РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
26 грудня 2017 року м. Рівне №817/483/17 Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Жуковської Л.А. за участю секретаря судового засідання Левченко Т.М. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник ОСОБА_1,,
відповідача: представник не прибув,
третьої особи відповідача: представник ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО ХХІ" доКомунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області ОСОБА_3 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 господарство "В ЮНІСТЬ" про визнання протиправними та скасування рішень, В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРО ХХІ" звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом (з урахуванням заяви про зміну предмета позову, а.с.99-100) до Комунального підприємства «Реєстраційний офіс» Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.08.2017 №36508534, №36508706.
В обґрунтування позову зазначає, що на підставі договорів оренди має в своєму володінні та користуванні (на умовах оренди) земельні ділянки на території, право оренди яких передано власниками в строкове платне користування. У серпні 2017 року стало відомо, що державними реєстраторами було проведено державну реєстрацію іншого речового права за ФГ «В ЮНІСТЬ» , а саме права оренди земельних ділянок, які орендує позивач на підставі договорів оренди. Таким чином, у зв'язку з прийняттям оскаржуваних рішень відбулася подвійна реєстрація оренди на одні ті самі земельні ділянки за різними особами, внаслідок чого порушенні права ТОВ "АГРО ХХІ", як первинного орендаря за договорами оренди. Відтак, оспорювані рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки державна реєстрація іншого речового права відбулася в супереч вимогам чинного законодавства.
Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав з наведених у ньому підстав, просив задовольнити в повному обсязі.
Відповідач - Комінальне підприємство «Реєстраційний офіс» Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області ОСОБА_3, заперечень на адміністративний позов не подав, в судове засідання не прибув, причини неприбуття суду не повідомив. Про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Судом не визнавалась обов'язкова участь відповідача в судовому засіданні. Враховуючи викладене, відповідно до п.1 ч.3 ст.205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача на підставі наявних в матеріалах справи доказах.
Ухвалою суду від 28.04.2017 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 господарство «В ЮНІСТЬ» .
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 господарство «В ЮНІСТЬ» позов не визнало, подало письмове заперечення (а.с.173-175). В обґрунтування заперечення зазначає, що державним реєстратором жодних прав позивача не порушено, оскільки позивач сам вказує на наявність у нього прав на користування спірними земельними ділянками до 01.08.2017, а предметом позову є реєстрація договорів оренди, які укладені 04.08.2017 та зареєстровані ще пізніше. Зазначає, що позивач за 30 днів до закінчення строку дії договору не повідомив орендодавців про намір продовжити дію договорів оренди, а тому орендодавці мали право передати земельні ділянки у користування іншим особам. Вважає, що позивач безпідставно посилається на ч.6 ст.33 Закону України «Про оренду землі» , оскільки вказану частину неможливо застосувати до спірних правовідносин, оскільки позивач не скористався переважним правом на укладення договору оренди не надіслав жодного повідомлення про продовження договору оренди землі, не надіслав проекту додаткової угоди. Враховуючи викладене, вважає позовні вимоги безпідставними.
Представник третьої особи в судовому засіданні адміністративний позов підтримав з наведених у ньому підстав, просив задовольнити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.
02.04.2012 між ТОВ "АГРО ХХІ" та ОСОБА_5 укладено договір оренди землі, за умовами якого позивач отримав у строкове платне користування на 5 років земельну ділянку кадастровий №5621285900:04:003:0103, належну орендодавцю на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №107674 від 02.04.2012. Передача ділянки в користування оформлена актом приймання-передачі земельної ділянки в оренду від 02.04.2012. Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомземку у Гощанському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено напис №562120004004341 від 01.08.2012 (а.с.7-8).
За даними Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна - земельної ділянки кадастровий №5621285900:04:003:0103 є інформація про реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки ФГ «В ЮНІСТЬ» , яка здійснена на підставі Договору оренди землі б/н від 15.08.2016 (а.с.5).
Дослідженням матеріалів реєстраційної справи, в межах якої прийнято рішення про реєстрацію права оренди ФГ «В ЮНІСТЬ» , встановлено, що речове право було заявлене на підставі договору оренди, укладеного 15.08.2016 між ФГ «В ЮНІСТЬ» та ОСОБА_5 (а.с.146-172).
24.02.2012 між ТОВ "АГРО ХХІ" та ОСОБА_6 укладено договір оренди землі, за умовами якого позивач отримав у строкове платне користування на 5 років земельну ділянку кадастровий №5621285900:02:001:0253. Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомземку у Гощанському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено напис №562120004004333 від 01.08.2012 (а.с.9-10).
За даними Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна - земельної ділянки кадастровий №5621285900:02:001:0253 є інформація про реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки ФГ «В ЮНІСТЬ» , яка здійснена на підставі договору оренди землі (а.с.6).
Дослідженням матеріалів реєстраційної справи, в межах якої прийнято рішення про реєстрацію права оренди ФГ «В ЮНІСТЬ» , встановлено, що речове право було заявлене на підставі договору оренди, укладеного 04.08.2016 між ФГ «В ЮНІСТЬ» та ОСОБА_6 (а.с.133-144).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з ч.1 ст.182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 №161-XIV (далі - Закон №161-XIV) (в редакції, чинній на момент укладання позивачем договору оренди земельної ділянки), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
На момент укладання позивачем договору оренди земельної ділянки порядок державної реєстрації договорів оренди було врегульовано положеннями Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 №1021 (далі - Порядок №1021), згідно з п.16-1 якого, державна реєстрація договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється після державної реєстрації земельної ділянки (абз.2).
Державна реєстрація здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до Книги записів (абз.5 п.16-1 Порядку №1021).
Згідно з п.11 Порядку №1021, дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку.
Записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, яким є, зокрема, договір оренди землі (п.10 Порядку №1021).
Записи із зазначенням дати вносяться до розділів Книги записів у паперовому вигляді посадовою особою територіального органу Держземагентства, яка має вищу освіту за спеціальністю "землевпорядкування та кадастр" і уповноважена в установленому Держземагентством порядку вести державний реєстр земель на рівні району, міста обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києва та Севастополя (далі - посадова особа). Запис завіряється підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п.8 Порядку №1021).
Частиною 2 статті 202 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладання позивачем договору оренди земельної ділянки) було визначено, що державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договору оренди земельної ділянки, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, а реєстрація договорів оренди землі здійснюється територіальним органом Держземагентства.
Відповідно до ст.20 Закону №161-XIV (в редакції, чинній на момент укладання позивачем договору оренди земельної ділянки), право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).
Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону №1952-IV, права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Разом з тим, частиною 3 статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що договори оренди укладені позивачем з ОСОБА_5 та ОСОБА_6 зареєстровані належним чином 01.08.2012, а тому у ТОВ «АГРО ХХІ» виникло право на користування земельними ділянками з кадастровими номерами №5621285900:04:003:0103 та №5621285900:02:001:0253 з 01.08.2012.
Однак, з тексту договорів оренди землі встановлено, що вказані земельні ділянки передаються в оренду на 5 років, тобто до 01.08.2017.
Відповідно до ч.1 ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
Частинами 1-3 статті 33 Закону України «Про оренду землі» визначено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Відповідно до договорів оренди землі після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Всупереч викладеному позивачем не надано суду доказів надіслання такого повідомлення для орендодавців, тобто до ОСОБА_5 та ОСОБА_6 Відсутні такі докази і в матеріалах справи.
Відповідно до ч.5 та ч.8 ст.33 Закону України «Про оренду землі» орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Позивачем не надано суду доказів укладення з орендодавцями ОСОБА_5 та ОСОБА_6 додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку, що право ТОВ «АГРО ХХІ» на користування земельними ділянками з кадастровими номерами №5621285900:04:003:0103 та №5621285900:02:001:0253 припинилося 01.08.2017.
Згідно ч.3 ст.10 Закону №1952-IV, державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
- відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
З матеріалів реєстраційних справ встановлено, що при реєстрації за ФГ «В ЮНІСТЬ» права оренди земельних ділянок з кадастровими номерами №5621285900:04:003:0103 та №5621285900:02:001:0253 державному реєстратору було надано весь пакет документів визначений законодавством, а тому підстав для відмови у проведення реєстраційних дій у відповідача не було.
Крім того, слід зазначити, що договори оренди земельних ділянок ФГ «В ЮНІСТЬ» укладені з ОСОБА_5 та ОСОБА_6 після 01.08.2017, тобто після припинення права користування земельними ділянками ТОВ «АГРО ХХІ» .
Також з матеріалів реєстраційної справи щодо земельної ділянки з кадастровим номером №5621285900:04:003:0103 встановлено, що 15.08.2016 між ФГ «В ЮНІСТЬ» та ОСОБА_5 укладено Угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 15.08.2017, відповідно до якої розірвано договір на право користування ФГ «В ЮНІСТЬ» земельною ділянкою з кадастровим номером №5621285900:04:003:0103 (а.с.168).
Згідно зі ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Згідно з ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваних рішень, суб'єкт владних повноважень діяв правомірно, у відповідності до вимог чинного законодавства, позивачем не доведено протиправності дій відповідача при прийнятті спірних рішень, а тому позовні вимоги до задоволення не підлягають.
Судові витрати у відповідності до ч.1 ст.139 КАС України на користь позивача не присуджуються.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Жуковська Л.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2018 |
Номер документу | 71347117 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Жуковська Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні