КОПІЯ
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 січня 2018 р. Справа №818/1719/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Воловика С.В.,
за участю секретаря судового засідання - Терехової О.Ю.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/1719/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВАЛМІ ГРУП
до Головного управління ДФС у Сумській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю ВАЛМІ ГРУП (далі - позивач, ТОВ ВАЛМІ ГРУП ) звернулось з позовною заявою до Головного управління ДФС у Сумській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Сумській області) в якій, з урахуванням уточнень, просить суд:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 02.08.2017 № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 грн. та № НОМЕР_2 в частині збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість в розмірі 11 244, 59 грн.;
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 14.11.2017 № НОМЕР_3 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 80 469, 00 грн. та № НОМЕР_4 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80.
Позовні вимоги ТОВ ВАЛМІ ГРУП обґрунтовує наступним. За результатами документальної планової виїзної перевірки з питань дотримання податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 31.12.2016, відповідач дійшов висновку про порушення позивачем п.п. 138.1, 138.2, 138.5, пп. 138.10.3 п. 138.10 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 83 756, 00 грн.; порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188, п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 19 909, 00 грн.; порушення пп. 266.3.3 п. 266.3, пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на нерухоме майно на загальну суму 1 253, 52 грн.; та порушення п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні внаслідок чого перевищений ліміт залишку готівки в касі на суму 14 472, 60 грн.
На підставі цих висновків, з урахуванням рішень, прийнятих в процедурі адміністративного оскарження, ГУ ДФС у Сумській області 02 серпня 2017 року були прийняті податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 грн. та № НОМЕР_2 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 19 190, 00 грн.; а також 14 листопада 2017 року були прийняті податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_3 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 80 469, 00 грн. та № НОМЕР_4 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80.
На переконання позивача, вказані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки:
по-перше, господарська операція з ФОП ОСОБА_5 по перевезенню вантажів і наданню послуг розвантаження вантажних автомобілів та вагонів є реально здійсненою, направленою на настання правових наслідків, обумовлених нею, та підтвердженою належним чином складеними первинними документами бухгалтерського обліку: договором, специфікаціями, актами виконаних робіт, документами про оплату та ін. ТОВ ВАЛМІ ГРУП вважає, що висновки податкового органу про неможливість контрагента самостійно виконати обумовлений договором обсяг робіт, не можуть бути підставою для позбавлення позивача права на відображення вказаної господарської операції у податковому обліку, зокрема, на формування витрат;
по-друге, висновки податкового органу про заниження податкового зобов'язання з податку на додану вартість внаслідок реалізації будівельних матеріалів за цінами нижче ціни придбання цих матеріалів є безпідставними, оскільки для порівняння відповідачем були взяті закупівельні ціни і ціни продажу товарів в одному і тому ж місяці, в той час, коли ТОВ ВАЛМІ ГРУП здійснювало продаж залишків товарів, придбаних в минулому році за цінами, нижче від ціни реалізації цих товарів;
по-третє, придбана позивачем згідно договору купівлі-продажу від 01.09.2016 нежитлова будівля - склад сипучих матеріалів, загальною площею 1091,6 кв.м., відноситься до будівель промисловості, в зв'язку з чим, на підставі п.п. 266.2.2. п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України, не може бути об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
по-четверте, відповідно до касових книг за І півріччя 2014 року, ІІ та ІV квартали 2016 року наявні видаткові касові ордери № 101 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016, які містять всі реквізити, в тому числі, і підписи одержувачів. Перелічені в акті перевірки видаткові касові ордери № 120 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016 на підприємстві відсутні, в зв'язку з чим висновки податкового органу про порушення позивачем п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні є безпідставними.
Враховуючи наведені обставини, в судовому засіданні представник ТОВ ВАЛМІ ГРУП позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
ГУ ДФС у Сумській області з позовом не погодилось, у відзиві на позовну заяву (т. 1 а.с. 204-210) зазначило, що оскаржувані податкові повідомлення рішення є правомірними, і податковий орган мав право збільшувати суми грошового зобов'язання та застосовувати штрафні (фінансові) санкції, оскільки:
по-перше, ФОП ОСОБА_5 не мав фізичної можливості виконати обумовлений договором обсяг робіт по перевезенню вантажів і наданню послуг розвантаження вантажних автомобілів та вагонів, в зв'язку з чим вказана господарська операція є нереальною та не направленою на настання правових наслідків, обумовлених нею, а надані на її підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку, не можуть свідчити про її фактичне здійснення. В зв'язку з цим, відповідач вважає, що у позивача відсутні правові підстави для відображення господарської операції з ФОП ОСОБА_5 у податковому обліку, зокрема, для формування витрат;
по-друге, під час перевірки, було встановлено, що ТОВ ВАЛМІ ГРУП протягом січня-листопада 2015 року здійснювало реалізацію товарів за цінами нижче їх фактичного придбання на загальну суму 56 222, 96 грн., в результаті чого занижено податкове зобов'язання по податку на додану вартість в сумі 11 244, 59 грн. З наданих позивачем документів, неможливо встановити, що наведений в акті перевірки товар дійсно був проданий за цінами вище ціни придбання, в зв'язку з чим, доводи ТОВ ВАЛМІ ГРУП з цього приводу є необґрунтованими та не підтвердженими належними доказами;
по-третє, відповідно до п.п. 266.2.2. п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України не є об'єктом оподаткування будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств. Беручи до уваги те, що ТОВ ВАЛМІ ГРУП не є промисловим підприємством, то придбана ним згідно договору купівлі-продажу від 01.09.2016 нежитлова будівля - склад сипучих матеріалів, загальною площею 1091,6 кв.м. не може бути будівлею промисловості, в зв'язку з чим, є об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
по-четверте, під час перевірки, податковим органом були виявлені видаткові касові ордери № 120 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016, які не містили підписів одержувачів коштів, що є порушенням п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, яке призвело до перевищення ліміту залишку готівки в касі на суму 14 472, 60 грн.
З вищезазначених підстав, в судовому засіданні представники ГУ ДФС у Сумській області проти позову заперечували та просили суд в його задоволенні відмовити.
Заслухавши повноважних представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи та об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, в їх сукупності, суд встановив наступне.
Старшим державним податковим ревізором-інспектором ОСОБА_3, головними державними податковими ревізорами-інспекторами ОСОБА_6, ОСОБА_7 та заступником начальника відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями ОСОБА_4, на підставі п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 77.1, 77.2 ст. 77 Податкового кодексу України, була проведена документальна планова перевірка ТОВ ВАЛМІ ГРУП з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 31.12.2016. За результатами перевірки 12.07.2017 складений акт № 1096/18-28-14-01/36848790/48 (т. 1 а.с. 16-41) згідно якого відповідач дійшов висновку про порушення позивачем п.п. 138.1, 138.2, 138.5, пп. 138.10.3 п. 138.10 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 83 756, 00 грн.; порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188, п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 19 909, 00 грн.; порушення пп. 266.3.3 п. 266.3, пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на нерухоме майно на загальну суму 1 253, 52 грн.; та порушення п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні внаслідок чого перевищений ліміт залишку готівки в касі на суму 14 472, 60 грн.
Не погоджуючись з висновками акту перевірки № 1096/18-28-14-01/36848790/48 від 12.07.2017, ТОВ ВАЛМІ ГРУП подало заперечення на акт (т. 1 а.с. 42-50), за результатами розгляду яких, згідно відповіді № 5660/10/18-28-14-01-12 від 01.08.2017 (т. 1 а.с. 51-55), ГУ ДФС у Сумській області вважає вказані висновки такими, що відповідають фактичним обставинам та нормам податкового законодавства, в зв'язку з чим, є правомірними.
На підставі зазначених висновків про порушення податкового законодавства, відповідачем 02.08.2017 були прийняті податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_5 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з у рахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 100 193, 00 грн. (т. 1 а.с. 56); № НОМЕР_6 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 28 945, 20 грн. (т. 1 а.с. 57); № НОМЕР_2 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 19 190, 00 грн. (т. 1 а.с. 58); та № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 грн.
Вважаючи прийняті податкові повідомлення-рішення протиправними, ТОВ ВАЛМІ ГРУП подало на них скаргу до ДФС України (т. 1 а.с. 60-66). За результатами розгляду цієї скарги 19.10.2017 прийнято Рішення № 23512/6/99-99-11-01-01-25 (т. 1 а.с. 67-71), згідно з яким податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Сумській області від 02.08.2017 № НОМЕР_5 в частині донарахувань по операціях за 2015-2016 роки щодо яких підтверджено здійснення оплати грошових коштів на користь контрагента та не встановлено дебіторської заборгованості, було скасовано. Також було скасовано податкове повідомлення-рішення від 02.08.2017 № НОМЕР_6 в частині застосованих штрафних (фінансових) санкцій поза межами строків визначених п. 114.1 ст. 114, ст. 102 Податкового кодексу України. В іншій частині вказані повідомлення-рішення залишені без змін.
У зв'язку із частковим скасуванням ДФС України згаданих податкових повідомлень-рішень, ГУ ДФС у Сумській області 14.11.2017 були прийняті податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_3 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 80 469, 00 грн. (т. 1 а.с. 159) та податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_4 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80 грн. (т. 1 а.с. 161).
Отже, правовою підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_2 від 02.08.2017 в частині збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість в розмірі 11 244, 59 грн., ГУ ДФС у Сумській області визначило порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, оскільки ТОВ ВАЛМІ ГРУП протягом січня-листопада 2015 здійснювало реалізацію товарів за цінами нижче ціни придбання, що призвело до заниження податкового зобов'язання по податку на додану вартість в розмірі 11 244, 59 грн.
Обґрунтовуючи протиправність вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач зазначає на тому, що будівельні матеріали ним не реалізовувались за цінами нижче ціни придбання, а зазначені податковим органом в додатку № 14 до акту перевірки товари (т. 1 а.с. 224-237), є товарами які придбавались в минулих періодах за нижчою ціною.
На підтвердження вказаних обставин, ТОВ ВАЛМІ ГРУП були надані видаткові накладні, за якими були отримані товари в 2014 році (т. 1 а.с. 97-118), фіскальні чеки про продаж товарів (т. 2 а.с. 15-110) та порівняльна таблиця закупівельних цін з цінами продажу товарів за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 (т. 1 а.с. 92-96).
Дослідивши зазначені докази, суд встановив, що з наданих фіскальних чеків (т. 2 а.с. 15-110) неможливо достеменно встановити, що зазначений в них товар є саме тим товаром, який вказаний у видаткових накладних (т. 1 а.с. 97-118), оскільки в чеках вказана лише загальна назва товару, як-то перчатки , цемент , гвозди і т.д., в той час, коли видаткові накладні містять чітку назву товару та його вид, як то Рукавички трикотажні робочі помаранчеві з пвх Універсал 10 клас , цемент ПЦ1 500 Н тара 25 кг. , цвяхи 6х200 мм , цвяхи 5х150мм і т.д.
Натомість, під час перевірки відповідачем були опрацьовані податкові накладні, виписані внаслідок одержання позивачем товарів, в яких чітко визначена назва і характеристика кожного товару та ціна його придбання. Вказані дані були співставлені з цінами продажу товарів з такими ж назвами у відповідних періодах, а висновки такого співставлення були зафіксовані в додатку № 14 до акту перевірки № 1096/18-28-14-01/36848790/48 від 12.07.2017 (т. 1 а.с. 224-237).
Відповідно до ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи на підставі будь-яких даних (доказів).
Статтями 73, 76 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Докази, які містять інформацію щодо предмета доказування, є належними.
Докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування, є достатніми.
Тобто, за приписами вказаних норм, кожна обставина, на яку посилається учасник справи, повинна бути підтверджена належними та достатніми доказами.
Отже, враховуючи вищевикладене, на переконання суду, надані ТОВ ВАЛМІ ГРУП докази на підтвердження реалізації придбаних товарів за цінами вище ціни придбання, не є достатніми для беззаперечного підтвердження вказаної обставини.
В зв'язку з цим, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 02.08.2017 № НОМЕР_2 в частині збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість в розмірі 11 244, 59 грн. є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Також, суд вважає необґрунтованими і позовні вимоги ТОВ ВАЛМІ ГРУП про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.08.2017 № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 грн.
Так, обґрунтовуючи протиправність вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач зазначає на тому, що придбана ним згідно договору купівлі-продажу від 01.09.2016 нежитлова будівля - склад сипучих матеріалів, загальною площею 1091,6 кв.м. (т. 1 а.с. 124-125), на підставі п.п. 266.2.2. п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України не є об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно, оскільки відноситься до будівель промисловості.
Проте, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд не може погодитись з указаними доводами ТОВ ВАЛМІ ГРУП з наступних підстав.
Згідно з п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України не є об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств.
Змістом вказаної норми встановлено, що не є об'єктом оподаткування не будь-які виробничі корпуси, цехи, складські приміщення, а лише ті, які належать промисловим підприємствам, в зв'язку з чим є будівлями промисловості.
За усталеною практикою застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції, промисловим підприємством є суб'єкт господарювання, що є юридичною особою і здійснює виробництво та реалізацію продукції певних видів з метою одержання прибутку.
В даному випадку, як вбачається з матеріалів справи, зокрема ОСОБА_8 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т. 1 а.с. 14-15), основним видом діяльності ТОВ ВАЛМІ ГРУП є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Іншими видами діяльності, як то: виготовлення виробів із бетону для будівництва, виробництво бетонних розчинів, готових для використання та виробництво інших виробів із бетону гіпсу та цементу, позивач не займався, доказів виробництва та реалізації певної продукції, ні під час проведення перевірки, ні під час розгляду справи, не надав.
Наявні в матеріалах справи картка рахунку 103 за 2016 рік, акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 02.09.2016, наказ № 17-п від 02.09.2016, інвентарна картка обліку основних засобів, наказ про затвердження стратегічного плану № 18-п від 01.10.2016 та стратегічний план розвитку ТОВ ВАЛМІ ГРУП (т. 2 а.с. 6-14), декларують лише наміри позивача здійснювати виробництво певних товарів та жодним чином не свідчать про їх фактичне виробництво.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що ТОВ ВАЛМІ ГРУП не є промисловим підприємством, в зв'язку з чим придбаний ним склад сипучих матеріалів не є будівлею промисловості та не може бути виключений з об'єктів оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельних ділянок.
Таким чином, за наведених обставин, на переконання суду, позовні вимоги ТОВ ВАЛМІ ГРУП щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.08.2017 № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 грн., є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог ТОВ ВАЛМІ ГРУП про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень від 14.11.2017 № НОМЕР_3 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 80 469, 00 грн. та № НОМЕР_4 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80 грн., варто зазначити наступне.
Як уже зазначалось, обґрунтовуючи правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_3 від 14.11.2017, ГУ ДФС у Сумській області зазначає на тому, що ТОВ ВАЛМІ ГРУП не мало правових підстав для врахування у податковому обліку господарської операції з ФОП ОСОБА_5, оскільки вказана господарська операція є нереальною та не направленою на настання правових наслідків, обумовлених нею, а надані на її підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку, не можуть свідчити про її фактичне здійснення. Вказаних висновків відповідач дійшов через те, що контрагент позивача не мав фізичної можливості виконати обумовлений договором обсяг робіт по перевезенню вантажів і наданню послуг розвантаження вантажних автомобілів та вагонів.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд не може погодитись з указаними доводами ГУ ДФС у Сумській області, з огляду на таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема порядок оподаткування податком на прибуток підприємства та підстави формування витрат, визначаються Податковим кодексом України.
Так, згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01.01.2015) об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135 - 137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138 - 143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу;
Підпунктом 14.1.27 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01.01.2015) встановлено, що витратами є сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов'язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).
Згідно з п. 138.1 ст. 138 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01.01.2015) витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються, зокрема, із витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті. Витрати операційної діяльності, у відповідності з пп. 138.1.1 п. 138 згаданої статті, окрім іншого, включають собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об'єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2 - 140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку.
Відповідно до п.п. 138.6, 138.8 ст. 138 ПК України (в редакції, яка діяла до 01.01.2015) собівартість придбаних та реалізованих товарів формується відповідно до ціни їх придбання з урахуванням ввізного мита і витрат на доставку та доведення до стану, придатного для продажу. Собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг складається з витрат, прямо пов'язаних з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг, а саме: прямих матеріальних витрат; прямих витрат на оплату праці; амортизації виробничих основних засобів та нематеріальних активів, безпосередньо пов'язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг; загальновиробничі витрати, які відносяться на собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку; вартості придбаних послуг, прямо пов'язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг; інших прямих витрат, у тому числі витрат з придбання електричної енергії (включаючи реактивну).
Витрати, які не враховуються платником податку при визначенні оподатковуваного прибутку, встановлені статтею 139 Кодексу.
У відповідності з п. 138.2 ст. 138 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01.01.2015) витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла після 01.01.2015) об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: зменшення від'ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: збільшення від'ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Статтями 138-140 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла після 01.01.2015) встановлений перелік різниць на які коригується фінансовий результат до оподаткування. Зазначений перелік не містить різниць, які б передбачали коригування фінансового результату до оподаткування на витрати за операціями, що не пов'язані з господарською діяльністю платника податків або операціями, що мають ознаки нереальності.
Отже, виходячи з системного аналізу вказаних норм, витрати для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, мають бути підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків. Виникнення у платника податку права на врахування витрат при визначенні об'єкта оподаткування, не ставиться у залежність від дотримання вимог податкового законодавства і сплатою податку до бюджету іншими суб'єктами господарювання.
Водночас, за відсутності факту придбання товарів чи послуг або в разі, якщо придбані товари чи послуги не призначені для використання у господарській діяльності платника податку, відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування податком на прибуток навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів.
Тобто, для підтвердження даних податкового обліку платника податку можуть братись до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.
Господарською операцією, згідно зі ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Також, вказана вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків, як обов'язкова ознака господарської операції, кореспондує і з нормами Податкового кодексу України. При цьому, сама собою відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні, не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю мали місце.
В даному випадку, матеріалами справи підтверджено, що згідно договору про надання послуг № 1 від 10.07.2012 р. з додатками (т. 1 а.с. 72-76) ФОП ОСОБА_5 зобов'язувався надати ТОВ ВАЛМІ ГРУП послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом у міському, приміському та міжміському сполученні, а також надати послуги розвантаження вантажних автомобілів та вагонів. Наявність у контрагента позивача транспортних засобів для перевезення вантажів та засобів для розвантаження автомобілів і вагонів, підтверджується наявними в матеріалах справи свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів (т. 1 а.с. 86-87), договором постачання та актом приймання-передачі автонавантажувача (т. 2 а.с. 1-5).
Про фактичне отримання ТОВ ВАЛМІ ГРУП послуг по перевезенню вантажів і розвантаженню, свідчать акти приймання-передачі виконаних робіт, з/д накладні, товарно-транспортні накладні та видаткові накладні (т. 2 а.с. 111-250, т. 3, 4, 5, 6, 7, т. 8 а.с. 1-26). Надані ФОП ОСОБА_5 послуги були оплачені позивачем, що підтверджується платіжними дорученнями та актом звірки взаєморозрахунків (т. 1 а.с. 169-203).
Враховуючи вищевикладене, на переконання суду, господарська операція з перевезення вантажів автомобільним транспортом та розвантаження вантажних автомобілів і вагонів між ТОВ ВАЛМІ ГРУП і ФОП ОСОБА_5 є фактично здійсненою, направленою на настання правових наслідків, обумовлених нею та підтвердженою відповідними первинними документами бухгалтерського обліку. При цьому, суд вважає, що твердження ГУ ДФС у Сумській області про відсутність у контрагента позивача найманих працівників та фізичної можливості одному виконати визначений договором обсяг послуг з урахуванням їх змісту та часу, не є достатніми належними доказами нереальності господарської операції. Вказані обставини можуть свідчити про порушення ФОП ОСОБА_5 податкового чи іншого законодавства при використанні праці (послуг) інших осіб для фактичного надання обумовлених договором № 1 від 10.07.2012 р. послуг. Проте, такі порушення мають спричиняти негативні наслідки лише для самого порушника та не можуть позбавити позивача права на відображення спірної господарської операції у податковому обліку при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, за наведених обставин, суд доходить висновку, що податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_3 від 14.11.2017 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 80 469, 00 грн. не відповідає ч. 2 ст. 2 КАС України, в зв'язку з чим позовні вимоги в частині його скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Також, суд вважає обґрунтованими і позовні вимоги ТОВ ВАЛМІ ГРУП в частині скасування податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_4 від 14.11.2017 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80 грн., з огляду на наступне.
Як уже зазначалось, правовою підставою для прийняття вказаного податкового повідомлення-рішення відповідач визначає те, що під час перевірки були виявлені видаткові касові ордери № 120 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016, які не містять підписів одержувачів коштів, що є порушенням п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, яке призвело до перевищення ліміту залишку готівки в касі на суму 14 472, 60 грн.
При цьому, під час розгляду справи, на вимогу суду ГУ ДФС у Сумській області належним чином завірені копії вказаних ордерів надані не були. Натомість, ТОВ ВАЛМІ ГРУП надало копії касових ордерів № 101 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016 (т. 1 а.с. 119-123), які містять всі реквізити, в тому числі, і підписи одержувачів. З оглянутих в судовому засіданні оригіналів касових книг за І півріччя 2014 року, ІІ та ІV квартали 2016 року, судом встановлено, що видаткові касові ордери № 120 від 22.05.2014, № 132 від 28.04.2016 та № 356 від 21.12.2016 без підписів одержувачів коштів відсутні.
На виконання ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Проте, належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження порушень ТОВ ВАЛМІ ГРУП п.п. 2.8, 2.9, 3.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, відповідачем не надано, в матеріалах справи такі докази відсутні.
Отже, враховуючи наведене, суд доходить висновку, що податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_4 від 14.11.2017 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80 грн. не відповідає ч. 2 ст. 2 КАС України, в зв'язку з чим позовні вимоги в частині його скасування підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України, під час ухвалення рішення, суд, окрім іншого, має вирішити як розподілити між сторонами судові витрати.
Відповідно до ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.
Так, в позовній заяві ТОВ ВАЛМІ ГРУП зазначило, що до судових витрат, пов'язаних з розглядом даної справи належать судовий збір в розмірі 2 245, 87 грн., який був сплачений згідно платіжного доручення № 1259 від 31.10.2017 (т. 1 а.с. 3), та витрати на правову допомогу в розмірі 10 000, 00 грн., які були сплачені ФОП ОСОБА_1 згідно договору про надання юридичних послуг № 07/08 від 07.08.2017 (т. 1 а.с. 146-149).
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що у відповідності до ст. 134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката несуть сторони. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Виходячи з системного аналізу вказаних норм, розподілу підлягають витрати на правничу допомогу саме адвоката, а не іншої особи. При цьому, вартість послуг адвоката визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною.
В даному випадку, в якості підтвердження здійснення витрат на правничу допомогу, ТОВ ВАЛМІ ГРУП надало договір про надання юридичних послуг № 07/08 від 07.08.2017, укладений з ФОП ОСОБА_1, рахунок-фактуру № 07/08 від 07.08.2017, платіжне доручення про оплату послуг в розмірі 10 000, 00 грн., акт прийняття-передачі наданих послуг від 30.09.2017 (т. 1 а.с. 146-149), опис наданих послуг (т. 1 а.с. 241-242) та копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (т. 8 а.с. 29).
З указаних документів судом встановлено, що фактично правнича допомога ТОВ ВАЛМІ ГРУП була надана фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, а не адвокатом, що виключає наявність підстав для розподілу цих витрат. Наявність у ОСОБА_9 свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю не свідчить про надання ним правничої допомоги позивачу, як адвокатом.
Крім того, варто зазначити, що відповідно до ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" факти здійснення господарських операцій фіксуються первинними документами (документами, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення), які складаються під час здійснення цієї операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
Первинні документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Змістом вказаних норм встановлено, що документальним підтвердженням здійснення витрат на правову допомогу є наявність належним чином складених первинних документів, які відображають суть господарської операції по наданню цієї допомоги та підтверджують її фактичне здійснення.
Надані ТОВ ВАЛМІ ГРУП документи, на переконання суду, не можуть вважатись належним чином складеними первинними документами, які підтверджують фактичне здійснення господарської операції по наданню правничої допомоги, оскільки договором № 07/08 від 07.08.2017 (т. 1 а.с. 146) встановлено, що юридичними послугами, які зобов'язувався надати ФОП ОСОБА_1 позивачу, є: складання заперечень на акт перевірки, написання скарги на податкові повідомлення-рішення до ДФС України, участь під час розгляду скарги ДФС України, складання позовної заяви та збір доказової бази, складання апеляційної/касаційної скарги або заперечень на апеляційну/касаційну скаргу, участь у судових засіданнях. Згідно акту прийняття-передачі наданих послуг від 30.09.2017 (т. 1 а.с. 149), ФОП ОСОБА_1 здійснював юридичний супровід, надавав усні та письмові консультації, які стосуються предмету договору, формулював раціональні форми і способи вирішення завдань, які ставилися ТОВ ВАЛМІ ГРУП . В поясненнях (т. 1 а.с. 242) представник позивача зазначив, що на написання позовної заяви було витрачено 5 годин, написання заяви про усунення недоліків - 1 година, написання заяви про зміну предмета позову - 1 година, написання клопотання про долучення до матеріалів справи - 0,5 годин, написання письмових пояснень - 1,5 годин, підготовка копій документів - 15 годин, участь у судових засіданнях - 3 години.
При цьому, заперечення на акт перевірки (т. 1 а.с. 42-50), скарга на податкові повідомлення-рішення (т. 1 а.с. 60-66), позовна заява (т. 1 а.с. 4-11), заява про усунення недоліків (т. 1 а.с. 134) та заява про зміну предмета позову (т. 1 а.с. 155-156) підписані директором ТОВ ВАЛМІ ГРУП ОСОБА_8, що ставить під сумнів складання цих документів ФОП ОСОБА_1 Крім того, позивачем не надано суду детального розрахунку (калькуляції) вартості юридичних послуг, обумовлених договором, документів, які б підтверджували надання усних та письмових консультацій, не надані завдання ТОВ ВАЛМІ ГРУП , які ставилися ФОП ОСОБА_1 для виконання договору, а також формулювання раціональних форм і способів вирішення цих завдань.
Таким чином, за наведених обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відшкодування позивачу витрат на правничу допомогу ФОП ОСОБА_1 в сумі 10 000,00 грн.
В той же час, відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне стягнути на користь ТОВ ВАЛМІ ГРУП за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області суму судового збору, пропорційну до задоволених вимог, що складає 1 990, 29 грн.
Керуючись статтями 90, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛМІ ГРУП" до Головного управління ДФС у Сумській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 14.11.2017 року №0004101401 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 80 469, 00 (вісімдесят тисяч чотириста шістдесят дев'ять) грн. 00 коп. та №0004111406 про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 19 296, 80 (дев'ятнадцять тисяч двісті дев'яносто шість) грн. 80 коп.
В задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.08.2017 року №0002701401 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на нерухоме майно, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій, в розмірі 1 566, 90 (одна тисяча п'ятсот шістдесят шість) грн. 90 коп. та № НОМЕР_2 в частині збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість в розмірі 11 244, 59 (одинадцять тисяч двісті сорок чотири) грн. 59 коп. - відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області (40030, м. Суми, вул. Іллінська, 13, код 39456414) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВАЛМІ ГРУП (41100, Сумська область, м. Шостка, пров. Маяковського, 14/228, код 36848790)) судовий збір в розмірі 1 990, 29 (одна тисяча дев'ятсот дев'яносто) грн. 29 коп.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя (підпис) С.В. Воловик
З оригіналом згідно
Суддя С.В. Воловик
повний текст рішення складений 22.01.2018
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2018 |
Оприлюднено | 23.01.2018 |
Номер документу | 71727635 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.В. Воловик
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні