ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
24 січня 2018 року № 826/2470/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Аблова Є.В.,
суддів Григоровича П.О., Смолія І.В.,
при секретарі судового засідання Борсуковській А.О.,
за участю представників сторін:
представників позивачів: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника відповідача: Шевченко О.С.,
третіх осіб: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
до Міністерства юстиції України,
за участю третіх осіб: ОСОБА_15, ОСОБА_10, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_13, ОСОБА_19, ОСОБА_9, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_11, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_5, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_7, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_12, ОСОБА_31, ОСОБА_32,
про скасування наказу, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася з позовом Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 (далі - позивач 1) до Міністерства юстиції України (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 09.02.2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" у частині анулювання доступу державному реєстратору прав на нерухоме майно - приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (пункт 52 Наказу №323) та направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання про анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 (пункту 53 Наказу №323).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.04.2017 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду.
Крім того, до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося дочірнє підприємство "ТБС" (далі - позивач 2) з позовом до Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 09.02.2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" та зобов'язання вчинити дії щодо поновлення записів в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, які були скасовані на підставі наказу Міністерства юстиції України від 09.02.2017 року №323/5, а саме записів. внесених на підставі рішень приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - індексний №32960325 від 15.12.2016 року.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.03.2017 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду.
У подальшому Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 31.05.2017 року об'єднав для спільного розгляду адміністративну справу №826/2995/17 за позовом дочірнього підприємства ТБС до Міністерства юстиції України, за участю третіх осіб - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14, ОСОБА_33, ОСОБА_6, ОСОБА_34, ОСОБА_18, ОСОБА_13, ОСОБА_19, ОСОБА_9, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_11, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_5, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_7, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_12, ОСОБА_31, ОСОБА_35, про визнання протиправним та скасування наказу №323/5 від 09.02.2017 року, зобов'язання вчинити дії, з адміністративною справою №826/2470/17 за позовом приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу №323/5 від 09.02.2017 року в частині, та присвоїв їм спільний №826/2470/17.
У судовому засіданні представники позивачів підтримали позовні вимоги просили їх задовольнити.
В обґрунтування заявлених позовних вимог представники позивачів вказали на те, що всупереч чинному законодавству та вимогам нормативно-правових актів, які регулюють дані правовідносини, позивачів не було належним чином повідомлено про час та місце розгляду засідання комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації та інших, що позбавило їх, як зацікавлених осіб, отримавши таке повідомлення, одержати всі необхідні матеріали та надати пояснення відносно обставин справи.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, вказавши на те, що процедурні порушення допущені відповідачем в частині неналежного повідомлення зацікавленої особи про розгляд скарги, не є самостійною підставою для скасування законного рішення, прийнятого за результатами такого розгляду.
Треті особи, присутні в судовому засіданні, також заперечували проти задоволення позовних вимог, просили відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, доводи третіх осіб, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
З матеріалів справи вбачається, що за результатом розгляду скарг товариства з обмеженою відповідальністю Класика Будівництва від 29.12.2016 року, ОСОБА_12 від 26.12.2016 року, ОСОБА_9 від 28.12.2016 року, ОСОБА_13 від 28.12.2016 року, ОСОБА_7 від 28.12.2016 року, ОСОБА_11 від 28.12.2016 року, ОСОБА_19 від 03.01.2017 року, ОСОБА_28 від 10.01.2017 року, ОСОБА_18 від 10.01.2017 року, ОСОБА_24 від 11.01.2017 року, ОСОБА_30 від 11.01.2017 року, ОСОБА_35 від 11.01.2017 року, ОСОБА_36 від 12.01.2017 року, ОСОБА_34 від 16.01.2017 року, ОСОБА_29 від 13.01.2017 року, ОСОБА_6 від 16.01.2017 року, ОСОБА_41 від 17.01.2017 року, ОСОБА_5 від 16.01.2017 року, ОСОБА_25 від 18.01.2017 року, ОСОБА_10 від 28.12.2016 року, ОСОБА_27 від 23.01.2017 року, ОСОБА_20 від 23.01.2017 року, ОСОБА_23 від 24.01.2017 року, ОСОБА_21 від 24.01.2017 року, ОСОБА_22 від 16.01.2017 року в порядку статті 37 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб встановлено, що фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі - Закон) та пункту 2 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128 (далі - Порядок №1128), відповідачем на підставі висновків Комісії з розгляду скарг було прийнято рішення про задоволення вказаних скарг та скасовано рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14:
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960325 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959498 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32958036 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32957465 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32954845 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960208 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959925 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959658 від 15.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960612 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960592 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960578 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960557 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960498 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32997785 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996495 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996452 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996386 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996326 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996259 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32992796 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32990358 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988503 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33021884 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33023180 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33036194 від 20.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33040342 від 20.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33042259 від 20.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33043508 від 20.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998031 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998422 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998567 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000024 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000064 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000082 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000087 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000097 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33011641 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000100 від 19.12.2016 року
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32999937 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32999997 від 18.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000036 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000048 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000076 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000092 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33012597 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988013 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988053 від 16.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988072 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний № 32988076 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988078 від 17.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33019415 від 19.12.2016 року;
- про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33020912 від 19.12.2016 року.
Також спірним наказом анульовано доступ державному реєстратору прав на нерухоме майно - приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та наказано про направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 та Дочірнє підприємство "ТБС" звернулися до суду з даним позовом.
Досліджуючи правомірність прийнятого відповідачем наказу, судом встановлено наступне.
У грудні 2016 року до позивача 1 звернувся представник Дочірнього підприємства ТБС , ОСОБА_37, з вимогою реєстрації за вказаним підприємством права власності на нерухоме майно (квартири) на підставі поговорів купівлі-продажу майнових прав на квартиру, зокрема: №№ 110/16-10, 110/16-11, 110/16-23 , 110/16-24, 110/16-25, 110/16-32, 110/16-33, 110/16-34, 110/16-35, 110/16-36, 110/16-43, 110/16-44, 110/16-45, 110/16-46, 110/16-47, 110/16-48, 110/16-49, 110/16-153, 110/16-154, 110/16-155, 110/16-156, 110/16-156, 110/16-164, 110/16-165, 110/16-166, 110/16-173, 110/16-175, 110/16-181, 110/16-182, 110/16-183, 110/16-184, 110/16-185, 110/16-186, 110/16-187, 110/16-188, 110/16-189, 110/16-199, 110/16-200, 110/16-201, 110/16-202, 110/16-203, 110/16-204, 110/16-249, 110/16-252, 110/16-253, 110/16-254, 110/16-255, 110/16-256, 110/16-257, 110/16-258, 110/16-259, 110/16-260 та доданих до них актів приймання-передачі квартир. Всього на реєстрацію було подано документи щодо 52 (п'ятдесяти двох) об'єктів.
На реєстрацію кожної квартири було подано такий пакет документів:
1) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
2) договір купівлі-продажу майнових прав на квартиру;
3) акт прийому передачі квартири;
4) виписка із переліку осіб, які брали участь в інвестуванні будівництва квартир в АДРЕСА_1;
5) довідка про повну оплату за договором;
6) технічний паспорт на квартиру;
7) завірена копія розпорядження Дніпровської районної в м. Києві адміністрації Про присвоєння поштової адреси об'єкту нерухомості - багатоквартирному житловому будинку в місті Києві № 154 на номерному бланку № 00001225;
8) завірена копія листа Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації від 18.05.2012 № 2-11/26-2899/4 до забудовника про рекомендовані адреси;
9) довіреність від 07.12.2016, видана ОСОБА_37;
10) паспорт та реєстраційний номер платника податків ОСОБА_37;
11) свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
12) виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
13) довідки про взяття на облік платника податків ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
14) свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
15) довідка ЄДРПОУ № 715223 ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
16) ліцензія Державної будівельно-архітектурної інспекції та додаток до неї, видана ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
17) протокол про призначення директора ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
18) наказ ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728) від 01.02.20177 № 2/1 про вступ на посаду директора;
19) паспорт та реєстраційний номер платника податків ОСОБА_38-директора ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728);
20) статут ДП ТБС (код ЄДРПОУ 32999728).
На думку позивача 1 всі подані документи на державну реєстрацію прав на нерухоме майно, відповідали чинному законодавству та не викликали жодного сумніву у їх законності, з огляду на що, позивачем 1 вчинено реєстраційні дії.
Так, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01 липня 2004 року №1952-IV (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1952-IV).
Пунктом 1 частини першої статті 2 вказаного закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом (пункти 1, 4 частини першої статті 3 Закону №1952-IV).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 9 Закону №1952-IV державним реєстратором є нотаріус.
Згідно з частиною першою статті 12 Закону №1952-IV державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, речові права на об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Ведення Державного реєстру прав здійснюється з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави (частина четверта статті 12 Закону №1952-IV).
Поряд з цим, правові засади та процедура державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок №1127).
Внесення відомостей до Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставах та в порядку, визначених Законом.
Організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема, державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в Єдиних та Державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомості про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;
7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав К разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду рів у сфері державної реєстрації прав;
9) формує реєстраційні справи у паперовій формі;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, речові права на об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Згідно з частиною першою статті 18 Закону державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Державні реєстратори зобов'язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 24 Закону встановлено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, якою, зокрема, є: невідповідність поданих документів вимогам, встановленим Законом, та якщо подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Порядком визначено процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та і обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік І безхазяйного нерухомого майна.
Відповідно до пункту 2 новозбудований об'єкт - завершений будівництвом об'єкт 1 нерухомого майна, державна реєстрація права власності на який проводиться вперше.
Для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на І нерухоме майно, та інші документи, визначені Порядком.
Відповідно до пункту 78 Порядку для державної реєстрації права власності на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об'єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, власниками такого майна подаються:
документ, що підтверджує набуття у власність особою закріпленого за особою об'єкта інвестування, передбачений законодавством (інвестиційний договір, договір про пайову участь, договір купівлі-продажу майнових прав тощо).
У разі придбання майнових прав на об'єкт нерухомості документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є договір купівлі-продажу майнових прав технічний паспорт на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо).
У разі коли державна реєстрація права власності здійснюється на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об'єкті нерухомого майна, будівництво якого завершено та який прийнято в експлуатацію після 01 січня 2013 року, також обов'язково зазначаються у відповідній заяві відомості про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, та подаються завірені особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, копії документа, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (крім випадків державної реєстрації права власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна).
У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, обов'язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому реєстрі.
Відомості про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, не зазначаються, а завірені особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, копії документів, передбачених цим пунктом, не подаються у разі, коли такою особою відповідно до пункту 77 Порядку подано зазначені відомості та документи для долучення їх до Державного реєстру прав.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, під час проведення оскаржуваної державної реєстрації права власності ДП ТБС на квартири в новозбудованому будинку державним реєстратором ОСОБА_14 в порушення вимог пункту 1 частини третьої статті 10 Закону не було належним чином встановлено відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації, а також в порушення вимог пункту 2 частини третьої статті 10 Закону не було належним чином перевірено документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав, оскільки нею прийнято оскаржувані рішення та відкрито розділи у Державному реєстрі прав та внесено в ці розділи записи про державну реєстрацію права власності на квартири за відсутності необхідного для такої державної реєстрації прав відповідно до пункту 78 Порядку документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта.
Крім того, позивачем 1 в порушення вимог пункту 4 частини третьої статті 10 Закону та пункту 78 Порядку під час проведення оскаржуваних реєстраційних дій не було перевірено наявність у Єдиному реєстрі дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію будинку 15а по Харківському шосе в місті Києві.
За вказаних обставин у позивача 1 були відсутні правові підстави для прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що оскаржуються, тому вони підлягають скасуванню.
Враховуючи зазначені обставини, а також те, що приватним нотаріусом ОСОБА_14 було порушено вимоги законодавства у сфері державної реєстрації прав під час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на нерухоме майно за ДП "ТБС", а також порушено вимоги Порядку щодо необхідного переліку документів для проведення державної реєстрації прав, що дало змогу цьому ж приватному нотаріусу здійснити реєстрацію переходу права власності на об'єкти нерухомого майна до третьої особи, Комісія правомірно дійшла висновку про наявність підстав для скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятих приватним нотаріусом з порушенням вимог законодавства у сфері державної реєстрації, а також похідних рішень прийнятих приватним нотаріусом ОСОБА_14 як таких, що випливають з факту скасування незаконних рішень та були вчинені за наслідком прийняття таких рішень.
Виходячи з правової позиції Верховного Суду України, викладеної у постанові від 17 грудня 2014 року у справі № 6-140цс14, згідно з положеннями статей 330, 387, 388 Цивільного кодексу України власник майна може витребувати належне йому майно від будь-якої особи, яка є останнім набувачем майна та яка набула майно з незаконних підстав, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене попередніми набувачами, та без визнання попередніх угод щодо спірного майна недійсними.
При цьому на момент винесення оскаржуваного наказу скасування оскаржуваних рішень приватного нотаріуса ОСОБА_14 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень становило єдиним можливим та ефективним засобом відновлення порушеного права скаржників.
Щодо доводів позивачів про порушення процедури проведення розгляду скарг Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації слід зазначити наступне.
Пунктом 2 Порядку №1128 визначено, що для забезпечення розгляду скарг суб'єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, положення та склад яких затверджуються Мін'юстом або відповідним територіальним органом.
Згідно пункту 3 цього Порядку розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено, що подається виключно у письмовій формі та повинна містити обов'язкові відомості та документи, що долучаються до скарги, передбачені Законами, а також відомості про бажання скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті та про один із способів, зазначених у пункті 10 цього Порядку, в який скаржник бажає отримати повідомлення про зазначений розгляд.
Як передбачено пунктом 5 Порядку №1128, перед розглядом скарги по суті комісія вивчає скаргу для встановлення:
1) чи віднесено розгляд скарги відповідно до Законів до повноважень суб'єкта розгляду скарги (належний суб'єкт розгляду скарги);
2) чи дотримано вимоги Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги;
3) чи наявні (відсутні) інші скарги у суб'єкта розгляду скарги.
Згідно пункту 8 Порядку №1128, під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує:
1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження;
2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах;
3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;
4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);
5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Відповідно до пункту 9 Порядку №1128, під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб'єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.
Згідно з пунктом 10 Порядку №1128, суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів:
- телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі);
- шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту;
- засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та інших документах, що додаються до скарги).
Так згідно з пунктом 10 Порядку №1128, заінтересованих осіб повідомляють одним з способів визначених цим пунктом. Позивача та всіх інших заінтересованих осіб було повідомлено шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту, що підтверджується матеріалами справи, у зв'язку з чим твердження позивача є необґрунтованим.
Крім того, копії скарги у відповідності до вимог пункту 11 Порядку №1128 були надіслані відповідачем на адресу суб'єкта оскарження та заінтересованої особи, що підтверджується копіями супровідних листів, що містяться в матеріалах справи від 03.02.2017 року №2/41545-0-33-16/19К, 41545--0-33-16-19К.
Так, згідно з пунктом 11 Порядку №1128, копії скарги та доданих до неї документів надаються суб'єкту оскарження та заінтересованим особам, зазначеним у скарзі або встановленим відповідно до відомостей реєстрів, не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.
Підпунктом а пункту 2 частини шостої статті 37 Закону передбачено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав.
Частиною другою статті 26 Закону передбачено, що у випадку задоволення скарги Міністерством юстиції України за результатами її розгляду шляхом прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Крім того, з урахуванням порушень, допущених приватним нотаріусом ОСОБА_14 під час прийняття оскаржуваного наказу, Комісією правомірно прийнято рішення про необхідність тимчасово блокувати доступ до Державного реєстру прав приватному нотаріусу ОСОБА_14
Враховуючи вищезазначені обставини, суд приходить до висновку, що наказ Міністерства юстиції України від 09.02.2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" винесено у відповідності до норм чинного законодавства, а відтак відсутні підстави для скасуванням оскаржуваного рішення суб'єкта владних повноважень.
У відповідності до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представників сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_14 та дочірнього підприємства "ТБС" відмовити.
Рішення суду, відповідно до частини 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повний текст рішення буде виготовлено протягом десяти днів.
Суддя Є.В. Аблов
П.О. Григоровича
І.В. Смолія
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2018 |
Оприлюднено | 20.02.2018 |
Номер документу | 72280397 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Загороднюк А.Г.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні