Рішення
від 24.01.2018 по справі 130/2882/17
ЖМЕРИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

2-а/130/14/2018

130/2882/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" січня 2018 р. м. Жмеринка

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

в складі головуючого судді Шепеля К.А.,

за участі секретаря Маліщук Н.А.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні по суті справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до виконавчого комітету Жмеринської міської ради Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішення виконавчого комітету Жмеринської міської ради № 299 від 8 листопада 2017 року та акту про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року, -

у с т а н о в и в :

Позивач 5 грудня 2017 року звернулась до суду з цим позовом і просила визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року "Про затвердження ОСОБА_1 про визнання розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки ОСОБА_3В."; визнати протиправним та скасувати ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року, який затверджений рішенням Виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року.

Свій позов аргументувала тим, що 10 листопада 2017 року на її адресу надійшов лист виконавчого комітету Жмеринської міської ради вих. №249 від 10 листопада 2017 року, яким їй було повідомлено про розгляд та затвердження матеріалів про розрахунок збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки у м. Жмеринка по вул. Магістральній, 26 ОСОБА_3, які підлягають відшкодуванню в розмірі 135231,39 грн. До вказаного листа, окрім копії рішення виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року, надано копію ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року, який затверджено рішенням виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року. В листі йшлося про те, що у разі визнання вищевказаних вимог добровільне відшкодування збитків здійснюється в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків з Жмеринською міською радою. У разі відмови добровільного відшкодування завдані збитки будуть стягнуті у судовому порядку. Вважає вищевказане рішення Виконавчого комітету Жмеринської міської ради протиправним та винесеним з порушенням вимог чинного земельного законодавства України. Зазначила, що 28 жовтня 2016 року на підставі договору купівлі-продажу нежитлових будівель нею придбано у ТОВ Жмеринське підприємство Експрес нежитлові будівлі, які знаходяться у м. Жмеринці Вінницької області по вул. Магістральна, 26, загальною площею 30,4 кв. м. При придбанні нежитлових приміщень їй було повідомлено, що підприємство користувалось вказаною земельною ділянкою площею 4,0732 га на підставі договору оренди земельної ділянки від 19 грудня 2003 року, що був укладений між підприємством та виконавчим комітетом Жмеринської міської ради. В зв'язку з відчуженням нежитлових приміщень, ТОВ Жмеринське підприємство Експрес звернулося до виконавчого комітету Жмеринської міської ради з листом щодо розірвання вказаного договору оренди земельної ділянки. Рішенням 19 сесії 7 скликання Жмеринської міської ради за №281 від 23 лютого 2017 року розірвано цей договір оренди. Таким чином, земельна ділянка за вказаною адресою загальною площею 4,0732 га, яка як вказано у Договорі оренди від 19 грудня 2003 року є власністю територіальної громади м. Жмеринка, у зв'язку із розірванням орендних відносин повністю перейшла у володіння та користування органу місцевого самоврядування. Після придбання нежитлових приміщень позивач жодним чином не займала земельну ділянку, що розташована у м. Жмеринка по вул. Магістральній, 26, цільове призначення якої для виробничих потреб - обслуговування ТЕЦ, тобто не займалася будь-якою підприємницькою діяльністю, пов'язаною з використанням придбаних нею нежитлових приміщень, тобто вона не заподіяла і не могла заподіяти збитків тимчасовим зайняттям земельної ділянки, як стверджують посадові особи виконавчого комітету Жмеринської міської ради.

Ухвалою від 18 грудня 2017 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Ухвалою від 9 січня 2018 року було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги повністю та просив їх задовольнити.

Представник відповідача позовні вимоги не визнала. У відзиві на позов представник вказала, що до повноважень виконавчого комітету Жмеринської міської ради віднесено визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань збитків, завданих органу місцевого самоврядування. Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані. 28 жовтня 2016 року позивач відповідно до договору купівлі-продажу стала власником нежитлових будівель, що розташовані по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка на земельній ділянці, площею 4,0732 га. Разом із переходом права власності на ці нежитлові будівлі до позивача перейшло право користування земельною ділянкою, площею 4,0732 га. Однак договір оренди вказаної земельної ділянки позивач не укладала, орендної плати за договором не сплачувала. Дотримуючись вимог чинного законодавства, відповідач неодноразово надсилав письмові листи-повідомлення позивачу про необхідність оформлення права оренди земельної ділянки, а також про існуючу заборгованість, однак всі ці листи були проігноровані позивачем. 31 липня 2017 року позивач звернулась до Жмеринської міської ради про надання їй дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та її затвердження у зв'язку із купівлею майна, площею 4,0732 га. Однак, незважаючи на прийняте рішення міської ради 27 сесії 7 скликання від 14 вересня 2017 року "Про надання дозволів на розробку документації із землеустрою" та обов'язок позивача оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 4,0732 га, договір тривалий час не укладався. Представник відповідача просила врахувати, що позивач не виконувала свій обов'язок щодо плати за користування земельною ділянкою, ігнорувала всі звернення міської ради щодо укладання договору оренди. Зважаючи на це, представник відповідача в судовому засіданні просила повністю відмовити в задоволенні позову.

В судовому засіданні установлені такі фактичні обставини та відповідні їм спірні правовідносини.

Публічно-правовий спір - це, зокрема, спір, в якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Предмет позову - це матеріальний зміст позовних вимог позивача, проявляється в матеріально-правовій заінтересованості - отримати певне матеріальне благо.

Підстави позову - це обставини, що вказуються позивачем, з якими позивач, як з юридичними фактами, пов'язує свою матеріально-правову вимогу або правовідносини в цілому, що складають предмет позову.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач як на підставу своїх позовних вимог вказала, що її права були порушені тим, що відповідач неправомірно нарахував заборгованість по платі за користування земельною ділянкою площею 4,0732 га, якою позивач фактично взагалі не користувалася. Предметом позову є визнання неправомірними та скасування рішення Виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року "Про затвердження ОСОБА_1 про визнання розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки ОСОБА_3В." та ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року.

У судовому засіданні установлено, що відповідно до листа виконавчого комітету Жмеринської міської ради від 10 листопада 2017 року №249 позивача повідомили, що виконавчим комітетом Жмеринської міської ради Вінницької області розглянуті та затвердженні матеріали про розрахунок збитків заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки у м. Жмеринка по вул. Магістральній, 26 ОСОБА_3, які підлягають відшкодуванню в розмірі 135231,39 грн. Разом з цим листом позивачу було надіслано копію рішення виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року та копію ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року (а.с.6, 7, 8).

Згідно з копією договору оренди земельної ділянки від 19 грудня 2003 року, що був укладений між виконавчим комітетом Жмеринської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "Жмеринське підприємство "Експрес", останнє набуло право оренди земельної ділянки по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка, площею 40732 кв.м. для виробничих потреб - обслуговування ТЕЦ (а.с.9-10).

Відповідно до копії договору купівлі-продажу нежитлових будівель від 28 жовтня 2016 року позивач придбала у товариства з обмеженою відповідальністю "Жмеринське підприємство "Експрес" нежитлові будівлі, які знаходяться в м. Жмеринка по вул. Магістральна, 26 та розташовані на земельній ділянці, площею 4,0732 га. Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості - кадастровий номер 0510300000:00:002:1806, яка відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку не приватизована, право власності на неї не оформлялось (а.с.11-14).

Згідно з копією рішення Жмеринської міської ради від 23 лютого 2017 року №281, договір оренди земельної ділянки, який був укладений 19 грудня 2003 року між виконавчим комітетом Жмеринської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "Жмеринське підприємство "Експрес", було розірвано (а.с.15).

Відповідно до копії постанови Жмеринського міськрайонного суду від 1 грудня 2017 року аналогічний позов позивача було задоволено частково. Позивач у вересні 2017 року звернулась до суду з позовом до виконавчого комітету Жмеринської міської ради Вінницької області, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Жмеринської міської ради №224 від 17 серпня 2017 року в частині затвердження ОСОБА_1 про визнання розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки у м. Жмеринка: по вул. Магістральній, 26 гр. ОСОБА_3; визнати протиправним та скасувати ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 15 серпня 2017 року, який затверджений рішенням Виконавчого комітету Жмеринської міської ради №224 від 17 серпня 2017 року. Суд вирішив визнати протиправними дії виконавчого комітету Жмеринської міської ради під час прийняття рішення №224 від 17 серпня 2017 року в частині затвердження ОСОБА_1 про визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям ділянки у м. Жмеринка по вул. Магістральна, 26 ОСОБА_3, а також визнати протиправним та скасувати ОСОБА_1 про визначення розміру збитків від 15 серпня 2017 року, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки міста, площею 4,0732 га, що знаходиться по вул. Магістральна, 26 територіальній громаді міста Жмеринки в розмірі 183324,49 грн (а.с.16).

Згідно з копією Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна позивач є власником нежитлових будівель по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка (а.с.31).

Відповідно до копій листів виконавчого комітету Жмеринської міської ради від 8 грудня 2016 року, 24 березня 2017 року та 25 травня 2017 року, які були надіслані позивачу та отримані нею, про необхідність оформлення права оренди земельної ділянки, а також про те, що в разі ігнорування цих листів, Жмеринська міська рада буде змушена звернутися з позовом до суду про визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки (а.с.32, 33, 34).

Згідно з копією листа виконавчого комітету Жмеринської міської ради позивача було запрошено взяти участь в комісії по визначенню та відшкодуванні збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки, яка мала відбутися 3 листопада 2017 року (а.с.35).

Відповідно до копії витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 1 червня 2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 4,0732 га по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка становила 8140049,60 грн (а.с.37 на звороті).

Згідно з копією заяви позивача від 25 липня 2017 року, вона звернулась до Жмеринської міської ради для надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та її затвердження для оформлення права на оренду цієї земельної ділянки (а.с.38).

Відповідно до копії протоколу засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки від 3 листопада 2017 року доручено секретарю комісії підготувати акт комісії про визначення розміру збитків заподіяних позивачем та подати його на затвердження виконавчим комітетом; рекомендовано позивачу виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки для укладання договору оренди землі та звернутися з заявою до Жмеринської міської ради щодо надання земельної ділянки в оренду по вул. Магістральна, 26; встановлено п'ятнадцятиденний термін позивачу для добровільного відшкодування збитків заподіяних внаслідок тимчасового зайняття земельної ділянки з моменту затвердження вказаного акту виконавчим комітетом Жмеринської міської ради (а.с.39-40).

Згідно з копією обґрунтованого розрахунку збитків заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки ОСОБА_3 за період з 24 лютого 2017 року по 14 вересня 2017 року, який був підписаний начальником відділу земельних ресурсів Жмеринської міської ради, сума заподіяних позивачем збитків складає 135231,39 грн. (а.с.41).

Відповідно до копії рішення виконавчого комітету Жмеринської міської ради №299 від 8 листопада 2017 року було затверджено акт про визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка ОСОБА_3 (а.с.42, 43).

Згідно з копією рішення Жмеринської міської ради №409 від 14 вересня 2017 року позивачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для оформлення права оренди земельної ділянки під існуючими будівлями та спорудами по вул. Магістральна, 26 в м. Жмеринка, орієнтовною площею 0,10 га для виробничих потреб (а.с.44).

Оцінюючи вищеперераховані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів відповідно до вимог статті 90 КАС України, суд згідно з положеннями статей 73, 74, 75, 76 цього ж Кодексу вважає ці докази належними, допустимими, достовірними та достатніми, оскільки вони містять інформацію щодо предмета доказування, одержані у встановленому законом порядку, на їх підставі можна встановити дійсні обставини справи, а також у своїй сукупності вони дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Згідно з частиною третьою статті 140 та частиною першою статті 144 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Частиною другою статті 19 Конституції України та статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини першої статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; справляння плати за землю; б) делеговані повноваження, зокрема здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини шостої статті 59 вказаного Закону, виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.

Відповідно до частини дев'ятої статті 59 вказаного Закону, рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Згідно з частинами першою та другою статті 120 ЗК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Аналіз змісту норм статті 120 ЗК України дає підстави для висновку про однакову спрямованість її положень щодо переходу прав на земельну ділянку при виникненні права власності на будівлю чи споруди, на якій вони розміщені. Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об'єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований. За цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває в прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку в разі набуття права власності на нерухомість. Таким чином, за загальним правилом, закріпленим у частині четвертій статті 120 ЗК України, особа, яка набула права власності на частину будівлі чи споруди стає власником відповідної частини земельної ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику, якщо інше не передбачено у договорі відчуження нерухомості.

Позивач, набувши право власності на нежитлові будівлі по вул. Магістральній, 26 в м. Жмеринка, стала землекористувачем земельної ділянки, площею 4,0732 га кадастровий номер 0510300000:00:002:1806 на умовах, на яких користувався цією ділянкою попередній власник цих будівель - ТОВ Жмеринське підприємство Експрес . І в договорі купівлі-продажу також вказано, що продаваємі приміщення знаходяться на земельній ділянці площею 4,0732 га. Отже, після укладення договору купівлі-продажу нежитлових приміщень позивач стала таким землекористувачем незалежно від того, чи уклала вона договір оренди цієї земельної ділянки, чи ні.

А тому, на думку суду, позивач, ухиляючись від укладення договору оренди земельної ділянки, своїми діями заподіяла збитки відповідачу, які підлягають стягненню з неї. При цьому суд не перевіряв правильність розрахунків заподіяння шкоди, оскільки це не було предметом адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 73, 74, 75, 76, 90, 139, 242, 243, 244, 245, 246 КАС України, статтями 19, 144 Конституції України, статтями 24, 26, 33,59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтею 120 ЗК України, суд, -

п о с т а н о в и в :

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 до виконавчого комітету Жмеринської міської ради Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішення виконавчого комітету Жмеринської міської ради № 299 від 8 листопада 2017 року та акту про визначення розміру збитків від 3 листопада 2017 року - відмовити.

На постанову може бути подана апеляція до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Жмеринський міськрайонний суд на протязі тридцяти днів з дня складення його повного тексту (5 лютого 2018 року).

Головуючий К.Шепель

СудЖмеринський міськрайонний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення24.01.2018
Оприлюднено02.02.2018
Номер документу71898270
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —130/2882/17

Постанова від 17.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 08.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Мельник-Томенко Ж. М.

Ухвала від 28.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Мельник-Томенко Ж. М.

Ухвала від 13.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Мельник-Томенко Ж. М.

Рішення від 24.01.2018

Адміністративне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Шепель К. А.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Шепель К. А.

Постанова від 24.01.2018

Адміністративне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Шепель К. А.

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Шепель К. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні