Постанова
від 13.02.2018 по справі 666/8779/14-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ВЕРХОВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13.02.2018 м. Київ

справа № 666/8779/14

провадження № К/9901/3516/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючого - Бучик А.Ю. (суддя-доповідач),

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

учасники справи:

позивач - Херсонська міська рада,

відповідач - Антонівська селищна рада Дніпровського району м. Херсона,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Потапчука В.О., Жука С.І., Семенюка Г.В. від 08 вересня 2015 року, -

встановив:

Херсонська міська рада звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Антонівської селищної ради від 30 липня 2014 року № 580 Про затвердження Переліку геонімів (назв вулиць, провулків тощо) смт. Антонівка , в частині вулиць, котрі розташовані на території м.Херсона, а саме: Бурназяна, Бордунова, Кіндійська, 1-ша Східна, 2-га Східна, 3-тя Східна, 4-та Східна, 5-та Східна, 6-та Східна, 7-ма Східна, 8-ма Східна, 9-та Східна, 10-та Східна, 11-та Східна, 12-та Східна, 13-та Східна, 14-та Східна, 15-та Східна, 16-та Східна, 17-та Східна, 18-та Східна, 19-та Східна, 20-та Східна, 21-ша Східна, 22-га Східна, 23-тя Східна, 24-та Східна, 25-та Східна, 26-та Східна, 27-ма Східна, 28-ма Східна, 29-та Східна, 30-та Східна, 31-ша Східна, 32-га Східна, 33-тя Східна, 34-та Східна, провулки 1-й, 2-й, 3-й, 4-й Микільський;

- визнати протиправними дії Антонівської селищної ради з прийняття рішень щодо розпорядження, передачі у власність та користування громадянам та юридичним особам земельних ділянок та території Східної виробничої зони та земельними ділянками та території житлового сектору вулиць із 1-ї по 34 Східну в місті Херсоні, в тому числі вулиць: Бурназяна, 8-го Березня, 24-го Серпня, Весняна, Кобзаря, Оксамитова, Козацька, Бордунова, Дибенка, Торкальна, Кіндійська, Антонівська, Джанкойська, 1-ша Східна, 2-га Східна, 3-тя Східна, 4-та Східна, 5-та Східна, 6-та Східна, 7-ма Східна, 8-ма Східна, 9-та Східна, 10-та Східна, 11-та Східна, 12-та Східна, 13-та Східна, 14-та Східна, 15-та Східна, 16-та Східна, 17-та Східна, 18-та Східна, 19-та Східна, 20-та Східна, 21-ша Східна, 22-га Східна, 23-тя Східна, 24-та Східна, 25-та Східна, 26-та Східна, 27-ма Східна, 28-ма Східна, 29-та Східна, 30-та Східна, 31-ша Східна, 32-га Східна, 33-тя Східна, 34-та Східна, Кіндійське шосе, провулки 1-й, 2-й, 3-й, 4-й Микільский;

- встановити відсутність компетенції повноважень Антонівської селищної ради щодо прийняття рішень про розпорядження, передачі у власність та користування громадянам та юридичним особам земельних ділянок на території Східної виробничої зони та земельними ділянками на території житлового сектору вулиць із 1-ї по 34 Східну в місті Херсоні, в тому числі вулиць: Бурназяна, 8-го Березня, 24-го Серпня, Весняна, Кобзаря, Оксамитова, Козацька, Бордунова, Дибенка, Торкальна, Кіндійська, Антонівська, Джанкойська, 1-ша Східна, 2-га Східна, 3-тя Східна, 4-та Східна, 5-та Східна, 6-та Східна, 7-ма Східна, 8-ма Східна, 9-та Східна, 10-та Східна, 11-та Східна, 12-та Східна, 13-та Східна, 14-та Східна, 15-та Східна, 16-та Східна, 17-та Східна, 18-та Східна, 19-та Східна, 20-та Східна, 21-ша Східна, 22-га Східна, 23-тя Східна, 24-та Східна, 25-та Східна, 26-та Східна, 27-ма Східна, 28-ма Східна, 29-та Східна, 30-та Східна, 31-ша Східна, 32-га Східна, 33-тя Східна, 34-та Східна, Кіндійське шосе, провулки 1-й, 2-й, 3-й, 4-й Микільский;

- визнати наявність компетенції (повноваження) у Херсонської міської ради щодо прийняття рішень про розпорядження, передачу у власність та користування громадянам та юридичним особам земельних ділянок на території Східної виробничої зони та земельними ділянками на території житлового сектору вулиць із 1-ї по 34 Східну в місті Херсоні, в тому числі вулиць: Бурназяна, 8-го Березня, 24-го Серпня, Весняна, Кобзаря, Оксамитова, Козацька, Бордунова, Дибенка, Торкальна, Кіндійська, Антонівська, Джанкойська, 1-ша Східна, 2-га Східна, 3-тя Східна, 4-та Східна, 5-та Східна, 6-та Східна, 7-ма Східна, 8-ма Східна, 9-та Східна, 10-та Східна, 11-та Східна, 12-та Східна, 13-та Східна, 14-та Східна, 15-та Східна, 16-та Східна, 17-та Східна, 18-та Східна, 19-та Східна, 20-та Східна, 21-ша Східна, 22-га Східна, 23-тя Східна, 24-та Східна, 25-та Східна, 26-та Східна, 27-ма Східна, 28-ма Східна, 29-та Східна, 30-та Східна, 31-ша Східна, 32-га Східна, 33-тя Східна, 34-та Східна, Кіндійське шосе, провулки 1-й, 2-й, 3-й, 4-й Микільский.

Постановою Дніпровського районного суду м. Херсона від 24 червня 2015 року в задоволенні адміністративного позову Херсонської міської ради до Антонівської селищної ради м. Херсона Херсонської області про визнання незаконним та скасування рішення Антонівської селищної ради від 30 липня 2014 року № 580 - відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року постанову Дніпровського районного суду м. Херсона від 24 червня 2015 року скасовано, прийнято по справі нову постанову, якою адміністративний позов Херсонської міської ради задоволено.

В касаційній скарзі Антонівська селищна рада просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Дніпровського районного суду м. Херсона від 24 червня 2015 року. Зазначає, що суд апеляційної інстанції, покликаючись на протиправність рішення Херсонської обласної ради народних депутатів від 10 березня 1994 року № 311, не врахував наявні в матеріалах справи судові рішення, якими, серед іншого, зазначено про неправомірність втручання Херсонської міської ради до повноважень Антонівської селищної ради щодо розпорядження земельними ділянками. Вказує, що розмежування земель між містом Херсоном та смт. Антонівка у визначений законом спосіб не проведено, межі між містом Херсоном та смт. Антонівка згідно зі статтею 176 ЗК України державним актом України не посвідчені, а землі Східної виробничої зони та по вул. з 1-ї по 34-ту Східну згідно Державного земельного кадастру обліковуються за смт. Антонівка. Крім того, покликається на те, що встановлюючи відсутність компетенції (повноважень) Антонівської селищної ради щодо прийняття рішень про розпорядження, передачу у власність та користування громадянам та юридичним особам земельних ділянок на спірній території та визнаючи таку компетенцію за Херсонської міської радою, суд апеляційної інстанції не дав оцінки обставинам щодо пропуску позивачем строку звернення з даними вимогами, оскільки протягом 2007-2011 років право на розпорядження земельними ділянками вищезазначених вулиць належало саме Антонівській селищній раді.

Відповідно до п. 4 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону №2147-VIII) справа № 666/8779/14-а передана до Верховного Суду.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанції встановлено, що Указом Президії Верховної Ради УРСР від 04 вересня 1984 року №7541-Х Про зміну меж м. Херсона до меж міста Херсона включено 1052,9 га земель, раніше відведених під житлове і промислове будівництво на території села Приміське, селища Урожайне та селища Садове, разом із прилеглими землями, загальною площею 242,1 га.

З метою визначення території, що включається до меж міста Херсонською філією інституту землеустрою Укрземпроект , на замовлення Херсонського міськкомунгоспу за договором від 07 грудня 1983 року №258 з додатковою угодою від 06 березня 1984 року №7 розроблений проект встановлення межі м.Херсона із земель, що знаходились в користуванні спецрадгоспу Херсонський , радгоспу-заводу Янтарний та радгоспу Овочевий Херсонського міськвиконкому Херсонської області. Згідно із графічною частиною проекту межа між м. Херсоном та смт. Антонівкою встановлена по Кіндійському шосе - вул. 22-га Східна - вул. Кіндійська.

Рішенням Херсонської обласної ради народних депутатів № 311 від 10 березня 1994 року Про затвердження технічної документації по встановленню меж Антонівської селищної ради народних депутатів, а також населених пунктів на території цієї ради затверджені межі смт. Антонівка, до складу якої включено частину територій, що входила до меж м. Херсона, на підставі Указу Президії Верховної Ради УРСР від 04 вересня 1984 року №7541-Х Про зміну меж м. Херсона .

30 липня 2014 року Антонівською селищною радою прийнято рішення №580 Про затвердження Переліку геонімів (назв вулиць, провулків тощо) смт. Антонівка до яких увійшли вулиці, а саме: Бурназяна, Бордунова, Кіндійська, 1-ша Східна, 2-га Східна, 3-тя Східна, 4-та Східна, 5-та Східна, 6-та Східна, 7-ма Східна, 8-ма Східна, 9-та Східна, 10-та Східна, 11-та Східна, 12-та Східна, 13-та Східна, 14-та Східна, 15-та Східна, 16-та Східна, 17-та Східна, 18-та Східна, 19-та Східна, 20-та Східна, 21-ша Східна, 22-га Східна, 23-тя Східна, 24-та Східна, 25-та Східна, 26-та Східна, 27-ма Східна, 28-ма Східна, 29-та Східна, 30-та Східна, 31-ша Східна, 32-га Східна, 33-тя Східна, 34-та Східна, провулки 1-й, 2-й, 3-й, 4-й Микільський.

Вважаючи, що Антонівська селищна рада безпідставно намагається розпоряджатися землями, що входять до населеного пункту міста Херсона, Херсонська міська рада звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції покликався на те, що оскільки рішення Херсонської обласної ради № 311 від 10 березня 1994 року "Про затвердження технічної документації про встановлення меж Антонівської селищної ради народних депутатів, а також населених пунктів та території цієї ради" є чинним, Антонівська селищна рада мала повноваження для винесення спірного рішення.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції покликався на те, що Рішенням Херсонської обласної ради народних депутатів від 10 березня 1994 року № 311 затверджено технічну документацію, згідно якої, межу міста Херсона змінено по відношенню до указу Президії Верховної ради УРСР від 09 квітня 1984 року, що не віднесено до повноважень обласних рад жодним нормативним актом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно ч. 1 ст. ст. 10 Закону 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до п. 41 ч.1 ст. 26 Закону 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як прийняття рішень з питань адміністративно територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.

В ч.1 ст. 71 Закону 280/97-ВР передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.

Таким чином, до компетенції сільської, селищної, міської ради належить прийняття рішень з питань адміністративно - територіального устрою в межах території відповідної ради.

Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції покликався на те, що судовим рішеннями в справі № 2-а-9075/11/2110 року встановлено, що рішенням Херсонської обласної ради народних депутатів від 10 березня 1994 року № 311 затверджено технічну документацію, згідно якої межу міста Херсона змінено відносно до Указа Президії Верховної ради УРСР від 09 квітня 1984 року, що не відносилось до повноважень обласних рад жодним нормативним актом, а тому суд дійшов висновку про протиправність рішення Антонівської селищної ради від 30 липня 2014 року № 580, яке прийнято всупереч наявності постанови Одеського апеляційного адміністративного суду по справі № 2-а-9075/11/2110.

Однак, судом апеляційної інстанції залишено поза увагою рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 05.03.2012 в справі № 2-а-6394/11/2170, яке залишене без змін судами вищих інстанцій, згідно якого визнано протиправним та скасовано рішення Херсонської обласної ради XXII сесії двадцять третього скликання № 943 від 14 січня 2002 року "Про визнання таким, що втратило чинність, рішення обласної ради від 10 березня 1994 року № 311".

Крім того, в матеріалах справи наявні рішення в справах 2а-390/11/2120 та 2110/4576/12, якими, серед іншого, зазначено про неправомірність втручання Херсонської міської ради у здійснення повноважень Антонівської селищної ради щодо розпорядження землями в межах населеного пункту - селища Антонівка, в тому числі землями, які зазначені в оспорюваному рішенні по даній справі.

Крім того, судом апеляційної інстанції не враховано лист Управління Держземагенства у м.Херсоні Херсонської області від 10.03.2015, згідно якого надано відомості Національної кадастрової системи (НКС) про те, що земельні ділянки за кадастровими номерами 6510165300:04:049:0005, 6510165300:04:050:0008, 6510165300:04:050:0009, 6510165300:04:051:0005, 6510165300:04:051:0013, 6510165300:04:037:0003, 6510165300:05:018:0002, 6510165300:05:010:0006, 6510165300:05:025:0007, 6510165300:02:001:0129, 6510165300:02:001:0007, 6510165300:04:051:0015, 6510165300:02:001:0403, 6510165300:04:087:0002, 6510165300:02:001:0463 знаходяться в межах населеного пункту смт Антонівка Дніпровського району Херсонської області. Відомості стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами 6510165300:04:003:0010, 6510165300:05:011:0005 станом на 10.03.2015 до Державного земельного кадастру не внесено.

Суд апеляційної інстанції наведені зібрані докази не дослідив, а тому прийшов до передчасного висновку про відсутність у Антонівської селищної ради повноважень приймати рішення від 30 липня 2014 року № 580 та розпоряджатися земельними ділянками на спірній території.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду;

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

Враховуючи те, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 349 та на підставі п. 1 ч. 2 ст. 353 КАС України.

Керуючись ст.ст. 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

постановив:

Касаційну скаргу Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона задовольнити частково.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року скасувати та направити справу на новий судовий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

судді М.М. Гімон

Л.Л. Мороз

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення13.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72287938
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —666/8779/14-а

Постанова від 29.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 17.04.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні