ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2018 року справа №812/804/17
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенко Л.А., суддів: Гайдара А.В., Міронової Г.М.,
при секретареві судового засідання Святодух О.Б.,
розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2017 року у справі № 812/804/17 (головуючий І інстанції Петросян К.Є., м.Сєвєродонецьк, Луганська область, повний текст постанови складений 26.10.2017) за позовом Приватного підприємства Укрхімпромсервіс до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Приватне підприємство Укрхімпромсервіс (далі ПП Укрхімпромсервіс ) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ГУ ДФС у Луганській області), в якому просило скасувати податкове повідомлення - рішення №0002991203 від 26.05.2017 на суму 188998,33 грн. (т.1 а. с. 3-7).
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2017 року зазначений позов ПП Укрхімпромсервіс задоволений частково:
визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Луганській області від 26.05.2017 № НОМЕР_1 в частині збільшення ПП Укрхімпромсервіс грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 184033,34 грн., з яких 147226,68 грн. - за податковим зобов'язанням, 36806,66 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями;
відмовлено за необґрунтованістю в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Луганській області від 26.05.2017 № НОМЕР_1 про збільшення ПП Укрхімпромсервіс грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 4964,99 грн., з яких 3971,99 грн. - за податковим зобов'язанням, 993,00 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (т.1 а. с. 214-220.)
Відповідач не погодився з рішенням суду в частині задоволених позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення норм матеріального та процесуального права, ненадання належної правової оцінки сім обставинам, які мають значення для справи, у зв'язку з чим просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтуванні доводів апеляційної скарги, зокрема, зазначив, що статтею 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 р. на час проведення антитерористичної операції суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, звільнено від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, проте порядок звільнення від сплати за використання таких земельних ділянок наведеною нормою не визначений. Також вважав, що дані камеральної перевірки свідчать про те, що позивач в порушення п.288.1, п.288.5 ст.288 ПК України щодо декларування річних показників по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2014-2017 рр. згідно податковий декларацій за 2014-2017 рр., занизив податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності на загальну суму 151198,67 грн., у т.ч. за квітень-грудень 2014 року - 34377,11 грн., січень-грудень 2015 року - 66991,50 грн., січень-грудень 2016 року - 44758,41 грн., січень-березень 2017 року - 5071,65 грн. (т.1 а. с. 226-230).
Відповідно до приписів п.2 ч.1 ст.311 КАС України справу розглянуто в письмовому провадженні.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, вивчила доводи апеляційної скарги, перевірила їх за матеріалами справи і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач - ПП Укрхімпромсервіс зареєстроване в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 31337680, знаходиться на обліку в ДПІ в м.Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області (т.1 а. с. 8-9).
27.01.2006 між Сєвєродонецькою міською радою (орендодавець) та ПП Укрхімпромсервіс (орендар) укладено договір оренди землі № 040641900056 (т.1 а.с.18-19).
Відповідно до пункту 1 договору орендодавець, на підставі сесії Сєвєродонецької міської ради № 2606 від 08.12.2015, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку - землі комерційного використання (під 6/1000 часток будівель і споруд), яка знаходиться за адресою: м.Сєвєродонецьк, вул.Пивоварова, 3-м.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0, 1117 га (пункт 2 договору).
Відповідно до пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 229509,99 грн.; з 01.01.2006 - 237518,88 грн.
Договір укладено на 25 років строком до 26.01.2031 включно, починаючи з дати державної реєстрації договору оренди (п.8 договору).
Орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі та розмірі 3442,65 грн. на рік; з 01.01.20106 - 3562,78 грн. на рік (п. 9 договору).
Відповідно до пункту 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції.
Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі 286,89 грн. протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного місяця; з 01.01.2006: щомісячно в розмірі: 296,90 грн. протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця (пункт 11 договору).
Згідно з пунктом 12 договору розмір орендної плати переглядається при зміні індексації грошової оцінки земельної ділянки у разі:
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п. 35 договору).
22.05.2008 між сторонами була укладена додаткова угода №1 до вищенаведеного договору (т.1 а.с.20).
Також, 28.04.2011 між сторонами укладена додаткова угода до договору від 27.01.2006 №040641900056, державна реєстрація 22.02.2011 за № 441290004000656 (т.1 а.с.21-22), якою:
- змінено пункт 5 розділу Об'єкт оренди , а саме: нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер №4412900000:04:001:0058 становить 536361,06 грн.;
- пункти 9, 11 розділу Орендна плата змінено на: орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі в розмірі:
з 01.07.2011 до 31.12.2011 - 32181,66 грн. на рік, що складає 6,00% від нормативної грошової оцінки,
з 01.01.2012 до 31.12.2012 - 37545,27 грн. на рік, що складає 7,00 % від нормативної грошової оцінки,
з 01.01.2013 до 31.12.2013 - 42908,88 грн. на рік, що складає 8,00 від нормативної грошової оцінки,
з 01.01.2014 до 31.12.2014 - 48272,50 грн. на рік, що складає 9,00% від нормативної грошової оцінки,
з 01.01.2015 - 53636,11 грн. на рік, що складає 10,00% від нормативної грошової оцінки.
Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: з 01.07.2011 до 31.12.2011 - 2681,81 грн., з 01.01.2012 до 31.12.2012 - 3128,77 грн., з 01.01.2013 до 31.12.2013 - 3575,74 грн., з 01.01.2014 до 31.12.2014 - 4022,71 грн., з 01.01.2015 - 4469,68 грн., протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Угода є невід'ємною частиною договору і діє з 01.07.2011 (пункт 3 додаткової угоди від 28.04.2011).
ПП Укрхімпромсервіс подавало до податкової інспекції наступні декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності):
- 06.02.2015 №9004829047 за 2014 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 48272,50 грн, з щомісячною сумою орендної плати з січня по листопад 2014 року в сумі 4022,71 грн, та в грудні 2014 року - 4022,69 грн. (т.1 а.с.25-27);
- 20.02.2017 за №9082297237 уточнюючу податкову декларацію за 2014 рік, якою нараховано до зменшення податкове зобов'язання в сумі 34377,11 грн. Всього за 2014 рік нараховано 13895,39 грн (т.1 а.с.181-183);
- 20.02.2017 за №9082297241 уточнюючу податкову декларацію за 2014 рік, якою нараховано до зменшення податкове зобов'язання в сумі 34377,11 грн, всього за 2014 рік нараховано 13895,39 грн (т.1 а.с.39-40);
- 10.02.2015 №9012042063 за 2015 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 66991,50 грн, з щомісячною сумою орендної плати з січня по листопад 2015 року в сумі 5582,63 грн, та в грудні 2015 року - 5582, 57 грн (т.1 а.с.28-30);
- 20.02.2017 за №9276964456 уточнюючу податкову декларацію за 2015 рік, якою нараховано до зменшення податкове зобов'язання в сумі 66991,50 грн (т.1 а.с.41-42);
- 28.01.2016 №9006080633 за 2016 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 76860,54 грн, з щомісячною сумою орендної плати з січня по листопад 2016 року в сумі 6405,05 грн, та в грудні 2016 року - 6404,99 грн (т.1 а.с.31-32);
- 16.03.2016 за №9036742987 уточнюючу податкову декларацію за 2016 рік, якою нараховано до зменшення податкове зобов'язання в сумі 70455,49 грн, всього нараховано на 2016 рік 6405,05 грн (т.1 а.с.33-34);
- 22.02.2016 за №9103828715 уточнюючу податкову декларацію за 2016 рік, якою нараховано на 2016 рік 51240,40 грн (т.1 а.с.35-36);
- 13.02.2017 №9016457735 за 2017 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 81472,17 грн, з щомісячною сумою орендної плати з січня по листопад 2017 року в сумі 6789,35 грн, та в грудні 2017 року - 6789,32 грн (т.1 а.с.37-38).
Оплата орендної плата підтверджується платіжними дорученнями (т.1 а.с.55-89, 190).
19.04.2017 ГУ ДФС у Луганській області на підставі п.п.191.1.1 п.191 ст.191, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 та ст.76 Податкового кодексу України було проведено камеральну перевірку податкової звітності з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності ПП Укрхімпромсервіс за 2014-2017 роки, за наслідками якої складений акт від 19.04.2017 №204/12-32-12-03/31337680 (т.1 а.с.45-48).
Перевіркою встановлено, що в порушення п.288.1, п.288.5 ст.288 ПК України відповідно до інформації, яка відображена в АІС Податковий блок щодо декларування річних показників по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2014-2017 роки згідно наданих податкових декларацій за 2014-2017 роки, ПП Укрхімпромсервіс занизило податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності на загальну суму 151198,67 грн., у тому числі квітень-грудень 2014 року - 34377,11 грн., січень-грудень 2015 року - 66991,50 грн., січень-грудень 2016 року - 44758,41 грн., січень-березень 2017 року - 5071,65 грн. (т.1 а.с. 48).
28.04.2017 позивачем надано до ГУ ДФС у Луганській області заперечення на акт перевірки, які залишені без задоволення висновком від 12.05.2017 №905/10/12-32-12-03-23 (т.1 а.с.49, 50).
На підставі висновків акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми Р від 26.05.2017 № НОМЕР_1, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 151198,67 грн. та застосовані штрафні санкції в сумі 37799,66 грн., всього 188998,33 грн. (т.2 ас. 7).
Спірним у справі є правомірність нарахування податковим органом зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності з 2014 до 2017 року, а також застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі згідно ст.289 ПК України.
Спірні правовідносини врегульовані нормами Податкового кодексу України (далі ПК України) та Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 року (далі Закон №1669) в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до пп.14.1.156 п.14.1 ст.14 ПК України податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою (п. 54.1 ст. 54 ПК України).
Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п. 57.1 ст. 57 ПК України).
Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата) (пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).
Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПК України).
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п.288.2 ст.288 ПК України).
Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3 ст.288 ПК України).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.288.4 ст.288 ПК України).
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу (п. 288.7 ст. 288 ПК України).
Відповідно до ст.285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
За приписами п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3 ст.287 ПК України).
Податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.4 ст.287 ПК України).
Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п. 286.2 ст. 286 ПК України).
Тобто, позивач зобов'язаний сплачувати узгоджені податкові зобов'язання, визначені в поданих податкових деклараціях.
Водночас, згідно з нормами п. 50.1 ст. 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Згідно з п.102.1 ст.102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов'язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.
Отже, позивач має право подати уточнюючий розрахунок до податкової декларації в передбачений законодавством строк.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем додержано визначений законодавством строк подання уточнень до декларацій.
Підставою для зменшення податкових зобов'язань в уточнюючих податкових деклараціях з плати за землю позивачем визначено ст. 6 Закону № 1669.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Згідно з нормами ст. 1 Закону №1669 період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014.
Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції, чинній до 08.06.2016) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Згідно з частиною 3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону №1669 закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до ПК України. Також необхідно враховувати, що Закон № 1669 прийнято у часі пізніше ніж Податковий кодекс України.
Відповідно до п. 5 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1669 Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язаний, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 до її закінчення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , від 05 листопада 2014 року № 1079 Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053 ), м.Сєвєродонецьк Луганської обалсті віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Орендовані позивачем земельні ділянки мають комунальну або державну форму власності та розташовані в м.Сєвєродонецьку Луганської області, тобто, на території, на якій, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року №1275-р здійснювалася антитерористична операція, тому в силу статті 6 Закону № 1669 позивач був звільнений від плати за використання земельних ділянок до 08.06.2016, а саме, до внесення змін до вказаної норми Закону (т.1 а.с. 27).
Згідно з нормами ст.10 Закону № 1669 протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Разом з тим колегія суддів дійшла висновку, що ст. 6 Закону №1669 має пряму дію та не вимагає додаткового отримання сертифіката про засвідчення настання форс-мажорних обставин. Крім того, сертифікат Торгово-промислової палати України потрібен для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, а ст.6 Закону №1669 передбачає звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, тобто від виконання зобов'язань, а не звільнення від відповідальності за неналежне виконання зобов'язань.
Предметом розгляду цієї адміністративної справи є саме правомірність застосування відповідачем до позивача штрафних санкцій за несвоєчасне погашення зобов'язання з земельного податку.
З 8 червня 2016 року набрав чинності Закон України від 17.05.2016 року №1365-VIII Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування до Закону №1669 (далі - Закон №1365).
Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції чинній з 08.06.2016) звільнено суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону, де зазначено, що Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення визначено, що м.Сєвєродонецьк Луганської області не належить до таких населених пунктів.
Тобто, згідно з положеннями Закону № 1669 достатньою підставою для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та скасування орендної плати за користування державним та комунальним майном стосовно конкретних суб'єктів господарювання є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції за період з 14.04.2014 до 07.06.2016.
Зазначена підстава відносно позивача встановлена судом при розгляді даної справи, тому в силу положень ст. 6 Закону № НОМЕР_2 Укрхімпромсервіс протягом часу з 14.04.2014 до 07.06.2016 включно звільнено від сплати орендної плати за землю в м. Сєвєродонецьку Луганської області. Тому, висновок відповідача щодо заниження ПП Укрхімпромсервіс податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності у квітні-грудні 2014 року на суму 34377,11 грн., січні-грудні 2015 року - 66991,50 грн. та січні-червні 2016 року є необґрунтованим, а податкове повідомлення-рішення про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за період з 14.04.2014 до 07.06.2016 - протиправним.
Колегія суддів зазначає, що положення ст. 6 Закону № 1669 не є податковою пільгою, що розповсюджується на позивача, не є правом позивача, реалізація якого залежить від дотримання певної процедури, а є спеціальною нормою закону, яка для суб'єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність на певній території протягом певного періоду в часі, в силу об'єктивних обставин - проведення антитерористичної операції - скасовує дію підстав для сплати, отже, і для нарахування певного податку, що відповідає принципу соціальної справедливості, що закріплений в п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 ПК України та положенням п. 56.21 ст. 56 ПК України.
Водночас, колегією суддів встановлено, що ПП Укрхімпромсервіс нарахування та сплату орендної плати за землю здійснено без застосування індексу інфляції до нормативно-грошової оцінки земель відповідно до пункту 10 договору оренди землі від 27.01.2006 №040641900056 (т.1 а.с.18-19).
Так, пунктом 10 договору оренди землі від 27.01.2006 № 040641900056 встановлено, що обчислення розміру орендної плати за землю ПП Укрхімпромсервіс здійснюється без урахування індексів інфляції.
Колегія суддів зазначає, що з 01.01.2011 року набув чинності Податковий кодекс України, відповідно до п.1.1 ст.1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом п.п.9.1.10 п.9.1 ст.9 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 цього Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні, як визначає зміст п.п.14.1.73 п.14.1 ст.14 цього Кодексу - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).
Справляння плати за землю, у тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XIII ПК України.
Відповідно до п.288.1 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
За приписами пп. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Таким чином, з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 14 липня 2015 року у справі №826/5560/14.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок ( п.289.1 ст.289 ПК України).
Відповідно до п.289.2 ст.289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Листом від 13.01.2017 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання п.289.3 ст.289 ПК України повідомила, що коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження). Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) за 2016 рік становить 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06.
Враховуючи умови договору оренди землі від 27.01.2006 №040641900056 та додаткової угоди від 28.04.2011 до договору, які пройшли відповідну державну реєстрацію, та положення п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288, ст.289 ПК України, річна сума орендної плати за землю за 2016-2017 складає: за 2016 рік - 95998,81 грн. по 7999,90 грн. щомісячно (536361,06х1,249х1,433х10%= 95998,81 грн., де: 536361,06 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1117 га; 1,249 та 1,433 - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки землі за 2014, 2015 роки відповідно; 10,00 - коефіцієнт оренди.
Згідно з положеннями ст. 6 Закону № НОМЕР_2 Укрхімпромсервіс у період з 14.04.2014 до 07.06.2016 включно було звільнено від сплати орендної плати за землю, розташовану в м.Сєвєродонецьку Луганської області.
За період з 07.06.2016 до 31.12.2016 сума податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності судом першої інстанції обґрунтовано розрахована наступним чином:
- податкове зобов'язання з орендної плати за землю за 23 дні червня 2016 року складає 6133,26 грн. (7999,90х23):30); з 01.07.2016 до 31.12.2016 - 47999,40 грн. (7999,90х6); всього 54132,66 грн. (47999,40 грн. + 6133,26 грн. = 54132,66 грн.). Позивачем згідно уточнюючих декларації визначено та сплачено орендну плату за 2016 рік в сумі 51240,40 грн., а тому сума орендної плати, яка підлягає сплаті за 2016 рік складає 2892,26 грн. (54132,66 грн. - 51240,40 грн. = 2892,26).
Щодо розміру орендної плати за землю за 2017 рік, суд зазначає, що додатковою угодою від 07.04.2017 № 3 про внесення змін до договору № 040641900056 оренди землі від 27.01.2006 (державна реєстрація підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права) доповнено пункт 5 розділу Об'єкти оренди словами такого змісту: нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий №4412900000:04:001:0058 становить з 01.01.2017 - 565246,68 грн. Пункт 9 договору оренди землі розділу Орендна плата доповнено: орендна плата вноситься Орендарем самостійно у грошовій формі в розмірі з 01.01.2017 - 45219,73 грн. на рік, що складає 8,00% від нормативної грошової оцінки (т.1 а.с. 23, 167).
Позивачем 23.05.2017 за № НОМЕР_3 було подано до контролюючого органу уточнюючу податкову декларацію за 2017 рік, якою нараховано на 2017 рік орендну плату у розмірі 45219,73 грн (т.1 а.с.35-36).
Додаткова угода від 07.04.2017 № 3 та уточнююча декларація за 2017 рік не були враховані під час проведення перевірки, оскільки вони прийняті у часі пізніше, ніж проводилася перевірка. Однак, вони впливають на визначення розміру податкового зобов'язання з орендної плати за землю, тому колегією суддів приймаються до уваги та здійснюється розрахунок на підставі даних документів.
Зокрема, розмір орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2017 рік складає 85791,15 грн. (565246,68х1,249х1,433х1,06х8%=85791,15 грн), де:
- 565246,68 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2017 згідно додаткової угоди від 07.04.2017 №3;
- 1,249; 1,433; 1,06 - коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки землі за 2014, 2015, 2016 роки відповідно;
- 8,00% - коефіцієнт оренди згідно додаткової угоди від 07.04.2017 № 3.
Щомісячна орендна плата у 2017 році становить 7149,26 грн., відповідно з січня до березня 2017 року сума орендної плати за землю складає 21447,78 грн. (7149,26х3=21447,78). Позивачем з січня до березня 2017 року сплачено 20368,05 грн., а тому сума заниженого податкового зобов'язання складає 1079,73 грн. (21447,78-20368,05=1079,73 грн.).
На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про заниження ПП Укрхімпромсервіс податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки у період з 08.06.2016 до березня 2017 року на загальну суму 3971,99грн. (2892,26+1079,73).
Відповідно до п.123.1 ст.123 ПК України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Таким чином, сума грошового зобов'язання за штрафними (фінансовими) санкціями за вказаний період складає 993,00 грн. (3971,99х25%=993).
Позивач просив скасувати спірне податкове повідомлення рішення.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позову щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Луганській області від 26.05.2017 № НОМЕР_1 в частині збільшення ПП Укрхімпромсервіс грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 184033,34 грн., з яких 147226,68 грн. - за податковим зобов'язанням, 36806,66 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
Відповідно до ст.308 КАС України апеляційний перегляд здійснений в межах доводів апеляційної скарги, в частині незадоволених позовних вимога судове рішення не оскаржене.
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції за суттю вимог вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого апеляційна скарга не підлягає задоволенню і підстави для скасування постанови суду відсутні.
В повному обсязі постанова складена 30 січня 2018 року.
Керуючись ч.2 ст.9, ч.5 ст.250, п.2 ч.1 ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ст. 321, ст.322, ч.1 ст.325, ч.5 ст.328, ст.329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2017 року у справі № 812/804/17 за позовом Приватного підприємства Укрхімпромсервіс до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування податкового повідомлення-рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати складення повного судового рішення.
Головуючий Л.А. Василенко
Судді: А.В. Гайдар
ОСОБА_1
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2018 |
Оприлюднено | 02.02.2018 |
Номер документу | 71910342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні