Рішення
від 29.01.2018 по справі 815/355/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/355/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2018 року о 17:25 м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Танцюри К.О.,

за участю секретаря Ходжаяна А.В.,

за участю сторін:

від позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,

від відповідача - Лисевич Сергій Вікторович,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Кандидат в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ( далі - ТСВК) про визнання протиправною і скасування постанови №381 Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 22.01.2018р. про проведення повторного голосування по виборчому округу №24 в межах виборчої дільниці №511449 та зобов'язання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки за результатами голосування на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 на підставі протоколу дільничої виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постановою ЦВК України №214 від 12.10.2017р. Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017р. були призначені на 24.12.2017р. перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-17 та відповідно до Переліку об'єднаних територіальних громад, утворених в межах Одеської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 24.12.2017р. такі вибори було призначено, зокрема, у Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді - в Таїровську селищну раду Овідіопольського району Одеської області, а також вибори Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області. Позивач зазначив, що постановою ЦВК від 12.10.2017р. №214 оголошено з 04.11.2017р. початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених пунктом та постановою ЦВК від 06.09.2015р. №230 сформований склад обласних, районних, міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів зокрема у межах Одеської області. Позивач зазначав, що він є кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24. 24.12.2017р. було відкрито засідання ТСВК щодо встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017р. Разом з тим, постановою №316 від 25.12.2017р. ТСВК було прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців, у тому числі на виборчій дільниці №511449, під час виконання якої Таїровська селищна виборча комісія 30.12.2017р. з посиланням на ч.6 ст.77, ч.19 ст.79 Закону України Про місцеві вибори склала Акти про відсутність належним чином оформленого у стаціонарній виборчій скриньці контрольного листа/ у переносній виборчій скриньці контрольних листів в ДВК №511449 у яких зазначено, що Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області позбавлена можливості встановити кількість бюлетенів у скриньці, в якій знаходився цей контрольний лист, тому кількість виборчих бюлетенів з виборів Таїровськрго селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№21,22,23,24,25,26, що знаходилися у відповідних скриньках, є такими що не підлягають врахуванню відповідно до частини 19 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори". Позивач зазначив, що 30.12.2017р. ТСВК прийняла постанови №325, №326, №327, №328, №329, №330, №331, №332, №333 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у відповідних виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню. Згідно з вказаними постановами ТСВК прийняла рішення про недостовірність контрольних листів, що знаходились у відповідних виборчих скриньках та про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у відповідних виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню. Також, позивач зазначив, що 04.01.2017р. ТСВК склала протоколи про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному окрузі №24, в яких у виборчих бюлетенях кандидатом в депутати зазначено також ОСОБА_1, та згідно вказаного протоколу навпроти усіх кандидатів кількість усіх голосів виборців зазначено - 0 (нуль). 22.01.2017р. ТСВК прийнято постанову №381 про проведення повторного голосування по виборчому округу №24 в межах виборчої дільниці 511449, у якій зазначено, зокрема, що у протоколі про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради по одномандатному виборчому окрузі №24 у п. 12 - кількість голосів виборців поданих за кожного кандидата у депутати вказано 0 (нуль) голосів по кожному кандидату, включеному до виборчого бюлетеня, яку позивач вважає протиправною та такою, що підлягає скасуванню. Так, позивач зазначив, що прийняттю оскаржуваної постанови про призначення повторного голосування передував протокол про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по виборчому округу №24, який прийнятий з урахуванням постанов ТСВК від 30.12.2017р. за №№325,326,327328,329,330,331,332,333 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках №1,2,3,4,5,6 такими, що не підлягають врахуванню, прийняттю чого передувала постанова ТСВК №316 від 25.12.2017р. про проведення повторного підрахунку голосів виборців, на виборчій дільниці №511449. Разом з тим, позивач наголосив, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05.01.2018р. у справі №815/88/18, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду, було визнано протиправними та скасовано постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 30.12.2017р. за №№325,326,327328,329,330,331,332,333 про недостовірність контрольного листа у виборчих скриньках та визнанню виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню; визнано недійсними протоколи, складені 31.12.2017р. Таїровською селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатних виборчих округах №21, №22, №23 та про результати виборів Таїровського селищного голови на виборчій дільниці №511449. Таким чином, на думку позивача, з урахуванням наведених судових рішень, якими встановлено факт незаконного винесення ТСВК постанов про визнання виборчих бюлетнів такими, що не підлягають врахуванню та їх скасування, винесення протиправних постанов про встановлення результатів виборів, враховуючи положення п.1.ч.1 ст. 87 Закону України Про місцеві вибори прийнята ТСВК постанова про призначення повторного голосування, на думку позивача, є протиправною, винесеною без жодних правових підстав, у зв'язку із чим підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 27.01.2018р. позовна заява позивача прийнята до розгляду та провадження по справі відкрито з призначенням судового засідання.

У судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовні вимоги з підстав викладених у позові та просили його задовольнити.

Представник відповідача, посилаючись на обгрунтування викладені у відзиві на позовну заяву від 28.01.2018р., у судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, у задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що ТСВК діяла у відповідності до вимог діючого законодавства. Представник відповідача зазначив, що ТСВК за постановами №307 від 25.12.17р. та №316 від 25.12.17р. згідно зі ст. 83 Закону України Про місцеві вибори здійснила повторний підрахунок голосів виборців на окремих виборчих дільницях, у тому числі - на виборчої дільниці № 511449. 31.12.2017р. , у відповідності до ч.10 ст. 83 Закону України Про місцеві вибори відповідач встановив результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №511449 в одномандатному виборчому окрузі №24 та склав відповідний протокол. Надалі, згідно ч.14 ст.83 Закону України Про місцеві вибори відповідач встановив підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №24 та склав відповідний протокол. 04.01.2018р. у відповідності до ч.1 ст. 85 Закону України Про місцеві вибори відповідач встановив результати виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі №24 та склав відповідний протокол. Таким чином, на думку представника відповідача, на час прийняття оскаржуваної постанови №381 від 22.01.18р. усі рішення та дії відповідача щодо встановлення результатів виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі № 24, підсумки яких були оформлені відповідними постановами та протоколами (останній з яких - протокол про результати виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі № 24 від 04 січня 2018 року) - мали повну юридичну силу. Разом з тим, представник відповідача наголосив, що, на його думку, посилання позивача на рішення судів по справі №815/88/18, як на підставу вважати, що під час прийняття оскарженої постанови відповідач діяв всупереч Закону України Про місцеві вибори є безпідставним, оскільки предметом розгляду судової справи №815/88/18 були обставини щодо рішень, прийнятих відповідачем під час встановлення результатів виборів депутатів в одномандатних виборчих округах №21, №22, №23, а не №24. У зв'язку з викладеним, представник відповідача вважав, що результати виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі №24 остаточно встановлені та зафіксовані у протоколі від 04.01.18р., правових підстав для здійснення відповідачем повторного встановлення результатів виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі №24 не існує, а оскаржувана постанова №381 від 22.01.2018р. є результатом застосування передбачених законом наслідків, що передбачені ч.6 ст.85 та п.1 ч.1 ст. 87 Закону України Про місцеві вибори для випадку, якщо у виборчому окрузі в день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали два або більше кандидатів у депутати. При цьому, на думку представника відповідача, є неспроможною вимога позивача щодо встановлення підсумків та результатів голосування на виборчий дільниці №511449 з виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі №24 на підставі протоколу дільничної виборчої комісії, оскільки, підсумки та результати голосування на виборчий дільниці №511449 з виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі №24 вже встановлено у передбачений законом спосіб та не має законних підстав для їх перегляду, такий спосіб встановлення підсумків та результатів голосування під час повторного підрахунку голосів суперечить порядку, що встановлений Законом України Про місцеві вибори , а також, встановлення підсумків і результатів голосування є дискреційним повноваженням відповідача за законом.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши письмові докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015р. №595- VIIІ, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Відповідно до ч.1,2 ст.2 Закону місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної сільської, селищної територіальної громади.

Статтею 14 Закону визначено, що місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Згідно зі ст.24 Закону ЦВК, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", призначає перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів у порядку, визначеному законом.

Постановою ЦВК України №214 від 12.10.2017р. "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року" було призначено на неділю, 24 грудня 2017 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-17.

Відповідно до Переліку об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Одеської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 24.12.2017р. (додаток 9 постанови ЦВК від 12.10.2017 року №214 ) такі вибори призначені, зокрема, в Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді - в Таїровську селищну раду Овідіопольського району Одеської області, а також вибори Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області.

Постановою ЦВК від 12.10.2017р. №214 оголошено з 04.11.2017р. початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених пунктом 1 цієї постанови.

Статтею 12 Закону встановлено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є, зокрема, виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости.

Постановою ЦВК від 06.09.2015р. №230 сформований склад обласних, районних, міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів зокрема в межах Одеської області (додатки 342-375). Відповідно до додатку №360 сформована Овідіопольська РВК, якою сформована Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області.

Згідно зі ст.20 Закону "Про місцеві вибори" виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24, що підтверджується посвідченням №76 від 02.12.2017р. (а.с.15)

Постановою ТСВК №5 від 15.11.2017р. було утворено 26 територіальних виборчих округів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (а.с.92-98).

На виборчій дільниці №511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017р. відбувалось голосування по виборчим округам №21-26 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області.

Відповідно до положень ст.11 Закону України "Про місцеві вибори" виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Останнім етапом виборчого процесу є підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Як свідчать матеріали справи, 25.12.2017р. о 09:55год. дільничною виборчою комісією було складено протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24, згідно якого зазначено, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні -151, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 4, кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати зазначена: ОСОБА_5; ОСОБА_6-34; ОСОБА_1 - 51; ОСОБА_7 - 30; ОСОБА_8 - 26; ОСОБА_9 - 2; ОСОБА_10 - 2; ОСОБА_11 - 0; ОСОБА_12 - 1 (а.с.18-20).

24.12.2017р. було відкрито засідання ТСВК щодо встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017 року.

25.12.2017р. о 17 год. 20 хв. Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області прийняла постанову №307 "Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці ДВК №511449", якою на підставі неточностей допущених у протоколі дільничної виборчої комісії №511449, постановила прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу, з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам №21-26 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року (а.с.87).

Разом з тим, 25.12.2017р. о 22 год. 08 хв. Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області прийняла постанову №316 "Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №510682, №510706, № 510683, №510684, № 510685, № 511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу, з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам № 1-26 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017", відповідно до положень, ч.6, 7 ст. 83 Закону України "Про місцеві вибори" (а.с. 88).

30.12.2017р. о 17 год. 20 хв. Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області прийняла постанову №334 "Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449" (а.с.89), якою, керуючись ч.6, ч.11 ст.77, ч.19 ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори", постановила прийняти рішення про визнання виборчих бюлетенів, що знаходились у виборчих скриньках в ДВК №511449 з виборів Таїровської селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26, такими що не підлягають врахуванню.

Відповідно до зазначеної постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області підставою для визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449 вказано те, що Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області, відповідно до частини 6, 11 ст. 77 Закону України "Про місцеві вибори" склала акт про те, що у ДВК № 511449 кількість виборчих скриньок під № 1 складає 3 шт., кількість виборчих скриньок під № 2 складає 2 шт. Однак, зазначено, що Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області позбавлена можливості встановити кількість бюлетенів в скриньці, в якій знаходились ці контрольні листи, тому кількість виборчих бюлетенів з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26, що знаходилися у цих скриньках, є такими що не підлягають врахуванню відповідно до частини 19 ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори". Вказана постанова мотивована відповідачем приписами ч.6 ст.77 та ч.19 ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори".

Підставою для прийняття постанови №334, згідно пояснень представника відповідача у судовому засіданні, став акт від 30.12.2017р. Про відсутність належним чином оформленого у стаціонарній виборчий скриньці контрольного листа/ у перносній виборчій скриньці контрольних листів в ДВК №511449 , який складено та підписано головою, заступником голови та секретарем Таїровської селищної виборчої комісії (а.с. 91). Згідно вказаного акту Таїровською селищною виборчою комісією було встановлено, що в ДВК №511449 кількість виборчих скриньок під № 1 складає 3 шт., кількість виборчих скриньок під № 2 складає 2 шт. та зазначено, що Таїровська селищна виборча комісія позбавлена можливості встановити які контрольні листи до якої скриньки були вкинуті, та встановити вміст скриньок, тому кількість виборчих бюлетенів з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26, що знаходились у цих скриньках, встановити не має можливості.

Як зазначав у представник відповідача у судовому засіданні на підставі вказаної постанови №334 не були враховані виборчі бюлетені, що знаходились у виборчих скриньках у ДВК №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 та у зв'язку із цим 31.12.2017р. о 00год. 52хв. Таїровською селищною виборчою комісією Овідопольського району Одеської області було складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (а.с. 79-82). Відповідно до зазначеного протоколу кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями склало 472, кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях - 480, кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 322, загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені -150 та заначено, що кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 472. Також, у зв'язку із неврахуваннм виборчих бюлетенів у вказаному протоколі було зазначено, що кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, зокрема і щодо позивача, склало 0 голосів.

На підставі зазначеного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 та у зв'язку з відсутністю інших виборчих дільниць з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 Таїровською селищною виборчою комісією Овідопольського району Одеської області 31.12.2017р. о 02:26 було складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24, згідно якого зазначено, що кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями склало 472, кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях - 480, кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 322, загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені -150 та кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 472 і у зв'язку із неврахуваннм виборчих бюлетенів зазначено, що кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, зокрема і щодо позивача ОСОБА_1, склало 0 голосів.

На підставі зазначених протоколів Таїровською селищною виборчою комісією Овідопольського району Одеської області 04.01.2018р. о 21:27год. було складено протокол про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (уточнений), згідно якого кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями - 472, кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях - 480, кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 322, загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені -150 та кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 153, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 3, а кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, зокрема і щодо позивача ОСОБА_1 , - 0 голосів (а.с.71-74). При цьому, у вказаному протоколі про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 зазначена дата його складення 04.01.2017р., однак, суд офіційного з'ясування обставин справи встановлено, що зазначення року його складення 2017 замість 2018 року є технічною помилкою.

Відповідно до протоколу засідання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №22 від 22.01.2018р. до п.4 порядку денного комісією було внесено питання стосовно повторного голосування у виборчих округах №№24,25,26 у межах виборчої дільниці №511449 (а.с.60-66).

Так, згідно зазначеного протоколу засідання Таїровською селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області було зазначено, що керуючись п.1 ч. 4 ст.11, ч. 6 ст. 85, п. 1. ч. 1 ст. 87 Закону України Про місцеві вибори у зв'язку із тим, що у виборчих округах № 24, 25, 26 у межах виборчої дільниці № 511449 в день голосування на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали всі кандидати у депутати, включені до виборчого бюлетеня, територіальна виборча комісія може призначити повторне голосування у виборчих округах № 24, 25, 26 в межах виборчої дільниці №511449 по цих кандидатурах. У протоколі про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатних виборчих округах № 24, 25, 26 в межах виборчої дільниці №511499 у пункті 12 - кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати, вказано 0 (нуль) голосів по кожному кандидату, включеному до виборчого бюлетеня. З огляду на зазначене, у ТСВК існують правові підстави, встановлені п. 1 ч. 1 ст. 87 Закону, для прийняття рішення про проведення повторного голосування в одномандатних виборчих округах №24, 25, 26 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в межах виборчої дільниці №511449, оскільки в цьому виборчому окрузі у день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали всі кандидати у депутати, включені до виборчого бюлетеня.

За результатами розгляду п.4 порядку денного засідання Таїровською селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області щодо питання повторного голосування у виборчих округах №№24,25,26 у межах виборчої дільниці №511449 було вирішено, призначити повторне голосування на 04.02.2018р. з перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у виборчих округах №24, 25, 26 в межах виборчої дільниці №511449 на неділю, 04 лютого 2018 року в строк, обчислюючи його з 14 січня 2018 року, відповідно до п.1 ч.4 ст.11, ч.6 ст.85, п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про місцеві вибори . Також, вирішено включити до виборчого бюлетеня для повторного голосування з перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, міських голів 04 лютого 2018 року у виборчих округах №24,25,26 в межах виборчої дільниці №511449 кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, які у підсумку голосування у день перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, міських голів 24 грудня набрали однакову кількість голосів виборців.

22.01.2018р. о 20:20год. Таїровською селищною виборчою комісією Овідопольського району Одеської області було прийнято постанову №381 Про проведення повторного голосування по виборчому округу , якою призначено повторне голосування з перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у виборчому окрузі № 24 в межах виборчої дільниці № 511449 на неділю, 04 лютого 2018 року в строк, встановлений Законом України Про місцеві вибори , обчислюючи його з 14 січня 2018 року, у зв'язку із набранням 09.01.2018 р. законної сили рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №815/88/18. Включити до виборчого бюлетеня для повторного голосування з перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 04.12.2018р. у виборчому окрузі № 24 в межах виборчої дільниці №511449 кандидатів в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, які у підсумку голосування у день перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року набрали однакову кількість голосів виборців: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_1, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 (а.с.67-70).

Відповідно до ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Судом встановлено, що Одеським окружним адміністративним судом 05.01.2018р. було прийнято рішення по справі №815/88/18 за позовом кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_13, кандидатів в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправними та скасування постанов, визнання незаконними дій, зобов'язання вчинити певні дії, якою визнано протиправними та скасовано постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 30.12.2017р.: №325 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №1 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, такими, що не підлягають врахуванню; №326 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №3 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №3, такими, що не підлягають врахуванню; №327 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №2 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №2, такими, що не підлягають врахуванню; №328 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №4 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №4, такими, що не підлягають врахуванню; №329 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №5 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №5, такими, що не підлягають врахуванню; №330 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №6 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №6, такими, що не підлягають врахуванню; №331 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №1 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, такими, що не підлягають врахуванню; №332 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №1 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, такими, що не підлягають врахуванню; №333 про недостовірність контрольного листа у виборчій скриньці №2 та визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №2, такими, що не підлягають врахуванню; визнати недійсними протоколи, складені 31.12.2017р. Таїровською селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області про результати виборів депутатів Таїров ської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатних виборчих округах №21,22,23 та про результати виборів Таїровського селищного голови на виборчій дільниці №511449 (а.с.99-113). Зазначене рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05.01.2018р. постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.01.2018р. було залишено без змін та відповідно 09.01.2018р. набрало законної сили (а.с.114-124).

Так, судом при розгляді справи №815/88/18 було встановлено, що під час виконання постанови №316 від 25.12.2017р. про проведення повторного підрахунку голосів виборців, у тому числі на виборчій дільниці № 511449, Таїровська селищна виборча комісія 30.12.2017р. з посиланням на ч.6 ст.77,ч.19 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори" склала "Акти про відсутність належним чином оформленого у стаціонарній виборчій скриньці контрольного листа/ у переносній виборчій скриньці контрольних листів в ДВК №511449" (а.с.21-29): - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №3. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:37. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №2. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:39. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про те, що в ДВК №511449 кількість виборчих скриньок під №1 складає 3 шт., кількість виборчих скриньок під №2 складає 2шт.; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №5. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:43. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №6. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:42. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №2. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:50. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №1. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:30. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №1. Час вкидання контрольного листа у скриньку 07:45. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці; також відсутній підпис голови комісії ДВК№511449; - про відсутність в контрольному листі належного оформленого відбитка печатки, який неможливо ідентифікувати з відбитком печатки ДВК №511449 у виборчій скриньці №1. Час вкидання контрольного листа у скриньку 14:00. На відбитку печатки неможливо встановити № дільниці, назву дільниці, місце перебування дільниці. У кожному акті зазначено, що Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області позбавлена можливості встановити кількість бюлетенів в скриньці, в якій знаходився цей контрольний лист, тому кількість виборчих бюлетенів з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№21, 22, 23, 24, 25, 26, що знаходилися у відповідних скриньках, є такими що не підлягають врахуванню відповідно до частини 19 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори". Всі акти підписані головою, заступником голови та секретарем Таїровської селищної виборчої комісії. Також, судом було встановлено, що 30.12.2017р. ТСВК прийняла постанови: №325 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, час вкидання-07:30, такими, що не підлягають вра хуванню; №326 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №3, час вкидання-07:37, такими, що не підлягають вра хуванню; №327 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №3, час вкидання-07:39,такими, що не підлягають вра хуванню (в тексті постанови зазначена скринька №2); №328 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №4, час вкидання-07:40, такими, що не підлягають вра хуванню; №329 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №5, час вкидання-07:43, такими, що не підлягають вра хуванню; №330 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №6, час вкидання-07:42, такими, що не підлягають вра хуванню; №331 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, час вкидання-14:00, такими, що не підлягають вра хуванню; №332 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №1, час вкидання-07:45, такими, що не підлягають вра хуванню; №333 про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці №2, час вкидання-07:50, такими, що не підлягають вра хуванню. Постанови прийняті з посиланням на положення ч.6 ст.77,ч.19 ст.77 Закону України "Про місцеві вибори". Згідно з вказаними постановами ТСВК прийняла рішення про недостовірність контрольних листів, що знаходились у відповідних виборчих скриньках та про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у відповідних виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню. Згідно рішення по справі №815/88/18 судом було встановлено, що складання 30.12.2017р. ТСВК при виконанні повноважень щодо повторного підрахунку голосів на ДВК№511449 актів про відсутність у виборчих скриньках належним чином оформлених контрольних листів, які підписані головою, заступником голови та секретарем Таїровської селищної виборчої комісії, є неправомірним, оскільки складання таких актів та прийняття рішення щодо визнання виборчих бюлетенів, такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців, що знаходяться у виборчій скриньці, в якій наявний контрольний лист, відносно якого у дільничної комісії при відкритті скриньки виникли сумніви щодо його достовірності, є виключною компетенцією дільничної комісії, яка приймає вказане рішення шляхом голосування згідно ч.6 ст.77 та ч.19 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори". Також, судом було встановлено, що якщо контрольний лист був наявний, але мав будь-які недоліки, лише саме члени дільничної виборчої комісії, які перед початком голосування здійснювали оформлення вказаних контрольних листів та їх вкидання, або особи присутні при вкиданні контрольних листів у скриньку, яким надано право бути присутніми на засіданні дільничної виборчої комісії відповідно до частини дев'ятої статті 27 цього Закону, можуть об'єктивно свідчити про наявність обґрунтованих сумнівів щодо достовірності контрольного листа, що знаходиться у виборчій скриньці.

Згідно постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.01.2018р. по справі №815/88/18 апеляційним судом було також встановлено, що представлені до суду апеляційної інстанції контрольні листи не викликають сумніву у їх достовірності та перебування у перелічених виборчих скриньках, а також, встановлено, що повторний підрахунок голосів на виборчий дільниці №511449 фактично не відбувся, комісією було здійснено перерахування тільки кількості виборчих бюлетенів на вказаних виборчих дільницях.

Згідно з ч.13, ч.14 ст.27 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти i протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кiлькостi примiрникiв, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі. Копія акта чи протоколу надається суб'єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.

Відповідно до ч. 15 ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори" рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

При цьому, як свідчать матеріали справи, підставою для прийняття Таїровською селищною виборчою комісією постанови №334 від 30.12.2017р. Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449" став акт Таїровської селищної виборчої комісії від 30.12.2017р. Про відсутність належним чином оформленого у стаціонарній виборчий скриньці контрольного листа/ у перносній виборчій скриньці контрольних листів в ДВК №511449 згідно якого зазначено, що Таїровська селищна виборча комісія позбавлена можливості встановити які контрольні листи до якої скриньки були вкинуті, та встановити вміст скриньок, тому кількість виборчих бюлетенів з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі та з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області для голосування в одномандатних виборчих округах №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26, що знаходились у цих скриньках, встановити не має можливості (а.с. 91), неправомірність складення якого Таїровською селищною виборчою комісією було у подальшому встановлено судом при розгляді справи №815/88/18. Також, при розгляді справи №815/88/18 судом було встановлено неправомірність прийняття Таїровською селищною виборчою комісією рішень про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449 відповідно до ч.6 ст.77 та ч.19 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори" у зв'язку із відсутністю таких повноважень у Таїровської селищної виборчої комісії. Тобто, судом було досліджено і констатовано неправомірність та безпідставність встановлення відповідачем обставин, якими мотивоване прийняття постанови №334 від 30.12.2017р. Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449".

Разом з тим, суд враховує, що на виборчій дільниці №511449 відбувалось голосування в одномандатних виборчих округах №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та акти про відсутність належним чином оформлених у виборчих скриньках контрольних листів і рішення про визнання виборчих бюлетенів, що знаходились у виборчих скриньках в ДВК №511449 такими, що не підлягають врахуванню було складено загалом по всій виборчій дільниці №511449 та по виборчим округам №№ 21, 22, 23, 24, 25, 26, голосування по яким відбувалось на цій виборчій дільниці без можливості виокремлення конкретних виборчих скриньок щодо конкретного виборчого округу.

Крім того, на підставі зазначеної постанови №334 від 30.12.2017р. Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449", щодо якої суд дійшов висновку про її неправомірність, Таїровською селищною виборчою комісії було складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24, у якому у зв'язку з неврахуванням виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках в ДВК №511449 було зазначено, що кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, зокрема і щодо позивача, склало 0 голосів та відповідно протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 і про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (уточнений) з тотожніми даними щодо кількості голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі №24 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області.

Так, право на здійснення повторного підрахунку голосів територіальною виборчою комісією, у випадках передбачених законом, передбачено ч. 7-14 ст. 83 Закону України "Про місцеві вибори" № 595-VIII, проте, законом не передбачений порядок здійснення повторного підрахунку ТВК.

Тому, за аналогією закону повторний підрахунок голосів має здійснюватися в порядку, встановленому ст.79 Закону України "Про місцеві вибори" (Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці).

Відповідач Таїровська селищна виборча комісія відповідно до наданих їй повноважень встановлює підсумки голосування та результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови, старости. При цьому, при прийнятті ТВК рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці до повноважень ТВК відноситься здійснення вказаного перерахунку та складання відповідного протоколу за результатами цього перерахунку та у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 81 цього Закону, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування недійсним на виборчій дільниці або у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів. Саме такі дискреційні повноваження ТВК за результатами повторного підрахунку голосів виборців на вибочій дільниці встановлені Законом України "Про місцеві вибори". Інших повноважень для ТВК, яка прийняла рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, Закон України "Про місцеві вибори" не встановлює.

Однак, судом встановлено, що фактично Таїровська селищна виборча комісія на виконання своїх постанов №307 від 25.12.2017р. та №316 від 25.12.2017р. про проведення повторного підрахунку голосів не здійснила повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24, а лише здійснила перерахування кількості виборчих бюлетенів у цьому виборчому окрузі на вказаній виборчій дільниці, разом з тим, неправомірно склавши протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р. та на його підставі протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р. та протокол про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (уточнений) від 04.01.2018р.

Відповідно до ч.1 ст 85 Закону України "Про місцеві вибори" сільська, селищна територіальна виборча комісія на підставі протоколу про підсумки голосування у відповідному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів (протоколів, у тому числі з позначкою "Уточнений") встановлює результати виборів у цьому окрузі, про що складає протокол.

Згідно з ч.2 ст 85 Закону України "Про місцеві вибори" сільська, селищна територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі складеного нею протоколу про результати виборів депутатів у єдиному одномандатному виборчому окрузі не пізніш як на п'ятий день з дня голосування приймає одне з рішень: 1) про визнання депутата обраним у відповідному єдиному одномандатному виборчому окрузі; 2) про проведення повторного голосування; 3) про визнання виборів у відповідному одномандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися.

Судом встановлено, що на підставі вищезазначених протоколів Таїровською селищною виборчою комісією 22.01.2018р. було прийнято оскаржене рішення - постанову №381 Про проведення повторного голосування по виборчому округу , якою призначено повторне голосування з перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у виборчому окрузі № 24 в межах виборчої дільниці № 511449 на неділю, 04 лютого 2018 року згідно ч.6 ст.85, п.1. ч.1 ст.87 Закону України Про місцеві вибори у зв'язку із тим, що у протоколі про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 24 у межах виборчої дільниці № 511449 у пункті 12 - кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати, вказано 0 (нуль) голосів по кожному кандидату, включеному до виборчого бюлетеня, а тому, у Таїровської селищної виборчої комісії існували правові підстави, встановлені п.1. ч.1 ст.87 Закону України Про місцеві вибори для прийняття рішення про проведення повторного голосування в одномандатному виборчому окрузі №24 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в межах виборчої дільниці №511449, оскільки в цьому виборчому окрузі у день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали всі кандидати у депутати, включені до виборчого бюлетеня.

Відповідно до ч.6 ст.85 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що якщо найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців у виборчому окрузі набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, територіальна виборча комісія призначає повторне голосування по цих кандидатурах.

Згідно з п.1. ч.1 ст.87 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія приймає рішення про проведення у виборчому окрузі повторного голосування, якщо у виборчому окрузі в день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Разом з тим, судом встановлено, що Таїровською селищною виборчою комісією було безпідставно внесено до протоколу про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 24 у межах виборчої дільниці № 511449 у пункт 12 - кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати, 0 (нуль) голосів по кожному кандидату, включеному до виборчого бюлетеня, а тому, відповідно Таїровською селищною виборчою комісією було неправомірно та безпідставно прийнято постанову від 22.01.2018р. №381 Про проведення повторного голосування по виборчому округу . А тому, оскільки Таїровська селищна виборча комісія при прийнятті зазначеної постанови від 22.01.2018р. №381 Про проведення повторного голосування по виборчому округу № 24 у межах виборчої дільниці № 511449 діяла всупереч вимогам встановленим для субєкта вланих повноважень, а саме: діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; з урахуванням права особи на участь в прийнятті рішення; обгрунтовано, безсторонньо, розсудливо, суд вважає, що вказана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, а позовні вимоги кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 в цій частині є такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Частиною 2 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно приписів ч.1 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України, якою визначено особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов'язаних з виборчим процесом чи рефередумом, та їх оскарження, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Враховуючи викладене, суд вважає необхідним з метою ефективного захисту прав позивача відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України вийти за межі позовних вимог та, оскільки судом встановлено неправомірність прийняття 30.12.2017р. Таїровською селищною виборчою комісією постанови №334 "Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449" і складення пртоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р., про підсумки голосування з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р., про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (уточнений) від 04.01.2018р., суд вважає за необхідне скасувати постанову відповідача від 30.12.2017р. за №334 "Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449" та визнати вказані протоколи недійсними.

При цьому, суд зазначає, що відповідно до ч.6 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Тобто, п'ятиденний строк встановлено для звернення відповідних суб'єктів виборчого процесу до суду із позовною заявою щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, однак, згідно приписів ст.278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, не позбавлений з метою визначення у рішенні способу захисту порушених прав та інтересів, вирішити питання правомірності рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності виборчої комісії таким шляхом встановивши порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону поза межами встановленого ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України п'ятиденного строку звернення до суду, однак до завершення відповідного виборчого процесу.

Однак, суд вважає, що позовні вимоги кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 в частині зобов'язання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки за результатами голосування на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 на підставі протоколу дільничої виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 задоволенню не підлягають оскільки є діючою постанова Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №316 від 25.12.2017р. про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №511449. Вказана постанова підлягає виконанню відповідчем та за результатами її виконання відповідач як суб'єкт владних повноважень має право прийняти рішення у межах наданих йому законом повноважень.

Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 та пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 року № 3674-VI (далі - ЗУ № 3674-VI), судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, розмір ставки судового збору складає - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" від 07.12.2017 року № 2246-VIII, з 1 січня 2018 року встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб на місяць у розмірі 1762,00 гривень.

Позивачем в позовній заяві об'єднано дві вимоги немайнового характеру, тобто судовий збір має бути сплачено у розмірі 1409,60 грн. (704,80 х 2).

Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 1409,60 (0,4 х 1762 грн.) х 2), які підлягають стягненню на спеціальний рахунок Державного бюджету України з позивача та відповідача пропорційно до задоволеної та відхиленої частини позовних вимог: з позивача - за одну відхилену позову вимогу (704,80 грн.) та з відповідача - за одну задоволену позовну вимогу (704,80 грн.).

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Керуючись ст.ст. 2,5,9,139, 242 - 246, 273, 278 КАС Україні, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №334 від 30.12.2017р. Про визнання виборчих бюлетенів, що знаходяться у виборчих скриньках такими, що не підлягають врахуванню в ДВК №511449 .

Визнати недійсним протокол Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511449 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р.

Визнати недійсним протокол Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 від 31.12.2017р.

Визнати недійсним протокол Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про результати виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №24 (уточнений) від 04.01.2018р.

Визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 22.01.2018р. №381 Про проведення повторного голосування по виборчому округу №24 в межах виборчої дільниці №511449 .

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 номер паспорту НОМЕР_1, виданий Приморським РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області, з урахуванням відмітки в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорту) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУ ДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУ ДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені частиною 2 ст.278 КАС України.

Суддя К.О. Танцюра

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2018
Оприлюднено30.01.2018
Номер документу71880258
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/355/18

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 02.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 02.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Рішення від 29.01.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 27.01.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні