КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/5006/17 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Григорович П.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Літвіної Н.М.
суддів Федотова І.В., Твердохліб В.А.
при секретарі Архіповій Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2017 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства Рідний сад до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту агропромислового розвитку Волинської обласної державної адміністрації, третя особа: Державна казначейська служба України, Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - відповідач 1), Департаменту агропромислового розвитку Волинської обласної державної адміністрації (далі - відповідач 2), треті особи - Державна казначейська служба України та Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області, про визнання протиправною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо непогашення заборгованості перед ФГ Рідний сад у сумі 338 200 грн. за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для компенсації витрат у виноградарстві та садівництві; стягнути з Державного бюджету України на користь ФГ Рідний сад у сумі 338 200 грн. за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2017 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач - Міністерство аграрної політики та продовольства України, звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального і процесуального права, неповністю з'ясовано обставини справи, а висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що ним не було здійснено протиправної бездіяльності, оскільки враховуючи необхідність погашення кредиторської заборгованості за програмою та подальшого надання державної підтримки на розвиток галузей під час розробки та коригування Законів України Про Державний бюджет України на 2015 рік , Про Державний бюджет України на 2016 рік та Про Державний бюджет України на 2017 рік , Міністерство аграрної політики відповідно до вимог Бюджетного кодексу України вносило численні пропозиції до Міністерства фінансів України щодо фінансування галузей, шляхом направлення численних листів та бюджетних запитів. При цьому апелянт зазначив, що він є лише розпорядником бюджетних коштів та виконавцем відповідної бюджетної програми, однак компенсація витрат суб'єктів господарювання не входить до його компетенції.
Станом на 16 січня 2018 року позивачем не надано письмового відзиву на апеляційну скаргу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27 грудня 2013 року № 772 затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладання молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві, відповідно до якого на користь ФГ Рідний сад затверджено бюджетні призначення у розмірі 338 200 грн.
Станом на 20 березня 2017 року перед ФГ Рідний сад обліковується кредиторська заборгованість Державного бюджету в розмірі 338 200 грн. за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .
Сума заборгованості перед ФГ Рідний сад в розмірі 338 200 грн. за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними та наявність у позивача права на отримання відповідної компенсації витрат у виноградарстві та садівництві Міністерством аграрної політики та продовольства України не заперечується.
Вказуючи на протиправність бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України, ФГ Рідний сад звернулося із вказаним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції прийшов до висновку про невиконання покладених на Мінагрополітики обов'язків щодо погашення кредиторської заборгованості відносно ФГ Рідний сад , оскільки саме відповідач у відповідності до чинного законодавства є розпорядником коштів, які, в свою чергу, були передбачені Державним бюджетом України за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. 16 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01 січня 2015 року) тимчасово, до 01 січня 2018 року, встановлюється збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства. Нараховані суми збору залишаються на спеціальному рахунку центрального органу виконавчої влади, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Головним розпорядником цих коштів є центральний орган виконавчої влади, який здійснює державну політику у сфері виноградарства, садівництва і хмелярства. Суми збору розподіляються та використовуються таким чином: вісімдесят п'ять відсотків - на розвиток виноградарства і садівництва, п'ятнадцять відсотків - на розвиток хмелярства. Забороняється нецільове використання зазначених коштів. Механізм справляння збору та порядок використання цих коштів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 587 від 12 липня 2005 року (далі - Порядок № 587) встановлено, що цей Порядок визначає механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства (далі - збір) в розмірах, встановлених Податковим кодексом України, та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .
В силу пункту 3 Порядку № 587 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.
Приписами п. 1, 4 ч. 5 Порядку № 587 обумовлено, що бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством, незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість), зокрема, за такими напрямами:
- проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та посадка, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, - у межах затверджених Мінагрополітики нормативів витрат на 1 гектар, що визначаються з урахуванням зони закладення насаджень, схеми посадок та інших технологічних особливостей, а також вират з виконання відповідних робіт;
- будівництво водонакопичувальних басейнів для забезпечення безперебійного водопостачання мереж краплинного зрошення з метою своєчасного поливу виноградників та плодових насаджень - у межах установлених Мінагрополітики нормативів.
За змістом п. 5 Порядку № 587 бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством (далі - суб'єкти господарювання), незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість) за такими напрямами, зокрема: проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та посадка, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, - у межах затверджених Мінагрополітики нормативів витрат на 1 гектар, що визначаються з урахуванням зони закладення насаджень, схеми посадок та інших технологічних особливостей, а також витрат з виконання відповідних робіт; придбання саджанців, використаних для ремонту молодих насаджень, які постраждали від несприятливих погодних умов, - у межах установлених Мінагрополітики нормативів.
Згідно з п. 6 Порядку № 587 для розгляду заяв про компенсацію та документів, поданих суб'єктами господарювання, вирішення інших питань щодо виплати компенсації за рахунок бюджетних коштів Мінагрополітики утворює комісію в установленому ним порядку. Комісії із зазначених питань утворюють також Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, обласні, районні, Севастопольська міська держадміністрації, до їх складу обов'язково входять представники відповідно Міністерства аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головних управлінь агропромислового розвитку обласних, управлінь агропромислового розвитку районних та управління промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій, відповідних фінансових органів, органів Держфінінспекції і представників відповідних громадських організацій з правом дорадчого голосу. Районні комісії та комісія, утворена Севастопольською міською держадміністрацією, проводять протягом п'яти робочих днів з моменту отримання від суб'єкта господарювання документів, передбачених пунктом 7 цього Порядку, виїзні перевірки для підтвердження фактичних обсягів робіт, виконаних відповідними суб'єктами господарювання. Комісії, утворені Міністерством аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, Севастопольською міською держадміністрацією, та обласні комісії проводять протягом п'яти робочих днів з моменту отримання від суб'єкта господарювання відповідного звернення, виїзні перевірки для підтвердження факту завершення суб'єктом господарювання будівництва холодильника (лабораторного комплексу, камер швидкого заморожування плодів та ягід) і введення його в експлуатацію.
Відповідно до п. 7 Порядку № 587 районні комісії (за їх відсутності - комісія, утворена Міністерством аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим або обласні комісії) і комісія, утворена Севастопольською міською держадміністрацією, приймають такі документи суб'єктів господарювання, передбачені для отримання компенсації витрат за напрямами, визначеними підпунктами 1- 5 пункту 5 цього Порядку: один раз на рік: копію виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; документи, що посвідчують право на земельну ділянку (державні акти на право власності та постійного користування земельною ділянкою, договори щодо відчуження земельної ділянки, свідоцтво про право на спадщину і договір оренди землі, що зареєстровані в установленому порядку); затверджену Мінагрополітики проектно-кошторисну документацію на створення, зрошення виноградників, плодово-ягідних насаджень та хмільників; акти інвентаризації станом на 1 червня виноградників, садів, ягідників та хмільників за встановленими Мінагрополітики формами; технологічні карти та кошториси на виконання робіт; бізнес-план діяльності, яка провадиться у хмелярстві; довідку про банківські реквізити (у разі їх зміни надається повторно); погодження Мінагрополітики на списання виноградників, які закладалися за рахунок бюджетних коштів (для отримання компенсації за напрямом, визначеним підпунктом 5 пункту 5 Порядку); зобов'язання щодо повернення до державного бюджету у місячний строк бюджетних коштів у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання; щомісяця до 5 числа: заяву про компенсацію; акт про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат за встановленою Мінагрополітики формою; реєстри витрат з виконання робіт разом із завіреними копіями первинних бухгалтерських документів. Крім того, на момент першого подання документів для отримання компенсації суб'єкти господарювання подають довідки про відсутність (наявність) заборгованості з виплати заробітної плати, сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), видані відповідними органами державної податкової служби, Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування. У разі відсутності заборгованостей такі довідки подаються повторно через півроку, у разі їх наявності - щомісяця до моменту погашення заборгованості. У разі проведення посадки насаджень або їх ремонту суб'єкти господарювання додатково подають документи, що підтверджують походження садивного матеріалу та його категорію. Документи приймаються до 15 грудня звітного бюджетного року.
Пунктом 12 Порядку № 587 встановлено, що комісія, утворена Мінагрополітики, вивчає до 1 числа місяця, що настає за місяцем отримання документів, інформацію про попередні обсяги компенсації, подану комісіями, утвореними Міністерством аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, обласними та Севастопольською міською держадміністраціями, та визначає остаточний обсяг компенсації, що затверджується наказом Мінагрополітики у розрізі кожного суб'єкта господарювання із застосуванням знижувального коефіцієнта, який обчислюється на відповідний період, та з урахуванням узагальнених попередніх обсягів компенсації. У разі виникнення розбіжностей під час визначення обсягів компенсації між суб'єктами господарювання та відповідними комісіями остаточне рішення приймає утворена Мінагрополітики комісія.
У відповідності до п. 13 Порядку № 587 підставами для відмови Мінагрополітики у виплаті компенсації витрат суб'єктам господарювання є: визнання їх банкрутами або порушення щодо них справи про банкрутство, перебування у процесі реорганізації чи ліквідації або наявність простроченої більш як півроку заборгованості за податковими зобов'язаннями, платежами до Пенсійного фонду України та заборгованості з виплати заробітної плати; подання неповного пакета документів; подання недостовірної інформації; встановлення контролюючими органами факту нецільового та/або неефективного використання бюджетних коштів; виявлення порушень технології створення та зрошення багаторічних насаджень; невідповідність розрахунків попередніх обсягів компенсації затвердженим Мінагрополітики нормативам витрат; відсутність врожаю з насаджень, які закладалися за рахунок бюджетних коштів, або їх низька врожайність (нижче 50 відсотків врожайності, передбаченої проектом) протягом трьох років з моменту вступу їх у плодоношення.
Пунктом 14 Порядку № 587 встановлено, що на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації, розподілу бюджетних коштів між суб'єктами господарювання для компенсації витрат, пов'язаних з будівництвом холодильників (лабораторних комплексів, камер швидкого заморожування плодів та ягід), та розподілу коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних, управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій. Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку обласних держадміністрацій спрямовують бюджетні кошти управлінням агропромислового розвитку районних держадміністрацій. Управління промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрації, управління агропромислового розвитку районних держадміністрацій на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подають управлінням Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках.
За такого правового врегулювання, Мінагрополітики України є головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем програми Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними , до повноважень якого віднесено затвердження розподілу бюджетних коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів, а також спрямування бюджетних коштів Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних, управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації, розподілу бюджетних коштів між суб'єктами господарювання для компенсації названих витрат.
З матеріалів справи вбачається, що наказом Мінагрополітики України від 27 грудня 2013 року № 772 затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладання молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві, відповідно до якого ФГ Рідний сад передбачена компенсація у розмірі 338 200 грн., що сторонами у справі не заперечувалося.
Згідно з актом звірки взаєморозрахунків від 20 березня 2017 року зазначена сума позивачу не відшкодована.
Аналізуючи обставини справи, колегія суддів вважає, що суб'єктом владних повноважень не виконано належним чином покладені на нього обов'язки, оскільки відповідно до Бюджетного кодексу України та Порядку № 587 Мінагрополітики є розпорядником коштів, які були передбачені Державним бюджетом України за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників, та ягідників і догляд за ними , проте кошти позивачем не отримані.
Аналогічної правової позиції дотримується Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 13 вересня 2017 року по справі № 826/1694/16.
Колегією суддів не приймаються до уваги посилання апелянта на згадану ним у апеляційній скарзі судову практику, оскільки вказані рішення ухвалені за інших обставин.
Доводи апеляційної скарги висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
У зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України - залишити без задоволення , а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2017 року - без змін .
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Літвіна Н.М.
Судді Федотов І.В.
Твердохліб В.А.
Повний текст постанови виготовлено 22 січня 2018 року.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 23.01.2018 |
Номер документу | 71729655 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Літвіна Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні