ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2018 р. Справа № 922/3120/17
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М. , суддя Білецька А.М. , суддя Істоміна О.А.,
за участі секретаря судового засідання Кохан Ю.В.,
за участі представників:
позивача - ОСОБА_1, довіреність № 08-11/3935/2-17 від 27.12.2017;
відповідача - ОСОБА_2, довіреність б/н від 15.01.2018 та свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 1571 від 13.08.2008;
3-ї особи - не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача за первісним позовом - Харківської міської ради (вх. № 3771Х/3-28) на рішення Господарського суду Харківської області від 22 листопада 2017 року по справі № 922/3120/17
за позовом Харківської міської ради, м. Харків;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_3 у м. Харків Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м. Харків;
до Товариства з обмеженою відповідальністю «АО "КОНСТАНТА", м. Харків;
про зобов'язання вчинити певні дії;
та
за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АО "КОНСТАНТА", м. Харків;
до Харківської міської ради, м. Харків;
про зобов'язання вчинити певні дії;
ВСТАНОВИЛА:
У вересні 2017 року Харківська міська рада звернулась до Господарського суду Харківської області з позовом до АО "КОНСТАНТА", правонаступником якого є ТОВ «АО "КОНСТАНТА" (відповідач у справі), в якому просить: зобов'язати відповідача протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, а також стягнути з відповідача на користь позивача понесені судові витрати. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що обов'язок відповідача забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості) визначено рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", яке є чинним та в силу вимог ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим до виконання.
До початку розгляду справи по суті Господарським судом Харківської області відповідач - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" 06.10.2017 подав зустрічний позов, в якому просить зобов'язати Харківську міську раду протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,058 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові. Зустрічний позов обґрунтовано тим, що вказана земельна ділянка відноситься до комунальної власності, власником якої є територіальна громада міста Харкова. Повноваження щодо розпорядження майном територіальної громади належать Харківській міській раді, яка у відповідності до ст. 26 Закону України "Про землеустрій", як землевласник, має виступати замовником документації із землеустрою вказаної земельної ділянки. Вважає, що чинним законодавством передбачена можливість фінансування робіт з виготовлення діючим законодавством документації із землеустрою за рахунок місцевих бюджетів.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 22.11.2017 по справі № 922/3120/17 (суддя Чистякова І.О.) відмовлено в задоволенні первісного та зустрічного позовів повністю.
Відмовляючи в задоволенні первісного позову за вимогами щодо зобов'язання відповідача за первісним позовом протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16 у м. Харкові, суд першої інстанції виходить з того, що позивачем за первісним позовом не доведено поважності причин пропущення позовної давності. Відмовляючи в задоволенні первісного позову за вимогами про зобов'язання відповідача за первісним позовом протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, суд першої інстанції посилається на те, що задоволення цієї вимоги можливо за умови виготовлення технічної документації, проте, відповідачем за первісним позовом на момент вирішення спору не забезпечено виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16 у м. Харкові, а визначений позивачем за первісним позовом тримісячний строк для вчинення дій щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі взагалі необгрунтовано. В задоволенні зустрічного позову суд першої інстанції відмовляє, з посиланням на те, що нормами чинного земельного законодавства України обов'язок забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), переданої за відповідним договором, а також вчинити дії у визначеному законодавством порядку щодо реєстрації цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі покладено на користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності, яким є відповідач за первісним позовом.
Повний текст зазначеного рішення складено 27.11.2017.
Позивач за первісним позовом - Харківська міська рада 11.12.2017 за вх. № 3771Х/3 звернулась до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні первісного позову та прийняти в цій частині нове рішення про задоволення позовних вимог. В іншій частині рішення залишити без змін. З посиланням на ст. 67 Закону України Про землеустрій зазначає, що чинним законодавством України не передбачено фінансування органами місцевого самоврядування робіт, пов'язаних з виготовленням технічної документації із землеустрою на окрему земельну ділянку. Ухилення відповідача від виконання рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" щодо виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, якою відповідач користується на підставі договору на право тимчасового користування землею від 10.01.2001 № 28/3, унеможливлює отримання Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки та укладення додаткової угоди про внесення змін до вказаного договору щодо зміни розміру орендної плати за земельну ділянку з урахуванням нормативної грошової оцінки землі.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 13.12.2017 у справі № 922/3120/17 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М., суддя Барбашова С.В., суддя Істоміна О.А.) апеляційну скаргу позивача за первісним позовом - Харківської міської ради прийнято до провадження, призначено її до розгляду на 16.01.2018 о 09:30 год., зобов'язано відповідача - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" та третю особу - ОСОБА_3 у м. Харків Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надати відзиви на апеляційну скаргу та викликано представників сторін та третьої особи в судове засідання.
15.12.2017 набрала чинності нова редакція Господарського
процесуального кодексу України (в редакції Закону України № 2147-VІІІ від 03.10.2017 Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів ).
Відповідно до пп. 9 п. 1 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, справи у судах апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Враховуючи викладене, апеляційне провадження у даній справі здійснюється за правилами Господарського процесуального кодексу в редакції, яка набрала чинності з 15.12.2017.
15.01.2018 у зв'язку з відпусткою судді Барбашової С.В. автоматизованою системою розподілу апеляційних скарг між суддями на заміну вибулої судді у справі № 922/3120/17 визначено суддю Білецьку А.М.
Представник позивача за первісним позовом - Харківської міської ради в судовому засіданні 16.01.2018 підтримує апеляційну скаргу в повному обсязі.
Представник відповідача за первісним позовом - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" у відзиві на апеляційну скаргу від 09.01.2018 за вх. № 168 та в судовому засіданні 16.01.2018 не погоджується з доводами, викладеними в апеляційній скарзі, просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін. Посилається на те, що рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" порушує принцип свободи договору, визначений ст.ст. 3, 627 Цивільного кодексу України. Вважає, що вимога про зобов'язання ТОВ «АО "КОНСТАНТА" зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі є неправомірною, оскільки державна реєстрація земельних ділянок здійснюється Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Зазначає про наявність підстав для припинення провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмету спору, оскільки 15.11.2017 між ТОВ «АО "КОНСТАНТА" та ФОП ОСОБА_4 був укладений договір № 079/1117 на виконання комплексу робіт та послуг з виготовлення технічної документації на земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Червономаяцька, 16.
Представник третьої особи - ОСОБА_3 у м. Харків Головного управління Держгеокадастру у Харківській області відзив на апеляційну скаргу не надав, в судове засідання 16.01.2018 не прибув, про причину неявки не повідомив, хоча про дату, час та місце судового засідання був належним чином повідомлений, що підтверджується поштовим рекомендованим повідомленням № 6102223577872.
Згідно з ч. 3 ст. 263 Господарського процесуального кодексу України в редакції, яка набрала чинності з 15.12.2017, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
У відповідності до ч. 12 ст. 270 зазначеного Кодексу, неявка в судове засідання сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи викладене, а також враховуючи, що в матеріалах справи достатньо документів для розгляду апеляційної скарги по суті, колегія суддів дійшла висновку про можливість перегляду рішення суду першої інстанції за апеляційної скаргою позивача без участі представника 3-ї особи за наявними у справі документами.
Розглянувши матеріали справи та наявні у ній докази, дослідивши доводи, викладені в апеляційні скарзі, вислухавши пояснення представників сторін в судовому засіданні, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради № 20 від 10.01.2001 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та землекористувачем - Акціонерним товариством "Константа", правонаступником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "АО КОНСТАНТА" (відповідач за первісним позовом) 20.12.2001 укладено договір № 2813 на право тимчасового користування землею, за умовами якого землекористувач прийняв у тимчасове користування строком до 27.12.2020 земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Червономаяцька, 16, площею 1,0580 га, для експлуатації і обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд. Вказаний договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 29.12.2001 за № 2813 виконкомом Харківської міської ради (а.с. 17-18).
Пунктом 2.1 договору на право тимчасового користування землею від 20.12.2001 № 2813 передбачена плата за землю у вигляді земельного податку, що вноситься землекористувачем щомісячно.
У зв'язку з введенням в дію з 01.01.2011 Податкового кодексу України, питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.
За приписами ст. 271 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла на момент прийняття оспорюваного рішення Харківської міської ради), базою оподаткування земельним податком є:
- нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
- площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено;
- рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу України.
Згідно з пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 та п. 288.1 ст. 288 зазначеного Кодексу, плата за землю справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" (в редакціях, які діяли на момент прийняття оспорюваного рішення Харківської міської ради, та є чинними на теперішній час), оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
З урахуванням вищезазначених змін в законодавство України, договір на право тимчасового користування землею від 20.12.2001 № 2813, укладений між виконавчим комітетом Харківської міської ради (позивачем за первісним позовом) та ТОВ "АО КОНСТАНТА" (відповідачем за первісним позовом), за своїм змістом фактично має ознаки договору оренди землі та потребує приведення його умов у відповідність до вимог чинного законодавства.
Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" визначено порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» ).
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» ).
За приписами ст. 140 Конституції України та ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", до виключної компетенції міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин в межах відповідного міста.
Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Підпунктом 1.1. п.1 вказаного рішення Харківської міської ради затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення від 03.07.2013 № 1209/13 визначено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 затверджено рішенням 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13.
Відповідно до п. 2 рішення від 25.09.2013 № 1269/13, плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» вводиться в дію з 01.01.2014.
Пунктом 4 рішення від 25.09.2013 № 1269/13 зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти з розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (зокрема, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 рішення від 25.09.2013 № 1269/13 зобов'язано Департамент земельних відносин Харківської міської ради попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
На виконання рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради 07.10.2013 направив на адресу землекористувача - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" лист-попередження, яким повідомив про необхідність:
- у строк до 01.12.2013 забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- у строк не пізніше 31.12.2013 подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру;
- у строк до 01.01.2014 повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки;
- у строк до 01.02.2014 привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Факт отримання відповідачем вказаного листа підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про одержання 12.10.2013 (а.с. 20).
ТОВ «АО "КОНСТАНТА" (відповідач за первісним позовом) вимоги Департаменту земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради не виконало, що стало підставою для звернення Харківської міської ради до Господарського суду Харківської області з позовом про зобов'язання відповідача протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Господарським судом Харківської області у задоволенні позовних вимог Харківської міської ради відмовлено в повному обсязі.
Судова колегія не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, зважаючи на наступне.
Згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо із актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів місцевого самоврядування.
У відповідності до ст. 144 Конституції України, рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах їх повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно зі ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , акти виконавчого комітету міської ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Частиною 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" є чинним, в судовому порядку незаконним не визнане, а отже є обов'язковим до виконання всіма розташованими на території міста Харкова підприємствами, зокрема, ТОВ «АО "КОНСТАНТА" (відповідачем за первісним позовом), яке є землекористувачем земельної ділянки площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16 у м. Харкові.
В пункті 1 Указу Президента України «Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру» від 17.02.2003 № 134/203 (із змінами, внесеними згідно з Указом Президента України № 1039/203 від 15.09.2003) зазначено про необхідність покласти на Державний комітет України по земельних ресурсах функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно зі ст. 10 Закону України «Про Державний земельний кадастр» , земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру.
Положеннями ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що нормативна грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 20 цього ж Закону внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Згідно ст. 21 зазначеного Закону відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:
- витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;
- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Також, положеннями ст. 22 Закону України «Про землеустрій» визначено, що однією з підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до ст. 67 Закону України «Про землеустрій» , фінансування робіт із землеустрою здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів юридичних осіб, громадян та інших джерел, не заборонених законом. На землях комунальної власності, за рахунок коштів місцевих бюджетів, фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель. Роботи із землеустрою можуть фінансуватися відповідно до укладених договорів за рахунок коштів громадян, юридичних осіб та інших джерел, не заборонених законом.
З аналізу вищезазначених норм вбачається, що саме відповідач зобов'язаний забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові.
Як вбачається з матеріалів справи, на момент прийняття оскаржуваного рішення Господарським судом Харківської області землекористувачем - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові не виготовлена, реєстрація вказаної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не здійснена.
Враховуючи викладене, судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні вимог позивача за первісним позовом - Харківської міської ради в частині зобов'язання землекористувача - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові.
Задоволення позовних вимог про зобов'язання ТОВ «АО "КОНСТАНТА" забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, є підставою для задоволення вимог Харківської міської ради в частині зобов'язання ТОВ «АО "КОНСТАНТА" зареєструвати вказану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Вимога позивача за первісним позовом - Харківської міської ради в частині встановлення землекористувачу тримісячного терміну після вступу рішення суду в законну сили для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості) та реєстрації вказаної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі задоволенню не підлягають, оскільки зазначена вимога суперечить ст. 28 Закону України «Про землеустрій» , якою визначено, що розробники документації із землеустрою зобов'язані виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.
Зважаючи на викладене, вимога позивача за первісним позовом - Харківської міської ради в частині встановлення 3-х місячного терміну після вступу рішення суду в законну сили для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості) не підлягає задоволенню, а отже апеляційна скарга Харківської міської ради в цій частині також не підлягає задоволенню.
Заява відповідача за первісним позовом - ТОВ «АО "КОНСТАНТА" про застосування строків позовної давності з посиланням на ст. 257 Цивільного кодексу України задоволенню не підлягає.
Перелік вимог про захист цивільних прав, на які не поширюється позовна давність, міститься в ст. 268 Цивільного кодексу України.
Зазначений перелік не вичерпний, тому законом можуть бути передбачені й інші вимоги, на які не поширюється позовна давність. Зокрема, позовна давність не поширюється на вимоги про захист прав, порушення яких триває, наприклад про усунення перешкод особі у здійсненні нею права користування та розпорядження майном. Саме таким є порушення права Харківської міської ради на розпорядження земельною ділянкою по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, користувачем якої є ТОВ «АО "КОНСТАНТА".
Посилання відповідача за первісним позовом про необхідність припинення провадження у справі на підставі п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України в редакції, яка була чинною на момент ухвалення оскаржуваного рішення (відсутній предмет спору), задоволенню не підлягає, оскільки на час прийняття рішення по даній справі судом першої інстанції спір ще не був врегульований сторонами, адже відповідач тільки уклав договір № 079/1117 від 15.11.2017 на виконання комплексу робіт та послуг з виготовлення технічної документації на земельну ділянку з ФОП ОСОБА_4 Укладення зазначеного договору може свідчити тільки про визнання відповідачем позову.
Згідно ст. 129 Конституції України, до основних засад судочинства відносяться, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи викладене, місцевим господарським судом при ухваленні оскаржуваного рішення неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, та неправильно застосовано норми матеріального права, у зв'язку з чим апеляційна скарга позивача за первісним позовом - Харківської міської ради підлягає частковому задоволенню, а рішення Господарського суду Харківської області від 22.11.2017 у справі № 922/3120/17 підлягає скасуванню в частині відмови в задоволенні первісного позову, з прийняттям в цій частині нового рішення, яким задовольнити позовні вимоги частково, зобов'язати ТОВ «АО "КОНСТАНТА" забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі. В іншій частині рішення підлягає залишенню без змін.
У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись п. 2 ч. 1 ст. 129, ст. 240, п. 2 ч. 1 статті 275, п.п. 1, 4 ч. 1, ч. 2 ст. 277, ст.ст. 281, 282, 283, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу позивача за первісним позовом - Харківської міської ради на рішення Господарського суду Харківської області від 22 листопада 2017 року по справі № 922/3120/17 задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Харківської області від 22 листопада 2017 року по справі № 922/3120/17 скасувати в частині відмови в задоволенні первісного позову та прийняти в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити частково.
Зобов'язати Товариства з обмеженою відповідальністю «АО "КОНСТАНТА" (код ЄДРПОУ 21268712, 61017, м. Харків, вул. Червономаяцька, 16) забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0580 га по вул. Червономаяцькій, 16, у м. Харкові, та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
В іншій частині рішення залишити без змін.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АО "КОНСТАНТА" (код ЄДРПОУ 21268712, 61017, м. Харків, вул. Червономаяцька, 16) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) 1600,00 грн судового збору за подання позовної заяви та 3520,00 грн за подання апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Повний текст постанови складено 22.01.2018.
Постанова може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту постанови.
Головуючий суддя Пелипенко Н.М.
Суддя Білецька А.М.
Суддя Істоміна О.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 23.01.2018 |
Номер документу | 71717437 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні