Рішення
від 17.01.2018 по справі п/811/1927/17
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2018 року м. Кропивницький Справа № П/811/1927/17

Кіровоградський окружний адміністративний суд

у складі: головуючого - судді Кармазиної Т.М.,

за участю секретаря - Сириці І.О.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом приватного сільськогосподарського підприємства ім.Ватутіна до Державного реєстратора прав - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 та товариство з обмеженою відповідальністю "Союзнатурпродукт" про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора прав - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2 за індексним №31212946 від 02.09.2016 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, укладеного між ОСОБА_3 (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Союзнатурпродукт" (Орендар).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем, в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" під час проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, не перевірено інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав. У зв'язку з чим було допущено одночасне існування їх подвійної державної реєстрації. Що, на думку позивача, свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити з підстав, зазначених в позові.

Відповідач у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на відсутність, станом на час прийняття оскаржуваного рішення, зареєстрованого права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117. Тому, відповідач вважає свої дії щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, правомірними. При цьому, питання щодо скасування державної реєстрації, яку ним здійснено згідно оскаржуваного рішення, відніс на розсуд суду.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, в судове засідання не з'явилися, про дату час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, про що свідчать відмітки у рекомендованих повідомленнях про вручення поштового відправлення (а.с.59, 60), правом надати письмові пояснення по суті спору не скористалися.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши подані сторонами документи, з'ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Судом встановлено, що земельна ділянка за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, площею 4,8 га, що знаходиться на території Добрянської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області, належить на праві приватної власності ОСОБА_3, про що свідчить відповідний державний акт серії Р2 №481462, виданий Вільшанською районною державною адміністрацією Кіровоградської області 25.07.2002 (а.с.18).

Відповідно до інформаційної довідки №102682573 від 06.11.2017 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта: земельної ділянки за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, державним реєстратором прав - приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2, 02.09.2016 прийнято рішення за індексним №31212946 від 02.09.2016 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, укладеного між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ТОВ "Союзнатурпродукт" (Орендар) (а.с.33-34).

Водночас, матеріали справи свідчать про те, що 22.12.2012 між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ПСП ім.Ватутіна (Орендар) було укладено договір оренди землі, за умовами якого в оренду передається земельна ділянка з кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, площею 4,8 га, що знаходиться на території Добрянської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області, строком на 5 календарних років (а.с.12-14).

У даному договорі зазначено, що останній зареєстровано у відділі Держкомзему у Вільшанському районі Кіровоградської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.12.2012 №352430004003308.

З витягу з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі вбачається, що 22.12.2012 відділом Держкомзему у Вільшанському районі Кіровоградської області в даній книзі вчинено запис про реєстрацію вищезазначеного договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 (а.с.82).

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV), Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (далі - Закон №1952-IV в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 року (далі - Порядок №703).

Згідно з ч.ч.1, 5 ст.6 Закону №161-XIV орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла станом на час виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Закон №1952-IV регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Пунктом 1 ч.1 ст.2 цього Закону визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV державній реєстрації прав підлягають речові права, похідні від права власності, зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Частиною 1 статті 5 наведеного Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Згідно з п.3 ч.1 ст.6 цього Закону організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема, державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Державним реєстратором є, серед іншого, нотаріус (п.2 ч.1 ст.10 Закону №1952-IV).

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону №1952-IV до повноважень суб'єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та ведення реєстраційних справ; 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 3 статті 10 Закону №1952-IV передбачено, що державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;

6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав;

7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);

8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно з ч.4 ст.18 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Таким чином, з аналізу наведених норм вбачається, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

У відповідності до п.5 ч.1 ст.24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Частиною 2 статті 24 Закону №1952-IV передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Відповідно до ч.3 ст.3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Доказів скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди від 22.12.2012 між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ПСП ім.Ватутіна (Орендар), як і доказів розірвання зазначеного договору суду не надано.

Враховуючи те, що державна реєстрація договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 від 22.12.2012 була проведена згідно з законодавством, що діяло на момент виникнення договірних відносин, то право користування позивача даною земельною ділянкою, станом на 02.09.2016, було дійсним.

Таким чином, зважаючи на те, що строк дії зазначеного договору оренди від 22.12.2012 закінчився 22.12.2017, суд дійшов висновку, що в судовому засіданні підтверджено належними доказами, що станом на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, земельна ділянка за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 перебувала в оренді у позивача на підставі чинного договору оренди від 22.12.2012, який, у встановленому законодавством порядку, зареєстровано в книзі записів реєстрації. Цей факт унеможливлює здійснення державної реєстрації договору оренди землі, укладеного між її власником та ТОВ "Союзнатурпродукт" до закінчення строку дії попереднього договору.

Доказів, які б спростовували дані обставини, відповідачем суду не надано.

В судовому засіданні відповідач заперечував протиправність оскаржуваного рішення, та посилався на те, що йому для проведення державної реєстрації права оренди вищевказаної земельної ділянки, третіми особами надані всі необхідні для реєстрації документи, в т.ч. договір оренди землі на земельну ділянку, копії правовстановлюючих документів, а також витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виданий 06.07.2016 року відділом Держгеокадастру в Ульяновському районі Кіровоградської області (а.с.74). Після розгляду вищевказаних документів та встановлення відсутності фактів реєстрації речових прав на вищевказану земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, відповідачем було прийнято рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень та зареєстровано право оренди земельної ділянки.

З огляду на викладене, суд вважає, що вищезазначені доводи відповідача щодо відсутності у витягах, наданих третіми особами, відомостей про обмеження у використанні вищевказаної земельної ділянки є необґрунтованими, оскільки чинним законодавством передбачений обов'язок державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку, зокрема, до 1 січня 2013 року, перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, а реєстрація нових договорів оренди є неможливою до закінчення строку дії попередніх договорів та відповідної реєстрації цього факту.

Вищевикладене узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною у постанові від 29.09.2015 року по справі № 21-760а15.

Доказів здійснення приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2 під час проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117 на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, укладеного між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ТОВ "Союзнатурпродукт" (Орендар) вищезазначених дій відповідачем суду не надано.

При цьому, представником позивача надано до суду витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №НВ-3502743312016 від 13.05.2016, згідно якого містилися відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, орган який зареєстрував дану земельну ділянку - відділ Держкомзему у Вільшанському районі Кіровоградської області, право власності - за ОСОБА_3, дата державної реєстрації земельної ділянки 22.12.2012, відомості про оренду - орендар ПСП ім. Ватутіна, дата державної реєстрації речового права 22.12.2012 (а.с.102-104).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про нездійснення відповідачем покладеного на нього обов'язку, встановленого ч.3 ст.10 Закону №1952-IV, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення, яке призвело до одночасного існування подвійної державної реєстрації права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, а тому спірне рішення прийнято відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України, та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, здійснені позивачем документально підтверджені витрати на оплату судового збору у сумі 1600 грн. підлягають стягненню за рахунок відповідача.

Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов приватного сільськогосподарського підприємства ім.Ватутіна (26607, Кіровоградська область, Вільшанський район, с.Мала Вільшанка, код ЄДРПОУ 13756231) до Державного реєстратора прав - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2 (25006, м.Кропивницький, вул. Гагаріна, 9), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 (26612, Кіровоградська область, Вільшанський район, с.Добряна) та товариство з обмеженою відповідальністю "Союзнатурпродукт" (20300, Черкаська область, м.Умань, вул.Піонтковського, 10 код ЄДРПОУ 38215813) - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора прав - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2 за індексним №31212946 від 02.09.2016 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3524380800:02:000:0117, яка розташована на території Добрянської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області, на підставі договору оренди землі №б/н від 12.07.2016, укладеного між ОСОБА_3 (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Союзнатурпродукт" (Орендар).

Стягнути на користь приватного сільськогосподарського підприємства імені Ватутіна (код ЄДРПОУ 13756231), судовий збір у розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) за рахунок Державного реєстратора прав - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу ОСОБА_2.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України.

Рішення суду може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Відповідно до пп.15.5 п.15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне судове рішення складено - 22.01.2018.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду ОСОБА_4

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2018
Оприлюднено23.01.2018
Номер документу71727280
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/1927/17

Рішення від 17.01.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

Рішення від 17.01.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

Ухвала від 10.11.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. Кармазина

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні