Копія
Справа № 822/3655/17
РІШЕННЯ
іменем України
29 січня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 , Управління соціального захисту населення Ярмолинецької РДА про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 , Управління соціального захисту населення Ярмолинецької РДА, в якому просить суд:
- визнати протиправним рішення комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 про відсутність права на одержання грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", оформлене Протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 27 жовтня № 114;
- зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути заяву та документи ОСОБА_1 щодо призначення одноразової грошової допомоги за встановлену третю групу інвалідності і прийняти рішення у порядок та спосіб передбачений законодавством України з врахуванням обставин встановлених рішенням суду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він, як старший прапорщик, звільнився в запас з військової служби 06 квітня 2002 року. 11 січня 2016 року йому призначено інвалідність (III група) внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (довідка МСЕК серія АВ №0684521 від 20 січня 2016 року). В подальшому позивач звернувся із заявою до Управлінням соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації про виплату йому одноразової грошової допомоги. 15 серпня 2016 року позивачу були нараховані та виплачені кошти в сумі 189,60 грн. Зрозумівши свою помилку, 11 липня 2017 року ОСОБА_1 вказані кошти повернув до державного бюджету (довідка Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації №1419 від 13 липня 2017 року), а 23 серпня 2017 року через Ярмолинецький районний віськкомат подав заяву з відповідним пакетом документів для отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Проте, 13 листопада 2013 року отримав відмову (витяг з протоколу засідання Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум 27 жовтня №114) в якій зазначено, що позивач не має права на одержання грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Причиною вказано, що позивач отримав компенсацію за шкоду, заподіяну здоров`ю відповідно до статті 48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Позивач вважає відмову відповідача неправомірною з тієї причини, що останнім порушено право позивач на отримання одноразової грошової допомоги, тому вимушений звернутися до суду на захист своїх прав.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.12.2017 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідачем подано до суду відзив на позов та доповнення до відзиву, у яких останній зазначив, що Міністерство оборони України при прийнятті рішення про відсутність права у позивача на одержання грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у відповідності до норм чинного законодавства України, а тому відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Управління соціального захисту населення Ярмолинецької РДА, подала до суду письмові пояснення до позову та відзиву, в яких зазначила, що позивач повернув зазначені кошти назад у бюджет із корисливих мотивів, з метою отримання більшої суми коштів одноразової компенсації відповідно до Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а тому враховуючи зазначене Управління соціального захисту населення Ярмолинецької РДА вважає, що підстав для задоволення позову немає.
Розглянувши позовну заяву, відзив та пояснення до позову та відзиву третьої особи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, позивач проходив військову службу в Збройних Силах України та брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
06 квітня 2018 року позивача звільнено з військової служби в Збройних Силах України в запас.
11 січня 2016 року позивачу була встановлена 3 група інвалідності довічно у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
10 серпня 2016 року до праці та соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області надійшла заява позивача щодо виплати одноразової компенсації на підставі статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», у відповідь на яку 15 серпня 2016 року управлінням на особистий рахунок позивача була перерахована одноразова компенсація за шкоду, заподіяну здоров`ю по ІІІ групі інвалідності в розмірі 189 грн. 60 коп..
11 липня 2017 року позивач через Ярмолинецьке відділення Хмельницької філії «Приват Банк» повернув на рахунок Державного бюджету України раніше виплачені грошові кошти у розмірі 189 грн.60 коп., що підтверджується копією квитанції від 11 липня 2017 року.
Також з матеріалів позову судом вбачається, що 23 серпня 2017 року позивач звернувся з письмовою заявою до Ярмолинецького районного військового комісаріату Хмельницької області стосовно нарахування та виплати одноразової грошової допомоги, як інваліду IІI групи, на підставі ч. 2 ст. 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та Постанови Кабінету Міністрів України №975 від 25 грудня 2013 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві».
В подальшому, Ярмолинецький районний військовий комісаріат Хмельницької області направив комплект документів, які визначені в пункті 11 Порядку №975, на адресу головного розпорядника бюджетних коштів - Міністерства оборони України для розгляду та прийняття рішення про призначення одноразової грошової допомоги.
Як вбачається зі змісту Витягу з Протоколу № 114 від 27.10.2017 року, затвердженого тимчасово виконуючим обов`язки Міністра оборони України І.С. Руснаком від 01.11.2017 року, комісією Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, позивачу відмовлено у призначенні одноразової грошової допомоги із посиланням на частину 7 статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", в якій передбачено, що у разі, якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за її вибором. ОСОБА_1 в 2017 році вже отримав компенсацію за шкоду заподіяну здоров`ю відповідно до статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Враховуючи викладене, ОСОБА_1 не має права на одержання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Відповідно до ст. 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 р. № 2232-XII виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 р. № 2011-XII (далі - Закон № 2011) у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовослужбовцю під час виконання ним обов`язків військової служби, а також інвалідності, що настала в період проходження військової служби або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження військової служби, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі до п`ятирічного грошового забезпечення за останньою посадою в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМ України від 25 грудня 2013 року № 975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - Порядок).
Пунктом 6 Порядку передбачено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується: військовослужбовцю, інвалідність якого настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок зазначених причин, у розмірі: 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - у разі встановлення інвалідності III групи.
В свою чергу, у відповідності до п. 7 ст. 16-3 Закону № 2011, якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за її вибором.
Так у відповідності до ст. 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 р. № 796-XII (далі - Закон № 796) компенсації за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, сім`ям у зв`язку із втратою годувальника та щорічна допомога на оздоровлення.
Одноразова компенсація виплачується учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, учасникам ліквідації наслідків інших ядерних аварій, особам, які брали участь у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, які стали інвалідами внаслідок відповідних ядерних аварій та випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, сім`ям, які втратили годувальника, та батькам померлого із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, дітям-інвалідам, інвалідність яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою.
У відповідності до ст. 60 вказаного Закону особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, які мають одночасно право на інші пільги та компенсації, передбачені законодавством України, надаються за їх вибором пільги та компенсації відповідно до одного із законів України.
Відмовляючи у призначенні та виплаті одноразової допомоги відповідач зазначив, що позивач скористався своїм правом вибору, та отримав компенсацію за статтею 48 Закону № 796.
В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи Управлінням соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації була призначена ОСОБА_1 одноразова компенсація у розмірі 189,60 грн. та вказані кошти отримані позивачем 15.08.2017 року.
З 01.01.2003 р. постановою КМ України «Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги» від 17 серпня 2002 р. № 1146 запроваджено призначення всіх видів соціальної допомоги місцевими органами праці та соціального захисту населення за єдиною заявою.
Форма заяви у спірні періоди була затверджена наказами Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2006 р. № 215 та Міністерства соціальної політики України від 22.02.2012 р. № 96.
Вказані форми передбачали заповнення та підписання особисто заявником (уповноваженим представником).
За таких обставин суд приходить до висновку, що правом вибору допомоги позивач скористався при поданні вказаної заяви, відтак, відмова відповідача є правомірною.
Доводи позовної заяви про перерахування позивачем 11 липня 2017 року отриманих за ст. 48 Закону № 796 коштів на рахунок державного бюджету України позиції суду не спростовують, оскільки, можливість такого повернення в якості підстави для регресу правовідносин, чинним законодавством не передбачена.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач, виносячи оскаржувану відмову, діяв на підставі закону та у межах своїх повноважень.
У відповідності до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В даному випадку відповідачем доведено правомірність дій щодо відмови у призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 у відповідності до статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". У той же час, позивач не довів обставин в обґрунтування своїх позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а тому є безпідставними і задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Міністерства оборони України (пр-т Повітрофлотський, 6, м. Київ, 03168, код 00034022), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Ярмолинецький районний військовий комісаріат ( АДРЕСА_2 ), Управління соціального захисту населення Ярмолинецької РДА (вул. Петропавлівська, 64, смт. Ярмолинці, Ярмолинецький район, Хмельницька область, 32101, код ЄДРПОУ 03198557) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2018 |
Оприлюднено | 21.09.2022 |
Номер документу | 71934326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні