Рішення
від 25.01.2018 по справі 823/2123/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2018 року справа № 823/2123/17

15 годин 01 хвилина м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: судді - Трофімової Л.В., за участі секретаря - Трегулова Б.Л., розглянувши у підготовчому судовому засіданні адміністративну справу № 823/2123/17

за позовом Золотоніської місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область, 19700) [представник позивача прокурор відділу ОСОБА_1 - за довіреністю]

до відділу освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації (вул. Центральна, 69, смт. Драбів, Черкаська область, 19800, ЄДРПОУ 02147032) [представник відповідача - не прибув]

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Шрамківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області (вул. П.Мирного, 1, смт. Шрамківка, Драбівський район, Черкаська область, 19812, ЄДРПОУ 24353469) [представник третьої особи - не прибув], Шрамківська сільська рада Драбівського району Черкаської області (вул. Незалежності, 16, смт. Шрамківка, Драбівський район, Черкаська область, 19812, ЄДРПОУ 34238355) [представник третьої особи - не прибув],

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 районна рада Черкаської області (вул. Центральна, 69, смт. Драбів, Драбівський район, Черкаська область, ЄДРПОУ 25208440) [представник третьої особи - не прибув]

про визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, прийняв рішення.

Звернувшись до суду з адміністративним позовом перший заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави - Шрамківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області, Шрамківська селищна рада Драбівського району Черкаської області - на стороні позивача до відділу освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 районна рада Черкаської області, просить:

визнати протиправною бездіяльність відділу освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області та зобов'язати відділ освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на земельну ділянку площею 3,3 га, що перебуває у користуванні Шрамківської загальноосвітньої школи (далі Шрамківська ЗОШ) І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови зловживань у розпорядженні земельною ділянкою, ризики функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства. Необхідність оформлення відділом освіти, який є органом виконавчої влади, правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Шрамківської ОСОБА_3 ступенів передбачено розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р. Відділом освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації не вжито заходів для оформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 3,3 га.

Представник позивача у підготовчому судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, та просила позов задовольнити.

Відповідач у судове засідання свого представника не направив, звернувся до суду із заявою про визнання позову, відповідно до якої, зокрема, просив судовий розгляд здійснити за відсутності його представника.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Шрамківська сільська рада Драбівського району Черкаської області свого представника у судове засідання не направила, причини неявки суду не повідомила, звернулася до суду із поясненнями (а.с.108), відповідно до яких повідомила, що відповідач до Шрамківської сільської ради Драбівського району Черкаської області не звертався про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки площею 3,3 га, що перебуває у користуванні Шрамківської ОСОБА_3 ступенів.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Шрамківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області свого представника у судове засідання не направила, звернулася до суду з клопотанням про розгляд справи за його відсутності (а.с.106).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 районна рада Черкаської області свого представника у судове засідання не направила, звернулася до суду з клопотанням про розгляд справи за його відсутності, додатково зазначивши, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши позицію представника позивача, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити з огляду на таке.

Згідно Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом (ч.1 ст.23). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу(ч.3 ст.23).

Відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (ст.20) державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.

Згідно з Конституцією України (ст.116) Кабінет Міністрів України: вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; забезпечує рівні умови розвитку всіх форм власності; здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону; спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади; здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Законом України Про Кабінет Міністрів України одним із повноважень Кабінету Міністрів України (ст.20) у сферах соціальної політики, охорони здоров'я, освіти, науки, культури, спорту, туризму, охорони навколишнього природного середовища та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій є: здійснення державного управління у сфері охорони та раціонального використання землі, її надр, водних ресурсів, рослинного і тваринного світу, інших природних ресурсів.

Розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Відповідно до Закону України Про загальну середню освіту від 13.05.1999 №651-XIV (ч.3 ст.37) (далі - Закон №651-XIV) місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти у межах їх компетенції: виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення; сприяють проведенню інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України та законів України.

Згідно Положення про відділ освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області, затвердженого розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 04.12.2013 №267 (а.с.13-17) одним із основних завдань відділу освіти є координація діяльності навчальних закладів, що належать до сфери управління відділу освіти районної державної адміністрації, організація роботи з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення, здійснення управління навчальними закладами, що є комунальною власністю та перебувають у безпосередньому підпорядкуванні. Відділ освіти є юридичною особою.

Згідно Закону України Про освіту №1060-XII від 23.05.1991 (ч.1 ст.63) (далі - Закон №1060-XII, чинний до 28.09.2017) матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Відповідно до Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (ч.1 ч.3 ст.22) (далі - Закон №2145-VIII) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний. Згідно Закону №2145-VIII (ч.1, ч.2 ст.80) до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Одним із завдань відповідача є здійснення управління навчальними закладами, що знаходяться у межах району і належать до сфери управління райдержадміністрацією, та координація діяльності цих навчальних закладів, у т. ч. правовідносин щодо набуття права користування на земельну ділянку.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі - Кодекс №2768-ІІІ) визначено (ч.1 ст.3), що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст.92).

Відповідно до Закону №1060 (ч.2 ст.18) навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Кодексу №2768-ІІІ (ч.2 ст.63 Закону №1060). Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності (п.ґ ч.2 ст.92 Кодексу №2768-ІІІ ).

Відповідно до Земельного кодексу України (ч.1 ст.116) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 Кодексу №2768-ІІІ ). Згідно Кодексу №2768-ІІІ (ч.1 ст.124) визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Згідно Кодексу №2768-ІІІ (ч.1 ст122) сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування (ч.1 ст.123 Кодексу №2768-ІІІ). Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 Кодексу №2768-ІІІ , передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та цільове призначення (додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки) (ч.2 ст.123 Кодексу №2768-ІІІ).

Кодексом №2768-ІІІ (ч.3, ч.6 ст.123) встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до Кодексу №2768-ІІІ (ст.125) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ст.126 Земельного кодексу України).

Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч.1 ст.3) від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон № 1952) встановлено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження належить внесенню до Державного реєстру прав. Згідно Закону №1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, що належать державній реєстрації відповідно до Закону, виникають з моменту реєстрації (ч.2 ст.33).

Судом встановлено, що відділом освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації не вжито заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,3 га, на якій розміщено Шрамківську ОСОБА_3 ступенів ОСОБА_2 районної ради. Відповідно до листа ОСОБА_2 районної ради від 17.11.2017 відділ освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації за період 2012-2017 рр. із запитами щодо оформлення правовстановлюючих документів на зазначену земельну ділянку до районної ради не звертався (а.с.48). Згідно листа Шрамківської сільської ради Драбівського району Черкаської області від 09.01.2018 № 02-12/11 (а.с.108) повідомлено, що відповідач до Шрамківської сільської ради не звертався про надання дозволу на виготовлення технічної документації, щодо відведення земельної ділянки площею 3,3 га, що перебуває у користуванні Шрамківської ОСОБА_3 ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області.

Розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають загальноосвітні навчальні заклади, здійснити заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені загальноосвітні навчальні заклади.

Відповідно до положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою КМУ від 16.10.2014 № 630 (п.1) Міністерство освіти і науки України (МОН) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. МОН є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов'язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Відповідно до Закону України Про місцеві державні адміністрації (ст.1) виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою. Місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують, зокрема: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; взаємодію з органами місцевого самоврядування; реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень (ст.2 Закону України Про місцеві державні адміністрації ). Місцева державна адміністрація, зокрема: реалізовує державну політику в галузі науки і освіти; вживає заходів до збереження мережі закладів освіти.

Згідно Положення (п.2) про відділ освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області, затвердженого розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 04.12.2013 №267 (далі - Положення № 267) відділ освіти підпорядкований голові районної державної адміністрації, а також підзвітний і підконтрольний МОН України, департаменту освіти і науки облдержадміністрації, а також з питань здійснення контролю за діяльністю підпорядкованих навчальних закладів Державній інспекції навчальних закладів України (а.с.13). Відділ освіти: координує діяльність навчальних закладів, що належать до сфери управління відділу освіти районної державної адміністрації, організовує роботу з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення (пп.7 п.5 Положення № 267), здійснення управління навчальними закладами, що є комунальною власністю та перебувають у безпосередньому підпорядкуванні (пп.9 п.5 Положення № 267); розробляє і подає на розгляд державної адміністрації пропозиції до проектів фінансування та матеріально-технічного забезпечення виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на поліпшення становища освіти (пп.38 п.5 Положення № 267); вносить пропозиції до проекту районного бюджету (пп.50 п.5 Положення № 267). Відділ освіти є юридичною особою (п.21 Положення № 267).

Рішенням ОСОБА_2 районної ради від 06.06.2014 № 40-11/VI затверджено перелік об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, Драбівського району та уповноважених органів, яким вони передані в управління, серед яких зазначено Шрамківську ОСОБА_3 ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області (а.с.23). Згідно Статуту Шрамківської ОСОБА_3 ступенів (п.1.3) визначено, що загальноосвітній навчальний заклад є юридичною особою, має баланс, рахунок в установі банку, печатку, штамп, ідентифікаційний код. Управління навчальним закладом здійснюється його засновником - ОСОБА_2 районною державною адміністрацією (п.4.1) (а.с.38). Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання і інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі навчального закладу (п.5.1). Державний контроль здійснюють МОН України, Державна інспекція навчальних закладів, засновник та відділ освіти ОСОБА_2 РДА.

Оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Шрамківською ОСОБА_3 ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області та державної реєстрації прав власника сприятиме забезпеченню правопорядку у суспільстві і виконанню законодавчих актів та вимог розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р.

Згідно досліджених у судовому засіданні складових бюджетних запитів (а.с.262-280) відділу освіти ОСОБА_2 РДА за 2012 - 2017 роки встановлено, що відповідач не звертався з окремим замовленням/призначенням у бюджетних запитах стосовно фінансування витрат на оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області.

Принцип належного урядування , як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість, оскільки будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Державні органи, що не впроваджують або не дотримуються власних процедур, не повинні мати можливості отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються ( рішення ЄСПЛ у справі Rysovskyy проти України, 29979/04, п.71).

Відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до КАС України (ч.3 ст.183) за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

Згідно КАС України (ст.189) відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв'язку з визнанням позову відповідачем суд роз'яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог. Суд не приймає визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

ЄСПЛ у рішенні у справі Gregorio de Andrade проти Португалії, 41537/02 зазначив, що держава несе відповідальність за дії або бездіяльність працівників прокуратури при виконанні ними службових обов'язків (п.38). Конституційний Суд України у рішенні від 01.12.2004 № 18-рп/2004 поняття охоронюваний законом інтерес , що вживається в ч.1 ст.4 ЦПК України та інших законах України в логічно - значеннєвому зв'язку з поняттям права , тлумачить як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як обумовлений загальним змістом об'єктивного та прямо не опосередкованого в суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, що не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим принципам.

Принцип верховенства права повною мірою поширюється як до дітей, так і до дорослих. Найкращі інтереси дітей мають бути оцінені та збалансовані, що відноситься до всіх судових (і позасудових) або адміністративних розглядів.

Відповідачем не надано суду доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відділу освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області належить задовольнити.

Права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов'язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв'язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови зловживань розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики функціонування школи у контексті непередбачуваних викликів життєдіяльності територіальної громади.

Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.

КАС України (ч.2 ст.2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно КАС України (ч.1 ст.77) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 КАС України.

Відповідно до КАС України (ч.2 ст.77) у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на те, що відповідачем допущено бездіяльність щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області та оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження належать обов'язковій державній реєстрації і стосуються найкращих інтересів дітей та інтересів держави, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Шрамківською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів створює передумови зловживань у розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики ефективного функціонування школи та навчального процесу, що може призвести до негативних викликів у контексті порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати відповідача вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ.

КАС України встановлено (ч.2 ст.139), що у разі задоволення позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 139, ч.3 ст.183, ст.ст. 241-246, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області та зобов'язати відділ освіти ОСОБА_2 районної державної адміністрації Черкаської області вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ОСОБА_2 районної ради Черкаської області.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295-297 КАС України шляхом подання до суду першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням п.п.15.5. п.15 ч.1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 30.01.2018.

Суддя Л.В. Трофімова

Дата ухвалення рішення25.01.2018
Оприлюднено02.02.2018
Номер документу71908742
СудочинствоАдміністративне
Сутьнеобхідність зобов'язати відповідача вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель житлової та громадської забудови для обслуговування Шрамківської загальноосвітньої школи І-ІІІ. КАС України встановлено (ч.2 ст.139), що у разі задоволення позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 139, ч.3 ст.183, ст.ст. 241-246, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Судовий реєстр по справі —823/2123/17

Рішення від 25.01.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні