КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/9222/16 Суддя (судді) першої інстанції: Добрянська Я.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуюча суддя: Шелест С.Б.
Судді: Кузьмишина О.М., Пилипенко О.Є.
Секретар судового засідання: Хаврат О.О.
За участі представників:
Позивача: Михайлюк-Філімонова Є.В.; Ковалишена А.М.;
Відповідача: Дика Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Промінь-Київ на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.11.17р. у справі №826/9222/16 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Обслуговуючого кооперативу Промінь-Київ , треті особи: Приватне підприємство Інбудсервіс , ТОВ Даймекс-Київ про зобов'язання вчинити дії
у с т а н о в и в:
Позивачем заявлено вимогу про зобов'язання допустити Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до здійснення перевірки щодо додержання Обслуговуючим кооперативом Промінь-Київ вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за адресою: м.Київ, вул. Уманська, 6.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.11.17р. адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаною постановою суду, Відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить суд скасувати постанову з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Свої вимоги апелянт мотивує тим, що висновки суду першої інстанції про недопущення посадових осіб Позивача до проведення перевірки ґрунтуються на неналежних доказах, оскільки акт недопуску посадових осіб до проведення перевірки від 31.05.16р складався за відсутності керівника або іншої уповноваженої особи Кооперативу; об'єкт перевірки на день складання акту перебував в користуванні інших суб'єктів господарювання на підставі договору оренди; акт недопуску не ідентифікує особу, яка не допустила Позивача до проведення перевірки. Окрім того, апелянт вказує на встановлення мораторію у період з 01.01.17р. по 31.12.18р. на здійснення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання відповідно до Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Представник апелянта в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги.
Представники Позивача заперечили вимоги апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу Відповідача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як свідчать обставини справи та установлено судом першої інстанції, ГУ ДСНС України у м. Києві видано Наказ від 19.04.16р. №157 Про проведення планових перевірок (надалі - Наказ) відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.15р. №1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.15р. за №1467/27912.
Відповідно до вказаного Наказу провідному інспектору відділу ДН(К) у сфері П,ТБ та ЦЗ Солом'янського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві капітану служби цивільного захисту Руденку Р.В. та провідному інспектору відділу пожежної безпеки Головного управління ДСНС України у м Києві капітану служби цивільного захисту Кувеньову О.В. доручено провести планову перевірку ОК Промінь-Київ за адресою: вул. Уманська, 6, м. Київ щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, у період з 11 травня 2016 року по 31 травня 2016 року.
На підставі цього Наказу було видано повідомлення про проведення планової перевірки від 29.04.16р., яке було вручено 29.04.16р. Голові правління ОК Промінь-Київ Заневському Ю.В. під підпис (а.с.13).
На виконання цього Наказу було видано посвідчення на проведення перевірки від 10.05.16р. №363.
На підставі Наказу та посвідчення на перевірку, посадовими особами Позивача 31.05.16р. було здійснено виїзд на перевірку ОК Промінь-Київ , втім до проведення перевірки посадових осіб недопущено, про що складено акт від 31.05.16р. (а.с.15). Підставою для не допуску посадових осіб до перевірки зазначена у акті вказівка керівництва з цього приводу. Акт складений провідним інспектором відділу ДН(К) у сфері П,ТБ та ЦЗ Солом'янського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві капітаном служби цивільного захисту Руденком Р.В., за участі ІППУПП в м. Києві лейтенанта поліції Мовчана Д.А.
Вказаний акт був направлений у той же день засобами поштового зв'язку на юридичну адресу Відповідача, що підтверджується наявним у матеріалах справи фіскальним чеком (а.с. 16, зворотна сторона).
У зв'язку з недопуском посадових осіб до перевірки, Позивач звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, Позивачем у відповідності до вимог законодавства реалізовано повноваження щодо здійснення заходу з проведення перевірки, втім мало місце недопущення посадових осіб до проведення перевірки, про що складено відповідний акт, у зв'язку з чим вимога про забезпечення допуску до здійснення перевірки ґрунтується на вимогах чинного законодавства.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Такий центральний орган виконавчої влади в силу частини 2 статті 64 цього Кодексу реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно з частиною 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 №1052 (надалі Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до пункту 2 частини 3 Положення, основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з пунктом 39 частини 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення).
Згідно з Положенням про Головне управління ДСНС України у м. Києві, затвердженим наказом ДСНС України від 13 квітня 2016 р. №175, Головне управління ДСНС України у м. Києві є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (п. 27 ч. 4 Положення про Головне управління ДСНС України у м. Києві).
Відповідно до ст. ст. 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.07р. № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; надалі - Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
У відповідності до ч. 1 ст. 4, ч. 1, 4 і 5 ст. 5, ч. 1 - 6 ст. 7 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Загальні засади призначення та проведення планових заходів здійснення державного нагляду визначені у ст. 5 цього Закону. Зокрема, планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу .
Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).
Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.
Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.
Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.
Аналогічно, п. 3 розд. ІІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (надалі - Порядок № 1337), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 02 листопада 2015 року № 1337, встановлено, що перед початком перевірки посадові особи, які будуть її здійснювати, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення на проведення перевірки та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення на проведення перевірки.
Отже, аналізованими правовими нормами з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів встановлені підстави для проведення перевірки, умови допуску до перевірки та передбачено право суб'єкта господарювання на відмову у допуску посадових (службових) осіб органу державного нагляду (контролю) до проведення перевірки. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.
У даному випадку, судом установлено, що мала місце планова перевірка, яка була передбачена у Плані комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2016 рік, затвердженому наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 01.02.16р. №141.
ГУ ДСНС України у м. Києві було видано відповідний Наказ на проведення планових перевірок від 19.04.16р. №157, на підставі якого видано повідомлення про проведення планової перевірки від 29.04.16р., яке того ж дня було вручено Голові правління ОК Промінь-Київ - Заневському Ю.В. під підпис (а.с.13). На виконання наказу від 19.04.16р. №157 було видано посвідчення на проведення перевірки від 10.05.16р. №363.
Отже, Позивачем додержано вимог закону щодо підстав та порядку (процедури) здійснення планового заходу, що спростовує доводи апелянта з цього приводу.
Відповідно до п.11 розділу ІІІ Порядку № 1337, у разі якщо суб'єкт господарювання не допускає посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, посадовою особою, яка здійснює перевірку, складається акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки , форму якого наведено в додатку 4 до цього Порядку.
Керівник або уповноважена особа суб'єкта господарювання в акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, зазначити мотиви своєї відмови у допущенні до проведення перевірки.
В акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки зазначаються дата, час його складання та відомості про посадову особу, яка склала акт, а також посада, прізвище, ім'я, по батькові особи керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання, яку ознайомлено з цим актом та якій вручено його під розпис.
Акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки складається у двох примірниках, один з яких надається керівнику або уповноваженій особі суб'єкта господарювання, а другий з відміткою про ознайомлення зберігається в наглядовій справі.
У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання від підписання акта про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки посадовою особою ДСНС України робиться відповідна відмітка щодо відмови від ознайомлення та отримання цього акта.
У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання отримати зазначений акт такий акт надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Як вбачається з матеріалів справи, 31.05.16р. посадовими особами Позивача було здійснено виїзд на об'єкт перевірки ОК Промінь-Київ за адресою: вул. Уманська, 6, м. Київ, втім перевірку провести не вдалось, у зв'язку з не допуском посадових осіб ГУ ДСНС України у м. Києві до перевірки, у зв'язку з чим складено акт від 31.05.16р. (а.с.15). Підставою для не допуску посадових осіб до перевірки слугувала вказівка керівництва. Пояснення щодо підстав недопуску до перевірки посадовою особою Відповідача не надавались.
Вказаний акт був направлений у той же день засобами поштового зв'язку на юридичну адресу Відповідача, що підтверджується наявним в матеріалах справи фіскальним чеком (а.с. 16, зворотна сторона).
Частиною 3 статті 6 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.17) передбачено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.
Згідно з п. 9 розд. ІІІ Порядку № 1337 посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право, зокрема, звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки , яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.
За наведених обставин та правових норм, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позову.
Покликання апелянта про недотримання Позивачем вимог п. 8 Розділу ІІ Порядку № 1337 при видачі посвідчення №363, так як підпис заступника територіального органу ДСНС Україна не скріплений печаткою, - не заслуговують на увагу, оскільки спростовуються належним чином завіреною копією вказаного посвідчення (а.с. 191).
Доводи апелянта про те, що приміщення, у якому було заплановано проведення перевірки, передано в оренду третім особам - також необгрунтовані, оскільки не є підставою для недопуску до планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Враховуючи, що Позивач був обізнаний про проведення перевірки у період з 11.05.16р. по 31.05.16р., а тому мав забезпечити уповноваженого представника.
Доводи апелянта щодо встановлення мораторію у період з 01.01.17р. по 31.12.18р. на здійснення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання відповідно до Закону України від 03.11.16р. №1728-VIII Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не спростовують обґрунтованість позовних вимог, оскільки планова перевірка була запланована до набрання чинності вказаним законом (Закон №1728-VIII набрав чинності 01.01.2017р.), та до періоду введення цим Законом мораторію. Відтак, відповідно до статті 3 цього Закону (у редакції, чинній на момент звернення з позовом до суду та вирішення судом справи) до 31 грудня 2017 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю) за рішенням суду, що є самостійною підставою для здійснення такого заходу. У зв'язку із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.12.2017 р. N 2246-VIII) до вказаної норми встановлено такий термін до 31 грудня 2018 року.
Вищевикладеним спростовуються доводи апеляційної скарги.
Приймаючи до уваги те, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду доводами апелянта не спростовані, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, Київський апеляційний адміністративний суд
п о с т а н о в и в:
апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Промінь-Київ на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.11.17р. у справі №826/9222/16 - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.11.17р. у справі №826/9222/16 - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуюча суддя Шелест С.Б.
Судді : Кузьмишина О.М.
Пилипенко О.Є.
Повний текст постанови складений: 15.02.18
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2018 |
Оприлюднено | 20.02.2018 |
Номер документу | 72284594 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Шелест С.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні