ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
18.01.2018 Справа №905/2343/17
Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.
при секретарі судового засідання Кащеєві А.О.
розглянувши матеріали справи
за позовом : Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м. Костянтинівка
до відповідача: Фізичної особи - підприємця Соловйова Андрія Вікторовича, м. Краматорськ
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1.Регіональний ландшафтний парк "Краматорський", м. Краматорськ
2 . Красноторська селищна рада Донецької області, м. Краматорськ
про стягнення шкоди у сумі 15523,56 грн.
Представники сторін:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи 1: не з'явився;
від третьої особи 2: не з'явився;
прокурор: не з'явився.
Суть спору: Заступник керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Фізичної особи - підприємця Соловйова Андрія Вікторовича, м. Краматорськ про стягнення шкоди у сумі 15523,56 грн.
Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тими обставинами, що відповідач зробив незаконну сільськогосподарську діяльність на території Регіонального ландшафтного парку "Краматорський" - об'єкт природно-заповідного фонду на ділянці №3 "Камишеваха", а саме дискування степової частини загальною площею 0,9 га, наслідком чого державі заподіяно шкоду у розмірі 15523,56грн.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 10.10.2017 порушено провадження по справі №905/2343/17.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 10.10.2017 залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1.Регіональний ландшафтний парк Краматорський , Донецька область, м.Краматорськ; 2. Красноторську селищну раду Донецької області, Донецька область, м. Краматорськ.
02.11.2017 на адресу суду від позивача, Державної екологічної інспекції у Донецькій області надійшло клопотання №10-1643 від 31.10.2017, в якому позивач підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд розгляд справи здійснювати без участі останнього. Суд задовольняє клопотання позивача. До клопотання позивач додав письмові пояснення по суті спору.
13.11.2017 на адресу суду від третьої особи, Красноторської селищної ради Донецької області надійшов лист №02-29/711 від 23.10.2017, в якому останній проти позовних вимог не заперечує, повідомив, що прислати свого представника у судове засідання не має можливості.
Розгляд справи по суті розпочато 07.12.2017, що зазначено в протоколі судового засідання.
Законом України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів внесено зміни, зокрема, до Господарського процесуального кодексу України, які набрали чинності 15.12.2017.
Згідно п.9 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Ухвалою від 20.12.2017 справу суд ухвалив розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії розгляду справи по суті.
04.01.2018 від третої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Регіональний ландшафтний парк "Краматорський", м. Краматорськ надійшло клопотання від 03.01.2018 №1/18 про розгляд справи за відсутністю представника. Суд задовольняє клопотання.
Розгляд справи неодноразово відкладався.
Прокурор у судових засіданнях наполягав на задоволенні позовних вимог.
Відповідач в судові засіданні не з'явився, відзиву на позов не надав, про дату та час судових засідань був повідомлений шляхом направлення ухвал на його юридичну адресу, в матеріалах справи наявні повідомлення про вручення ухвал відповідачу.
Згідно ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд встановив:
Регіональний ландшафтний парк "Краматорський" створено згідно рішення Донецької обласної ради від 18.05.2004 №4/16-451 "Про створення регіонального ландшафтного парку "Краматорський" в м. Краматорську Донецької області з метою збереження, відтворення та раціонального використання типових та унікальних природних комплексів та ландшафтів та забезпечення умов для організованого відпочинку населення. Загальна площа парку становить 1738,82га, в тому числі земель: Краматорської міської ради - 659,86га, Красноторської селищної ради - 181,2га, Біленьківської селищної ради - 327,21га, ДП "Слов'янське лісове господарство" - 570,55га. До складу Парку увійшли наступні природні території: ділянка №1 - "Біленьке", ділянка №2 - "Пчолкінські закамянілі дерева", ділянка №3 - "Камишеваха", ділянка №4 - "Білокузьминівський". Дана територія є місцем зростання багатьох видів рослин та мешкання тварин, серед яких зустрічаються види, що занесені до Червоної книги України.
Відповідно до охоронного зобов'язання від 08.06.2007 №159 Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, яке зареєстровано в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, на території регіонального ландшафтного парку забороняється господарська та інша діяльність, яка суперечить меті його утворення і завданням, вимогам режиму, визначеного Положенням про регіональний ландшафтний парк "Краматорський".
Так, відповідно до Положення про регіональний ландшафтний парк "Краматорський", затвердженого наказом Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 31.10.2007 №85, на території парку забороняється проведення такої господарської діяльності на природних територіях в межах парку, що може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів.
Відповідно п.1.5. Положення межі парку виносяться в натуру та закріплюються на місцевості шляхом встановлення єдиних державних знаків та аншлагів територій та об'єктів природно-заповідного фонду, наносяться на планові-картографічні матеріали землекористувачів, землевласників та державних органів земельних ресурсів на місяцях.
Фізичні та юридичні особи, винні в порушені режиму парку притягуються до відповідальності згідно діючого законодавства (п. 4.8 Положення).
Згідно з інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач Фізична особа - підприємець Соловйов Андрій Вікторович, м. Краматорськ здійснює наступні види діяльності: Код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); Код КВЕД 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; Код КВЕД 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; Код КВЕД 01.30 Відтворення рослин.
12.12.2015 між Красноторською селищною радою (орендодавець) та Соловйовим Андрієм Вікторовичем (орендар) був укладений договір оренди землі, згідно якого орендодавець на підставі рішення Красноторької селищної ради від 11.11.2015 №1/VII-8 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться на землях Красноторської селищної ради: ділянка №1 смт. Красноторка район річки Казений Торець, ділянка №2 смт. Комишуваха рн вул. Пархоменка. Категорія земель за функцією використання - землі для ведення фермерського господарства. В оренду передається земельна ділянка № 1 за кадастровим номером 1412946500:01:000:0110 загальною площею 17,5000 га та земельна ділянка №2 за кадастровим номером 1412945900:00:001:0085, загальною площею 5,4000га. Договір укладено на 5 років (п.п. 1, 2, 5 договору оренди землі).
12.12.2015 між орендодавцем та орендарем підписаний акт приймання-передачі в оренду земельної ділянки №1412945900:00:001:0085, загальною площею 5,4000га, розташованої на землях Красноторької селищної ради за адресою м.Краматроськ, смт Комишуваха рн вул.Пархоменка.
У відповідності до акту від 15.12.2014 прийомки-передачі межових знаків на зберігання та погодження земельної ділянки в натурі, проведено встановлення в натурі та погодження меж земельної ділянки, що знаходиться за адресою: смт Комишуваха рн вул. Пархоменка.
Трактор Т-150, державний номерний знак - НОМЕР_2 належить на праві власності ОСОБА_4 (свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_3), який згідно довіреності на розпорядження трактором від 25.11.2014 уповноважив відповідача керувати згаданим транспортним засобом.
02.08.2016 водій транспортного засобу (трактору колісного Т-150, державний номерний знак - НОМЕР_2 та борона дискова БДВ 42 МОЗ, заводський номер-6, ТУ У293009036530012007) здійснив сільськогосподарську діяльність на території регіонального ландшафтного парку "Краматорський" - об'єкт природно-заповідного фонду на ділянці №3 "Камишеваха", а саме дискування степової частини загальною площею 0,9га.
Дані обставини зафіксовані в протоколі огляду місця події від 02.08.2016, підписаним старшим слідчим СВ Краматорського відділу поліції ГУНП в Донецькій області Литвиновим В.В., особами, які приймали участь в огляді та понятими. Під час огляду виявлено трактор Т-150, державний номерний знак - НОМЕР_2 з бороною дисковою, який був вилучено.
Крім того, в матеріалах справи наявні протоколи допиту свідків від 02.08.2016 дільничних інспекторів Регіонального ландшафтного парку "Краматорський", в яких підтверджені означені факти.
Краматорською місцевою прокуратурою Донецької області здійснювалось процесуальне керівництво досудовим розслідуванням внесеним до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 03.08.2016 за №12016050390002301 за ознаками злочину, передбаченого ст. 252 КК України за фактом пошкодження території взятої під охорону держави та об'єктів природно-заповідного фонду РЛП "Краматорський".
Відповідно до інформації Управління Держгеокадастру в м.Краматорськ від 12.08.2016 № 10-28-0.3-1237/2-16 встановлено, що згідно технічної документації щодо встановлення меж в натурі Регіонального ландшафтного парку "Краматорський" ділянка Парку №3 "Камишеваха" на території Красноторської селищної ради м. Краматорськ Донецької області відноситься до території Регіонального ландшафтного парку "Краматорський" та відповідно до земель природно-заповідного фонду.
Згідно даних публічної кадастрової карти України, земельна ділянка Парку - №3 "Камишеваха", на якій здійснено дискування степової частини, межує із земельної ділянкою з кадастровим номером 1412945900:00:001:0085, загальною площею 5,4га, яка на праві оренди перебуває у відповідача на підставі договору оренди землі б/н від 12.12.2015 та Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування для ведення фермерського господарства.
Факт здійснення незаконної сільськогосподарської діяльності на території Регіонального ландшафтного парку "Краматорський" відповідачем не спростовний.
Отже, внаслідок протиправних дій відповідача, що виразилась у пошкоджені території об'єкту природно-заповідного фонду, за розрахунком Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Донецької області, який був виконаний на підставі матеріалів кримінального правопорушення №120160503900002301 від 03.08.2016, державі заподіяна шкода у сумі 15523,56грн., у зв'язку з чим прокурор звернувся з відповідним позовом.
Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про природно-заповідний фонд України" та іншим спеціальним законодавством.
Згідно з визначенням, викладеним у ст. ст. 43-45 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва). Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів визначає Закон України "Про природно-заповідний фонд України".
Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об'єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. У зв'язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною.
До природно-заповідного фонду України належать, зокрема, природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища (ч.1 ст.3 Закон України "Про природно-заповідний фонд України").
Порушення законодавства України про природно-заповідний фонд тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність (ст.64 Закону).
Відповідно до ст. 65 Закон України "Про природно-заповідний фонд України" розміри шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд, визначаються на основі кадастрової еколого-економічної оцінки включених до його складу територій та об'єктів, що проводиться відповідно до цього Закону, та
спеціальних такс, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст. ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Розміри шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд, визначаються згідно з Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 N 963. Такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду внаслідок самовільного використання земель, зняття ґрунтового покриття, забруднення та засмічення їх територій встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 № 541 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд".
У відповідності до Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Розрахунок розміру шкоди, заподіяної на території об'єкту природно-заповідного фонду - Регіонального ландшафтного парку "Краматорський" здійснено Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Донецької області. Розрахунок був виконаних на підставі матеріалів кримінального правопорушення №120160503900002301 від 03.08.2016, загальна сума шкоди заподіяної державі склала 15523,56грн.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду унормовані статтею 1166 Цивільного кодексу України. За приписами зазначеної норми майнова шкода, завдана неправомірними діями майну юридичної особи, відшкодовується у повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Наведена стаття унормовує загальні підстави для відшкодування шкоди в рамках позадоговірних (деліктних) зобов'язань. Деліктна відповідальність за загальним правилом настає за наявності вини заподіювача шкоди. Фактичною підставою для застосування такого виду відповідальності є вчинення особою правопорушення. Юридичною підставою позадоговірної відповідальності є склад цивільного правопорушення. При цьому, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення шкоди (збитків), потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1)протиправної поведінки; 2) шкоди (збитків); 3) причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою (збитками); 4) вини.
При вирішенні спору на позивача покладається обов'язок довести розмір шкоди, завданої протиправною поведінкою, факт порушення відповідачем законодавства та причинний зв'язок між цим порушенням і завданою шкодою навколишньому середовищу.
Судом встановлено наявність всіх елементів складу правопорушення, необхідних для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди (збитків), таким чином дослідивши матеріали даної справи, оцінивши докази та проаналізувавши їх згідно з вимогами діючого законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позову.
При цьому, суд враховує, що відповідно до Порядку формування спеціальних фондів передбачений ст.ст. 29, 69-1 Бюджетного кодексу України, відповідно до якого грошові стягнення за шкоду заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності зараховуються до Державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12, 13, 74, 76, 129, 165, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м. Костянтинівка до відповідача: Фізичної особи - підприємця Соловйова Андрія Вікторовича, м. Краматорськ, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1.Регіональний ландшафтний парк "Краматорський", м. Краматорськ, 2. Красноторську селищну раду Донецької області, м. Краматорськ про стягнення шкоди у сумі 15523,56 грн., задовольнити.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця Соловйова Андрія Вікторовича (АДРЕСА_1; код ЄДРПОУ НОМЕР_1) шкоду, заподіяну внаслідок незаконного пошкодження території природно-заповідного фонду у сумі 15523,56грн, до спеціального фонду Державного бюджету України, спеціального фонду Красноторської селищної ради (ЄДРПОУ 04342737, адреса: 84395, Донецька область, м. Краматорськ, смт. Красноторка, вул. Бєлгородська, 97) органу місцевого самоврядування у складі Краматорської міської ради Донецької області (рах.№31410542700487 в ДКСУ у місті Краматорську Донецької області ЄДРПОУ 37944338, МФО 834016, код 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , кошти, що підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами).
Стягнути з Фізичної особи - підприємця Соловйова Андрія Вікторовича (АДРЕСА_1; код ЄДРПОУ НОМЕР_1) на користь прокуратури Донецької області (юридична адреса: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Університетська, 6, банківські реквізити: розрахунковий рахунок №35216066016251, Держказначейська служба України, МФО 820172, отримувач - прокуратура Донецької області, код ЄДРПОУ 25707002) судовий збір у розмірі 1600,00грн.
Видати накази після набрання рішення законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду- протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повне рішення складено та підписано 24.01.2018.
Суддя Г.Є. Курило
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2018 |
Оприлюднено | 26.01.2018 |
Номер документу | 71797495 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Г.Є. Курило
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні