Справа №474/819/17
(провадження №2а/474/1/18)
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05.01.18року смт Врадіївка
Миколаївська область
Врадіївський районний суд Миколаївської області в складі:
головуючого - судді Фасій В.В.
при секретарі - Багрін Н.А.
з участю:
представника позивача Гурова В. Г.
представника відповідача Висоцього П. Т.
третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Врадіївської райдержадміністрації - Парсенюк А.М.
розглянувши в ході судового засідання в смт. Врадіївка адміністративну справу за адміністративним позовом приватного підприємства Редакції газети Вісник Врадіївщини до Врадіївської районної ради Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення ХІУ сесії сьомого скликання Врадіївської районної ради Миколаївської області від 23.06.2017 року №05,-
ВСТАНОВИВ:
ПП редакція газети Вісник Врадіївщини звернулася до суду з позовом до районної ради, в якому просила визнати протиправними та скасувати рішення ХІУ чергової сесії сьомого скликання Врадіївської районної ради від 23.06.2017 року №05 Про визнання таким, що втратив чинність пункт 2 рішення районної ради від 16.10.2003 року №15 Про передачу у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього районного військового комісаріату .
В судовому засідання представник позивача Гуров В. Г. позов підтримав, посилаючись на те, що оскаржуване рішення є протиправним, оскільки майно на підставі рішення районної ради було передано попереднику ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини , правонаступником якого вона являється, у оперативне управління, право на що було зареєстровано у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, а тому відповідач не мав законних підстав для прийняття оскаржуваного рішення щодо визнання свого попереднього рішення таким що втратило чинність, та приймаючи його діяв не у спосіб передбачений законом та поза межами наданих повноважень.
В судовому засіданні представник відповідача Висоцький П. Т. заперечив проти задоволення позову, про що надав письмові заперечення, в яких посилається на те, що після реформування КП Редакція газети Вісник Врадіївщини , у зв'язку з виходом районної ради зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації, у ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини , останнє не може бути суб'єктом господарювання комунального сектора економіки і не діє на основі комунальної власності, тобто не є балансоутримувачем, що відповідає вимогам ст. 24 ГК України. Крім того оскаржуване рішення було прийнято у зв'язку з необхідністю приведення його у відповідність нормам законодавства та подальшого управління комунальним майном району, частину якого займає позивач.
Представник третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Врадіївської райдержадміністрації - Парсенюк А.М. , заперечив проти задоволення позову.
Судом встановлені факти:
- 16.10.2003 року рішенням Врадіївської районної ради ХІІ сесії 24 скликання №15 вирішено: прийняти у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього Врадіївського районного військового комісаріату по вул. Г.Врадіївщини, 89; дані будівлі надати редакції газети Вісник Врадіївщини в оперативне господарське управління (рішення №15 від 16.10.2003 року);
- 28.01.2004 року рішенням ІХ сесії 24 скликання Врадіївської селищної ради №7 вирішено в зв'язку з передачею редакції газети Вісник Врадіївщини адмінбудинку, надати останній у приватну власність земельну ділянку для обслуговування адмінприміщення по вул. Г.Врадіївщини, 89 (рішення №7 від 28.01.2004 року);
- 24.05.2004р. до Єдиного державного реєстру включено відомості про юридичну особу, державна реєстрація якої була проведена до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", - комунальне підприємство Редакція газети Вісник Врадіївщини , з ідентифікаційним кодом юридичної особи 02474110, розташоване по вул. Г,Врадіївщини, 89 смт.Врадіївка (свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи А00 №334503);
- 01.10.2004 року у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 27501853 вчинено запис про речове право, - передання в оперативне управління приміщення адмінбудівлі площею 260 м.кв., з підвалом площею 258 м. кв. по вул. Г.Врадіївщини, 89-Б смт.Врадіївка від власника Врадіївської районної ради Миколаївської області (територіальна громада) до правонабувача Редакції газети Вісник Врадіївщини розташоване по вул. Г.Врадіївщини, 89 смт.Врадіївка ( витяг №27501853 від 01.10.2014р.);
-відповідно до інвентаризаційної справи №3 по вул. Г. Врадіївщини, 89 смт.Врадіївка по БТІ зареєстровано, в тому числі: адмінбудівля позначена на плані літерою А-1 ; адмінбудівля позначена на плані літерою Б-1 , яка складається з приміщень площею 260 м. кв. та підвалу площею 258,4 м.кв. (інвентаризаційна справа №3 )
- 28.08.2012 року рішенням ХУІІ Врадіївської районної ради 6 скликання, відповідно до положень ч.10 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ Про місцеве самоврядування вирішено надати районній державній адміністрації право щодо управління майном спільної власності територіальних громад Врадіївського району (рішення №5 від 28.08.2012 року);
- 01.03.2016 року рішенням Врадіївської районної ради У позачергової сесії сьомого скликання №02 Про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції газети Вісник Врадіївщини, співзасновником яких є Врадіївська районна рада районна рада вирішила : вийти зі складу співзасновників газети Вісник Врадіївщини та редакції газети Вісник Врадіївщини та перетворенням редакції членами трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання, тематичної спрямованості; після державної реєстрації та внесення до єдиного державного реєстру записів про перетворення редакції укласти договір оренди приміщення, яке знаходиться по вул. Г.Врадіївщини, 89 смт,Врадіївка строком не менше ніж на 15 років (рішення №02 від 01.03.2016р.);
- 30.03.2017р. затверджено передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів КП Редакція газети Вісник Врадіївщини до правонаступника ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини , в додатку №1 до якого зазначено про основні засоби - нерухоме майно, - адмінприміщення вартістю 10000 грн., яке надано редакції газети в оперативне управління (передавальний акт зареєстрований в реєстрі за №207 від 13.03.2017р.);
- 27.04.2017 року до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, внесено запис про юридичну особу, яка утворена в результаті перетворення та є правонаступником КП Вісник Врадіївщини - приватне підприємство Редакція газети Вісник Врадіївщини , з ідентифікаційним кодом юридичної особи 02474110, розташоване по вул. Г.Врадіївщини, 89 смт.Врадіївка, в особі керівника Швець А. Д. (виписка з ЄДРПОУ від 27.04.2017р.);
-Відповідно до п. 6.1. розділу 6 Статуту ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини від 28.03.2017р., підприємство є власником набутого ним майна, у тому числі того, правонаступником якого воно стало в результаті реорганізації КП Редакція газети Вісник Врадіївщини на підставі ЗУ Про реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації , а також іншого майна яке придбане на підставі закону. (статут від 28.03.2017р.);
- 12.05.2017р. на адресу Врадіївської районної ради надійшов лист за підписом голови Врадіївської районної державної адміністрації, в якому останній рекомендує скликати позачергову сесію районної ради, на яку винести питання про відміну рішення районної ради №15 від 16.10.2003 року питання щодо надання ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини частини приміщень адмінбудівлі Б1 по вул. Г.Врадіївщини, 89, а також необхідність звернення до державного реєстратора з листом для виправлення помилки в державному реєстрі речових прав в частині зазначення вірної адреси місця розташування адмінбудівлі площею 518 м.кв., з вул. Г.Врадіївщини,89Б на вул. Г.Врадіївщини, 89 (лист вх. №258 від 12.05.2017р.);
- 23.06.2017р. рішенням ХІУ чергової сесії сьомого скликання Врадіївської районної ради від 23.06.2017 року №05 Про визнання таким, що втратив чинність пункт 2 рішення районної ради від 16.10.2003 року №15 Про передачу у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього районного військового комісаріату вирішено: визнати таким, що втратив чинність п. 2 рішення районної ради від 16.10.2003 р. №15 Про передачу у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього районного військового комісаріату та Врадіївській районній державній адміністрації укласти договір оренди адмінбудівлі по вул. Г,Врадіївщини, 89-Б1 з ПП Редакція газети Вісник Врадіївщини , повідомити всіх орендарів по вул. Г.Врадіївщини, 89 про необхідність переукладення договорів оренди приміщень (рішення №05 від 23.06.2017р.);
- 16.08.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно за індексним номером 99111993 внесено запис по право комунальної власності на комплекс нежитлових будівель загальною площею 842,6 кв.м. по вул. Г.Врадіївщини, 89 смт.Врадіївка за власником територіальною громадою в особі Врадіївської районної ради, на підставі рішення районної ради №15 від 16.10.2003 року Про передачу у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього Врадіївського районного військового комісаріату (витяг №99111993 від 03.10.2017р.);
При прийнятті рішення суд керується:
Частиною 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації №917-УШ від 24.12.2015 року (далі - закон №917-УШ ) реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у такий спосіб: вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.
Частиною 2 статті 5 цього закону встановлено, що управління майном редакцій комунальних друкованих засобів масової інформації до завершення реформування здійснюється їх засновниками (співзасновниками).
Приписами частини 2 статті 9 закону №917-УШ встановлено, що приміщення, що перебувають у державній або комунальній власності, у яких на час реформування розташовувалися редакції , передаються в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій. Договір оренди укладається між редакцією та Фондом державного майна України (його регіональним відділенням) або відповідним органом місцевого самоврядування. Таке майно не підлягає передачі в суборенду.
Згідно ст. 137 ГК України правом оперативного управління визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності.
Відповідно до пункту 15 частини першої статті 26 Закону Про місцеве самоврядування в Україні № 280/97-ВР від 21.05.1997 року питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень.
Згідно з частиною дев'ятою статті 59 цього Закону рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Частиною десятою статті 59 Закону № 280/97-ВР визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Системний аналіз наведених положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень . Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов'язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб'єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.
Водночас у статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону № 280/97-ВР, згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
Окрім цього, в Рішенні № 7-рп/2009 Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення . Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Та відповідно до норм чинного законодавства наділені лише правом формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування, а не визнання такими, що втратили чинність.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що в даному випадку на підставі рішення районної ради №15 від 16.10.2003 року КП Редакція газети вісник Врадіївщини правонаступником якого є позивач, зареєструвало право оперативного управління на адмінбудівлю, про що було вчинено запис в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно . Вказане рішення є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування, актом одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом свого виконання , тому воно не може бути скасовано чи змінено ним після його виконання, а визнання його таким, що втратив чинності не входить до повноважень органу місцевого самоврядування, згідно закону.
А тому суд вважає, що п.1 оскаржуваного рішення підлягає скасування.
Щодо вимог про скасування п.п. 2, 3 оскаржуваного рішення, то суд вважає їх такими, що не підлягають задоволенню, як такі що носять рекомендаційний характер, оскільки відповідно до вимог ст. ст. 202, 203 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори). Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін . Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі . А тому виписані п.п. 2, 3 оскаржуваного рішення не можуть вважатися такими, що носять зобов'язальний характер, та окрім того, були прийняті на виконання закону №917-УШ Про реформування ДЗМІ державної та комунальної власності .
Посилання представника позивача на те, що оскаржуване рішення підлягає скасуванню також з-підстав зазначення невірної адреси місця розташування приватного підприємства Редакція газети Вісник Врадіївщини , не можуть бути взяті до уваги, з огляду на встановлення в судовому засіданні з листа голови райдержадміністрації, витягу з державного реєстру речових прав, та інвентаризаційної справи, помилковості реєстрації адмінбудівлі газети по державному реєстрі речових прав за адресою Г.Врадіївщини, 89Б-1. З огляду на положення ч. ч. 1, 3 ст. 139 КАС України, судові витрати слід покласти на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, та враховуючи, щл позов задоволено частко на користь сторони яка не є суб'єктом владних повноважень (позивача) слід стягнути понесені нею витрати з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань, в сумі 533,33 грн. Судові витрати в сумі 1066 грн. 66 коп. залишити за позивачем.
Керуючись ст. ст.241- 246 КАС України , суд, -
ВИРІШИВ:
Позов приватного підприємства Редакції газети Вісник Врадіївщини до Врадіївської районної ради Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення рішення ХІУ сесії сьомого скликання Врадіївської районної ради Миколаївської області від 23.06.2017 року №05- задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення ХІУ сесії сьомого скликання Врадіївської районної ради Миколаївської області від 23.06.2017 року №05 Про визнання таким, що втратив чинніст ь пункт 2 рішення районної ради від 16.10.2003 року №15 Про передачу у спільну комунальну власність територіальних громад Врадіївського району будівель колишнього районного військового комісаріату .
Стягнути з Врадіївської районної ради Миколаївської області, за рахунок бюджетних асигнувань, на користь приватного підприємства Редакції газети Вісник Врадіївщини судовий збір в сумі 533 грн. 33 коп. грн. Судові витрати в сумі 1066 грн. 66 коп. залишити за позивачем приватним підприємством Редакції газети Вісник Врадіївщини .
В іншій частині вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до Одеського апеляційного адміністративного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення
Рішення в повному обсязі буде виготовлено на протязі 10 днів з дня закінчення розгляду справи.
Суддя В. В. Фасій
Суд | Врадіївський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2018 |
Оприлюднено | 11.01.2018 |
Номер документу | 71513606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Врадіївський районний суд Миколаївської області
Фасій В. В.
Адміністративне
Врадіївський районний суд Миколаївської області
Фасій В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні