ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" лютого 2018 р. Справа № 922/2014/17
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пушай В.І. , суддя Гребенюк Н. В. , суддя Пелипенко Н.М.
Секретар судового засідання Казакова О.В.
за участю представників сторін:
позивача - Бондаренко Н.В., за довіреністю від 21.06.2017 р.;
відповідача - Рудики З.М., голови правління;
скаржника - Коваля А.П., за договором про надання правової допомоги від 02.01.2018 р. б/н , ордер Серія ХВ № 537000023 від 02.01.2018 р.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ОСОБА_4 (вх. № 3645 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 31.08.2017 р. у справі № 922/2014/17
за позовом ОСОБА_5, м. Харків
до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк", м. Харків
про визнання недійсними документів
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, ОСОБА_5 звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд:
- визнати установчі документи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" (рішення від 05.06.2016 р., оформлене протоколом № 1 Установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" та Статут Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк") - недійсними;
- скасувати державну реєстрацію юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" (номер запису: 14801020000069912 в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи);
- визнати незаконною господарську діяльність Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" (код ЄДРПОУ: 40580452) розпочату на підставі протоколу загальних зборів від 12.09.2016 р.
Рішенням господарського суду Харківської області від 31.08.2017 р. у справі № 922/2014/17 (суддя Прохорова С.А.) в позові відмовлено повністю.
Рішення мотивоване, зокрема з тих підстав, що, обставини, на які посилається позивач в обґрунтування позову, спростовуються матеріалами справи, з яких вбачається, що: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" створене та зареєстроване з дотриманням передбаченого чинним законодавством України порядку, рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформлене протоколом від 05.06.2016 р. прийняте відповідно до вимог чинного законодавства України, позивач повідомлений про проведення установчих зборів, що підтверджується його особистим підписом у відомості про отримання повідомлення про проведення установчих зборів; позивач особисто голосував на установчих зборів з усіх питань порядку денного - "ЗА" та проставив у протоколі свій особистий підпис і т. ін.
ОСОБА_4 подала на зазначене рішення до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на те, що суд першої інстанції цим рішенням вирішив питання про її права та обов'язки, не залучивши до участі у справі, а також порушив норми матеріального і процесуального права, просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
В обгрунтування апеляційної скарги ОСОБА_4 зазначає, зокрема, що вона є власником квартири АДРЕСА_1, жодного повідомлення про призначення установчих зборів у ОСББ "Горкій парк" та порядку денного не отримувала, у зв'язку з чим оскаржуваним рішенням фактично вирішено питання про її права та обов'язки щодо обов'язкової участі у ОСББ "Горкій парк" (участі майном, що є спільною власністю мешканців багатоквартирного будинку) і т. ін.
Також скаржник зазначає про те, що дана справа не підвідомча господарським судам, оскільки відповідно до чинного законодавства, правовідносини, що виникають у зв'язку із заснуванням та здійсненням управління об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку не є підприємницькими та не є корпоративними.
Крім цього, скаржник стверджує про відсутність спору між сторонами у даній справі, оскільки позивач голосував на установчих зборах за створення ОСББ "Горкій парк", у зв'язку з чим вважає, що суд першої інстанції повинен був припинити провадження у справі. Зазначає також, що на порушення ч. 1 статті 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", суд, підтверджуючи законність створення (заснування) ОСББ "Горкій парк" не встановив факту державної реєстрації права власності на більше половини квартир у багатоквартирному будинку та перелік власників (осіб, що мають право на створення ОСББ) та не врахував, що в ініціативної групи при скликання установчих зборів була відсутня відповідна інформація, що виключало можливість ініціативної групи виконати вимоги Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" щодо належної організації та повідомлення власників квартир про установчи збори ОСББ, що порушило права мешканців даного будинку.
Також скаржник просить залучити її до участі у справі в якості третьої особи.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, посилаючись на те, що під час судового провадження у даній справі він упевнився в тому, що ОСББ Горкій парк зареєстровано законно та підстави для скасування його державної реєстрації відсутні, відповідачем та судом першої інстанції спростовано всі сумніви позивача, які стали підставою позову.
В судовому засіданні представник позивача підтримав наведену позицію.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу просить закрити апеляційне провадження, посилаючись на те, що оскаржуваним рішенням відмовлено в позові ОСОБА_5, у зв'язку з чим, цим рішенням не змінено становища інших співвласників ОСББ Горкій парк , й відповідно рішення не вплинуло на їх права.Також відповідач зазначає, що скаржник на установчих зборах ОСББ Горкій парк стосовно вирішених на них питань голосував ЗА та жодного разу не звертався до голови Правління чи членів ОСББ Горкій парк із заявами щодо порушення його прав.
В судовому засіданні представник відповідача просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що відповідач не порушив прав членів ОСББ Горкій парк .
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, заслухавши пояснення представників скаржника та сторін, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач є власником квартири №68 багатоквартирного будинку №128 по вулиці Сумській в м. Харкові, що підтверджується Договором Дарування від 20.07.2000 року.
"05" червня 2016 року на подвір'ї будинку N 128 по вул. Сумській у м. Харкові відбулися Установчі збори власників квартир та нежитлових приміщень будинку N 128.
На зборах було прийнято рішення, які оформлені протоколом N 1 Установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" від 05.06.2016 р.
Учасниками зборів вирішено, зокрема, створити Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк".
"17" червня 2016 року зареєстровано Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" , Номер запису: 1 480 102 0000 069912 в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи, а також зареєстровано Статут ОСББ "Горкій парк".
Позивач в позовній заяві зазначив, що Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" було створено з порушенням вимог ч. 4 ч. 9 ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (порушено процедуру повідомлення власників про проведення установчих зборів та компетенції прийняття рішення про створення об'єднання), рішення установчих зборів власників квартир та нежитлових приміщень у житловому будинку по вул. Сумській, оформлене протоколом N 1 від 05.06.2016 р., та статут Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк", підлягають скасуванню, а оскільки порушення при створенні ОСББ є такими, що не можуть бути усунуті, у звязку з чим позивач просив визнати недійсними рішення установчих зборів відповідача та скасувати його державну реєстрацію
Зазначене стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду
З матеріалів справи вбачається, що господарський суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення виходив з того, що обставини, на які посилається позивач в обґрунтування позову, спростовуються матеріалами справи, з яких вбачається,що: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" створене та зареєстроване з дотриманням передбаченого чинним законодавством України порядку, рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформлене протоколом від 05.06.2016 р. прийняте відповідно до вимог чинного законодавства України, позивач повідомлений про проведення установчих зборів, що підтверджується його особистим підписом у відомості про отримання повідомлення про проведення установчих зборів; позивач особисто голосував на установчих зборів з усіх питань порядку денного - "ЗА" та проставив у протоколі свій особистий підпис і т. ін.
Викладені вище висновки господарського суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідають фактичним обставинам спору та матеріалам справи.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 12 ГПК України ( в редакції, яка була чинна на час прийняття оскаржуваного рішення та на час подання апеляційної скарги)
господарським судам підвідомчі справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між юридичною особою та її учасниками (засновниками, акціонерами, членами), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи, пов'язаними із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності такої особи, крім трудових спорів.
Відповідно до статті 20 Господарського процесуального кодексу України ( в редакції, чинній з 15.12.2017 р. на даний час), господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником (засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, який вибув, пов'язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів9 п. 3 ч. 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України)
Роз'яснюючи зміст положень п. 4 ч. 1 ст. 12 ГПК України ( в редакції, яка була чинна на час прийняття оскаржуваного рішення та апеляційної скарги) , Пленум Вищого господарського суду України у пунктах 1.2, 1.3 постанови від 25.02.2016 р. № 4 Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин зазначив, зокрема, наступне:
-За змістом положень пункту 4 частини першої статті 12 ГПК України , статті 167 ГК України , статті 2 Закону України "Про акціонерні товариства" сторонами у корпоративному спорі є:
1) юридична особа та її учасник (засновник, акціонер, член), у тому числі учасник, який вибув;
2) учасники (засновники, акціонери, члени) юридичної особи.
-Учасник, який вибув зі складу юридичної особи, може бути стороною корпоративного спору щодо визначення та стягнення належної йому до сплати вартості частки майна юридичної особи, про визнання недійсними рішень про виключення його зі складу юридичної особи, а також про визнання недійсними інших рішень юридичної особи, якщо ці рішення прийняті в період до виходу (виключення) учасника, а відповідні вимоги обґрунтовуються порушенням його корпоративних прав на момент прийняття такого рішення.
-Спори за позовами учасників юридичної особи про визнання недійсними установчих документів або їх частин, змін до них належать до корпоративних спорів, оскільки установчі документи юридичної особи затверджуються під час її створення, подаються для державної реєстрації та в подальшому регулюють відносини щодо управління нею. Корпоративними також є спори про ліквідацію юридичної особи чи скасування її державної реєстрації за позовами учасників (засновників, акціонерів, членів) до цієї юридичної особи.
Пленум ВГСУ з метою тлумачення приписів п. 4 ч. 1 ст. 12 ГПК України посилається в тому числі на положення ст. 167 ГК України , відповідно до ч.ч. 1, 3 якої корпоративні правовідносини це відносини, що виникають, змінюються та припиняються щодо корпоративних прав, а корпоративні права це права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Водночас, відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 55 ГК України господарські організації це, зокрема, юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України , державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу .
При цьому, за прямим приписом ч. 2 ст. 4 Закону України Про обєднання співвласників багатоквартирного будинку таке обєднання створюється як непідприємницьке товариство, тобто створюється відповідно до положень ст. 85 ЦК України .
Зважаючи на викладене, враховуючи корпоративну структуру організаційно-правової форми об'єднання співвласників багатоквартирного будинку як непідприємницького товариства, в якому виникають специфічні корпоративні відносини членства, а також беручи до уваги те, що відповідно до буквального змісту положень п. 4 ч. 1 ст. 12 ГПК України та п. 3 ч. 1 статті 20 цього Кодексу у наведених редакціях, саме господарським судам підвідомчі справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між будь-якою юридичною особою та її учасниками, спори щодо визнання недійсним рішення про створення ОСББ, визнання недійсним його статуту, ліквідації ОСББ тощо, в тому числі і даний спір, не належать до цивільної юрисдикції й підвідомчий господарським судам.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Позивач є власником квартири №68 багатоквартирного будинку №128 по вулиці Сумській в м. Харкові, що підтверджується Договором дарування від 20.07.2000 року, тому у позивача наявні права на звернення до суду з даним позовом.
Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України, власники квартир для забезпечення експлуатації багатоквартирного житлового будинку, користування квартирами та спільним майном житлового будинку можуть створювати об'єднання власників квартир (житла). Таке об'єднання може бути створено також власниками житлових будинків. Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку, визначаються Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".
За змістом статті 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна; співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", цей Закон регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об'єднань, асоціацій; відносини суб'єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об'єднанні; відносини між об'єднаннями та асоціаціями; відносини між об'єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об'єднаннями і господарюючими суб'єктами.
Об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об'єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об'єднання. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками (ч. 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку").
За змістом статті 10 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", органами управління об'єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об'єднання. Вищим органом управління об'єднання є загальні збори. Загальні збори скликаються і проводяться в порядку, передбаченому цим Законом для установчих зборів, правлінням об'єднання або ініціативною групою з не менш як трьох співвласників. Загальні збори скликаються не рідше одного разу на рік. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов'язковим для всіх співвласників. Рішення загальних зборів оприлюднюється. У передбачених статутом або рішенням загальних зборів випадках воно може бути надане співвласникам під розписку або направлене поштою (рекомендованим листом). Співвласники мають право знайомитися з рішеннями (протоколами) загальних зборів, затвердженими такими рішеннями документами та робити з них копії. Рішення загальних зборів може бути оскаржене в судовому порядку.
При цьому, статтею 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Відповідно до положень ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
Для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється власником будинку або ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Повідомлення про проведення установчих зборів направляється власником будинку або ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному власнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх власників або їх уповноважених осіб.
Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
З матеріалів справи вбачається, що ініціативна група зі створення ОСББ була створена згідно з відповідним рішенням, оформленим протоколом №1 від 28 квітня 2016 року, де уповноважено власницю квартири №74 ОСОБА_2 звернутися до державного реєстру речових прав на нерухоме майно для отримання актуальної інформації про всіх співвласників та здійснити підготовку до установчих зборів, шляхом оповіщення всіх співвласників та складання протоколу установчих зборів. В протоколі ініціативної групи чітко затверджений план роботи (питання 2 протоколу).
20 травня 2016 року у Центрі надання адміністративних послуг (далі - Фронт-офіс) уповноваженою особою від співвласників - ОСОБА_2 отримано інформаційну довідку № 59513797, з наявною в ній інформацією про всі зареєстровані речові права на нерухоме майно по вулиці Сумській будинок №128 в м. Харкові. На підставі отриманої інформації здійснено підготовчу роботу до проведення установчих зборів зі створення ОСББ. Окрім того, для того, щоб повідомити всіх співвласників про проведення установчих зборів, ініціативна група зверталася з проханням надати інформацію про склад співвласників і загальну площу квартир та нежитлових приміщень до Харківського міського голови, до КП "Жилкомсервіс", до Департаменту містобудування та архітектури ХМР.
КП "Жилкомсервіс" надало відповідь, щодо отримання інформації про власників житлових та нежитлових приміщень №р-16/4914.07-03 від 31.05.2016 року, де запропонував ініціативній групі звернутися до Управління комунального майна та приватизації.
На запит Харківському міському голові від 31.05.2016 року про надання інформації про власників квартир № 5,8,10,11,13,39,43,46,47,51,58,60,62 за адресою м. Харків, вул. Сумська, будинок 128, ініціативна група отримала відповідь від Департаменту містобудування та архітектури ХМР від 03.06.2016 року №КО-0-2/980/180-16.08-44 де строк розгляду запиту продовжено.
10.06.2016 року отримано відповідь від Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану №КО-0-2/980/180-16.08-49 надано відповідь про зареєстровані речові права та площу квартир № 5,8,10,11,13,39,43,46,47,51,58,60,62 за адресою м. Харків, вул. Сумська, будинок 128.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Таким чином, матеріалами справи спростовуються доводи скаржника щодо відсутності в ініціативної групи при скликанні установчих зборів інформації щодо державної реєстрації права власності на квартири у багатоквартирному будинку.
Статтею 6 Закону України "Про особливості права власності у багатоквартирному будинку" передбачено право будь кого із співвласників багатоквартирному будинку безоплатно одержувати інформацію про суб'єктів права власності на всі квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку і площу таких квартир та приміщень у порядку і межах, визначених законом.
Однак, стосовно інформації ПІБ власності та документу, що підтверджує право власності ним на квартиру Департамент надав відповідь, що це є конфіденційна інформація.
Як вбачається з наданих суду доказів, ініціативна група розпочала здійснювати повідомлення співвласників з 15 травня 2016 року. У відомості про отримання повідомлення наявні підписи всіх власників квартир та нежитлових приміщень, яким Ініціативною групою вдалося вручити особисто (під підпис) повідомлення з зазначенням дати отримання. На підставі того, що ініціативною групою не було виявлено за місцем реєстрації права власності на квартири та нежитлові приміщення інших співвласників, було вирішено сповістити їх шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом).
У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного.
Докази про повідомлення співвласника ОСОБА_5, є у вигляді його особистого підпису у відомості про отримання повідомлення про проведення установчих зборів. Окрім того позивач особисто голосував на установчих зборів з усіх питань порядку денного - ЗА, і є його особистий підпис.
Зазначені факти в подальшому позивач підтвердив.
На підставі отриманих даних з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ксерокопій документів, що підтверджують право власності було сформовано Документ - Відомість про отримання повідомлення про проведення Установчих зборів зі створення ОСББ 05 червня 2016 року.
05.06.2016 року проведені установчі збори зі створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку №128 по вулиці Сумській в м. Харкові
Посилання позивача на те, що йому не надавався лист опитування також є безпідставним, так як він особисто голосував на установчих зборах.
Позивач у своїй позовній заяві зазначає, що йому не було надано можливості, як співвласнику ознайомитися з протоколом установчих зборів та іншими документами об'єднання, однак при цьому, позивач не надав суду жодного доказу звернення до відповідача, членів ініціативної групи, членів правління чи голови правління з вимогами про надання протоколу для ознайомлення та відмови відповідача цьому.
Отже із зазначених дій позивача вбачається, що він сам не вжив заходів для реалізації своїх прав на ознайомлення з необхідними документами та для урегулювання виниклих питань, отже Позивач надумано стверджував в позовній заяві, що не мав змоги отримати ці документи.
Стосовно посилань позивача на те, що збори були проведені без питання: про обрання форми управління будинком, суд пепршої інстанції правомірно зазначив наступне.
Управління багатоквартирним будинком - це вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов'язків співвласників, пов'язаних із володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку (п. 8 ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"). Управління багатоквартирним будинком може здійснюватися відповідно до ч. 1 ст. 9 цього Закону за рішенням співвласників: самостійно співвласниками, усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю, усі Функції з управління може здійснювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) чи асоціація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (асоціація ОСББ).
Згідно з ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України, п.п. 5 і 6 ч. 1 ст. 1 та ч. 1 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", всі власники квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.
Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у т.ч. допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині чи за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового чи нежитлового приміщення, а також будівлі та споруди, призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Згідно із загальним правилом ч. 2 ст. 369 Цивільного кодексу України, розпоряджання майном, що є в спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом. Своєю чергою, преамбула Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" установлює, що Закон визначає особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні й економічні відносини, пов'язані з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання й управління.
Таким чином, спеціальним законом і саме ним регулюються особливості реалізації прав співвласників багатоквартирного будинку є Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". У разі наявності протиріччя між положеннями Закону та іншими актами цивільного законодавства, застосуванню підлягають саме норми Закону. Якщо певні правовідносини Законом не врегульовані, застосовуються норми ЦКУ та інших актів цивільного законодавства України.
Зокрема, прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком зборами співвласників детально врегульоване ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", згідно з якою до повноважень зборів співвласників належить:
1) розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним;
2) визначення управителя та його відкликання, затвердження та зміну умов договору з управителем;
3) обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників під час укладання, внесення змін та розірвання договору з управителем, здійснення контролю за його виконанням;
4) визначення повноважень управителя щодо управління багатоквартирним будинком;
5) проведення поточного і капітального ремонтів, реконструкції, реставрації, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку та визначення підрядників для виконання таких робіт;
6) визначення дати та місця проведення наступних зборів співвласників;
7) визначення переліку та розміру витрат на управління багатоквартирним будинком.
Процедурні питання проведення зборів також урегульовані ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". Таким чином, суд зазначає, що саме створення ОСББ і є волевиявленням співвласників, щодо форми управління багатоквартирним будинком.
Твердження позивача щодо відсутності у протоколі реєстрації учасників на установчих зборах, з урахуванням частки, також спростовується матеріалами справи. Питання кворуму, виключено, на підставі Закону України "Про особливості права власності у багатоквартирному будинку".
Відповідно до ч. 9 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників.
Відповідно до частини 10 цієї статті, якщо в результаті проведення установчих зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів "за" або "проти",встановленої частиною дев'ятою цієї статті, проводиться письмове
опитування співвласників, які не голосували на установчих зборах.
Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення установчих зборів. Якщо протягом зазначеного строку необхідну кількість голосів "за" не набрано, рішення вважається неприйнятим.
Відповідно до ч. 11 цієї статті, письмове опитування під час установчих зборів об'єднання проводиться в порядку, передбаченому Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Частиною 8 статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що письмове опитування співвласників проводиться шляхом власноручного заповнення ними листків опитування, в яких зазначаються день опитування, прізвище, ім'я, по батькові співвласника, документ, що підтверджує право власності на квартиру або нежитлове приміщення, номер квартири або нежитлового приміщення, загальна площа квартири або нежитлового приміщення, документ, що надає повноваження на голосування від імені співвласника (для представників), відповідь співвласника на питання "так", "ні" або "утримався", особистий підпис співвласника та особи, яка проводила опитування.
Як правомірно зазначив господарський суд першої інстанції, враховуючи загальну кількість співвласників багатоквартирного будинку, що становить 108 осіб, загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку становить 5447,2 кв.м., приймаючи до уваги, що у зборах взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 48 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 2184,1 кв.м., у письмовому опитуванні взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 19 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 1454 кв.м., тобто загалом у загальних зборах прийняла участь 67 осіб, що свідчить про наявність кворуму, а тому рішення про створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" вважається прийнятим.
Разом з тим, в позовній заяві позивачем при викладенні обставин, якими він обгрунтував свої вимоги не зазначено про порушення прав інших учасників ОСББ, зокрема тих з вищенаведених співвласників, які прийняли участь у зборах.
За таких підстав, з огляду на те, що права позивача щодо належного повідомлення про час та місце проведення установчих зборів та можливості голосуваня не порушені, рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформлене протоколом від 05.06.2016 року, прийнято відповідно до вимог чинного законодавства України.
Згідно зі ст. 7 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", статут об'єднання складається відповідно до типового статуту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства. У статуті має бути визначено таке: назва і місцезнаходження об'єднання; мета створення, завдання та предмет діяльності об'єднання; статутні органи об'єднання, їхні повноваження та порядок формування; порядок скликання та проведення загальних зборів; періодичність проведення зборів; порядок голосування на зборах та прийняття рішень на них; перелік питань, для вирішення яких потрібна кваліфікована більшість голосів; джерела фінансування, порядок використання майна та коштів об'єднання; порядок прийняття кошторису, створення та використання фондів об'єднання, включаючи резервні, а також порядок оплати спільних витрат; перелік питань, які можуть вирішуватися зборами представників; права і обов'язки співвласників; відповідальність за порушення статуту та рішень статутних органів; порядок внесення змін до статуту; підстави та порядок ліквідації, реорганізації (злиття, поділу) об'єднання і вирішення майнових питань, пов'язаних з цим.
Статут може містити також інші положення, що є істотними для діяльності об'єднання та не суперечать вимогам законодавства. Включення до статуту відомостей про склад співвласників не є обов'язковим.
Як правомірно зазначив господарський суд першої інстанції, Типовий статут об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.09.2015 року № 238, містить рекомендаційний характер щодо форми складення та змісту статуту ОСББ, та не є вичерпним, щодо положень, викладених у ньому.
Так, статут відповідача прийнятий на зборах 05.06.2016 відповідає формі і змісту ст. 7 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", Типового статуту та містить положення, які не суперечать вимогам законодавства і є істотними для діяльності об'єднання.
Крім того, як правомірно зазначив суд першої інстанції, наразі з моменту внесення змін у Законі України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" поняття членство виключено, та жодним законодавчим актом не передбачено укладати договори між ОСББ та співвласником квартири чи нежитлового приміщення. Адже ОСББ - є неприбутковою організацією, та не надає послуги.
Сума внесків на утримання ОСББ не зазначалася, так як розмір внеску не підвищувався, а повністю залишався у ідентичному розмірі який був у попереднього балансоутримувача. Як зазначив відповідач та що не було спростовано позивачем, зазначене питання обговорювалася на загальних зборах та всі співвласники це особисто підтримали своїми підписами. Позивач також голосував "ЗА" з усіх питань порядку денного, де було вирішено, що у разі укладення договору з КП "Жилкомсервіс" внесок залишається, у попередньому розмірі визначеному КП "Жилкомсервіс", та господарська діяльність в такому разі почнеться з 01 січня 2017 року. Але у разі не досягнення згоди по укладенню договору з КП "Жилкомсервіс" господарська діяльність ОСББ "Горкій парк" розпочнеться з 01 жовтня 2016 року.
Вимог, щодо обов'язкової участі секретаря у установчих зборах жодним законодавчим актом не передбачено. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників.
Підрахунок голосів здійснювала ОСОБА_2.
Таким чином, суд першої інстанції, дослідив обставини, на які учасники справи посилалися, як на підставу своїх вимог і заперечень, докази. якими вони обгрунтовуються, дійшов правомірного висновку про те, що ініціативна група була створена у кількості трьох співвласників відповідно до статті 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", всіх співвласників, в тому числі позивача та скаржника повідомлено про проведення установчих зборів за 14 днів відповідно до статті 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", для рішення про створення ОСББ та затвердження Статуту необхідну кількість голосів співвласників "ЗА" набрано, а саме більше половини від загальної кількості усіх співвласників, де кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника, розташованих у багатоквартирному будинку, як того вимагає стаття 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", повідомлення про створення ОСББ було оприлюднене у місцях загального користування співвласників будинку №128 по вулиці Сумській в місті Харкові одразу протягом 10 днів після державної реєстрації ОСББ.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Виходячи з цього, відповідно до Закону України " Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" стаття 17 - документи, що подаються заявником для державної реєстрації юридичної особи (наводиться зміст стаття №24 ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" у редакції чинній на момент реєстрації ОСББ -Редакція від 01.01.2016, підстава 909-19):
Стаття 24. Документи, що подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи :
1. Для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі щ подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, до якої може бути подана як додаток заява щодо обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику;
- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом;
- два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник).
Відповідно до пп. 5,7 ч.1 ст.28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", підставами для відмови у державній реєстрації є: порушення встановленого законом порядку створення юридичної особи, громадського формування, що не мас статусу юридичної особи; документи юридичної особи суперечать вимогам Конституції та законів України.
Згідно з ч.1 ст.10 Закону України "Про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Як вбачається з матеріалів справи, уповноваженою особою для проведення державної реєстрації ОСББ державному реєстратору було надано наступні документи:
1. Рішення засновників або уповноваженого ним органу управління про створення юридичної особи ( примірник оригіналу);
2 Реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи;
3. Статут.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 11.10.2002 року №1521 є чинною, але суперечить, діючому законодавству. Реєстрація об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, як вже зазначено вище відбувається за Законом України "Про державну і реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Відповідно до статей 1 та 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", ОСББ "Горкій парк" є юридичною особою створеною власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього спільного майна та управління, утримання та використання спільного майна.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" зазначено, що управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління. Відповідно до ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", об'єднання вважається створеним з дня його державної реєстрації.
Отже, об'єднання здійснює свою діяльність, зокрема у частині управління будинком, з дня його державної реєстрації, а саме з 17.06.2016 року (лист МІНРЕГІОНУ № 8/9-4035-16 від 25.11.2016р.).
Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства України та фактичні обставини справи, господарський суд першої інстанції правомірно зазначив, що Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Горкій парк" створене та зареєстроване з дотриманням порядку, передбаченого чинним законодавством України, реєстрація юридичної особи здійснена у встановленому законом порядку.
Крім цього, як зазначено вище, позивач вже після розгляду справи та подання скаржником апеляційної скарги на оскаржуване рішення у своєму відзиві на апеляційну скаргу повідомив суд апеляційної інстанції, що під час судового провадження, в процесі якого судом повно з'ясувано всі обставин справи та відповідачем спростовано всі сумніви позивача, він впевнився у безпідставності своїх позовних вимог, зокрема в тому, що ОСББ "Горкій парк" створено та зареєстровано у встановленому законом порядку.
Зазначене також свідчить про те, що на час прийняття оскаржуваного рішення існував спір між сторонами у даній справі, а про відсутність порушення відповідачем прав позивача останній заявив вже після розгляду справи та прийняття рішення, у зв'язку з чим колегія суддів відхиляє як безпідставні доводи скаржника щодо наявності підстав для припинення провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмету спору між сторонами на час розгляду справи в суді першої інстанції.
При цьому, безпідставними є посилання скаржника на необхідність його залучення у справі як третьої особи.
Відповідно до статті 50 Господарського процесуального кодексу України, т реті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов'язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов'язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.
В п. 6.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 25.02.2016 р. № 4 Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин зазначено, що учасниками судового процесу у спорах про визнання недійсними рішень загальних зборів юридичних осіб з підстав недотримання вимог закону та/або установчих документів під час їх скликання та проведення є учасник (учасники) або акціонер (акціонери), права яких на участь у загальних зборах було порушено, та юридична особа.
Оскільки результат вирішення спору залежить лише від встановлення судом наявності та ступеня порушень прав позивача (позивачів) під час скликання та проведення загальних зборів, залучення інших учасників (акціонерів) товариства або осіб, з якими на підставі спірних рішень товариство вступило у правовідносини, не вимагається.
Підстави даного позову, в межах яких суд повинен розглядати дану справу стосуються виключно порушення прав позивача -ОСОБА_5, обгрунтовані певними обставинами.
З матеріалів справи вбачається, що скаржник не є учасником справи, а є власником АДРЕСА_1, щодо якого створено ОСББ Горкій парк , а тому він є співвласником зазначеного багатоквартирного будинку в розумінні статті 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , який має корпоративні права та обов'язки щодо Об'єднання, зазначені у статтях 14, 15 наведеного Закону, тобто є учасником цієї юридичної особи.
Зважаючи на це, вирішення спору у даній справі може залежати лише від встановлення судом наявності та ступеня порушень прав позивача, з дослідженням доказів, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються, й відповідно відсутні підстави для залучення скаржника в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
При цьому, прийняття судом оскаржуваного рішення щодо позову ОСОБА_5 не є обставиною, яка позбавляє скаржника звернутися до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав, в разі їх порушення оспорюваним рішенням установчих зборів ОСББ "Горкій парк".
Таким чином, висновки, викладені в рішенні господарського суду відповідають вимогам чинного законодавства та фактичним обставинам справи, а мотиви заявника скарги, з яких вони оспорюються не можуть бути підставою для його скасування.
Виходячи з викладеного та керуючись п. 1 ч. 1 статті 275, статтею 276, статтями 282, 283, 284 Господарського процесуального кодексу України,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 31.08.2017 р. у справі № 922/2014/17залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя Пушай В.І.
Суддя Гребенюк Н. В.
Суддя Пелипенко Н.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2018 |
Оприлюднено | 25.02.2018 |
Номер документу | 72402549 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Пушай В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні