Справа № 579/1136/17
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 грудня 2017 року Кролевецький районний суд Сумської області
в складі головуючого судді Моргуна О.В.
з участю секретаря Сергієнко Ж.М.
з участю позивача ОСОБА_1
представників
відповідачів ОСОБА_2, ОСОБА_3
спеціаліста ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Кролевець справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області і профспілкового комітету Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області про стягнення індексації заробітної плати та компенсації за втрату частини доходів у зв'язку з порушенням строків їх виплати,-
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернулася в суду з позовом до виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області, профспілкового комітету Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області, в якому просить стягнути з виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області індексацію її заробітної плати за період грудень 2015 року - грудень 2016 року у розмірі 9946,04 грн., стягнути з виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області компенсацію за невчасно виплачену індексацію заробітної плати у розмірі 1282,13 грн.
Свої вимоги позивачка мотивує тим, що працює музичним керівником в Кролевецькому дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 6 (надалі ДНЗ № 6) з 05.11.2007 року, працює на повну ставку за 7-м тарифним розрядом. З січня 2017 року має оклад у розмірі 2464 грн.
Відповідно до Закону України Про індексацію грошових доходів населення та Порядку проведення індексації грошових доходів населення , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 з квітня 2008 року до грудня 2015 року вона отримувала індексацію на заробітну плату, на грудень 2015 року сума індексації складала 1079 грн. 78 коп., яка була встановлена у фіксованому розмірі з вересня 2015 року після підвищення окладу з 1312 грн. до 1558 грн.
9 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів № 1013, відповідно до п.3 якої на підвищення з грудня 2015 року розмірів посадових окладів та перегляду розмірів надбавок, доплат, премій мали бути спрямовані всі виплати, пов'язані з сумою індексації, яка склалась у грудні 2015 року, з тим, щоб розмір підвищення всіх складових заробітної плати у сумарному виразі для кожного працівника у грудні 2015 року перевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити у грудні 2015 року. Цією ж постановою були прийняті зміни до Порядку проведення індексації грошових доходів населення , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1078 від 17.07.03 р., зокрема пункт 5 якої (абзац 5, друге речення) викладено: у разі, коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення для обрахування суми індексації, враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру . Тобто на виконання положень Постанови № 1013 для визначення суми індексації у грудні 2015 року повинні були враховувати всі складові заробітної плати, що не мають разового характеру.
21 грудня 2015 року, без розгляду і схвалення на загальних зборах працівників, були введені зміни до колективного договору ДНЗ № 6 на 2011-2015 р., а саме: положення про преміювання працівників ДНЗ № 6 - додаток № 8. Відповідно до п.10 розділу І Колективного договору ДНЗ № 6 зміни та доповнення до колективного договору вносяться в обов'язковому порядку у зв'язку зі змінами чинного законодавства, генеральної, галузевої, регіональної угод з питань, що є предметом колективного договору та з ініціативи однієї із сторін після проведення переговорів та досягнення згоди і набувають чинності після схвалення загальними зборами працівників.
23 грудня 2015 року наказом № 17-к завідувача Кролевецького ДНЗ № 6 ОСОБА_5 з грудня 2015 року працівникам закладу було встановлено премії, у неї, ОСОБА_1 - в сумі 876 грн. 98 коп. Прийняття у терміновому порядку змін до колективного договору та подальше швидке видання наказу про преміювання працівників з нечітко визначеним змістом (якби з грудня, але тільки у грудні) говорить про наміри профспілки, власника та керівника створити ілюзію виконання положень Постанови № 1013.
За змістом наказу дана премія встановлена та повинна виплачуватися з грудня 2015 року. Оскільки премія була виплачена тільки в грудні 2015 року і з січня 2016 року не виплачувалася, тобто носила характер разової виплати і не могла впливати на обнуління індексації, а індексація, що склалась на грудень 2015 року в свою чергу з січня 2016 року теж не виплачувалася, вона звернулася до Кролевецького районного суду з позовом до Кролевецького ДНЗ № 6, зокрема, про зобов'язання завідувача Кролевецького ДНЗ № 6 внести уточнення в наказ № 17-к від 23.12.2015 р. Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу щодо преміювання працівників дошкільного навчального закладу з грудня 2015 року - щомісяця відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів від 9 грудня 2015 р. № 1013 - з метою недопущення можливості двозначного трактування змісту наказу та до Кролевецької міської ради про стягнення суми заробітної плати (премії) з січня 2016 року і до часу розгляду справи.
Рішенням Кролевецького районного суду від 12 квітня 2017 року, яке набрало законної сили після винесення ухвали апеляційним судом 1 червня 2017 року, було встановлено, що премія, встановлена наказом № 17-к від 23 грудня 2015 року носить одноразовий характер за результатами роботи; наказ № 17-к від 23.12.2015 р. про преміювання втратив чинність з 01 січня 2016 року відповідно до наказу № 18-к від 28 грудня 2016 року; встановлення надбавки за престижність праці педагогічних працівників у розмірі 10% - відповідає нормам законодавства і не підлягала підвищенню. Отже, груднева премія - це одноразова премія за результатами роботи працівника за 2015 рік, вона не є постійною складовою заробітної плати і не може впливати на визначення (обнуління) суми індексації - відповідно до п.5 Порядку № 1078.
Доплати, надбавки, премії у грудні 2015 року на виконання Постанови № 1013 переглянуті або встановлені керівником не були.
Відповідно до вищевказаної Постанови № 1013 підвищення окладів у грудні 2015 року відбулося за рахунок суми індексації, що встановилася на грудень, зокрема, у неї - 1079 грн. 78 коп. Розмір підвищення її заробітної плати і нарахувань на заробітну плату у грудні 2015 року склав 202,80 грн.
Відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1078 від 17.07.03 р., та прийнятих Постановою № 1013 змін до нього - у пункті 5 Порядку вказано, що якщо розмір підвищення заробітної плати не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), сума індексації у цьому місяці розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення заробітної плати. Таким чином: 1079,78 грн. - 202,80 грн. = 876,98 грн. - це частина грудневої суми індексації, що залишилась від її спрямування на підвищення посадового окладу та відповідно нарахувань на посадовий оклад. Отже, грудень 2015 р. став місяцем підвищення окладу, і сума індексації за грудень 2015 року, зменшена на суму зростання заробітку в грудні 2015 року залишається і повинна виплачуватися, так як не була замінена іншими постійними складовими заробітної плати.
Заміна індексації, що наростала у зв'язку з ростом інфляції і була встановлена у фіксованому розмірі, одноразовою виплатою, є порушенням законодавства України.
Відповідно до п.1 розділу V колдоговору ДНЗ № 6 керівник зобов'язується забезпечити в закладі гласність умов оплати праці, порядку виплати доплат, надбавок, винагород, інших заохочувальних чи компенсаційних виплат, положень про преміювання, а профспілковий комітет зобов'язується здійснювати контроль за дотриманням в установі законодавства про оплату праці.
Пунктом 6.3.15 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та Центральним Комітетом профспілки працівників освіти України на 2016-2020 р. передбачено для роботодавців своєчасно здійснювати індексацію грошових доходів працівників, забезпечити виплату доплат, надбавок, премій працівникам у розмірах, визначених відповідно до Постанови № 1013.
Вважає, що суттєве зниження її доходів, а саме: заробітної плати на суму 876 грн. 98 коп. з січня 2016 року є порушенням її права на належну винагороду за працю, визначену законом. Заборгованість по виплаті індексації заробітної плати з грудня 2015 року по грудень 2016 року складає 9946.04 грн.
Згідно Закону України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв'язку з порушенням строків їх виплати та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 р. № 159 Про затвердження Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв'язку з порушенням термінів їх виплати , сума компенсації, що належить їй за невчасно виплачену індексацію заробітної плати склала 1282,13 грн.
Вищевказані суми позивачка просить стягнути з відповідача виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області на її користь.
Позивачка в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі.
Представники відповідача виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області ОСОБА_2, ОСОБА_3 позовні вимоги не визнали.
Відповідач виконавчий комітет Кролевецької міської ради Сумської області надав письмові пояснення (а.с.105, 126), зазначивши наступне.
Згідно з Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 17.07.2003 № 1078, базовим місяцем для проведення індексації є виключно місяць підвищення посадового окладу, тому за нормами вищезазначеного порядку, для працівників 2-25 тарифних розрядів базовим місяцем є саме січень 2017 року. Індексація грошових доходів проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації в розмірі 103 % (індекс споживчих цін обчислюється Держкомстатом та не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, оприлюднюється в офіційних періодичних виданнях).
У червні 2017 року величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації 103 %, і у працівників 2-25 тарифних розрядів, в тому числі і у ОСОБА_1, виникло право на індексацію грошових доходів. У червні-серпні 2017 року індекс склав 3,7 % від прожиткового мінімуму, а сума індексації склала 62,31 грн. на місяць; у вересні-жовтні 2017 року індекс склав 6,9 % від прожиткового мінімуму, а сума індексації склала 116,20 грн. на місяць. ОСОБА_6 були нараховані наступні суми індексації заробітної плати: червень 2017 року - 62,31 грн.; липень 2017 року - 62,31 грн.; серпень 2017 року (за 4 робочі дні) - 11,33 грн.; вересень 2017 року - 116,20 грн.; жовтень 2017 року - 116,20 грн. Загальна сума нарахованої ОСОБА_1 індексації заробітної плати за період з червня 2017 року по жовтень 2017 року - 368,35 грн. Виплата індексації заробітної плати ОСОБА_1 проводилась своєчасно, тому заборгованості по виплаті компенсації за несвоєчасну виплату індексації заробітної плати немає.
Щодо виплат працівникам дошкільних навчальних закладів Кролевецької міської ради, пов'язаних з сумою індексації, яка склалася у грудні 2015 року, зокрема щодо одноразової премії, яка була виплачена працівникам дошкільних навчальних закладів Кролевецької міської ради у грудні 2015 року для того, щоб розмір підвищення всіх складових заробітної плати у сумарному вигляді у грудні 2015 року дорівнював або перевищував суму індексації, яку повинні були виплатити у грудні 2015 року відповідач пояснив наступне.
На виконання приписів п.3 Постанови Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів від 09.12.2015 № 1013 керівники центральних органів виконавчої влади та інших державних органів зобов'язані були у межах передбачених коштів державного бюджету, місцевих бюджетів вжити заходів для підвищення з 1 грудня 2015 року розмірів посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), перегляду розмірів надбавок, доплат, премій, спрямувавши на зазначені цілі всі виплати, пов'язані з сумою індексації, яка склалась у грудні 2015 року, з тим, щоб розмір підвищення всіх складових заробітної плати у сумарному виразі для кожного працівника у грудні 2015 року перевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити у грудні 2015 року, тобто визначався механізм так званого обнулення індексації для працівників бюджетних установ.
Пункт 3 Постанови № 1013 не містить прямих приписів щодо характеру складових заробітної плати.
Згідно з роз'ясненнями Міністерства соціальної політики України «обнулювачем» може виступити й виплачена один раз (у бюджетному році) річна премія (її разовий характер у такій ситуації не має значення). Важливо, щоб зарплатні складові були передбачені законодавством (колективним договором) і розміри надбавок, доплат не перевищували обмеження, передбачені нормативними документами.
На момент нарахування премії стояло питання першочергового виконання пункту 3 Постанови № 1013, тому приписи нового абзацу 5 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 діяли вже в другу чергу з 01 січня 2016 року.
На виконання Постанови №1013 для обнулення індексації , яка склалася у грудні 2015 року працівникам дошкільних навчальних закладів Кролевецької міської ради, в тому числі і ОСОБА_1, була виплачена премія у сумі, що дорівнює грудневій індексації. Подальше нарахування індексації проводилося згідно з Порядком проведення індексації грошових доходів населення , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.
Відповідач профспілковий комітет Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області, будучи належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, до суду свого представника не направив, надав клопотання про розгляд справи без участі представника первинної профспілкової організації, крім того зазначає, що ОСОБА_1 з 2014 року не є членом профспілки, на її письмову заяву про повторний вступ загальними зборами було прийнято рішення відмовити у прийнятті до первинної профспілкової організації (а.с.135).
Згідно ч. 3 ст. 211 ЦПК України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
З урахуванням зазначеного положення ЦПК України та клопотання представника відповідача профспілкового комітету Кролевецького ДНЗ (ясла-садок) №6, суд вирішив можливим розглянути справу у його відсутність.
ОСОБА_4 як спеціаліст в судовому засіданні надала допомогу при застосуванні порядку проведення індексації заробітної плати та серед іншого пояснила, що при проведенні перевірки додержання Кролевецьким ДНЗ (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування порушень в частині індексації заробітної плати не виявлено, за змістом її роз'яснень переважно на запитання позивачки, порушення, на які вказує ОСОБА_1 в позові, відсутні.
В судовому засіданні 9 жовтня 2017 року судом задоволено клопотання представника відповідача виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області ОСОБА_2, до матеріалів справи долучено копію ОСОБА_7 перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування №66.
В судовому засіданні 30 жовтня 2017 року судом задоволено клопотання позивачки, до матеріалів справи долучено: запити ОСОБА_1, адресовані голові виконавчого комітету Кролевецької міської ради ОСОБА_8 щодо надання документів, копій документів та пояснень; листи виконавчого комітету Кролевецької міської ради, адресовані ОСОБА_1; довідку про нараховану заробітну плату ОСОБА_1 з 2007 по 2017 роки з податками від 16.06.2017 року №55; копію наказу завідувача ДНЗ ОСОБА_5 від 23.12.2015 року №17-к Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу ; копію наказу завідувача ДНЗ ОСОБА_5 від 28.12.2016 року №18-к Про визнання втративши чинність наказ від 23.12.2015 року №17-к Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу ; картки-довідки про складові заробітної плати ОСОБА_1 за 2008-2017 роки; роздруковані зміни, що вносяться до постанов КМ України, затверджені постановою КМ України від 09.12.2015 року №1013; копію Постанови КМ України від 28.12.2016 року №1037; копію постанови КМ України від 09.12.2015 року №1013; роздруковані приклади проведення індексації грошових доходів населення у разі їх підвищення та приклади обчислення суми індексації у разі підвищення грошових доходів населення випереджаючим шляхом з урахування прогнозного рівня інфляції; письмові пояснення та доповнення ОСОБА_1
Відмовлено в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про виклик та допит в якості свідка спеціаліста ОСОБА_4 та про витребовування в ВССУ матеріалів справи за позовом ОСОБА_1 до Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області, Кролевецької міської ради Сумської області, виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області, Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області про перегляд і підвищення розміру надбавки, встановлення щомісячної премії та стягнення суми невиплаченої частини заробітної плати.
В судовому засіданні 15 листопада 2017 року судом задоволено клопотання позивачки, до матеріалів справи долучено письмові пояснення ОСОБА_1
В судовому засіданні 20 грудня 2017 року судом відмовлено в задоволенні усної заяви ОСОБА_1 про відвід спеціаліста; відмовлено в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про зміну позовних вимог та клопотання повернуто позивачці, що відповідає ч. 5 ст. 49 ЦПК України; відмовлено в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про долучення до матеріалів справи письмових пояснень ОСОБА_1, заперечень щодо дій головуючого.
Суд, заслухавши пояснення позивачки, представників відповідача виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області, спеціаліста ОСОБА_4, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Позивачка ОСОБА_1 з 05 листопада 2007 року перебуває у трудових відносинах з Кролевецьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садок №6), працює на посаді музичного керівника, що підтверджується, копією витягу з наказу №87-к від 02.11.2007 року, свідоцтвом про зміну імені з ОСОБА_9 на ОСОБА_1 (а.с. 8, 11).
За наказом завідувача ДНЗ ОСОБА_5 від 23.12.2015 року №17-к Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу згідно Постанови КМ України №1298, Положення про преміювання від 30.08.2002 року п.4 п.п. в та розпорядження міського голови №98-ОС від 22.12.2015 року премійовано працівників дошкільного навчального закладу з грудня місяця 2015 року, зокрема музичного керівника ОСОБА_1 - 876,98 грн. (а.с.64-66).
За наказом завідувача ДНЗ ОСОБА_5 від 28.12.2016 року №18-к Про визнання втратившим чинність наказ від 23.12.2015 року №17-к Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу у зв'язку з прийняттям рішення Кролевецькою міською радою 20 сесії 7 скликання від 22.12.2016 року Про преміювання працівників дошкільних навчальних закладів з виданням відповідного наказу по ДНЗ (ясла-садок) №6 від 28.12.2016 року №17-К про надання 20% грошової винагороди від посадового окладу педагогічним працівникам і 20% грошової премії від посадового окладу обслуговуючому персоналу за 2016 рік визнано втратившим чинність з 01.01.2016 року наказ по ДНЗ (ясла-садок) №6 від 23.12.2015 року №17-к Про преміювання працівників дошкільного навчального закладу (а.с.67).
Згідно довідки виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області від 16 червня 2017 року виданої ОСОБА_1 музичному керівнику Кролевецького ДНЗ (ясла-садок) №6 про нараховану заробітну плату з 2007 по 2017 роки з податками, картки-довідки про складові заробітної плати ОСОБА_1 за 2015 рік, у грудні 2015 року їй була нарахована заробітна плата в розмірі 3205,18 грн. (в тому числі 876,98 грн. премія) (а.с.63, 79 ).
Виплата премії у грудні 2015 року не суперечить положенням постанови КМУ від 9 грудня 2015 р. № 1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів .
З ОСОБА_7 перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування №66 Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради, складеного за наслідками перевірки уповноваженою особою у встановленому порядку вбачається, що порушень в частині індексації заробітної плати не виявлено (а.с.32-38)
ОСОБА_7 № 66 уповноваженим органом, контролюючими органами в судовому порядку та в даному провадженні протиправним не визнавався.
За змістом роз'яснень спеціаліста перевіркою охоплено період до лютого 2016 року включно.
Таким чином твердження позивачки про порушення ії права на ідексацію заробітної плати по лютий 2016 року включно спростовується ОСОБА_7 № 66 (а.с.32-38).
Відповідно до п. 3 Постанови КМУ від 9 грудня 2015 р. № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 р. відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078.
Відповідно до п. 5 Постанови КМУ від 17 липня 2003 року № 1078 «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення» у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.
Згідно довідки виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області від 16 червня 2017 року виданої ОСОБА_1 музичному керівнику Кролевецького ДНЗ (ясла-садок) №6 про нараховану заробітну плату з 2007 по 2017 роки з податками, картки-довідки про складові заробітної плати ОСОБА_1 за 2016 рік, у 2016 році їй була нарахована заробітна плата, а саме: січень 2319 грн. 71 коп. , лютий 2321 грн. 20 коп., березень 2495 грн. 45 коп., квітень 3295 грн. 45 коп., липень 754 грн. 89 коп., серпень 2372 грн. 50 коп., вересень 2372 грн. 50 коп., жовтень 2372 грн. 50 коп., листопад 2372 грн.50 коп., грудень 3084 грн. (а.с. 63, 80).
До спірних правовідносин підлягає застосуванню ст.95 КЗпП України, ст.33 Закону України «Про оплату праці» , Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» , постанова КМУ від 9 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» , Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078.
Згідно з частиною шостою статті 95 КЗпП заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про оплату праці» у період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.
Об'єктом індексації грошових доходів населення є оплата праці (грошове забезпечення) як грошовий дохід громадян, одержаний ними в гривнях на території України і який не має разового характеру.
Згідно ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Згідно ст. 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру ,серед іншого оплата праці .
Індексація заробітної плати здійснюється на підставі Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет на 2016 рік» установлено мінімальну заробітну плату в місячному розмірі з 1 сiчня - 1378 гривень, з 1 травня - 1450 гривень, з 1 грудня - 1600 гривень.
Згідно п.3 постанови КМУ від 9 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 р. відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078
Згідно п. 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру.
Згідно п. 1? Порядку індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.
Індекси споживчих цін на товари та послуги у 2017 році становлять в січні - 100,9; лютому - 99,6; березні - 101,0; квітні - 103,5; травні - 100,1; червні - 99,8; липні - 99,9; серпні - 99,7; вересні - 101,8; жовтні - 102,8; листопаді - 101,8; грудні - 100,9.
Індекс споживчих цін у квітні 2016 року становить 103,5.
Згідно п. 1? Порядку для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації.
Таким чином право на індексацію настає з травня 2016 року.
Однак в травні 2016 року згідно постанови КМУ від 6 квітня 2016 року № 288 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» було підвищено посадові оклади працівникам бюджетної сфери, установлено, що з 1 травня 2016 року у штатному розписі посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери встановлюються в таких розмірах: 7 тарифного розряду - 1825 гривень.
Згідно п. 5 Порядку у разі підвищення серед іншого тарифних ставок (окладів), значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
Таким чином в місяці підвищення окладу індексація заробітної плати не проводиться.
З червня 2016 року по грудень 2016 року підстав для проведення індексації заробітної плати позивачці не було.
Враховуючи Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 право на індексацію заробітної плати виникло в позивачки в червні 2017 року.
Таким чином, суд вважає хибним і неприпустимим посилання позивачки як на підставу своїх вимог про те, що відбулося суттєве зниження її доходів, на суму 876 грн. 98 коп.(премія за грудень 2015 року) з січня 2016 року, що є порушенням її права на належну винагороду за працю.
Детально проаналізувавши обставини справи та зміст вище наведених норм законодавства, суд вважає, що виплата позивачці премії у грудні 2015 року в розмірі 876 грн 98 коп. не є підставою для проведення індексації заробітної плати.
Судом не встановлено наявності заборгованість по виплаті індексації заробітної плати з грудня 2015 року по грудень 2016 року в розмірі 9946 грн. 04 коп., а приведені розрахунки позивачкою не обгрунтовані мотивами, які заслуговують на увагу суду.
Оскільки в судовому засідані не знайшли свого підтвердження доводи позивачки про непроведення та невиплату індексації заробітної плати, наявність заборгованість по виплаті індексації заробітної плати, не підлягають задоволенню і вимоги позивачки про стягнення суми компенсації за невчасно виплачену індексацію заробітної плати в розмірі, який зазначає позивачка 1282 грн. 13 коп.
Суд вважає, що позивачка намагається на власний розсуд коментувати Порядок проведення індексації грошових доходів населення та норми права, на які посилалася в позовній заяві.
Суд вважає, що відсутні підстави для стягнення індексації заробітної плати за період грудень 2015 року - грудень 2016 року у розмірі 9946 грн. 04 коп. та компенсації за несвоєчасно виплачену індексацію заробітної плати у розмірі 1282 грн. 13 коп. з відповідача виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області на користь позивачки.
Відповідно до ч. 1, ч. 5 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Сторонам, зокрема позивачці, надано можливість повно реалізувати процесуальні права, надані їй законом, в тому числі надати докази.
На позивачку покладений обов'язок з врахуванням предмету і підстав позову довести в суді ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх позовних вимог. Тобто, відповідно до вимог ст.12, 13 ЦПК України - позивачка повинна була довести за допомогою належних та допустимих доказів, з урахуванням положень ст. ст. 78-80 ЦПК України, зазначені нею обставини.
Позивачка взагалі не надала доказів тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог.
Аргументи наведені позивачкою щодо підстав задоволення позову є явно необгрунтовані.
Судом не встановлено порушення, невизнання та оспорювання прав позивачки, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Згідно ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Судом не встановлено, що профспілковий комітет Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області, членом якого позивачка не являється, допускав порушення прав позивачки і в цій частині позову до зазначеного відповідача необхідно відмовити за безпідставністю позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 44 ЦПК України учасники судового процесу та їхні представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
Суд вважає, що за змістом ч. 2 ст. 44 ЦПК України дії позивачки щодо заявлення завідомо безпідставного відводу спеціалісту , вчинення інших аналогічних дій, якими суд розцінює заяву позивачки про намагання долучення до матеріалів справи письмових заперечень щодо дій головуючого містять ознаки зловживанням процесуальними правами та суперечать завданню цивільного судочинства.
Згідно ч. 2 ст. 44 ЦПК України залежно від конкретних обставин суд може визнати зловживанням процесуальними правами дії, що суперечать завданню цивільного судочинства, зокрема подання завідомо безпідставного позову.
В судовому засіданні встановлено, що позовні вимоги позивачки і саме подання позову є очевидно безпідставними, що суд розцінює як зловживання процесуальними правами з боку позивачки.
Таким чином, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, враховуючи те, що обставини, на які посилається позивачка як на підставу для задоволення позову, не знайшли свого підтвердження в судовому засіданні, суд прийшов до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити за безпідставністю.
Судом не встановлено підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст.95 КЗпП України, 33 Закону України «Про оплату праці» , Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17 липня 2003 р. № 1078, керуючись ст.ст.1, 2, 4, 12, 13, 44, 79, 81, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 352,354 суд -
в и р і ш и в:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1, 41300, Сумська область, м. Кролевець, вул. Вишнева, 51, до виконавчого комітету Кролевецької міської ради Сумської області, 41300, Сумська область, м. Кролевець, вул. Грушевського, 19, код ЄДРПОУ 04058060, про стягнення індексації заробітної плати за період: грудень 2015 року - грудень 2016 року у розмірі 9946 грн. 04 коп. та компенсації за несвоєчасно виплачену індексацію заробітної плати у розмірі 1282 грн. 13 коп.
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до профспілкового комітету Кролевецького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №6 Кролевецької міської ради Сумської області, 41300, Сумська область, м. Кролевець, вул. Лесі Українки, 17, код ЄДРПОУ 36113414.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Судової палати у цивільних справах апеляційного суду Сумської області, шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня проголошення. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст рішення складено 29 грудня 2017 року.
Суддя ОСОБА_10
Суд | Кролевецький районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2017 |
Оприлюднено | 04.01.2018 |
Номер документу | 71375393 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кролевецький районний суд Сумської області
Моргун О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні