ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2017 р.м. Херсон Справа № 821/1831/17 12 год. 12 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дубровної В.А.,
при секретарі: Мельник О.О.,
за участю представників
позивача - Алексеєвої Н.С.,
відповідача - Бондар І.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АХТЕР" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині застосування штрафної санкції в сумі 16 515,73 грн.,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ахтер" (далі - позивач, ТОВ " Ахтер" ) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області ( далі - відповідач, ГУ ДФС у Херсонській області), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. за № 0002374003 в частині застосування штрафної санкції в сумі 16 515,73 грн.
Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що при реєстрації акцизної накладної № 365 від 10.07.2016 року було допущено помилку в даті її складання, правильна дата складання 10.07.2017 року. З метою усунення вказаної помилки ТОВ "Ахтер" 24.07.2017 р. було складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі акцизних накладних розрахунок № 369 коригування показників до акцизної накладної № 365 від 10.07.2016 року на зменшення всього обсягу пального, зазначеного в ній. Одночасно, 24.07.2017 р. позивачем було складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну № 370 із зазначенням правильної дати її складання - 10.07.2017 року на аналогічний обсяг реалізованого пального. Позивач вважає, що висновок акту камеральної перевірки щодо порушення ТОВ "Ахтер" граничного терміну реєстрації акцизної накладної № 365 від 10.07.2016 року є невірним, а застосування штрафної санкції у сумі 16 515,73 грн. - неправомірним.
14.12.2017 року відповідач надав суду письмові заперечення, в яких вказує, що податкове повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині його оскарження прийнято на підставі висновків акту камеральної перевірки за № 000231/21-22-40-03 від 18.08.2017 р., відповідно до яких ТОВ "Ахтер" порушено граничний термін реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизної накладної від 10.07.2016 р. № 365, при граничному терміні реєстрації 25.07.2016 р., фактично була зареєстрована в ЄРАН 24.07.2017 р. Відповідно до п. 1202.1 ст. 1202 цього Кодексу до позивача застосовано штраф у розмірі 40 відсотків суми акцизного податку з обсягу пального, зазначеного у такій акцизній накладній. Отже, відповідач вважає, що податкове повідомлення-рішення в частині його оскарження прийнято в межах норм діючого законодавства і тому відсутні підстави для його скасування.
Ухвалою суду від 01.12.2017 р. провадження у справі було відкрито.
Ухвалою суду від 24 .11.2017 року закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду на 18.12.2017 року.
Судове засідання, призначене на 18.12.2017 р., не відбулось, у зв'язку з чим було призначено наступне судове засідання на 27.12.2017 року.
В судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали відповідно вищеописані обґрунтування позовних вимог та заперечення проти позову.
Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення учасників справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши в сукупності надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини суд вказує про наступне.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що фахівцями Головного управління ДФС у Херсонській області проведено камеральну перевірку ТОВ " Ахтер " щодо порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних за період липень 2016 р. та травень 2017 р., про що складено акт № 000231/21-22-40-03 від 18.08.2017 року.
За змістом вказаного акту перевірки встановлено порушення ТОВ " Ахтер " граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних ( далі - ЄРАН), зокрема, акцизної накладної № 365 від 10.07.2016 р., при граничному терміну реєстрації в ЄРАН - 24.07.2016 р., дата реєстрації акцизної накладної - 24.07.2017 р., кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації акцизної накладної - 364 календарних днів, сума акцизного податку в акцизній накладній - 41 289,3183 грн.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення - рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 про застосування штрафу у загальній сумі 17 258,14 грн.
Згідно розрахунку штрафної санкції відповідно до абз. 3 та 7 п. 1202.1. ст.. 120 Податкового кодексу України по матеріалам камеральної перевірки ТОВ " Ахтер " ( додаток до податкового повідомлення - рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003) загальна суму штрафної санкції складає 17 258,14 грн., яка включає в собі штраф в сумі 16 515,73 грн., нарахований внаслідок порушення граничного строку реєстрації акцизної накладної № 365 від 10.07.2016 року.
Не погодившись у цій частині з вказаним податковим повідомленням - рішенням ТОВ " Ахтер" звернувся до суду з вказаним позовом.
Отже, предметом спору у даній справі є правомірність прийнятого ГУ ДФС у Херсонській області податкового повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині застосування до позивача штрафу у сумі 16 515,73 грн.
Суд зазначає, що спірні правовідносини, які предметом розгляду у даній справі, врегульовані Податковим Кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI ( далі - ПК України), Наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2016 р. № 218, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.03.2016 р. за № 405/28535 " Про затвердження форми заяв про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального".
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України).
Згідно п. 75.1 ст. 75 цього Кодексу контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Підпунктом 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 цього Кодексу передбачено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального. Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов'язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Законом України від 24.12.2015 р. № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" розділ VI Податкового кодексу України доповнено статтею 231 " Акцизна накладна" та статтею 232 " Електронне адміністрування реалізації пального".
Зокрема, пунктом 232.1 ст. 232 ПК України передбачено, що облік обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального ведеться за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД. Ведення обліку обсягів пального у системі електронного адміністрування реалізації пального здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Система електронного адміністрування реалізації пального забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД: обсягів пального, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Порядок електронного адміністрування реалізації пального встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 231.1. статті 231 цього Кодексу платник податку зобов'язаний при реалізації пального скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи. ( абз. 1 цієї статті).
Форма та порядок заповнення акцизної накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. ( п. п. 231.2. ст. 231.1. цього Кодексу).
Акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального. ( абз. 1, п. 231.3. статті 231 цього Кодексу ).
Пунктом 231.5. ст.. 231 ПК України передбачено, що при реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального. Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального, та акцизні накладні / розрахунки коригування, складені за операціями з реалізації пального суб'єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, також підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Реєстрація акцизних накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання. ( пункт 231.6. ст.. 231 ПК України).
Підтвердженням особі, що реалізує пальне, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. ( абз. 2 пункт 231.6. ст.. 231 ПК України).
З метою отримання особою, яка реалізує пальне, зареєстрованого в Єдиному реєстрі акцизних накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних отримувачем пального, така особа, що реалізує пальне, надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру акцизних накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі акцизних накладних та отриманим особою, яка реалізує пальне. ( абз. 4 пункт 231.6. ст.. 231 ПК України).
Датою та часом надання акцизної накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. ( абз. 5 пункт 231.6. ст.. 231 ПК України).
Пунктом 231.7 ст. 231 ПК України визначено, якщо після реалізації пального відбувається повернення частини чи всього обсягу пального особі, яка реалізує пальне, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних, зокрема, : особою, яка реалізує пальне, якщо передбачається збільшення обсягів реалізованого пального або якщо коригування показників у підсумку не змінює обсяг реалізованого пального.
Розрахунок коригування, складений платником податку до акцизних накладних з реалізації пального не платникам акцизного податку, або розрахунок коригування, складений за іншими операціями, ніж реалізація пального отримувачам пального, підлягає реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних таким платником податку.
Аналогічна приписи містить розділ ІІІ Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 218 від 25.02.2016 р., зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.03.2016 р. за № 405/28535 (далі - Порядок ).
Так, пунктом 1 розділу ІІІ цього Порядку визначено, якщо після реалізації пального відбувається повернення частини чи всього обсягу пального особі, що реалізує пальне, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування акцизної накладної та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
З огляду на вказані нормативно - правові приписи, суд вважає, у разі виникнення потреби у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування акцизної накладної та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 10.07.2017 року внаслідок реалізації ТОВ " Ахтер " неплатнику акцизного податку пального згідно з УКТ ЗЕД важкі дистиляти ( газойлі) у кількості 15 767,54 літрів, приведених до t 15 o C при складані акцизної накладної за № 365 була допущена помилка у році її складання, замість " 10.07.2017 р." було вказано " 10.07.2016 р".
Вказана акцизна накладна була зареєстрована позивачем в ЄРАН 24.07.2017 року, що підтверджується квитанцією № 2 (час 16:05:33).
У зв'язку з необхідністю виправлення вказаної помилки позивачем 24.07.2017 року складено розрахунок коригування № 369, яким скориговано об'єм пального у кількості 15 767,54 літрів шляхом зменшення всього обсягу палива, зазначеного в акцизній накладній за № 365 від 10.07.2016 р.
Розрахунок № 369 від 24.07.2017 року коригування показників до акцизної накладної від 10.07.2016 року за № 365 зареєстровано в ЄРАН 24.07.2017 року, що підтверджується квитанцією № 2 (час 16:31:52).
Крім того, 24.07.2017 р. позивачем була складена нова акцизна накладна № 370 від 10.07.2017 року на пальне згідно з УКТ ЗЕД - важкі дистиляти ( газойлі) у кількості 15 767,54 літрів, приведених до t 15 o C та зареєстрована в ЄРАН 24.07.2017 року, що підтверджується квитанцією № 2 (час 16:34:15).
Таким чином, судом встановлено, що фактична операція з реалізації позивачем палива була відображена саме в акцизній накладній № 370 від 10.07.2017 року, реєстрація якої відбулась у строки передбачені пунктом 231.6. статті 231 Податкового кодексу України, тобто не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.
Крім того, судом не встановлено, а представником відповідача не заперечувалось щодо порушення позивачем строків складання розрахунку коригування акцизної накладної та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних, передбачених також пунктом 231.6. ст. 231 ПК України.
При цьому, суд звертає увагу на те, що в ході камеральної перевірки податковим органом не був прийнятий до уваги розрахунок № 369 від 24.07.2017 р. коригування показників до акцизної накладної від 10.07.2016 року за № 365, зареєстрований в ЄРАН 24.07.2017 р.
В судовому засіданні представник відповідача не заперечувала проти вказаної обставини, при цьому, не змогла надати обґрунтованого пояснення щодо причин не врахування вказаного розрахунку під час проведення камеральної перевірки.
Суд вказує, що відповідно до абз. 6 пункту 231.6. ст.. 231 ПК України якщо надіслані акцизні накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 231.1 цієї статті, протягом операційного дня отримувачу пального / особі, яка реалізує пальне, надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Як зазначалось вище, розрахунок № 369 від 24.07.2017 року коригування показників до акцизної накладної від 10.07.2016 року за № 365, зареєстрований в ЄРАН 24.07.2017 р., а тому, на думку суду, у відповідача відсутні законні підстави для ігнорування зареєстрованого в ЄРАН вказаному розрахунку коригування показників до спірної акцизної накладної під час проведення камеральної перевірки.
Відповідно до пункту 1202.1 статті 1202 Податкового кодексу України порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/ розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 цього Кодексу, тягне за собою накладення штрафу в розмірі, зокрема, 40 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 91 і більше календарних.
Відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
В ході розгляду справи судом не встановлено, що позивач, як постачальник пального, вчиняв протиправні дії, які призвели до порушення граничного строку реєстрації акцизної накладної, що свідчить про відсутність у діях ТОВ " Ахтер" такої ознаки податкового правопорушення, як протиправність.
Пп.4.1.4. п.4.1. ст.4, п.56.21 ст. 56 ПК України встановлено презумпцію правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Ці норми підтверджують, що до фінансової відповідальності не може бути притягнутим платник податків, який вважав, що діяв правомірно, оскільки законодавчі положення допускали різнобічне трактування його прав та обов'язків.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 77 КАС України, в редакції Закону України № 2147 - VІІІ, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з'ясованих судом обставин вбачається, що позов ТОВ " Ахтер " до ГУ ДФС у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині його оскарження є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.
Частиною 1 статті 139 КАС України визначено, при задоволені позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сплачений ТОВ " Ахтер " судовий збір у розмірі 1 600,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ахтер" (73000, Херсонська область, м. Херсон, вул. Толстого, буд. 1 кв. 6, код за ЄДРПОУ 24122251) до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (місцезнаходження 73026, м. Херсон, пр. Ушакова, буд. 75, код за ЄДРПОУ 39394259) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині застосування штрафної санкції в сумі 16 515,73 грн. задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.09.2017 р. № 0002374003 в частині застосування штрафної санкції в сумі 16 515,73 грн.
Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області код за ЄДРПОУ 39394259) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ахтер" (код за ЄДРПОУ 24122251) сплачений судовий збір у розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) гривень 00 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п. п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 02 січня 2018 р.
Суддя Дубровна В.А.
кат. 8.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2017 |
Оприлюднено | 05.01.2018 |
Номер документу | 71418078 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні