ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий І інстанції: Сьоря С.І.
Суддя-доповідач: ОСОБА_1
15 січня 2018 р. м. ХарківСправа № 537/3318/17 Харківський апеляційний адміністративний суд
у складі колегії :
головуючого судді: Донець Л.О.
суддів: Бенедик А.П. , Мельнікової Л.В.
за участю секретаря судового засідання Багмет А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Крюківського районного суду м. Кременчука від 20.11.2017, суддя Сьоря С.І., по справі № 537/3318/17
за позовом ОСОБА_2
до Державного реєстратора відділу державної реєстрації прав на нерухоме майно управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області ОСОБА_3
про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав, зобов'язання вчинити дій,
ВСТАНОВИВ:
14.08.2017 року, ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Державного реєстратора відділу державної реєстрації прав на нерухоме майно управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області ОСОБА_3 (далі - відповідач ), в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення відповідача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №35828699 від 23.06.2017 року; зобов'язати відповідача зареєструвати за позивачем право власності на квартиру 27, що розташована у будинку 146 по вулиці Республіканській в м. Кременчук Полтавської області.
Постановою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 20.11.2017 року у задоволенні позову відмовлено.
Позивач, не погодившись з судовим рішенням, подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати судове рішення, та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позов.
В обґрунтування апеляційної скарги, позивач посилається на неврахування судом першої інстанції фактичних обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги доводи суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
19.06.2017 року позивач звернулась до відповідача з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо проведення державної реєстрації прав власності на квартиру, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.
23.06.2017 року відповідачем прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Судом першої інстанції відмовлено у задоволенні позовних вимог, та зроблений висновок про те, що відповідачем - суб'єктом владних повноважень під час прийняття рішення про відмову у перерахунку пенсії, позивачу не були порушені встановлені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно приписи.
Колегія суддів, розглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги позивача, погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
У відповідності до ч.1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
заявник: власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав; орган державної влади, його посадова особа, якими встановлено, змінено або припинено обтяження, особа, в інтересах якої встановлено, змінено або припинено обтяження, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення обтяження речових прав; іпотекодержатель, особа, в інтересах якої встановлено, змінено або припинено іпотеку, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення іпотеки; орган місцевого самоврядування - у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; особа, за якою закріплений особовий рахунок в погосподарській книзі відповідної сільської, селищної, міської ради, або уповноважена нею особа - у разі проведення державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку;
інший правонабувач - орендар, суб'єкт іншого права, похідного від права власності, іпотекодержатель, спадкоємець (у разі оформлення спадщини, до складу якої входять речові права на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації згідно із цим Законом);
обтяження - заборона розпоряджатися та/або користуватися нерухомим майном, встановлена законом, актами уповноважених на це органів державної влади, їх посадових осіб або така, що виникла на підставі договору;
територіальні органи Міністерства юстиції України - територіальні органи Міністерства юстиції України, що забезпечують реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі;
технічний адміністратор Державного реєстру прав (далі - технічний адміністратор) - державне унітарне підприємство, визначене Міністерством юстиції України та віднесене до сфери його управління, що здійснює заходи із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення Державного реєстру прав, відповідає за його технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних цього реєстру, здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до Державного реєстру прав, організовує та проводить навчання для роботи з цим реєстром;
реєстраційна справа - сукупність документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документів, сформованих у процесі проведення таких реєстраційних дій, що зберігаються у паперовій та електронній формі.
реєстраційна дія - державна реєстрація прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав;
камеральна перевірка - перевірка, що проводиться у приміщенні Міністерства юстиції України виключно на підставі даних Державного реєстру прав.
Згідно з п.1 ч. 1 ст. 4 вказаного вище Закону, державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності.
Частиною 3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державний реєстратор:
встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;
відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;
виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;
формує реєстраційні справи у паперовій формі;
здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Пунктом 4 ч. 1 ст. 24 вказаного вище Закону встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Згідно до п.63 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127, для державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна для розміщення дипломатичних представництв, консульських установ та міжнародних міжурядових організацій також подаються відповідна нота МЗС, а для розміщення міжнародних неурядових та іноземних організацій - лист Генеральної дирекції з обслуговування іноземних представництв, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної та Севастопольської міської держадміністрації.
Статтею 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , визначено, асоціація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - асоціація) - юридична особа, створена для представлення спільних інтересів об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна;
представник співвласника - фізична або юридична особа, яка на підставі договору або закону має право представляти інтереси співвласника;
співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об'єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об'єднання.
Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання.
Об'єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону.
Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.
Об'єднання не несе відповідальності за зобов'язаннями співвласників.
Майно об'єднання утворюється з: майна, переданого йому співвласниками у власність; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом.
Майно, придбане об'єднанням за рахунок внесків та платежів співвласників, є їхньою спільною власністю.
На підставі ст. ст. 384,385 ЦК України, будинок, споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом, є його власністю.
Член житлово-будівельного (житлового) кооперативу має право володіння і користування, а за згодою кооперативу - і розпоряджання квартирою, яку він займає в будинку кооперативу, якщо він не викупив її.
У разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником.
Власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Матеріали справи свідчать про те, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації стало те, що подані позивачем документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Так, позивачем до заяви були додані наступні документи, а саме: рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради депутатів трудящих Полтавської області № 487 від 13.08.1975 року Про затвердження житлово-будівельного кооперативу №48/144 при Крюківському вагонобудівному заводі ; довідку № 25/1152 про включення до єдиного реєстру підприємств та організацій України від 25.02.1997 року житлово-будівельного кооперативу № 48/144, місцезнаходження: вул. Республіканська 146 м. Кременчук (ідентифікаційний код 24565913); ордер від 03.10.1977 року на ім'я ОСОБА_2 (дошлюбне прізвище ОСОБА_4) ОСОБА_5 № 615 серії К на право зайняття квартиру АДРЕСА_2; копія свідоцтва про розірвання шлюбу серії І-КЕ № 419588 між ОСОБА_4 та ОСОБА_6; копія свідоцтва про укладення шлюбу серії ІІ-КЕ № 269949 між ОСОБА_7 та ОСОБА_6; довідку з об'єднання співвласників багатоквартирного будинку № 48 місцезнаходження: м. Кременчук вул. Республіканська, 146 про сплату повної вартості квартири; технічний паспорт на квартиру АДРЕСА_3; довідку № 25/758 про включення до єдиного реєстру підприємств та організацій України від 28.01.1999 року об'єднання співвласників багатоквартирного будинку № 48 місцезнаходження: вул.Республіканська, 146 м.Кременчук (ідентифікаційний код 24565913).
Для підтвердження державної реєстрації прав власності на квартиру позивачем надано довідку №178 від 19.06.2017 року про членство в ОСББ, зайняття квартири та повної сплати її вартості, виданої Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку №48.
В своїй апеляційній скарзі позивач каже про те, що розпорядженням №1015-Р від 27.08.1997 року виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про реєстрацію об'єднань співвласників багатоповерхових будинків, де зазначено про правонаступництво новостворених об'єднань житлово-будівельних кооперативів, тому наведена вище довідка від 19.06.2017 року є належним доказом набуття нею права власності на квартиру.
Колегія суддів не погоджується з вказаним доводом, оскільки пунктом 2 розпорядження №1015-Р від 27.08.1997 року виконавчого комітету Кременчуцької міської ради зазначено, що об'єднання є правонаступниками житлово-будівельних кооперативів і їх коштів на обслуговування, ремонт, утримання будинку та прибудинкової території (аркуш справи 15).
Аналізуючи положення Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , статей 384, 385 ЦК України, колегія суддів вважає, що споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом будинок є власністю саме даного кооперативу, в той час, як створене власниками квартир об'єднання співвласників багатоквартирного будинку забезпечує лише його експлуатацію та утримання, що виключає повноваження з розпорядження відповідним майном, зокрема, щодо передачі квартир у власність іншим особам.
За вказаних вище обставин, колегія суддів вважає, що позивачем не надані до відповідача належні документи набуття права власності на квартиру.
Судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому судове рішення не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
У відповідності до положень ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання не здійснювалось.
Згідно до п.1 ч.1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Колегія суддів, дійшла до висновку, що постанова суду першої інстанції не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволення.
Керуючись ст. 243, 250, 310, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.
Постанову Крюківського районного суду м. Кременчука від 20.11.2017 по справі № 537/3318/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
.
Головуючий суддя ОСОБА_1 Судді ОСОБА_8 ОСОБА_9
Повний текст постанови складено 25.01.2018.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2018 |
Оприлюднено | 25.01.2018 |
Номер документу | 71789259 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Донець Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні