Яготинський районний суд Київської області
Справа 382/1524/17
Провадження 2/382/752/17
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
11 грудня 2017 року Яготинський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді Литвин Л. І.
при секретарі Чемерис С.О.
за участю адвоката ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготин справу за позовом ОСОБА_2 до Відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області, м. Яготин, Київської області, вул. Незалежності, 108, приватного підприємства "Аршин", м. Яготин, вул. Незалежності, 54, треті особи: Яготинська районна державна адміністрація Київської області, м. Яготин, вул. Незалежності, 110, ФОП ОСОБА_3, державний реєстратор речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_4 про зобов"язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2017 року позивачка звернулася до суду із вищезазначеним позовом,в якому просила зобов"язати державного кадастрового реєстратора відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області внести зміни до Державного земельного кадастру про земельну ділянку № 11 з кадастровим номером 3225581200:01:002:0051, площею 2,8800 га, місце розташування якої- Київська область, Яготинський район, Годунівська сільська рада, цільове призначення якої- для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: в графі- "форма власності" змінити з "державної" на "приватну", в графі "відомості про право власності земельної ділянки" виключити, як власника Яготинську районну державну адміністрацію Київської області та внести відомості про власника -ОСОБА_2, в графі "податковий номер" внести зміни з "24213321" на "НОМЕР_1", в графі "місце проживання" вказати "вул. Центральна, 81, с. Лемешівка Яготинського району Київської області", в графі "документ, який є підставою виникнення права" зазначити -"рішення Годунівської сільської ради від 12.10.2001 року № 84-ХVIII-ХХIII", в графі "документ, що посвідчує право" вказати "Державний акт від 06.12.2001 р. II- КВ № 085991", зобов"язати державного кадастрового реєстратора відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області скасувати в Державному земельному кадастрі відомості про власника земельної ділянки № 11 з кадастровим номером 3225581200:01:002:0051, площею 2,8800 га, місце розташування якої- Київська область, Яготинський район, Годунівська сільська рада, цільове призначення якої- для ведення товарного сільськогосподарського виробництва- Яготинську районну державну адміністрацію Київської області.
В обґрунтування позову посилалась на те, що на підставі державного акту на право приватної власності на землю серія ІІ-КВ №085991 від 6 грудня 2001 року вона являється власником земельної ділянки площею 2,88 га, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташована на території Годунівської сільської ради Яготинського району Київської області, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 284.В липні 2017 року з метою розроблення документації із землеустрою щодо встановлення меж вищевказаної земельної ділянки та внесення відомостей про неї до автоматизованої системи державного земельного кадаструвона звернулася до ФОП ОСОБА_3 , однак в ході розроблення документації із землеустрою їй стало відомо, що згідно технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок, розробленої ПП Аршин від 06.07.2011 року, належній їй земельній ділянці вже визначено кадастровий номер та помилково остання віднесена до категорії земель державної власності. Разом з тим, під час її звернення до державного реєстратора на нерухоме майно з метою проведення державної реєстрації належної їй земельної ділянки на своє ім'я та внесення її до Реєстру прав власності на нерухоме майно, їй було роз'яснено, що в зв'язку з тим, що витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить відомості в графі Форма власності - державна з зазначенням власника - Яготинської районної державної адміністрації Київської області, реєстратор не може провести реєстрацію, не звертаючи увагу на представлені неї правовстановлюючі документи - державний акт на земельну ділянку та рішення Годунівської сільської ради про передачу їй у власність спірної земельної ділянки. Таким чином, своїми діями відповідачі порушили її право на користування належною їй земельною ділянкою.
В судовому засіданні представник позивачки підтримав позовні вимоги.
Представники відповідачів відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області та приватного підприємства "Аршин" в судове засідання не з"явилися, про день та час розгляду справи повідомлені належним чином, представник відповідача ПП "Аршин" звернувся до суду з заявою про розгляд справи у його відсутності.
Представник третьої особи Яготинської РДА проти позову не заперечував та покладався на розсуд суду.
Треті особи ФОП ОСОБА_3 та державний реєстратор речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_4 звернулися до суду з заявами, в котрих просили розглянути справу у їх відсутності, державний реєстратор речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_4 проти позовних вимог не заперечувала.
Перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, суд вважає, що позов підлягає до задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В силу ч.1 ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, що були визначені частиною другою даної статті.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом
Так, Законом України від 7 липня 2011 року N 3613-VI "Про Державний земельний кадастр" визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону).
Згідно ч.ч. 4, 6, 10 ст. 79-1 Земельного Кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі .
На час виникнення спірних правовідносин державну реєстрацію земельних ділянок здійснювали територіальні органи Держземагенства за місцем розташування земельних ділянок відповідно до вимог пунктів 107-115 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051).
Згідно з пунктом 107 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку.
Відповідно до пункту 109 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
У п. 110 Порядку № 1051 визначено, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ; 4) документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки (крім випадку, передбаченого в абзаці четвертому пункту 86 цього Порядку, коли зазначається реєстраційний номер попередньої заяви або подається її копія).
Таким чином, документація із землеустрою - це затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV).
Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону України "Про землеустрій", документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації.
Відповідно до п. б) ч. 2 ст. 198 Земельного кодексу України, кадастрова зйомка включає погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами.
Інструкція про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затверджена Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 18 травня 2010 року № 376, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за № 391/17686 (далі - Інструкція), визначає механізм встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками. Відповідно до положень Інструкції встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місце розташування поворотних точок її меж і їх закріплення межовими знаками.
Відповідно до ст. 2 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пп. 2, 4 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов'язковою. Внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Згідно ст.6 Зазначеного закону організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Відповідно до ст.10 Зазначеного закону, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником; під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру.
В силу ст. 24 "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно ст. 38 ЗУ Про державний земельний кадастр витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить усі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки, сформований як викопіювання з кадастрової карти (плану) території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є обов'язковим при вчиненні правочинів щодо земельної ділянки (крім складення заповітів).
Відповідно до пп. 5,6 ч. 1 ст. 24 цього Закону № 1952-IV встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями та наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно.
Згідно ч. 2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Згідно з ст.ст. 41 , 55 Конституції України , ст. 321 ЦК України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Права людини і громадянина захищаються законом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом способами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
В силу ч. 1 ст. 153 ЗК України, власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Протоколом № 1 до Конвенції про захист прав та основоположних свобод передбачено, що кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Основною метою застосування ст. 1 є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування власним майном. При цьому у своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини постійно вказує на збереження справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (рішення у справах Спорронг і Льонрот проти Швеції від 23.08.1982 року, Новоселецький проти України від 11.03.2003 року, Федоренко проти України від 01.06.2006 року), тобто необхідно щоразу враховувати обґрунтовану пропорційність між ужитими заходами та поставленою метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності. Судом враховуються позиція Європейського Суду з прав людини, викладена у рішенні у справі Стретч проти Обєднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії від 24.06.2003 року, відповідно до якої суб'єкт приватного права не може відповідати за помилки державних органів при укладенні останніми договорів про передачу у власність, а державні органи в свою чергу не можуть вимагати повернення в попередній стан, посилаючись на те, що вони при укладенні цих договорів припустились помилки.
В судовому засіданні встановлено, що згідно державного акту на право приватної власності на землю серія ІІ-КВ № 085991 від 6 грудня 2001 року позивачка являється власником земельної ділянки площею 2,88 га, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташована на території Годунівської сільської ради Яготинського району Київської області, (а.с. 9). В той же час, з ОСОБА_1 з Державного земельного кадастру вбачається, що земельній ділянці № 11, згідно технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок, розробленої ПП Аршин від 06.07.2011 року, спірній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3225581200:01:002:0051, однак власником даної земельної ділянки зазначена - Яготинська районна державна адміністрація, (а.с. 10-14).
З витребуваної судом технічної документації, розробленої ПП Аршин від 06.07.2011 року, (а.с. 50-79) вбачається, що розпорядженням Яготинської районної державної адміністрації від 06.07.2011 року за № 469, (а.с.64) було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустроющодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок на території Годунівської сільської ради Яготинського району. На підставі вказаного розпорядження 06.07.2011 року приватним підприємством Аршин було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок. При цьому ідентифікування земельних ділянок здійснювалося за їх номерами, які були надані виконавцю - приватному підприємству Аршин Годунівською сільською радою Київської області (а.с. 71-72) . При цьому, відомості не лише не відповідають дійсності, а й інформація в них суперечить одна одній. Так, довідка (а.с.71) містить інформацію, що земельна ділянка ділянка за № 11 належала ОСОБА_5, спадкоємицею якої є ОСОБА_6 і спадщина не оформлена. З довідки № 165 (а.с.72) вбачається, що земельна ділянка за № 11, належить ОСОБА_7 та належить їй на підставі невитребуваного сертифікату. Проте, станом на липень 2012 року спірна земельна ділянка за № 11 вже перебувала у власності позивачки на підставі державного акту серія ІІ-КВ № 085991 від 6 грудня 2001, виданого на підставі рішення Годунівської сільської ради від 12 жовтня 2001 року (а.с. 91). З рішення Годунівської сільської ради Яготинського району київської обалсті від 16 березня 2001 року (а.с.87) вбачається, що ОСОБА_2 було надано дозвіл на виділення в натурі із земель колективної власності КСП "Прогрес" земельної ділянки, яка згідно списку (а.с.87-зворотній аркуш) має номер згідно схеми розподілу - "11".
Розпорядженням голови Яготинської РДА від 29 грудня 2012 року за № 482, (а.с.78) було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок на території Годунівської сільської ради, та передано земельні ділянки у власність Яготинської районної державної адміністрації. До складу вказаних земельних ділянок помилково увійшла й земельна ділянка з кадастровим номером 3225581200:01:002:0051, яка належить позивачці. 27.03.2013 року згідно вищевказаного розпорядження державним реєстратором Яготинського районного управління юстиції було проведено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею2,8800 га, кадастровий номер 3225581200:01:002:0051, за Яготинською районною державною адміністрацією, (а.с.10-14).
Таким чином, реєстрація спірної земельної ділянки за Яготинською районною державною адміністрацією відбулася в зв'язку з помилкою, допущеною виконавцем - ПП Аршин - в технічній документації із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право на земельну ділянку в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок на території Годунівської сільської ради. Також на підставі вищезазначеної техдокументації помилково були внесені й такі відомості до автоматизованої системи ДЗК, а в подальшому до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Враховуючи вищевикладені обставини, а також оцінюючи всі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивачки є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Керуючись ст. ст. 10,60, 209,212,213-215,218 ЦПК України, ст.ст. 316,318,321,325 ЦК України, ч.1 ст. 116, ч.1 ст. 126, ст.ст. 125, 202, ч.1 ст. 153, п. "б" ч. 2 ст. 198, ч.ч. 4,6,10 ст. 79-1 ЗК України, суд
Вирішив:
Позов ОСОБА_2 до Відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області, приватного підприємства "Аршин", треті особи: Яготинська районна державна адміністрація Київської області, ФОП ОСОБА_3, державний реєстратор речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_4 про зобов"язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов"язати державного кадастрового реєстратора відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області внести зміни до Державного земельного кадастру про земельну ділянку № 11 з кадастровим номером 3225581200:01:002:0051, площею 2,8800 га, місце розташування якої- Київська область, Яготинський район, Годунівська сільська рада, цільове призначення якої- для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: в графі- "форма власності" змінити з "державної" на "приватну", в графі "відомості про право власності земельної ділянки" виключити, як власника Яготинську районну державну адміністрацію Київської області та внести відомості про власника -ОСОБА_2, в графі "податковий номер" внести зміни з "24213321" на "НОМЕР_1", в графі "місце проживання" вказати "вул. Центральна, 81, с. Лемешівка Яготинського району Київської області", в графі "документ, який є підставою виникнення права" зазначити -"рішення Годунівської сільської ради від 12.10.2001 року № 84-ХVIII-ХХIII", в графі "документ, що посвідчує право" вказати "Державний акт від 06.12.2001 р. II- КВ № 085991".
Зобов"язати державного кадастрового реєстратора відділу в Яготинському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області скасувати в Державному земельному кадастрі відомості про власника земельної ділянки № 11 з кадастровим номером 3225581200:01:002:0051, площею 2,8800 га, місце розташування якої- Київська область, Яготинський район, Годунівська сільська рада, цільове призначення якої- для ведення товарного сільськогосподарського виробництва- Яготинську районну державну адміністрацію Київської області.
Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Київської області шляхом подачі через Яготинський районний суд апеляційної скарги протягом 10 днів з дня його проголошення, а особами, які не були присутні в судовому засіданні під час проголошення судового рішення, протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя Литвин Л.І.
Суд | Яготинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2017 |
Оприлюднено | 05.01.2018 |
Номер документу | 71400742 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Яготинський районний суд Київської області
Литвин Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні