ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2017 р. м. Чернівці справа № 824/864/17-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач) звернулось до суду із вказаним позовом, в якому просить застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді - зобов'язати ОСОБА_1, завідуючу Тарасовецьким дошкільним навчальним закладом "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, зупинити повністю експлуатацію будівель Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області шляхом відключення від електромережі до повного виконання протипожежних заходів, визначених актом Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 01.11.2017 р. №162.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки відповідача виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які усунені не були та створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому до Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області подала до суду заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.
Тарасовецький дошкільний навчальний заклад "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області (далі - відповідач) не погоджуючись із позовними вимогами надав суду письмові заперечення, в яких зазначив, що виявлені позивачем порушення пожежної та техногенної безпеки усунені в повному обсязі, тому відсутні підстави для застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Відповідач в судове засідання призначене на 26.12.2017 р. не з'явився, явку представників не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення від 14.12.2017 р. (а.с. 108).
Частиною 1 ст. 205 КАС України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).
Враховуючи приписи ст. 205 КАС України, суд вважає, що подання позивачем клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, а також неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, не є перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши повідомлені сторонами обставини, судом встановлено наступне.
Тарасовецький дошкільний навчальний заклад "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області (60350, Чернівецька область, Новоселицький район, с. Тарасівці, ідентифікаційний код юридичної особи 32635538) зареєстрований як юридична особа 18.12.2003 р. (а.с. 24 - 25, 73 - 76).
На підставі наказу від 04.08.2017 р. №25, посвідчення на перевірку від 04.08.2017 р. №25 посадовими особами Новоселицького РС управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено планову перевірку додержання (виконання) відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено 14.08.2017 р. акт №25 (а.с. 44, 45, 49 - 58).
Під час перевірки виявлені наступні порушення пожежної та техногенної безпеки: не виконано захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних проявів; відповідальна особа не пройшла навчання з питань пожежної безпеки; не виконано замір опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі; не виконано обробку дерев'яних конструкцій горищних будівель; сигнал від спрацювання автоматичної пожежної сигналізації не виведено на пульт центрального пожежного спостереження; територія, будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки; не встановлено автоматичну пожежну сигналізацію та не заключено договір на її технічне обслуговування; приміщення не обладнані системою оповіщення про пожежу; не забезпечено територію будівлі та приміщення первинними засобами пожежегасіння - вогнегасниками згідно норм; пожежний щит не укомплектований згідно вимог; в приміщенні де перебувають діти та на шляхах евакуації дорожки та килими не закріплені до підлоги; електромережу в приміщенні старої котельні не проведено згідно вимог під шаром штукатурки або в металорукаві; лампи освітлення в приміщеннях котельні не захищені плафонами; не забезпечено територію будівлі та приміщення первинними засобами пожежогасіння - вогнегасниками, не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників; не проведено перевірку контурів заземлення будівлі, електромереж та обладнання; відсутня ідентифікація щодо наявності потенційної небезпеки; не проведено навчання щодо дій при надзвичайних ситуаціях в межах курсу цивільного захисту; відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання у працівників; відсутня інформація щодо дій персоналу у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.
Примірник акту отримано завідувачем Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 01.11.2017 р., що підтверджується його підписом в акті. Дослідженням акту перевірки встановлено, що акт підписано завідувачем Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 без зауважень та без застережень.
З метою усунення порушень законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Новоселицький районний сектор управління ДСНС України у Чернівецькій області видано припис №25 від 16.08.2017 р, яким приписано відповідачу усунути виявлені порушення під час перевірки (а.с. 41 - 43).
Вказаний припис для виконання отриманий завідувачем Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 22.08.2017 р.
На підставі наказу від 01.11.2017 р. №262, посвідчення на перевірку від 01.12.2017 р. №162, посадовими особами Новоселицького РС управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №162 від 01.11.2017 р. (а.с. 27-34).
Під час перевірки виявлені наступні порушення пожежної та техногенної безпеки: не виконано захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних проявів; відповідальна особа не пройшла навчання з питань пожежної безпеки; не виконано замір опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі; не виконано обробку дерев'яних конструкцій горищних будівель; сигнал від спрацювання автоматичної пожежної сигналізації не виведено на пульт центрального пожежного спостереження;
не встановлено автоматичну пожежну сигналізацію та не заключено договір на її технічне обслуговування; приміщення не обладнані системою оповіщення про пожежу; не забезпечено територію будівлі та приміщення засобами пожежегасіння - вогнегасниками згідно норм; пожежний щит не укомплектований згідно вимог; в приміщенні де перебувають діти та на шляхах евакуації дорожки та килими не закріплені до підлоги; не проведено перевірку контурів заземлення будівлі, електромереж та обладнання; відсутня ідентифікація щодо наявності потенційної небезпеки; не проведено навчання, щодо дій при надзвичайних ситуаціях в межах курсу цивільного захисту; відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання у працівників; відсутня інформація щодо дій персоналу у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.
Примірник акту отримано завідувачем Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 01.11.2017 р., що підтверджується його підписом в акті. Дослідженням акту перевірки встановлено, що акт підписано завідувачем Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 без зауважень та без застережень.
За невиконання протипожежних заходів, головним державним інспектором Новоселицького районного сектору управління ДСНС України у Чернівецькій області підполковником служби цивільного захисту притягнуто завідувача Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 68,00 грн, що підтверджується протоколом серія ЧВ №036918/83 від 01.11.2017 р., постановою серія ЧВ №001773/83 від 01.11.2017 р. та квитанцією про сплату штрафу №0.0.885173297.1 від 03.11.2017 р. (а.с. 36 - 37, 38 - 39, 40).
Як вбачається із матеріалів справи, посадовою особою Новоселицького районного сектору управління ДСНС України в Чернівецькій області подано рапорт на ім`я заступника начальника управління із запобігання надзвичайним ситуаціям у Чернівецькій області, в якому вказував, що виконання відповідачем вимог пожежної безпеки викладених в актах перевірки знаходиться на низькому рівні, залишилися не виконаними, а тому можуть перешкоджати ранньому виявленню пожежі, проведенню швидкої евакуації дітей та персоналу, своєчасній ліквідації пожежі. Враховуючи наведене клопотав про звернення до суду для вжиття відповідних заходів реагування (а.с. 23).
За наведених обставин та посилаючись на приписи Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Абзацом 1 ст. 1 цього Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до п. п. 27 п. 4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. №3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 р. № 507), Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання (а.с. 15, 16-22).
Частиною ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЗЦ України) передбачено, що забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідач, всупереч положень ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 КЦЗ України не забезпечив у повному обсязі техногенну та пожежну безпеку на об'єкті, що підтверджується актом перевірки від 14.08.2017 р. №25, приписом про усунення виявлених порушення під час перевірки від 16.08.2017 р. № 25 та актом позапланової перевірки від 01.11.2017 р. №167.
Суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами Новоселицького районного сектору управління ДСНС України у Чернівецькій області у відповідача створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальних органом на території Чернівецької області є позивач.
Згідно із п.п. 12 ч. 1 ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом, а згідно із ч. 2 цієї ж статті КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно із ст. 70 КЦЗ України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у т.ч. є: порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безп
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень видно, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів та винесеного припису, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Таким чином, в силу вказаних вище положень чинного законодавства, позивач уповноважений на звернення до адміністративного суду з даним позовом.
Суд не бере до уваги доводи відповідача стосовно виконання ним виявлених під час перевірки порушень, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 14.11.2017 р. між підприємцем ОСОБА_2 (далі - Виконавець) та Тарасовецькою сільською радою (далі - Замовник) укладено договори № 591/17, №592/17 та №593/17 (а.с. 88, 89, 90, 91-96)
Відповідно до вказаних договорів Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе виконання наступних робіт (послуг):
- розробка проектної документації для монтажу АПС, сповіщення про пожежу та вогнезахисна обробка горища в приміщеннях ДНЗ «Флорічіка» ;
- по вогнезахисній обробці деревяних конструкцій горища будівлі ДНЗ "Флорічіка" за адресою: с. Тарасівці, Новоселицького району, Чернівецької області;
- по наданню послуг протипожежного призначення, а саме монтаж АПС та сповіщення про пожежу в приміщенні ДНЗ "Флорічіка" за адресою: с. Тарасівці, Новоселицького району, Чернівецької області.
11.11.2017 р. на замовлення Тарасовецької сільської ради по об'єкті дошкільний навчальний заклад "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розроблено технічний звіт профілактичних вимірювань електрообладнання.
Таким чином, суд приходить до висновку, що вчиненні відповідачем дії не є доказом усунення всіх виявлених позивачем недоліків, оскільки вчинені дії свідчать тільки про намір їх виконання в майбутньому.
Суд звертає увагу, що відповідач на підтвердження виконання згаданих вище договорів не надав до суду акти приймання виконаних робіт (послуг).
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що відповідач допустив порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в актах та приписі відповідач до суду не надав.
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 77, 205, 241 та 246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В :
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді у вигляді - зобов'язати Тарасовецький дошкільний навчальний заклад "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області (Чернівецька область, Новоселицький район, с. Тарасівці, ідентифікаційний код юридичної особи 32635538), зупинити повністю експлуатацію будівель Тарасовецького дошкільного навчального закладу "Флорічіка" Тарасовецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області шляхом відключення від електромережі до повного виконання протипожежних заходів, визначених актом Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 01.11.2017 р. №162.
Згідно ст. 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У відповідності до ст.ст. 293, 295 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2017 |
Оприлюднено | 29.12.2017 |
Номер документу | 71330663 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні