Справа № 815/5676/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючої судді Потоцької Н.В.
за участю секретаря Сердюк І.С.
сторін:
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
представника третьої особи ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні (у спрощеному позовному провадженні) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до державного навчального закладу «Котовський професійний ліцей» , третя особа: Одеська обласна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулося до суду із адміністративним позовом до державного навчального закладу «Котовський професійний ліцей» , третя особа: Одеська обласна державна адміністрація, в якому просить суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Державного навчального закладу Котовський професійний ліцей , у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ Котовський професійний ліцей , який розташований за адресою: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1 шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, території, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки №116 від 30.10.2017р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 24 по 30 жовтня 2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 року №643-р ОСОБА_3 питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 року Про здійснення позапланової перевірки на підставі посвідчення на проведення перевірки від 04.10.2017 року № 112 заступником начальника Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_4, у присутності уповноважених осіб відповідача: директора ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_2, старший майстер (інженера з охорони праці) ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_5, здійснено позапланову перевірку ДНЗ Котовський професійний ліцей , яка розташована за адресою: 66300, Одеська область, м. Поділььк, вул. Короленко, 1, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 116 від 30.10.2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Як зазначає позивач, порушення визначені в пунктах 1,2,4,10,12 акту перевірки №116 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоровю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, подальша робота/проведення занять ДНЗ Котовський професійний ліцей з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоровю людей, у звязку з чим позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ Котовський професійний ліцей шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних у акті перевірки № 116 від 30.10.2017 року.
Ухвалою судді від 07.11.2017 року відкрито скорочене провадження у справі.
24.11.2017 року (вхід. ЕП № 4729/17) до суду від позивача надійшли письмові заперечення на вищезазначений позов (а/с. 57-89).
Ухвалою судді від 24.11.2017 року призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні на 01.12.2017 року о 12:00 годині з викликом осіб, які беруть участь у справі.
Ухвалою суду від 01.12.2017 року, занесеною до журналу судового засідання, у зв'язку із звлученням третьої особи (Одеська обласна державна адміністрація) представником позивача заявлено клопотання про зупинення провадження по справі з метою повідомлення належним чином третьої особи, судовий розгляд справи призначений на 18.12.2017 року на 12:00 годину.
15.12.2017 року набув чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів №2147-VIII від 03.10.2017 року, яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі КАС України) викладено в новій редакції.
У відповідності до п.10 Розділу VII Перехідних Положень КАС України, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Таким чином, ухвалою суду від 18.12.2017 року визначено, що подальший розгляд даної справи відбувається за правилами, що передбачені новою редакцією КАС України, а саме, за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 11 січня 2018 року о 14:30 годині.
11.01.2018 року у судове засідання з'явився представник позивача, який позовні вимоги із викладених вище підстав підтримав у повному обсязі та просив задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі. В задоволенні позову просив відмовити з підстав, викладених у запереченнях (відзиві на позовну заяву) від 24.11.2017 р. (вх. № ЕП/4729/17), зазначивши:
Відповідачем, з метою усунення порушення неповного забезпечення приміщень та території вогнегасниками, 21.11.2017 року здійснено закупку 15 вогнегасників марки ВП-5(з) та 2-х кронштейнів для вогнегасників ВП-5(з).
Крім того, у професійно-технічному навчальному закладі Котовський професійний ліцей відповідно до наказу від 29.08.2017 року № 223 з метою дотримання вимог частини 4 статті 63 Кодексу цивільного захисту України та Постанови КМУ від 17.07.2013 р. № 564 створена та діє добровільна пожежна дружина.
Відповідно до Річного плану роботи з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності , поліпшення умов праці та запобігання виробничому травматизму ДНЗ Котовський професійний ліцей затвердженого директором ДНЗ Котовський професійний ліцей від 29.08.2017 р. (копія додається) з усіма працівниками 29.08.2017 р. -31.08.2017 р. проведено первинний інструктаж з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, з усіма учнями 01.09.2017 року проведено вступний та первинний інструктаж з питань охорони праці, пожежної безпеки та безпеки життєдіяльності.
09.11.2017 року з усіма працівниками та учнями проведено тренування з евакуації.
13-17.11.2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки із завідуючими кабінетами, майстернями, викладачами.
20.11.2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки з технічним персоналом.
Протипожежні виходи, проходи та коридори перевірено на предмет можливості вільного проходу людей під час здійснення заходів з евакуації.
Вищезазначене спростовує твердження позивача щодо халатного ставлення до пожежної безпеки у державному професійно-технічному навчальному закладі Котовський профосійний ліцей .
Станом на 23.11.2017 року два з п'яти порушень виявлених при позаплановій перевірці усунуто повністю, а ще по трьох порушеннях вирішується питання отримання фінансування для проведення робіт з встановлення протипожежної сигналізації та евакуації людей, а також проведення вогнезахисної обробки дерев'яних елементів будівель (конструкцій горищних приміщень). Фінансування на придбання вогнегасник вже виділено і вогнегасники закуплено у необхідній кількості,
Відповідач вважає вимоги ГУ ДСНС України в Одеській області щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації об'єктів відповідача є виключним заходом.
Також, вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотриманая необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Вислухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його часткового задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р ОСОБА_4 питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки визначено: Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 р. позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоровя із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення субєктів господарювання.
Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення розяснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки .
Судом встановлено, що відповідачем у справі є Державний навчальний заклад Котовський професійний ліцей , код ЄДРПОУ: 02546571, юридична адреса: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, яка за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові Кабінету Міністрів України від 29.02.2012 року №306, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 361 від 04.06.2015 року.
Судом встановлено, що у період з 24 по 30 жовтня 2017 року року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 року № 643-р ОСОБА_3 питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 року Про здійснення позапланової перевірки на підставі посвідчення на проведення перевіркина проведення перевірки від 04.10.2017 року № 112 заступником начальника Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_4, у присутності уповноважених осіб відповідача: директора ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_2, старший майстер (інженера з охорони праці) ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_5, здійснено позапланову перевірку ДНЗ Котовський професійний ліцей , яка розташована за адресою: 66300, Одеська область, м. Поділььк, вул. Короленко, 1, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки .
За результатами якої складено акт № 116 від 30.10.2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (а/с. 18 - 25) та підписано без заперечень.
Як вбачається з акту, під час проведення перевірки території, будівель та приміщень ДНЗ Котовський професійний ліцей , розташованої за адресою: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, було виявлено 97 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме: Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
Так, зокрема, як зазначено позивачем, порушення визначені в пунктах 1,2,4,10,12 акту перевірки № 116 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоровю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №116, який 30.10.2017 року вручено директору ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_2 не надходило, що не спростовувалось представником відповідача у судовому засіданні.
Судом встановлено, що відносно винної посадової особи директора ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_2 за виявлені порушення було складено протокол ОД №002783 від 30.10.2017 року про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП. Постановою ОД №002783 від 31.10.2017 року про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 102 грн. 00 коп. Протокол та постанова у справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 не оскаржувались (а/с. 31-32). Крім того, в судовому засіданні представниками сторін зазначено, що визначена постановою сума штрафу сплачена про що свідчить квитанція № 24 від 01.11.2017 р. на суму 102 грн. 00 коп. (а/с. 33).
З огляду на встановлені в акті порушення, суд приходить до висновку, що подальша робота ДНЗ Котовський професійний ліцей з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей (дітей). Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи ліцею, безпеки його студентів, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Як зазначив представник позивача, при такому становищі студенти та викладачи ДНЗ Котовський професійний ліцей постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
В обґрунтування заперечень проти позову, відповідач зазначив, що на усунення виявлених порушень ДНЗ Котовський професійний ліцей :
- 21.11.2017 року здійснено закупку 15 вогнегасників марки ВП-5(з) та 2-х кронштейнів для вогнегасників ВП-5(з);
- у професійно-технічному навчальному закладі Котовський професійний ліцей відповідно до наказу від 29.08.2017 року № 223 з метою дотримання вимог частини 4 статті 63 Кодексу цивільного захисту України та Постанови КМУ від 17.07.2013 р. № 564 створена та діє добровільна пожежна дружина;
- відповідно до Річного плану роботи з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, поліпшення умов праці та запобігання виробничому травматизму ДНЗ Котовський професійний ліцей затвердженого директором ДНЗ Котовський професійний ліцей від 29.08.2017 р. з усіма працівниками 29.08.2017 р. - 31.08.2017 р. проведено первинний інструктаж з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, з усіма учнями 01.09.2017 року проведено вступний та первинний інструктаж з питань охорони праці, пожежної безпеки та безпеки життєдіяльності;
- 09.11.2017 року з усіма працівниками та учнями проведено тренування з евакуації;
- 13-17.11.2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки із завідуючими кабінетами, майстернями, викладачами;
- 20.11.2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки з технічним персоналом;
-протипожежні виходи, проходи та коридори перевірено на предмет можливості вільного проходу людей під час здійснення заходів з евакуації.
Крім того, згідно листа від 26.12.2017 № 1653/01/01-34-01-01 Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації надав інформацію, що з метою вжиття заходів по усуненню порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, Департаментом сплановані видатки у розмірі 515 тис. грн.
В судовому засіданні представник третьої особи /Одеська обласна державна адміністрація/ підтвердив інформацію про наміри та можливість державного навчального закладу Котовський професійний ліцей усунути порушення вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту вказаних в Акті перевірки від 30.10.2017 № 116, що вирішить питання щодо предмету спору у цій справі.
Суд приймає до уваги вищезазначені пояснення відповідача та надані відповідні докази, разом з тим зазначає наступне.
В свою чергу в судовому засіданні встановлено, що представник відповідача з урахуванням часткового усунення порушень встановлених в Акті перевірки № 116 від 30.10.2017 р. до Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області із клопотанням у встановленому законом порядку, про проведення позапланової перевірки ДНЗ Котовський професійний ліцей на предмет усунення порушень щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки не звертався.
На час розгляду справи залишаються не усунутими відповідачем 3 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю дітей, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей);
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд.
Таким чином з вищевикладеного вбачається, що вказані порушення, визначені в акті перевірки № 116 від 30.10.2017 року не усунуті відповідачем у повному обсязі, про що особисто відповідач зазначає у запереченнях на позов та у поясненнях наданих в судовому засіданні.
При цьому, твердження відповідача відносно неможливості усунення усіх порушень виявлених під час перевірки, у зв'язку з відсутністю необхідної суми коштів, оцінюються судом критично, оскільки виявлені порушення створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей та не усунення зазначених порушень впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю та здоровю людей.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, діти мають не тільки особливі потреби, а й громадські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Держави-учасниці визнають права дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, що відповідають її віку, вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація права дитини на оздоровлення та відпочинок.
Дитина - це людська істота до досягнення нею 18 - річного віку. Дитина - це людина, яка зростає. Діти - це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання (стаття 1).
Конвенція містить повний перелік прав дитини, зокрема: на життя, право бути заслуханою у ході будь-якого розгляду, що стосується дитини; право користуватися найдосконалішими послугами системи охорони здоров'я; благами соціального забезпечення; на рівень життя, необхідний для її розвитку; на освіту.
Метою цієї Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав, що є дуже важливим фактором. На першому плані у цьому документі стоять права дитини. Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити на три частини.
Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім'я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами, сиротами та біженцями).
Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної, економічної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання тощо).
Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймаються рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя, користуватися правами свободи думки т слова, вибору культури, релігії та мови.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
При цьому, суд зазначає, що надані у судовому засіданні представником відповідача на підтвердження здійснення організаційно-практичних заходів щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлених плановою перевіркою та досліджені судом докази: план заходів, накази, рахунки, акти, листи, фотокартки та довідки (а/с. 64-72, 112-139) свідчать про те, що відповідач розпочав вживати заходи щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлені позаплановою перевіркою ГУ ДСНС України в Одеській області, проте не спростовують факт того, що порушення, виявлені за результатами проведення вищезазначеної перевірки, які створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, відповідачем не усунуто у повному обсязі.
Крім того, оцінюючі дії відповідача щодо усунення порушень, зазначених в акті №116 від 30.10.2017 року, з урахуванням положень ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує, що право кожного на життя охороняється законом та обовязок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обовязком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, права і свободи, визначені в Конвенції, суд вважає, що дії відповідача не є пропорційними відносно шкоди, яка може настати в майбутньому для громадян, які працюють, знаходяться на стаціонарному лікуванні та звертаються до лікарні, та відносно мети з охорони здоровя та життя громадян. При цьому, суд вважає необхідним зазначити, що звернення до Одеської обласної державної адміністрації та усі інші аргументи відповідача, наведені суду, які за наміром покликані забезпечити безпечне функціонування закладу системи освіти, не дають можливості суду прийти до висновку відносно того, що існуюча загроза життю та здоров'ю громадян може бути усунута в інший спосіб ніж ліквідація передумов цих шкідливих наслідків шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ Котовський професійний ліцей до їх повного усунення.
З огляду на викладене, суд приймає приписи ст. 3 Конституції України, яка визначає, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю і вважає що позовні вимоги позивача щодо застосування до позивача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже, підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст. ст. 242, 246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до державного навчального закладу «Котовський професійний ліцей» , третя особа: Одеська обласна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи - задовольнити частково.
Застосувати до державного навчального закладу «Котовський професійний ліцей» (код ЄДРПОУ 02546571, що розташований за адресою: 66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Короленко, 1) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки №116 від 30.10.2017 року, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей);
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржена безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.
Пунктом 15.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Головне управління ДСНС України в Одеській області - адреса: 65091, Одеська область, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 779-31-11, www.odesa.mns.gov.ua , Е-mail: odesa.@ mns.gov.ua
Державний навчальний заклад «Котовський професійний ліцей» - адреса: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, код ЄДРПОУ: 02546571, телефон: (04862) 2-32-68, (04862) 2-56-02, Е-mail: profliceykotovsk@rambler. ru
Суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 16.01.2018 |
Номер документу | 71596835 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні