виходить з наступного.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету ОСОБА_3 України від 29.12.2010 №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок №1246).
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 (у редакції постанови Кабінету ОСОБА_3 України від 26.04.2017 №341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: - відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); - чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; - реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; - дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; - наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; - наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); - наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; - факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; - відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; - дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом ОСОБА_3 України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Як вже зазначалося колегією суддів, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139 стала відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2715.
Однак, відповідачі не надали суду обґрунтованих пояснень стосовно того, в чому саме полягає невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2715 та якому виду, визначеному пунктом 6 зазначених Критеріїв, вона відповідає.
Судовим розглядом встановлено, що 01.07.2017 між ПП "Техагросервіс" (постачальник) та Філією "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (покупець) укладено договір поставки №1/07, за умовами пункту 1.1 якого постачальник зобов'язується поставити і передати у власність покупця асфальтобетон, щебінь, тощо (продукція) згідно погодженої заявки покупця, а покупець зобов'язується прийняти та оплатити продукцію на умовах даного договору (а.с. 24-25).
Відповідно до пункту 1.2 вказаного договору асортимент, кількість та ціна продукції зазначаються в рахунках на оплату та видаткових накладних.
Вартість продукції та порядок розрахунків визначають розділи 1, 2 договору поставки від 01.07.2017 №1/07.
На підтвердження реальності господарських відносин ПП "Техагросервіс" з Філією "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" щодо поставки останньому у серпні 2017 року товарів - бітуму нафтового дорожнього в'язкого БНД 60/90 та асфальтобетону дрібнозернистого типу Б на загальну суму 446809,00 грн, в тому числі ПДВ - 74468,17 грн, про що виписано спірну податкову накладну від 30.08.2017 №139, позивачем до матеріалів справи надано: рахунок-фактуру від 30.08.2017 №СФ-0000117 та видаткову накладну від 30.08.2017 №РН-0000117 (а.с. 23, 82).
Оплата поставленого товару відбулася шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог між ПП "Техагросервіс" та Філією "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", про що свідчать наявні у справі угода про зарахування зустрічних однорідних вимог від 31.08.2017, договір про переробку давальницької сировини від 20.03.2017, рахунок-фактура від 31.08.2017 №183461 та акт здавання-приймання робіт від 31.08.2017 №183461 (а.с. 26, 29-30, 35-36).
Поряд з цим, в ході розгляду справи колегією суддів з наявних у справі податкових накладних, видаткових накладних, актів надання послуг, товарно-транспортних накладних, квитанцій про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що протягом серпня 2017 року ПП "Техагросервіс" придбавало у ТОВ "Будстанддарт 2188" бітум нафтовий дорожний в'язкий БНД 60/90 (а.с. 63-80 100-111), який у подальшому реалізовувався підприємством на користь Філії "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" згідно податкової накладної від 30.08.2017 №139.
Матеріали справи свідчать, що в оренді у ПП "Техагросервіс" перебувають нежитлові приміщення та транспортні засоби (а.с. 27-28, 31-34), що дозволяє останньому провадити відповідну господарську діяльність.
Таким чином, наявні у справі документи фактично свідчать про реальність господарських відносин ПП "Техагросервіс" з Філією "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" з постачання останній у серпні 2017 року товарів - бітуму нафтового дорожнього в'язкого БНД 60/90 та асфальтобетону дрібнозернистого типу Б на загальну суму 446809,00 грн.
Абзацом 1 постанови Кабінету ОСОБА_3 України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" від 29.03.2017 №190 (далі - Постанова №190) встановлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Таким чином, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування".
Проте, в оскарженому рішенні комісії ДФС України не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, якого законодавства, в чому полягає порушення, та/або яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.
Отже, на думку колегії суддів, оскаржене рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139. Відтак, оскаржене рішення суб'єкта владних повноважень не є обґрунтованим та не відповідає критеріям правомірності, що встановлені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи викладені обставини та беручи до уваги те, що господарські операції між ПП "Техагросервіс" та Філією "Кобеляцький райавтодор" ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" за спірною податковою накладною підтверджуються належними первинними документами, а контролюючим органом в ході розгляду справи не підтверджено документально факту невідповідності обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2715, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139. Відтак, оскаржуване рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.11.2017 №270361/25166428 про відмову в реєстрації податкової накладної ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139 є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовної вимоги про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну ПП "Техагросервіс" від 30.08.2017 №139 колегія суддів зазначає наступне.
Верховний Суд України у своєму рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Надаючи правову оцінку належності обраного заявником способу захисту, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Зокрема, абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету ОСОБА_3 Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов'язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов'язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов'язок розв'язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.
У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов'язань.
Отже, ефективний засіб правового захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Згідно з приписами статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Пунктами 19, 20 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З огляду на викладене, позовна вимога ПП "Техагросервіс" про зобов'язання зареєструвати податкову накладну від 30.08.2017 №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних є правомірною та підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Водночас, суд акцентує увагу на тому, що відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі у ході розгляду справи не довели, що у спірних відносинах вони діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За викладених обставин позов ПП "Техагросервіс" є обґрунтованим та підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позовних вимог ПП "Техагросервіс" та сплату позивачем при зверненні до суду судового збору у розмірі 3200,00 грн згідно платіжного доручення від 16.11.2017 №188, колегія суддів вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України на користь ПП "Техагросервіс" витрати зі сплати судового збору в розмірі 3200,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Приватного підприємства "Техагросервіс" (вул. Петренка, 3, с. Велика Рублівка, Котелевський район, Полтавська область, 38623, код ЄДРПОУ 25166428) задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 06 листопада 2017 року №270361/25166428 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30 серпня 2017 року №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства "Техагросервіс" від 30 серпня 2017 року №139.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197) на користь Приватного підприємства "Техагросервіс" (код ЄДРПОУ 25166428) витрати зі сплати судового збору в розмірі 3200,00 грн (три тисячі двісті гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03 жовтня 2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 26 грудня 2017 року.
Головуючий суддя суддя суддя ОСОБА_4 ОСОБА_5 ОСОБА_6
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71262009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні