Рішення
від 10.01.2018 по справі 742/2188/17
ПРИЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/742/13/18

Єдиний унікальний № 742/2188/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2018 року місто Прилуки

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі: головуючого судді Ільченка О.І., секретаря Голушко Н.А., за участю представників сторін: позивача - Чередніченка О.М., відповідачів - ОСОБА_2, представників третіх осіб: Сергушиної О.В., Євтушенко О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Прилуки цивільну справу за позовом Малого приватного підприємства Аріс до ОСОБА_5, ОСОБА_6, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, фермерського господарства Садиба-Агро , треті особи: Прилуцька РДА, Прилуцька місцева прокуратура про визнання недійсними наказів про передачу земельних ділянок в оренду, договорів оренди землі та договорів суборенди землі, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач МПП Аріс звернувся з позовом до суду про визнання недійсними наказів про передачу земельних ділянок в оренду, договорів оренди землі та договорів суборенди землі. Свої позовні вимоги мотивує тим, що 10.09.2004 між ним та Прилуцькою РДА був укладений строком на 7 років договір оренди землі, а саме - земельних ділянок площею 10,8314 га та18,0537 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду Богданівської сільської ради Прилуцького району. На підставі двостороннього акту приймання-передачі земельних ділянок від 14.12.2004 вони були передані позивачу. Згідно розпорядження №55 голови Прилуцької РДА від 14.02.2012 після закінчення терміну дії договору його було пролонговано строком на 1 рік. На виконання зазначеного розпорядження між позивачем та Прилуцькою РДА було укладено договір оренди земельних ділянок від 06.03.2012, який був зареєстрований в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що в державному реєстрі вчинено запис за №742410004007945 від 26.04.2012. Земельні ділянки були передані позивачу на підставі двостороннього акту приймання-передачі від 06.03.2012.

Протягом усього часу користування земельними ділянками позивач, як орендар землі, належним чином виконував обов'язки за умовами договору. Також, у відповідності до п.7 завчасно, 19.12.2012, маючи наміри продовжувати його строк звернувся до Прилуцької РДА із клопотанням з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 06.03.2012. Однак, не отримавши відповіді 01.03.2013 звернувся повторно. Проте, 05.03.2013 його було відмовлено у задоволенні клопотання про продовження строку дії договору оренди землі з тих підстав, що у зв'язку із змінами у Земельному кодексі України з 01.01.2013 Прилуцька РДА не має повноважень стосовно продовження строку оренди земельних ділянок по вказаному договору оренди, і такі повноваження належать Головному управлінню Держземагенства в Чернігівській області (надалі - відповідач-3). При зверненні 12.06.2013 до останнього, йому 23.08.2013 було надіслано відповідь та роз'яснено, що ним втрачено право на поновлення договору оренди, оскільки строк дії договору оренди землі від 06.03.2012 закінчився 26.04.2013, а клопотання про його поновлення від нього не надходило.

Проте, після закінчення дії договору оренди і за відсутності заперечень орендодавця позивач продовжив користуватись земельними ділянками до 2016 року, сплачував і сплачує орендну плату, обробляв та засіював земельні ділянки.

Дані обставини є встановленими у справі №927/1271/13, зокрема постановою Вищого господарського суду України від 15.04.2014.

У грудні 2015 року позивачу стало відомо, що 17.06.2013 (тобто вже після подання ним клопотання про поновлення договору оренди землі від 06.03.2012) до відповідача-3 надійшли заяви від ОСОБА_5 (далі - відповідач-1) та ОСОБА_6 (далі - відповідач-2), про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення вище згаданих земельних ділянок для ведення фермерського господарства. І 27.06.2013, будучи обізнаним про наявність його клопотання та продовження користуватися земельними ділянками відповідачам-1 та -2 було надано дозвіл на розробку проектів землеустрою, змінено кадастрові номери земельних ділянок та відповідними наказами від 14.08.2013 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства і надано в оренду відповідачам-1 і -2 земельні ділянки строком на 25 років та

11.09.2013 укладено договори оренди, які 12.09.2013 зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Крім того, відповідачі-1 та -2, отримавши спірну землю та в дійсності не маючи наміру вести на ній фермерське господарства та обробляти її (оскільки такі не створили), згодом передали цю землю у суборенду Фермерському господарству Садиба-Агро (надалі відповідач-4).

В зв'язку з чим, позивач і звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та просить:

- визнати недійсними накази Відповідача-3 від 14.08.2013 за №ЧН/7424180900:07:000/00000383 та №ЧН/7424180900:07:000/00000384, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та наданих в оренду їм земельних ділянок площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2 для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 25 років, розташованих на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області;

- визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2 укладених між Головним управлінням Держземагенства у Чернігівській області та ОСОБА_5 і ОСОБА_6 від 11.09.2013;

- скасувати рішення реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери 5841681 та 5844019 від 13.09.2013, щодо реєстрації за ОСОБА_5 та ОСОБА_6 права оренди земельних ділянок площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2 на підставі договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держземагенства у Чернігівській області та ОСОБА_5 і ОСОБА_6 від 11.09.2013, номери записів про інше речове право 2478318 і 2479150;

- визнати недійсними договори суборенди земельних ділянок, площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2 укладених 18.08.2015 між ОСОБА_5, ОСОБА_6 та Фермерським господарством Садиба-Агро ;

- скасувати рішення реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери 24227777 та 24233340 від 08.09.2015, щодо реєстрації за Фермерським господарством Садиба-Агро права суборенди земельних ділянок площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2, на підставі договорів суборенди землі, укладених між ОСОБА_5, ОСОБА_6 та Фермерським господарством Садиба-Агро від 18.08.2015, номери записів про інше речове право 11076972 та 11078586;

- стягнути з відповідачів судові витрати по справі.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити повністю пояснивши, крім того, що про передачу землі в оренду ОСОБА_5 позивачу стало відомо у грудні 2015 року, а про передачу землі ОСОБА_6 - у травня 2016 року.

Представник відповідачів-1, -2 та -4 в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити посилаючись на письмове заперечення суть якого зводиться до наступного: укладені договори не суперечили діючим нормативним актам оскільки Земельний кодекс України має вищу юридичну силу ніж Закон України Про фермерське господарство , на який посилається позивач, а тому позовні вимоги є не законними; законом встановлено можливі випадки для припинення права власності на землю, вичерпний перелік яких визначений ст.ст. 140, 142, 143 ЗК України. Однак у зазначеному переліку відсутня можливість припинення права власності на землю громадянина у зв'язку із скасуванням рішення (розпоряджень), відповідно до якого право власності на землю було набуте.

На момент розгляду питання про надання земельних ділянок в оренду, відповідачі-1 та -2 мали необхідну сільськогосподарську кваліфікацію, так як обидва закінчили учбові заклади за аграрною спеціалізацією тому, сам по собі факт розгляду іншою комісією не може бути підставою для визнання договору оренди землі недійсним.

Крім того, отримані в оренду земельні ділянки передані в користування (суборенду) відповідачу-4 за письмовим дозволом орендодавця, яке на даний час успішно функціонує, займається вирощуванням сільськогосподарських культур, вчасно звітує про свою діяльність перед необхідними державними органами, сплачує податки та орендну плату. Порушень вимог земельного та природоохоронного законодавства на вказаних земельний ділянках не було.

Позивачу, як стороні у справі № 742123/16-ц, рішення по якій набрало законної сили достеменно відомо, що орендовані раніше земельні ділянки були змінені за конфігурацією та розміром, на той час коли надавались в оренду відповідачам-1 та -2, їм присвоєні інші кадастрові номери, по суті, це інші земельні ділянки. А також що позивач вводить суд в оману посилаючись на Постанову Вищого господарського суду України у справі № 927/1271/13, оскільки в ній зазначається, що судами першої та апеляційної інстанції відмовлено позивачу у поновленні договору оренди земельних ділянок, а суд касаційної інстанції в своїй постанові постановив про залишення без змін постанови Київського апеляційного господарського суду від 12.02.2014 та рішенні господарського суду Чернігівської області від 06.12.2013 та залишенні касаційної скарги без задоволення, що в котрий раз доводить про обізнаність позивача про наявність незаконних, на його думку, договорів оренди земельних ділянок ОСОБА_5 та ОСОБА_6 вже у жовтні 2013 року, коли МПП Аріс звернулось із зазначеним позовом до господарського суду Чернігівської області. За таких обставин, визнання договорів оренди землі недійсними є безпідставним і таким, що суперечить принципам моральності та справедливості. Позивач не є стороною оспорюваного правочину, тому не може бути належним позивачем. Також представник відповідача просить застосувати строки позовної давності, оскільки представнику позивача Стельмаху О.Д. вже з осені 2013 року було відомо про передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_5 та ОСОБА_6

Представник Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області в судове засідання не з'явився, проте направив письмове заперечення в якому вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню оскільки: чинним законодавством України чітко визначено орган, який розпоряджається землями сільськогосподарського призначення державної власності, яким є Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області; позивач, як це передбачено чинним законодавством у визначений законом термін, а саме, не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі з відповідним листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі до нього не звертався, в зв'язку з чим, втратив право на поновлення такого строку та переважне право на оренду землі; між позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області не існувало та не існує жодних договірних відноси, а отже не існує і зобов'язань; при зверненні ОСОБА_5 та ОСОБА_6 до управління у наданні дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою підстав для відмови не було, так як і не було підстав для не надання згоди на передачу в суборенду земельних ділянок, отже доводи позивача не знаходять свого підтвердження та є надуманими.

Представник третьої особи - Прилуцької місцевої прокуратури в суді вважає позивача неналежним, бо не є стороною оспорюваних договорів і таким, що втратив своє право на пролонгацію відповідних договорів оренди землі.

Представник третьої особи Прилуцької РДА в судовому засіданні проти позову заперечує, бо позивач у 30-денний термін до закінчення договору оренди землі не звертався до них про продовження дії такого договору. На всі звернення позивача Прилуцька РДА надавала відповідь, і на даний час журнали вхідної, вихідної кореспонденції за 2012 рік знищені за спливом строків зберігання таких.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши та проаналізувавши докази в їх сукупності, суд приходить до наступного висновку .

Судом установлено, що 10 вересня 2004 року між Прилуцькою державною адміністрацією Чернігівської області та Малим приватним підприємством Аріс укладено договір оренди землі, згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки: сільськогосподарського призначення на підставі розпорядження Прилуцької районної державної адміністрації № 304 від 13 серпня 2004 року, які знаходяться на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с.18-20).

Договір зареєстрований в Прилуцькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру державного земельного кадастру про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2004 року за № 411 (а.с. 20).

В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 28,8851 га, у тому числі ріллі 28.8851 га із земель резервного фонду в такому стані: придатні для сільськогосподарського виробництва (п.3 договору оренди від 10.09.2004).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 263524,79 грн. (п.4 Договору від 10.09.2004).

Пунктом 7 Договору від 10.09.2004 зазначено, що договір укладено на 7 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк (а.с.18).

Розпорядженням Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області від 14 лютого 2012 року № 55 поновлено МПП Аріс терміном на 1 рік договір оренди земельних ділянок загальною площею 28.8851 га, у тому числі ріллі 28.8851га, земель резервного фонду Богданівської сільської ради (а.с. 142).

06 березня 2012 року між Прилуцькою районною державною адміністрацією в Чернігівській області та Малим приватним підприємством Аріс укладено договір оренди земельних ділянок (а.с.22-27).

Пунктом 1 зазначеного договору передбачено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки: сільськогосподарського призначення на підставі розпорядження Прилуцької районної державної адміністрації № 55 від 14 лютого 2012 року, які знаходяться на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області.

Пунктом 2 договору від 06.03.2012 передбачено, що в оренду передаються землі резервного фонду, загальною площею 28.8851 га.

Пунктом 4 договору від 06.03.2012 сторони передбачили, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 600729,61грн.

Пунктом 7 договору від 06.03.2012 передбачено, що договір укладено строком на 1 (один) рік. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (а.с.22).

Договір зареєстровано в Управління Держкомзему у Прилуцькому районі 26.04.2012 за № 742410004007945 (а.с.24).

06 березня 2012 року між сторонами підписано акт приймання-передачі об'єкта оренди. За яким Прилуцька районна державна адміністрація передала, а Мале приватне підприємство Аріс прийняло земельні ділянки площею 28.8851 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 25).

19.12.2012 МПП Аріс на адресу орендодавця - Прилуцької районної державної адміністрація Чернігівської області направило клопотання з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 06 березня 2012 року про подовження дії договору оренди земельних ділянок (а.с.141).

01.03.2013 МПП Аріс повторно звернулося до Прилуцької районної державної адміністрації з клопотанням про продовження строку дії договору оренди земельних ділянок, які знаходяться на землях резервного фонду Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 140).

05.03.2013 Прилуцькою районною державною адміністрацією надано відповідь МПП Аріс про те, що відповідно до Земельного кодексу України від 01.01.2013 року районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або користування за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі, тощо) та індивідуального дачного будівництва. Крім того, в листі зазначено, що відповідно до розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у випадках, коли земельні ділянки надані в оренду до введення в дію цього Кодексу органами, повноваження яких з надання земельних ділянок з прийняттям цього кодексу змінені, продовження строку оренди зазначених земельних ділянок здійснюється органами, що мають право надання вказаних земель за цим Кодексом. У задоволенні звернення про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки відмовлено (а.с.139).

12.06.2013 МПП Аріс звернулося до Головного управління Держземагенства в Чернігівській області з клопотанням про поновлення Договору оренди земельних ділянок від 06.03.2012, які знаходяться на землях резервного фонду Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. До клопотання додано Додаткову угоду (а.с.138).

У свою чергу, 23 серпня 2013 року Головне управління Держземагенства у Чернігівській області листом № 06-29/8566 надало відповідь МПП Аріс , що термін дії укладеного договору від 06.03.2012, що зареєстрований в Управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі 26.04.2012 за № 742410004007945, закінчився 26.04.2013. В термін - не пізніше ніж за місяць, визначений статтею 33 Закону України Про оренду землі МПП Аріс не звернулося до Головного управління Держземагенства у Чернігівській області з відповідним листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі, відповідно МПП Аріс втратило право на поновлення договору земельної ділянки (а.с.137).

Вирішуючи даний спір суд враховує наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 року N161-XIV (далі - Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 5 Закону передбачено, що орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Згідно ст.13 Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди (стаття 15 Закону).

Відповідно до ч.1 ст.19 Закону строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

В силу ч.1 ст.31 Закону договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно ч.1 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції Закону України, яка діяла на день закінчення строку договору - 26.04.2013) по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Таким чином, нормами чинного законодавства, зокрема статтею 33 Закону не передбачається автоматичне поновлення договору оренди земельної ділянки у випадку закінчення терміну дії договору та продовження орендарем користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.ч.2, 3, 4, 5 ст.33 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Незважаючи на звернення позивача до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області про поновлення договору оренди землі, однак це відбулося без дотримання порядку, встановленого ч.2 ст.33 Закону України Про оренду землі .

Згідно приписів ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно ч.1 ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначних Конституцією.

Згідно ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають прав власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

За змістом ч.1 ст.124 Земельного кодексу України вбачається, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Суд вважає не заслуговуючими на увагу доводи позивача про те, що коли він завчасно 19.12.2012 звернувся з клопотанням до Прилуцькій райдержадміністрації про продовження строку договору з проектом додаткової угоди, то в силу частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", це свідчить про автоматичне поновлення договору оренди землі, оскільки вказаною нормою встановлено, що договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі.

Проте, з наданого позивачем клопотання від 19.12.2012 з додатками, МПП Аріс" звернулось до голови Прилуцької районної державної адміністрації та просило внести зміни та доповнення до договору оренди землі щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та строку дії договору, виклавши визнавши його укладеним строком на 20 років (а.с. 141), що унеможливлює в даному випадку застосування приписів статті 33 Закону України "Про оренду землі" щодо автоматичного поновлення договору, у зв'язку з волевиявленням орендаря щодо зміни істотних умов цього договору, зокрема, щодо строку.

З викладеного вбачається, що в порядку статті 33 Закону України "Про оренду землі" орендодавцем земельної ділянки за договором - Прилуцькою райдержадміністрацією листом від 05.03.2013 (до закінчення строку дії договору) було відмовлено у задоволенні клопотання орендаря про поновлення договору оренди, а на звернення МПП "Аріс" від 12.06.2013 Головним управлінням Держземагентства у Чернігівській області останньому повідомлено про пропуск ним строку, визначеного умовами договору та нормами законодавства на направлення повідомлення про поновлення договору оренди землі.

Вищевикладені обгрунтування були викладені в постанові Вищого господарського суду України від 15 квітян 2014 року, якою залишеноо без змін постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.02.2014 та рішення господарського суду Чернігівської області від 06.12.2013 яким було відмовлено МПП Аріс у визанні поновленим та продовженим договору оренди відповідних земельних ділянок від 06.03.2012 (а.с.28-34).

Що стосується доводів позивача про неправомірність оспорюваних наказів про передачу ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в оренду земельних ділянок, та в подальшому передачу ними в суборенду ФГ Садиба-Агро , то суд дійшов наступних висновків.

Статтями 116, 123, 124 Земельнго кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення звертається з клопотання про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-тереторіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановлених законом порядку.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затвсрджується Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

При цьому, стаття 7 Закону України Про фермерське господарство (в редакції Закону України від 09.12.12) передбачала, що після отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обгрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що потверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти здобутої в аграрному навчальному закладі.

Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Так, 20.06.2013 від ОСОБА_5 та від ОСОБА_6 до головного управління Держземагенства у Чернігівській області надійшли заяви про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства орієнтовними площами 10,0 га та 18,0 га - відповідно із земель запасу на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. До зазначених заяв були додані: графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельних ділянок, копії паспортних даних та ідентифікаційних кодів та копії документів, що підтверджують наявність освіти, здобутої в аграрному закладі (копії дипломів) - а.с. 115-116, 122-123.

Згідно наказів Головного управління Держземаганства у Чернігівській області №№ ЧН/7424180900:07:001/00000133, №ЧН/7424180900:07:000/00000124 від 27.06.2013ОСОБА_5 та ОСОБА_6 було надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 25 років, розташованої на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. Орієнтовними розмірами земельних ділянок 10,00 га та 18,0 га - відповідно, за цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства (а.с. 124, 119).

За наведених обставин, суд погоджується з доводами відповідача-3, щодо відсутності у Головного управління Держземаганства підстав для відмови у наданні відповідних дозволів.

У подальшому, 12.08.2013 від ОСОБА_5 та ОСОБА_6 надійшли заяви про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 10,8327 га та 18,0529 га - відповідно із земель запасу на території Богданівської сільської ради Прилуцького району та надати такі в оренду строком на 25 років для ведення фермерського господарства. До зазначених заяв додано проекти землеустрою та Витяги з Державного земельного кадастру (а.с. 114)

Наказами Головного управління Держземагеитетва у Чернігівській області від 14.08.2013 за №№ ЧН/7424180900:07:000/00000383, ЧН/7424180900:07:000/00000384 від ОСОБА_5 та ОСОБА_6 було затверджено "Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та надано в оренду земельні ділянки загальними площами 10,8327 га та 18,0529 га - відповідно (кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2) для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 25 років, розташованих на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 125, 118).

За таких обставин, коли вказані Накази винесені відновідно до ст.ст. 116, 122, 123, 124, 134 Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство тому підстави для визнання їх недійсними відсутні.

На підставі вказаних Наказів 11.09.2013 між Головним управлінням Держземагенством у Чернігівській області та ОСОБА_5 і ОСОБА_6 укладено договори оренди землі, згідно яких в оренду було передано земельні ділянки площею 10,8327 га (кадастровий номер НОМЕР_1) та площею 18,0529 га (кадастровий номер НОМЕР_2) - відповідно для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 25 років, що розташована на території Богданівської сільської рада Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 221-224, 225-228).

Отже, оскаржувані Накази, Договори оренди землі жодним чином не порушують права та інтереси МПП Аріс , оскільки право оренди на земельні ділянки загальною площею 28,8851 га (10,8314 га та 18,0537 га) припинилось в зв'язку із закінченням строку дії договору оренди землі, зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі 26.04.2012 за №742410004007945, тому і підстави для визнання їх недійсними відсутні.

У зв?язку з правомірністю оскаржуваних Наказів та договорів оренди відсутні підстави скасовувати відповідні рішення реєстраційної служби Прилуцького міськарйонного управління юстиції за №№ записів 2478318 та 2479150 від 12.09.2013 (а.с. 224, 228).

Вирішуючи питання щодо недійсності договорів суборенди суд дійшов наступних висновків.

Стаття 8 Закону України Про оренду землі передбачає, що орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця. Якшо протягом одного місяця орендодавець не надішле письмового повідомлення щодо своєї згоди чи заперечення, орендована земельна ділянка або її частина може бути передана в суборенду.

Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому.

Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі.

У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.

Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.

На підставі заяв ОСОБА_5 та ОСОБА_6 від 15.12.2014 Наказами Головного управління Держземагенства у Чернігівській області від 18.12.2014 за №№ 25-4756/14-14-СГ; 25-4758/14-14-СГ - відповідно, надано їм згоду на передачу в суборенду земельних ділянок площею 10,8327 га (кадастровий номер НОМЕР_1) та площею 18,0529 га (кадастровий номер НОМЕР_2) для ведення фермерського господарства, що розташовані на території Богданівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та передані їм на умовах оренди згідно договорів оренди землі без зміни цільового призначення та відповідно до умов даних договорів оренди (а.с. 121, 128; 112-113).

У послідуючому, згідно договорів суборенди землі від 18 серпня 2015 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 передали в оренду ФГ Садиба-Агро на 7 років за цільовим прзначенням земельні ділянки, площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2 (а.с. 256, 251).

При цьому, така передача відбулася у відповідності до вимог ст.8 Закону України Про оренду землі , тому відстуні правові підстави для визнання відповідних договорів суборенди недійсними, а тому не можуть бути скасовані і відповідні рішення реєстраційної служби Прилуцького міськарйонного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери 24227777 та 24233340 від 08.09.2015, щодо реєстрації за Фермерським господарством Садиба-Агро права суборенди земельних ділянок площею 10,8327 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та 18,0529 га, кадастровий номер НОМЕР_2, на підставі договорів суборенди землі, укладених між ОСОБА_5, ОСОБА_6 та Фермерським господарством Садиба-Агро від 18.08.2015, номери записів про інше речове право 11076972 та 11078586.

Відмовляючи по суті в задоволенні позовних вимог суд не вбачає правових підстав для застосування строків позовної давності як підставу для відмови в позові.

На підставі вище викладеного суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 258-259, 263-265, 268 Цивільного процесуального кодексу України,

В И Р І Ш И В :

Малому приватному підприємству Аріс у позові до ОСОБА_5, ОСОБА_6, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, фермерського господарства Садиба-Агро про визнання недійсними наказів про передачу земельних ділянок в оренду, договорів оренди землі та договорів суборенди землі - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Чернігівської області через Прилуцький міськрайонний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Головуючий: О.Ільченко

СудПрилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення10.01.2018
Оприлюднено29.01.2018
Номер документу71844385
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —742/2188/17

Ухвала від 30.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Чернігівської області

Скрипка А. А.

Ухвала від 03.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Чернігівської області

Скрипка А. А.

Ухвала від 23.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Чернігівської області

Скрипка А. А.

Рішення від 10.01.2018

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Рішення від 10.01.2018

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Ухвала від 27.11.2017

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Ухвала від 08.11.2017

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Ухвала від 17.10.2017

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Ухвала від 06.09.2017

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Ільченко О. І.

Ухвала від 18.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Чернігівської області

Євстафіїв О. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні