Рішення
від 19.02.2018 по справі 823/2361/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Черкаси

19 лютого 2018 року справа № 823/2361/17

Черкаський окружний адміністративний суд, в складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Канівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Канівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, в якому просить:

- визнати протиправними дії Канівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови в проведенні перерахунку, нарахування та виплати пенсії з її збільшенням на 1% заробіток за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень ч.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ;

- зобов'язати Канівське ОУПФУ в Черкаській області провести перерахунок та виплату пенсії позивачу з 01.06.2017 із її збільшенням на 1% середньомісячного заробітку, розрахованого згідно ст. 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , відповідно до положень ч.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що має статус учасника ліквідації аварії Чорнобильській АЕС 2 категорії, отримує пенсію за віком. Вважає, що у відповідності до ч. 2 ст.56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи має право на збільшення пенсії на 1 процент заробітку за кожен рік роботи. Для отримання такого перерахунку звернулася до відповідача з відповідною заявою, проте отримав відмову в проведення перерахунку.

Відповідачем подано відзив на позов, у якому останній вважає вимоги позивача необґрунтованими з огляду на те, що пенсія призначена на підставі Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , з урахування ст. 55 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Всі доплати, пенсії і компенсації, визначені цим законом здійснюються за рахунок коштів державного бюджету у розмірах та порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Розміри соціальних виплат, що фінансуються за рахунок бюджету залежить від соціально - економічних можливостей держави. Відтак вважає, що виплата пенсій по інвалідності та інших доплат особам, потерпілим внаслідок аварії на ЧАЕС не можуть визначатись будь-якими іншими законами України, окрім як Законом про Державний бюджет України. В зв'язку з цим вважає свої дії правомірними, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до положень ст.ст. 257-263 КАС України суддя розглядає справу за правилами спрощеного позовного (письмового) провадження без повідомлення учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позивача, викладені ним в позовній заяві, та письмові заперечення відповідача, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії, що підтверджується посвідченням серії А НОМЕР_2, видане Черкаською облдержадміністрацією від 06.02.2001.

ОСОБА_1 призначено пенсію з 01.04.1991 відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення , проте із застосуванням пільги щодо зниження пенсійного віку, передбаченої ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Позивач перебуває на обліку в Канівському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області.

21.12.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою щодо здійснення перерахунку розміру його пенсії відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , проте, листом №1635/13-10 від 21.12.2017 позивачу в задоволенні заяви відмовлено.

Вирішуючи спір по суті суд враховує, відповідно до ст. 15 Закону України Про пенсійне забезпечення , умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.

Таким чином, цією нормою надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України Про пенсійне забезпечення або спеціальним Законом України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Пунктом 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії, зокрема відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , їй призначається одна пенсія за її вибором.

Відповідно до ст. 71 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , дія положень цього закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Частиною 3 статті 55 цього Закону передбачено, що призначення та виплата пенсій особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення провадиться відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і цього Закону.

У відповідності до ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 03.10.2017 р. N 2148-VIII) право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4 за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком N 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .

Згідно ч. 2 ст. 56, ст. 57 України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення до пенсії за понад встановлений мінімальний стаж роботи, має пільговий характер власне щодо тривалості трудового стажу та величини, з якої проводиться розрахунок.

Крім цього починаючи з 01.01.2004, з впровадженням в Україні пенсійної реформи, призначення та перерахунок трудових пенсій особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, лише на підставі Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи без врахування положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування є неможливим і навпаки, застосування окремих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не є перешкодою до використання до цієї категорії осіб при обрахунку пенсії Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . При наявності у пенсіонерів, які постраждали від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, права на тотожні пенсійні виплати застосуванню підлягають положення спеціального характеру, в цьому випадку Закон України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії із її збільшенням на 1% середньомісячного заробітку, розрахованого згідно ст. 27 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , відповідно до положень ч. 2 ст. 56 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Разом з тим, судом встановлено, що із заявою про перерахунок пенсії позивач звернувся до пенсійного органу лише 21.12.2017.

Згідно ч. 3 ст. 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , якою визначаються строки призначення (перерахунку) та виплати пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Отже, наведені норми Закону пов'язують початок строку на перерахунок пенсії з дати звернення пенсіонера за її перерахунком, тому право на перерахунок пенсії у позивача виникає з 21.12.2017.

Заперечуючи проти позову, відповідач посилається на відсутність відповідного бюджетного фінансування.

Однак, суд вважає вказані доводи необґрунтованими, оскільки відсутність бюджетного фінансування не може бути підставою та жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у позивача права на перерахунок та виплату пенсії. Наведене закріплене практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у справах Кечко проти України , Ромашов проти України , Шевченко проти України , яку суд враховує відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини як джерело права.

Враховуючи, що право на перерахунок пенсії позивач набув з 21.12.2017, проте, станом на час розгляду та вирішення даної справи відповідачем не надано доказів здійснення такого перерахунку, а тому право позивача на перерахунок пенсії є порушеним та має бути відновленим.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Підстави для застосування ст. 139 КАС України відсутні.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 139, 241-246, 255, 263 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Канівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови в проведенні перерахунку, нарахування та виплати ОСОБА_1 пенсії з її збільшенням на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зобов'язати Канівське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. 206 Дивізії, 10 А, м. Канів, Черкаська обл. 19000, код ЄДРПОУ 36775639) провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 Черкаська обл., 19000, РНОКПП НОМЕР_1) з 21.12.2017 із її збільшенням на 1% середньомісячного заробітку, розрахованого згідно ст. 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закоун України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня ухвалення рішення суду.

Суддя В.В. Гаращенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2018
Оприлюднено22.02.2018
Номер документу72351241
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/2361/17

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 27.04.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Ухвала від 11.04.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Рішення від 19.02.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 17.01.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні