ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 лютого 2018 р.м.ОдесаСправа № 522/6930/17
Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Бойчук А.Ю.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідачаСеменюк Г.В. суддів: Потапчук В.О. Джабурія О.В. при секретаріПавлюк К.І.
за участю сторін: МП Мальва Савенко (Чепенко) Л.А. (адвокат) ДАБКХлистун Р.В. (довіреність)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Одеського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на Постанову Приморського районного суду м. Одеси від 19 червня 2017 року по справі за позовом малого приватного підприємства Мальва до Заступника начальника Управління начальника інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради - Якименко Руслана Костянтиновича, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання незаконними та скасування постанов, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, звернувся до Приморського районного суду м. Одеси з позовом до Заступника начальника Управління начальника інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради - Якименко Руслана Костянтиновича, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання незаконними та скасування постанов.
Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 19 червня 2017 року позов задоволено частково. Скасовано постанови про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 032/17/159-вих від 27.03.2017 року та №033/17/160-вих заступника начальника Управління-начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Якименко Руслана Костянтиновича на МПП Мальва , місцезнаходження: 650104. м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 70/1. код ЄДРПОУ: 13913759. У частині адміністративного позову щодо закриття провадження по адміністративній справі відмовлено.
Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради не погодившись з постановою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду першої інстанції від 19 червня 2017 року по справі № 522/6930/17 та прийняти нову постанову, якою відмовити позивачу в задоволені позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, незаконним та прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне:
Судом першої інстанції встановлено, що 14.03.2017 року посадовою особою Управління ДАБК ОМР, було проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 70/1.
Відповідно до результатів перевірки Заступником начальника інспекційного відділу № 1 Управління ДАБК ОМР Єфремовим В.Ю. та головним спеціалістом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради Лука І.П. було складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 14.03.2017р. (далі - акт перевірки); припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 14.03.2017р. (далі - припис); протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2017 р. (порушення абз. 4 п.4 ч.2 ст. 2 ЗУ Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності ) та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2017 р. (порушення абз. 4 п.6 4.2 ст. 2 ЗУ Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності ).
31 березня 2017 року МПП Мальва отримало поштове відправлення від Управління ДАБК ОМР із супровідним листом від 14.03.2017 р. №01-10/84-3Г щодо направлення МПП Мальва постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за № 032/17/159-вих від 27.03.2017 року та постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за №033/17/160-вих.
Не погоджуючись з вказаними постановами Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що постанови про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 032/17/159-вих від 27.03.2017 року, №033/17/160-вих заступника начальника Управління-начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Якименко Руслана Костянтиновича на МПП Мальва є протиправними, а тому наявні підстави для задоволення позову. Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.
Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності визначена Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 553), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.
Згідно пункту 1 Порядку № 553 Державний архітектурно-будівельний контроль відповідно до повноважень, визначених статтею 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", здійснюється такими органами державного архітектурно-будівельного контролю: виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; Держархбудінспекцією.
Відповідно до п. 5 Порядку № 533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно до п. п. 7, 9 Порядку № 533 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб'єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об'єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об'єкта; перевірка виконання суб'єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю; вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п'яти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Відповідно до п. 12 Порядку № 533 Посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язані:
у повному обсязі, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль у межах повноважень, передбачених законодавством;
дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання та фізичними особами;
ознайомлювати суб'єкта містобудування чи уповноважену ним особу з результатами державного архітектурно-будівельного контролю у строки, передбачені законодавством;
за письмовим зверненням суб'єкта містобудування надавати консультативну допомогу у здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю;
надсилати повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручати особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку.
Пунктами 16-20 Порядку № 533 передбачено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис).
Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.
Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку та суб'єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
Протокол протягом трьох днів після його складення та всі матеріали перевірки подаються керівникові відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю або його заступникові для винесення постанови про накладення штрафу, передбаченої законодавством України.
З аналізу зазначених вище норм законодавства можна зробити висновок, що державний архітектурно-будівельний контроль повинен здійснюватись - в присутності суб'єкта містобудування, який повинен ознайомитись з його результатами, зокрема, з актом перевірки, приписом, протоколом, має право на надання пояснень, документів, які спростовують порушення, заперечень, тощо.
Суд першої інстанції у своєму рішення зазначає, що органом управління МПП Мальва і єдиним підписом є директор - ОСОБА_10, а тому фізична особа ОСОБА_11 не був уповноважений представляти інтереси МПП Мальва при проведенні державного архітектурно-будівельного контролю об'єкту.
Однак, колегія суддів не погоджується з означеними висновками суду першої інстанції у зв'язку із тим, що як вбачається з копії довіреності від 15.06.2016 року, виданої МПП Мальва на ім'я фізичної особи ОСОБА_11, останньому надається право подавати та підписувати заяви, картки, описи та інші документи від імені підприємства до відповідних установ, одержувати необхідні свідоцтва, довідки, повідомлення та інші документи, розписуватися за директора МПП Мальва ОСОБА_10, здійснювати та виконувати всі інші дії, що пов'язані з цією довіреністю. Тобто, виходячи із змісту вказаної довіреності ОСОБА_11 мав право підпису за директора - ОСОБА_10 та був уповноважений представляти інтереси МПП Мальва при проведенні державного архітектурно-будівельного контролю об'єкту. Доказів того, що означена довіреність на момент проведення перевірки була скасованою позивачем до суду не надано.
При цьому, що відповідно до вимог ст. 254 КУпАП про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Згідно з вимогами ст. 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.
При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються його права і обов'язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.
За результатом позапланової перевірки, було складено відповідний акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Вказані документи були складані у присутності уповноваженої особи ОСОБА_11, діючого на підставі довіреності МПП Мальва від 15 червня 2016 року. Від підписання вищевикладених документів, уповноважена особа відмовилась, про що зазначено у вказаних документах. Вищезазначені документи були направлені з супровідним листом на адресу МПП Мальва , що підтверджується копією поштового відправлення.
Статтею 268 КУпАП передбачено, що особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Згідно з ч. 1ст. 277 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.
Згідно із ст. 283 КУпАП розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова виконавчого органу сільської, селищної, міської ради по справі про адміністративне правопорушення приймається у формі рішення.
Постанова повинна містити: найменування органу (посадової особи), який виніс постанову, дату розгляду справи; відомості про особу, щодо якої розглядається справа; опис обставин, установлених при розгляді справи; зазначення нормативного акта, який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення; прийняте по справі рішення.
Відповідно до ст. 285 КУпАП, постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або висилається особі, щодо якої її винесено.
Копія постанови вручається під розписку. У разі якщо копія постанови висилається, про це робиться відповідна відмітка у справі.
27.03.2017 року за результатом позапланової перевірки була винесена постанова № 032/17/159-вих про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за порушення вимог абз. 4 п. 6 ч. 2 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , та накладено штраф у сумі 144000 грн.
Також, 27.03.2017 р. за результатом позапланової перевірки була винесена постанова № 033/17/160-вих про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за порушення вимог абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , та накладено штраф у сумі 144000 грн.
Копії постанов були надіслані Відповідачем на адресу МПП Мальва , що підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що позивач був належним чином заздалегідь повідомлений про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення і мав можливість в повній мірі реалізувати свої процесуальні права, передбачені містобудівним законодавством та КУпАП, однак не скористався ними, на розгляд справи не з'явився та затверджену належним чином проектну документацію та дозвільні документи на проведення будівельних робіт, ні під час перевірки, ні під час розгляду не надав.
Таким чином, позовні вимоги малого приватного підприємства Мальва про визнання незаконними та скасування постанов належним чином не обґрунтовані, не підтверджені наявними у справі матеріалами та задоволенню не підлягають.
Згідно ст.ст. 315, ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на Постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції були неправильно застосовані норми матеріального права.
Керуючись ст.ст. 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, - задовольнити.
Постанову Приморського районного суду м. Одеси від 19 червня 2017 року по справі № 522/6930/17, - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог малого приватного підприємства Мальва , - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст Постанови складено - 06 лютого 2018 року.
суддя-доповідач Г.В. Семенюк суддя В.О. Потапчук суддя О.В. Джабурія
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72064649 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Семенюк Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні