РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2018 року Справа № 906/880/16
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Судді доповідача (головуючого судді) Маціщук А.В.,
судді Петухов М.Г.,
судді Розізнана І.В.
секретар судового засідання Харитонюк О.В.
за участю представників сторін:
позивача - пред-ка ОСОБА_1 (посв. ЖТ-013 від 01.01.2015 р.)
відповідача - адв.ОСОБА_2 (дов. б/№ від 03.01.2017 р., посв. адв. № 2801 від 28.10.2005 р.)
третьої особи - не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське"
на рішення Господарського суду Житомирської області (ухваленого 17.11.2016 р. суддею Маріщенко Л.О. о 13:00 год. в приміщенні Господарського суду Житомирської області, повний текст складено 21.11.2016 р.)
у справі № 906/880/16
за позовом Державна екологічна інспекція у Житомирській області
до приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_3 сільська рада
про стягнення 163224,69 грн. завданої державі шкоди внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у справі № 906/880/16 (суддя Маріщенко Л.О.) задоволено позов Державної екологічної інспекції у Житомирській області до Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_3 сільської ради про стягнення 163224,69 грн. завданої державі шкоди внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянкм
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач ОСОБА_4 орендне сільськогосподарське підприємство "Іванківське" подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у справі № 906/880/16 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 22.03.2017 р. у даній справі (головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Савченко Г.І., суддя Юрчук М.І.) рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у справі № 906/880/16 скасовано. Прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Відповідно до постанови Вищого господарського суду України від 24.10.2017 р. у даній справі постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 22.03.2017 р. у справі № 906/880/16 скасовано, справу передано на новий розгляд до Рівненського апеляційного господарського суду.
Скасовуючи постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 22.03.2017 р. у даній справі Вищий господарський суд зазначив, що висновок суду апеляційної інстанції щодо помилкового віднесення судом першої інстанції спірної земельної ділянки до відповідної категорії земель ґрунтується на неповному з'ясуванні фактичних обставин справи без дослідження належних доказів та неврахуванні доводів та пояснень сторін. Відтак, суд, приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову не перевірив та не спростував мотивовано обставини, наведені у позовній заяві та встановлені судом першої інстанції.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 28.11.2017 р. у даній справі апеляційну скаргу відповідача приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" прийнято до провадження.
Скаржник в апеляційній скарзі доводить, що рішення господарського суду є незаконним та необґрунтованим.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник зазначає, що позивач, застосувавши формулу трапеціі для визначення площі засміченої та забрудненої земельної ділянки, не обґрунтував, чому саме такі одиниці виміру були застосовані у вказаній формулі, тоді як відповідно до п. 3.4 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, яка затверджена наказом Міністерства навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 р. № 171, визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов.
Доводить, що Державною екологічною інспекцією у Житомирській області невірно визначено розмір шкоди, оскільки Державна екологічна інспекція у Житомирській області при здійсненні розрахунків засмічення та забруднення земельної ділянки від 19.06.2014 р., відповідно до листа Головного управління Держземагенства у Житомирській області № 8-6-0.4-1183/2-14 від 26.02.2014 р., станом на січень місяць 2014 року застосувала грошову оцінку ріллі по Андрушівському району з розрахунку на 1 га, яка становить 21370,94 грн./га, тоді як в Державної екологічної інспекції у Житомирській області відсутня інформація про те, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою: Андрушівський район, с.Іванків, вул.Колгоспна, 2, є саме сільськогосподарським угіддям (рілля, перелоги). Доводить, що на земельній ділянці сільськогосподарського призначення, на якій виявлено засмічення, розташовані господарські будівлі, споруди та господарський двір (забудовані землі) ПОСП "Іванківське", відтак, ці землі не відносяться до категорії сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги), а тому розмір шкоди позивач визначив не у відповідності до вимог пунктів 4.2, 4.7.1, 5.2, 5.6.1 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.
Вважає, що позивачем до матеріалів справи не надано достатніх, належних доказів, а саме - обґрунтованих розрахунків забруднення та засмічення земельних ділянок та не доведено самого факту існування небезпечних наслідків від забруднення та засмічення земельної ділянки, яка не належить відповідачу ні на праві власності, ні на праві користування.
Скаржник просить врахувати наведені обставини і скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу та додаткові пояснення до відзиву, в яких зазначає, що посадовими особами Державної екологічної інспекції у Житомирській області під час проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в період з 23.04.2014 р. по 25.04.2014 р. встановлено, що ОСОБА_4 орендним сільськогосподарським підприємством "Іванківське" за відсутності дозволу на розміщення відходів та лімітів на утворення та розміщення відходів, на земельній ділянці, що не є частиною господарського двору (забудовані землі) скаржника, а є лише прилеглою до нього земельною ділянкою, здійснюється розміщення, зберігання та видалення екскрементів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби, що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки площею 3875 м.кв.
Посадовими особами Державної екологічної інспекції у Житомирській області на підставі п. 4.7.1 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства здійснено визначення грошової оцінки забрудненої та засміченої земельної ділянки із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки угідь, по відповідному адміністративному району (місту обласного підпорядкування) для перелогів - до нормативної грошової оцінки орних земель: 0,95.
Зазначає, що забруднена та засмічена земельна ділянка не являється за складом угідь ріллею, проте, згідно з п. 4.7.1 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства для визначення грошової оцінки перелогів, застосовується понижувальний коефіцієнт 0,95 до нормативної грошової оцінки ріллі Андрушівського району.
Просить рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у справі № 906/880/16 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Третя особа не забезпечила участь представника у судовому засіданні та не повідомила про причини неявки. Відзиву на апеляційну скаргу не надала.
Представник відповідача/скаржника в судовому засіданні пояснив, що Державною екологічною інспекцією у Житомирській області не вірно визначено розмір шкоди, оскільки відповідно до пунктів 5.2, 5.6 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, основою розрахунків розміру шкоди від засмічення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, проте, дана нормативна грошова оцінка земельної ділянки у позивача відсутні. При здійсненні розрахунків засмічення та забруднення земельної ділянки від 19.06.2014 р., застосовано грошову оцінку ріллі по Андрушівському району з розрахунку на 1 га, яка становить 21370,94 грн./га. Зазначає, що відповідно до листів Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області від 13.06.2014 р. № 1701/03/01-6 та від 21.02.2017 р. № 0-6-0.20-24/101-17 вбачається, що забруднена земельна ділянка є землями сільськогосподарського призначення, проте не є ріллею. Також стверджує, що розміщення, зберігання та видалення екскрементів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби здійснюється на господарському дворі приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське".
Представник позивача в судовому засіданні пояснив, що Державною екологічною інспекцією у Житомирській області за результатами обстеження і перевірки визначалась засмічена земельна ділянка та були виконані запити до Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області щодо меж земельної ділянки Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське". З відповідей Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області вбачається, що земельна ділянка площею 3875 м.кв. є лише прилеглою до земель скаржника, на яких ОСОБА_4 орендне сільськогосподарське підприємство "Іванківське" здійснює розміщення, зберігання та видалення екскрементів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби, що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки площею 3875 м.кв. Зазначає, що розмір шкоди за розміщення, зберігання та видалення екскрементів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби, що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки здійснено відповідно до п.4.7.1. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, та лише за засмічення та забруднення земельної ділянки, яка є прилеглою до земель Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське".
Зважаючи, що судом вжито необхідних заходів для завчасного повідомлення сторін про час і місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення /а.с. 6, 8 - 9, 13 - 14, 33 - 34, 39, 57 - 59 у т.2/, явка представників в судове засідання обов'язковою не визнавалась, колегія суддів дійшла висновку про можливість завершення розгляду справи без участі представника третьої особи за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Судом на підставі матеріалів справи встановлено таке.
Державна екологічна інспекція у Житомирській області з 23.04.2014 по 25.04.2014 провела планову перевірку ґрунтів на території Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства України відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", в ході якої виявлено та в Акті перевірки зафіксовано ряд порушень природоохоронного законодавства на об'єкті за адресою: 13410, Андрушівський район, с. Іванків, вул. Колгоспна, 2 /а.с. 12 - 20 у т.1/.
Акт перевірки підписаний старшим держінспектором з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області, який склав цей акт за результатами перевірки та директором Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське". Колегія суддів звертає увагу, що директор відповідача акт перевірки підписав без будь-яких зауважень чи заперечень.
25.04.2014 складено акт відбору ґрунтів № 2-14, відповідно до якого 30.04.2014 проведено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, зазначених в протоколі № 2-14, де зафіксовано перевищення показників ГДК /а.с.22-24 у т.1/.
В матеріалах справи відсутні докази оскарження ОСОБА_4 орендним сільськогосподарським підприємством "Іванківське" в адміністративному порядку дій інспектора Державної екологічної інспекції в Житомирській області та складених ним акту перевірки.
Про усунення ряду порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведеної перевірки в період з 23.04.2014 р. по 25.04 2014 р., в тому числі і завдання шкоди державі, зазначено в приписі від 30.04.2014 № 67/3 про усунення порушень. /а.с. 29 - 30 у т.1/.
Припис не оспорений підприємством.
Також судом встановлено, що на підставі ст.ст. 52, 78, 82, 242-1, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст.ст. 17, 32, 33, 35 2 , 42 Закону України Про відходи , ст.ст. 45, 46, 56 Закону України Про охорону земель , 167, 211 Земельного кодексу України, ст. 153 Господарського кодексу України, ст.ст. 40, 55, 68 Закону України Про охорону навколишнього природнього середовища та ст.ст. 10, 12, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" держінспектором з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області притягнуто до адміністративної відповідальності директора Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" ОСОБА_5 за адміністративне правопорушення, передбачене ст.ст.52, 72, 82 Кодексу України про адміністративне правопорушення /а.с. 25 у т.1/. У постанові про накладання адміністративного стягнення від 08.05.2014 р. зазначено, що ОСОБА_4 орендним сільськогосподарським підприємством "Іванківське" здійснено забруднення та засмічення земель хімічними речовинами внаслідок розміщення екскрементів, сечовини та гною на земельній ділянці площею 3875 м.кв.
Постановою Андрушівського районного суду Житомирської області від 26.11.2014 у справі № 272/689/14-а в задоволені позову ОСОБА_5 до ДЕІ у Житомирській області про скасування постанови про адміністративне правопорушення відмовлено.
17.06.2014 Державною екологічною інспекцією у Житомирській області проведено позапланову перевірку Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Іванківське щодо виконання вимог припису від 30.04.2014 р., в ході якої встановлено, що відповідач здійснював розміщення відходів на відкритій земельній ділянці, що призвело до забруднення земельної ділянки /а.с.32 - 36 у т.1/.
За результатами аналізу ґрунтів, спеціалісти Державної екологічної інспекції у Житомирській області провели розрахунок розміру завданих державі збитків, зумовлених забрудненням і засміченням земельної ділянки площею 3875 кв.м через порушення природоохоронного законодавства, що складає 163224,69 грн./а.с. на звороті 41 - 43, на звороті 45 - 46 у т.1/.
Колегією суддів на підставі матеріалів справи встановлено, що Державна екологічна інспекція у Житомирській області виконала розрахунок розміру шкоди внаслідок забруднення земельних ресурсів через порушенням природоохоронного законодавства відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства , затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України № 171 від 27.10.1997 р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 р. за № 285/2725, із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 149 від 04.04.2007 р. /далі по тексту Методика/, та листа Головного управління Держземагенства у Житомирській області № 8-6-0.4-1183/2 від 26.02.2014 р., за змістом якого грошова оцінка ріллі по Андрушівському районі з розрахунку на 1 га. станом на 01.01.2014 р. становить 21370, 94 грн./га. та відповідно 2,14 грн. м.кв. /а.с. 48 у т.2/.
Відповідачу позивачем направлена претензії від 25.06.2014 р. № 33-11/3 та № 34-12/3 про відшкодування завданої державі шкоди на вказану суму у місячний термін, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с.40 - 41, 44 - 45, 47 у т.1/. Відмова відповідача відшкодувати вказану суму стала підставою для звернення з позовом до суду.
Відповідно до ст.16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України га його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Житомирській області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища на території області.
Нормативними документами, які визначають процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів, є, зокрема, Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.07 р. № 877 і Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 р. № 464, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 15.01.2009 р. № 18/16034.
Згідно зі ст. 1 Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також розроблюваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством (стаття 2 Закону).
Законом України "Про відходи" визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України.
Відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення (ст. 1 Закону України Про відходи ).
Згідно зі ст.17 Закону України "Про відходи" визначено обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відповідно до яких вони зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення); на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів; зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.
Перелік правопорушень у сфері поводження з відходами, наведений у статті 42 Закону України "Про відходи", включає, зокрема, порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків; самовільне розміщення чи видалення відходів; цивільна відповідальність за таке порушення передбачена статтею 43 цього Закону та може бути застосована до будь-якої особи, що підпадає під регулювання вказаного Закону та зобов'язана додержуватися встановленого порядку.
Відповідно до статті 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом; шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Визначення розміру заподіяної шкоди у даних правовідносинах здійснюється відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Мінекобезпеки України № 171 від 27.10.1997, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 р. за № 285/2725, із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 149 від 04.04.2007 р.
Відповідно до п.п. 3.1-3.3 цієї Методики землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення). Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Розміри шкоди внаслідок забруднення земель обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення. Основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка зазнала забруднення (пункти 4.1, 4.2 Методики).
Відповідно до п. 4.7.1. Методики, грошова оцінка земель, по яких не проведено її визначення, здійснюється із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки угідь, зазначених нижче, по відповідному адміністративному району (місту обласного підпорядкування): а) для перелогів - до нормативної грошової оцінки орних земель: 0,95; б) для лісових земель - до нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь: 0,7; в) для полезахисних лісосмуг та насаджень - до нормативної грошової оцінки орних земель: 0,9; г) для чагарників - до нормативної грошової оцінки пасовищ: 0,8; ґ) для забудованих земель - до нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь: 0,2; д) для заболочених земель - до нормативної грошової оцінки сіножатей: 0,5; е) для відкритих земель - до нормативної грошової оцінки пасовищ: 0,5. Довідку про нормативну грошову оцінку відповідних угідь по адміністративному району (місту обласного підпорядкування) надають територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Отже, судом встановлено, що при проведенні позапланової перевірки Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Іванківське на підставі ст.ст.6, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Державною екологічною інспекцією у Житомирській області встановлено, що відповідач здійснював розміщення відходів на відкритій земельній ділянці площею 3875 кв.м, що межує з земельною ділянкою ПОСП «Іванківське» за адресою: Андрушівський район, с. Іванків, вул. Колгоспна, 2, що призвело до забруднення земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що 13.05.2014 р. Державна екологічна інспекція у Житомирській області на адресу відділу Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області направила запит № 4005/03-14 щодо надання інформації стосовно категорії земель та нормативно грошової оцінки земельної ділянки розташованої на території Іванківської сільської ради, що межує з земельною ділянкою ПОСП «Іванківське» /а.с. на звороті 38 у т.1/.
Листом № 1584/03/01-6 від 27.05.2014 р. відділ Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області повідомив Державну екологічну інспекцію у Житомирській області, що згідно з картографічними матеріалами дана земельна ділянка за категорією земель відноситься до земель сільськогосподарського призначення, і відомості щодо нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки у відділі відсутні /а.с. 38 у т.1/.
Також відповідно до листа Головного управління Держземагенства у Житомирській області № 8-6-0.4-1183/2 від 26.02.2014 р. грошова оцінка ріллі по Андрушівському районі з розрахунку на 1 га. станом на 01.01.2014 р. становить 21370, 94 грн./га. та відповідно 2,14 грн. м.кв. /а.с. 48 у т.2/.
Розрахунок розміру шкоди /а.с. на звороті 41 - 43, на звороті 45 - 46 у т.1/, заподіяної забрудненням та засміченням земельних ресурсів через порушенням природоохоронного законодавства ПОСТ Іванківське внаслідок розміщення та зберігання експериментів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби, Державна екологічна інспекція у Житомирській області здійснила відповідно до пп.„а» п.4.7.1. Методики із застосованнням понижувального коефіцієнту для перелогів до нормативно грошової оцінки ріллі по Андрушівському району.
Факт забруднення та засмічення земельних ресурсів внаслідок порушення природоохоронного законодавства ПОСТ Іванківське (розміщення та зберігання експериментів, сечовини та гною, включно струхлявіле сіно та солома) відповідач не заперечує і не спростовує в порядку ст.ст.74, 76-79 ГПК України.
Разом з тим, відповідач доводить, що позивачем безпідставно застосовано грошову оцінку ріллі по Андрушівському районі, тоді як на земельній ділянці розміщені господарські будівлі тощо, тому слід було застосувати понижувальний коефіцієнт 0.2 для забудованих земель. Обґрунтовуючи такі доводи, відповідач посилається на листи Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області від 13.06.2014 р. № 1701/03/01-6 та від 21.02.2017 р. № 0-6-0.20-24/101-17, а також - на довідку відділу в Андрушівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 0-60.20-24/101-17 від 21.02.2017 р. Відповідно до цієї довідки земельна ділянка, що знаходиться за межами населеного пункту с.Іванків, Іванківської сільської ради, Анрушівського району Житомирької області, орієнтованою площею 3,3100 га, на якій розташовані господарські будівлі, споруди та господарський двір (забудовані землі) ПОСП "Іванківське", віднесені до сільськогосподарських земель, але не є сільськогосподарськими угіддями (рілля, перелоги, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища). На вказаній земельній ділянці особливо цінні землі відсутні /а.с. 126 у т.1/.
Колегією суддів вважає безпідставними такі заперечення відповідача, оскільки зазначені довідки стосуються земельних ділянок, які передбачено передати в оренду ПОСП "Іванківське"; за змістом цих довідок орієнтовна площа земельних ділянок, що плануються передати в оренду складає: 3,3120 га та 10,0432 га; категорія земель за рахунок яких надається земельна ділянка та форма власності: землі сільськогосподарського призначення державної власності; орієнтовний склад угідь: господарські будівлі і двори; цільове призначення земельної ділянки за якими планується використання: ведення товарного сільськогосподарського виробництва /а.с. 37, 126 у т.1/.
Отже, зазначені листи Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області та відділу в Андрушківському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області містять інформацію щодо земельних ділянок, на яких розміщено господарський двір Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське", тоді як забруднена земельна ділянка, про відшкодування збитків за її забруднення висунуто вимогу у даній справі, - є прилеглою до земельної ділянки Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське", що підтверджено матеріалами перевірки - актом обстеження засміченої ділянки з планом-схемою до нього /а.с.21 у т.1/, актом відбору проб зі схемою до нього /а.с.21-32 у т.1/, довідкою Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області № 1584/03/01-6 від 27.05.2014 р./а.с.38 у т.1/ та не спростовано іншими матеріалами справи.
Відповідно до Порядку заповнення граф першого та другого розділів форми № 6 - земля Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6 - зем, 6а - зем, 6б - зем, 2 - зем), затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998 р. № 377 (в редакції чинній на момент розрахунку розмірів шкоди), у графі 6 - перелоги: землі, які раніше орали, а згодом більше року, починаючи з осені, не використовували для засіву сільськогосподарських культур і не готують під пар.
Під час проведення в період з 23.04.2014 р. по 25.04.2014 р. планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ПОСП Іванківське встановлено, що Підприємством Іванківське за межами господарського двору за адресою: Андрушівський район, с. Іванків, вул. Колгоспна, 2, за відсутності дозволу на розміщення відходів та лімітів на утворення та розміщення відходів, на земельній ділянці площею 3875 м 2 , що не передана ПОСП Іванківське у власність або у користування (оренду), здійснено розміщено, зберігання та видалення екскрементів, сечовини та гною (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби (код 0121.2.6.03. Класифікатора відходів ДК 005 - 96), що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки площею 3875 м.кв.
Враховуючи, що забруднена та засмічена земельна ділянка площею 3875 м.кв. є землями сільськогосподарського призначення та у зв'язку розміщенням ПОСП Іванківське на ній відходів не використовувалась для засіву сільськогосподарських культур і не підготовлена під пар, забруднена та засмічена земельна ділянка площею 3875 м.кв. являється перелогами.
На підставі п. 4.7.1 Методики посадовими особами Державної екологічної інспекції у Житомирській області здійснено визначення грошової оцінки забрудненої та засміченої земельної ділянки із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки угідь, по відповідному адміністративному району (місту обласного підпорядкування) для перелогів - до нормативної грошової оцінки орних земель: 0,95.
Відповідно до п.4.7.2 Методики грошова оцінка, розрахована за підпунктом 4.7.1 Методики, використовується у формулі № 1 та № 6 замість нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Таким чином, забруднена і засмічена земельна ділянка не є забудованими землями і не є за складом угідь ріллею, однак згідно з п.4.7.1 Методики для визначення грошової оцінки перелогів Державна екологічна інспекція у Житомирській області застосувала понижувальний коефіцієнт 0,95 до нормативно-грошовоі оцінки ріллі Андрусівського району.
Колегія суддів звертає увагу, що суду першої інстанції у відзиві ОСОБА_3 сільська рада пояснила, що забруднена і засмічена земельна ділянка знаходиться на стадії передачі у власність іншій фізичній особі. Така обставина підтверджена даними Державного земельного кадастру : реєстраційною службою Андрушківського районного управління юстиціі Житомирської області 03.04.2015 р. здійснено реєстрацію права власності фізичної особи ОСОБА_6 на земельну ділянку, що зазнала забруднення та засмічення, за номером запису про право власності 9278869.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги Державна екологічна інспекція у Житомирській області є обґрунтованими і правомірно задоволені господарським судом першої інстанції.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст.ст.46, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються до місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються на виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.
У відповідності до ч. 1 ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції.
Отже, рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2017 р. у справі № 906/880/16 (прийняте в приміщенні Господарського суду Житомирської області 17.11.2016 р. о 13:00 год.) про задоволення позову і стягнення завданої державі збитків в сумі 163224,69 грн. відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і немає підстав для його скасування чи зміни.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника згідно з ст.129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 276, 281-282 Господарського процесуального кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу відповідача приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Житомирської області від 17.11.2016 р. у справі № 906/880/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Матеріали справи № 906/880/16 повернути Господарському суду Житомирської області.
Повний текст постанови складений 29.01.2018 р.
Головуючий суддя Маціщук А.В.
Суддя Петухов М.Г.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2018 |
Оприлюднено | 30.01.2018 |
Номер документу | 71860521 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Маціщук А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні