ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/5676/17
Категорія: 5.1.2 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н. В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача: Потапчук В.О.
суддів: Семенюка Г.В. , Шляхтицького О.І.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою державного навчального закладу Котовський професійний ліцей на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2018 року прийнятого у відкритому судовому засіданні об 16:31 по справі за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до державного навчального закладу Котовський професійний ліцей , третя особа: Одеська обласна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, -
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог.
У листопаді 2017 року Головне управління ДСНС України в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області, позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до державного навчального закладу Котовський професійний ліцей, третя особа: Одеська обласна державна адміністрація, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Державного навчального закладу Котовський професійний ліцей , у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ Котовський професійний ліцей , який розташований за адресою: 66300, Одеська область, Подільськийрайон, м. Подільськ, вул. Короленко, 1 шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, території, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки №116 від 30 жовтня 2017 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у період з 24 по 30 жовтня 2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28 вересня 2017 року "Про здійснення позапланової перевірки" на підставі посвідчення на проведення перевірки від 04 жовтня 2017 року № 112 заступником начальника Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Осадчим Д.І., у присутності уповноважених осіб відповідача: директора ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_4, старший майстер (інженера з охорони праці) ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_5, здійснено позапланову перевірку ДНЗ "Котовський професійний ліцей", яка розташована за адресою: 66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 116 від 30 жовтня 2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Як зазначає позивач, порушення визначені в пунктах 1,2,4,10,12 акту перевірки №116 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, подальша робота/проведення занять ДНЗ "Котовський професійний ліцей" з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ "Котовський професійний ліцей" шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних у акті перевірки № 116 від 30 жовтня 2017 року.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі. Просив в задоволенні позову просив відмовити з підстав, викладених у запереченнях (відзиві на позовну заяву) від 24 листопада 2017 року (вх. № ЕП/4729/17), зазначивши:
Відповідачем, з метою усунення порушення неповного забезпечення приміщень та території вогнегасниками, 21 листопада 2017 року здійснено закупку 15 вогнегасників марки ВП-5(з) та 2-х кронштейнів для вогнегасників ВП-5(з).
Крім того, у професійно-технічному навчальному закладі "Котовський професійний ліцей" відповідно до наказу від 29 серпня 2017 року № 223 з метою дотримання вимог частини 4 статті 63 Кодексу цивільного захисту України та Постанови КМУ від 17 липня 2013 року № 564 створена та діє добровільна пожежна дружина.
Відповідно до "Річного плану роботи з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності , поліпшення умов праці та запобігання виробничому травматизму ДНЗ "Котовський професійний ліцей" затвердженого директором ДНЗ "Котовський професійний ліцей" від 29 серпня 2017 року (копія додається) з усіма працівниками 29 серпня 2017 року -31 серпня 2017 року проведено первинний інструктаж з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, з усіма учнями 01 вересня 2017 року проведено вступний та первинний інструктаж з питань охорони праці, пожежної безпеки та безпеки життєдіяльності.
09 листопада 2017 року з усіма працівниками та учнями проведено тренування з евакуації.
13-17 листопада 2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки із завідуючими кабінетами, майстернями, викладачами.
20 листопада 2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки з технічним персоналом.
Протипожежні виходи, проходи та коридори перевірено на предмет можливості вільного проходу людей під час здійснення заходів з евакуації.
Вищезазначене спростовує твердження позивача щодо халатного ставлення до пожежної безпеки у державному професійно-технічному навчальному закладі "Котовський профосійний ліцей".
Станом на 23 листопада 2017 року два з п'яти порушень виявлених при позаплановій перевірці усунуто повністю, а ще по трьох порушеннях вирішується питання отримання фінансування для проведення робіт з встановлення протипожежної сигналізації та евакуації людей, а також проведення вогнезахисної обробки дерев'яних елементів будівель (конструкцій горищних приміщень). Фінансування на придбання вогнегасник вже виділено і вогнегасники закуплено у необхідній кількості,
Відповідач вважає вимоги ГУ ДСНС України в Одеській області щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації об'єктів відповідача є виключним заходом.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2018 року адміністративний позов задоволено частково.
Застосовано до державного навчального закладу Котовський професійний ліцей заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки №116 від 30 жовтня 2017 року, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей);
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з вказаним рішенням державний навчальний заклад Котовський професійний ліцей звернувся до суду з апеляційною скаргою, у якій зазначено, що постанову винесено з порушенням норм матеріального права, у зв'язку з чим апелянт просив скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року відкрито провадження у справі за апеляційною скаргою державного навчального закладу Котовський професійний ліцей на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2017 року.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги державного навчального закладу Котовський професійний ліцей , перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно приписів ст. 311 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Обставини справи.
Відповідачем у справі є Державний навчальний заклад "Котовський професійний ліцей", код ЄДРПОУ: 02546571, юридична адреса: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, який за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 року №306, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 361 від 04 червня 2015 року.
У період з 24 по 30 жовтня 2017 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28 вересня 2017 року "Про здійснення позапланової перевірки" на підставі посвідчення на проведення перевірки від 04 жовтня 2017 року № 112 заступником начальника Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Осадчим Д.І., у присутності уповноважених осіб відповідача: директора ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_4, старшого майстра (інженера з охорони праці) ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_5, здійснено позапланову перевірку ДНЗ "Котовський професійний ліцей", яка розташована за адресою: 66300, Одеська область, м. Поділььк, вул. Короленко, 1, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами якої складено акт № 116 від 30 жовтня 2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (а/с. 18 - 25) та підписано без заперечень.
Як вбачається з акту, під час проведення перевірки території, будівель та приміщень ДНЗ "Котовський професійний ліцей", розташованої за адресою: 66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Короленко, 1, було виявлено 97 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме: Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
Порушення визначені в пунктах 1,2,4,10,12 акту перевірки № 116 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №116, який 30 жовтня 2017 року вручено директору ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_4 не надходило, що не спростовувалось представником відповідача у судовому засіданні.
Відносно винної посадової особи директора ДНЗ "Котовський професійний ліцей" ОСОБА_4 за виявлені порушення було складено протокол ОД №002783 від 30 жовтня 2017 року про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП. Постановою ОД №002783 від 31 жовтня 2017 року про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_4 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 102 грн. 00 коп. Протокол та постанова у справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_4 не оскаржувались (а/с. 31-32). Визначена постановою сума штрафу сплачена ОСОБА_4 про що свідчить квитанція № 24 від 01 листопада 2017 року на суму 102 грн. 00 коп. (а/с. 33).
З огляду на встановлені в акті порушення, суд приходить до висновку, що подальша робота ДНЗ "Котовський професійний ліцей" з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей (дітей). Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи ліцею, безпеки його студентів, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Як зазначив представник позивача, при такому становищі студенти та викладачі ДНЗ "Котовський професійний ліцей" постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Не погоджуючись із вказаними обставинами ГУ ДСНС України Одеській області звернулося до суду з даним адміністративним позовом щодо вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ "Котовський професійний ліцей".
Висновок суду першої інстанції.
Частково задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що згідно приписів ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а тому позовні вимоги щодо застосування до державного навчального закладу заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними, обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже, підлягають частковому задоволенню.
Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції правильним та таким, що відповідає вимогам Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Джерела права й акти їх застосування.
Згідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" № 20/2013 від 16 січня 2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21 вересня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Відповідно ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки" визначено: "Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 р. позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання.
Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення роз'яснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки".
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, діти мають не тільки особливі потреби, а й громадські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Держави-учасниці визнають права дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, що відповідають її віку, вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація права дитини на оздоровлення та відпочинок.
Дитина - це людська істота до досягнення нею 18 - річного віку. Дитина - це людина, яка зростає. Діти - це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання (стаття 1).
Конвенція містить повний перелік прав дитини, зокрема: на життя, право бути заслуханою у ході будь-якого розгляду, що стосується дитини; право користуватися найдосконалішими послугами системи охорони здоров'я; благами соціального забезпечення; на рівень життя, необхідний для її розвитку; на освіту.
Метою цієї Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав, що є дуже важливим фактором. На першому плані у цьому документі стоять права дитини. Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити на три частини.
Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім'я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами, сиротами та біженцями).
Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної, економічної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання тощо).
Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймаються рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя, користуватися правами свободи думки слова, вибору культури, релігії та мови.
Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно ч.7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Оцінка суду.
Дослідивши матеріали справи колегія суддів погоджується з вимогами ГУ ДСНС України Одеській області щодо вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ "Котовський професійний ліцей", оскільки при такому становищі студенти та викладачі вказаного закладу постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
При цьому, колегія суддів вважає недостатньо вагомими доводи ДНЗ "Котовський професійний ліцей" про те, що на вимоги ГУ ДСНС України Одеській області ним було усунено частина виявлених порушень, а саме:
- 21 листопада 2017 року здійснено закупку 15 вогнегасників марки ВП-5(з) та 2-х кронштейнів для вогнегасників ВП-5(з);
- у професійно-технічному навчальному закладі "Котовський професійний ліцей" відповідно до наказу від 29 серпня 2017 року № 223 з метою дотримання вимог частини 4 статті 63 Кодексу цивільного захисту України та Постанови КМУ від 17 липня 2013 року № 564 створена та діє добровільна пожежна дружина;
- відповідно до "Річного плану роботи з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, поліпшення умов праці та запобігання виробничому травматизму ДНЗ "Котовський професійний ліцей" затвердженого директором ДНЗ "Котовський професійний ліцей" від 29 серпня 2017 року з усіма працівниками 29 серпня 2017 року - 31 серпня 2017 року проведено первинний інструктаж з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, з усіма учнями 01 вересня 2017 року проведено вступний та первинний інструктаж з питань охорони праці, пожежної безпеки та безпеки життєдіяльності;
- 09 листопада 2017 року з усіма працівниками та учнями проведено тренування з евакуації;
- 13-17 листопада 2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки із завідуючими кабінетами, майстернями, викладачами;
- 20 листопада 2017 року проведено навчання з охорони праці, пожежної безпеки з технічним персоналом;
- протипожежні виходи, проходи та коридори перевірено на предмет можливості вільного проходу людей під час здійснення заходів з евакуації.
Так, колегія суддів звертає увагу, що на час розгляду справи судом першої інстанції залишалися не усунутими відповідачем 3 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю дітей, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей);
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд.
Більш того, колегія суддів зазначає, що вищевказані порушення, визначені в акті перевірки № 116 від 30 жовтня 2017 року, не були усуненні відповідачем протягом розгляду справи судом апеляційної інстанції.
При цьому, твердження відповідача (скаржником по справі) відносно неможливості усунення усіх порушень виявлених під час перевірки, у зв'язку з відсутністю необхідної суми коштів, колегія суддів, як і суд попередньої інстанції, до уваги не приймає, оскільки виявлені порушення створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей та не усунення зазначених порушень впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю та здоров'ю людей.
Окрім того, як вбачається з документів по справі, а саме згідно листа від 26 грудня 2017 року № 1653/01/01-34-01-01 Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації надав інформацію про те, що з метою вжиття заходів по усуненню порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, Департаментом сплановані видатки у розмірі 515 тис. грн.
При цьому, 12 червня 2018 року під час розгляду справи в судовому засіданні суду апеляційної інстанції представником ГУ ДСНС України в Одеській області Хворостенко Б.В. подано заяву про примирення сторін і закриття провадження у справі на підставі п.3 ч. 1 ст. 238 КАС України.
Мотивуючи підстави закриття провадження у даній справі заявник зазначає, що між ним та ДНЗ Котовський професійний ліцей було досягнуто примирення з предмету спору у зв'язку з чим заявник просить закрити провадження та прийняти ухвалу, якою затвердити наступні умови примирення сторін:
1. Державний навчальний заклад Котовський професійний ліцей , зобов'язуються:
1.1. Вжити вичерпних заходів для забезпечення виконання недоліків зазначених у Акті №116 від 30 листопада 2017 року, у тому числі фінансування тощо.
1.2. Покласти відповідальність за пожежну, техногенну безпеку та цивільний захист на час дії угоди про примирення на директора Державного навчального закладу Котовський професійний ліцей
1.3. Повністю усунути порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної, пожежної безпеки та цивільного захисту, які загрожують життю та здоров'ю людей зазначених в Акті №116 від 30 листопада 2017 року до 01 жовтня 2018 року.
1.4. До 01 жовтня 2018 року звернутися до Головного управління ДСНС України в Одеській області з клопотанням про проведення позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту та виконання вимог попередніх приписів на об'єкті Державний навчальний заклад Котовський професійний ліцей , який розташований за адресою: Одеська область, м. Подільськ, вул. Короленко, 1.
2. Головне управління ДСНС України в Одеській області зобов'язується на підставі клопотання Державного навчального закладу Котовський професійний ліцей здійснити позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту та виконання вимог попередніх приписів на об'єкті Державного навчального закладу Котовський професійний ліцей , який розташований за адресою: Одеська область, м. Подільськ, вул. Короленко, 1 протягом 5 робочих днів з дня надходження клопотання (заяви) на проведення позапланової перевірки.
3. Відповідно до умов цієї угоди про примирення сторони дійшли згоди щодо повного та остаточного врегулювання претензій, які були предметом судового розгляду у справі №815/5676/17.
Сторони мають належне уявлення про сутність цієї угоди про примирення і всіх її елементів. Не існує ніяких факторів, які могли б вплинути на їх уявлення про мету цієї угоди про примирення.
Сторони підтверджують, що вищевикладені умови відповідають їх волевиявленню і породжують настання бажаних наслідків, які відповідають їх дійсним інтересам.
Сторони погоджуються, що їх волевиявлення, викладене в цій угоді про примирення, є вільним та здійсненним без будь-якого примусу.
Дослідивши вказану заяву про примирення сторін колегією суддів встановлено, що вона дійсно складена належним чином, підписана та скріплена печаткою Заступником начальника Головного управління із запобігання надзвичайним ситуаціям Вовк М.І. та Директором ДНЗ Котовський професійний ліцей ОСОБА_4, однак умови примирення сторін шляхом усунення порушень, зазначених в акті №116 від 30 жовтня 2017 року, з урахуванням положень ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує, що право кожного на життя охороняється законом та обов'язок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обов'язком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, права і свободи, визначені в Конвенції, не є пропорційними відносно шкоди, яка може настати в майбутньому для громадян, які працюють та навчаються у вказаному закладі. При цьому, колегія суддів вважає, що існуюча загроза життю та здоров'ю громадян може бути усунута лише у випадку ліквідації передумов цих шкідливих наслідків шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи ДНЗ "Котовський професійний ліцей" до їх повного усунення.
З урахуванням викладених обставин справи, а також приписів ст. 3 Конституції України, яка визначає, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, колегія суддів вважає за необхідним відмовити представнику ГУ ДСНС України в Одеській області Хворостенко Б.В. у задоволенні заяви про примирення сторін, при цьому погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що застосування до позивача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законним, обґрунтованим та відповідає легітимній меті, а отже, підлягає частковому задоволенню.
Статтею 316 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 316, 322, 325 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
У задоволенні заяви про укладання угоди щодо примирення сторін у справі № 815/5676/17 відмовити.
Апеляційну скаргу державного навчального закладу Котовський професійний ліцей - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2018 року по справі за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до державного навчального закладу Котовський професійний ліцей, третя особа: Одеська обласна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений та підписаний 05 липня 2018 року.
Головуючий суддя Потапчук В.О. Судді Семенюк Г.В. Шляхтицький О.І.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2018 |
Оприлюднено | 10.07.2018 |
Номер документу | 75174374 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні