Рішення
від 30.01.2018 по справі 296/4938/17
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/4938/17

2-а/296/68/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"30" січня 2018 р. м.Житомир

Корольовський районний суд м. Житомира в складі:

головуючого Сингаївського О.П.,

секретаря Галіцької А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі цивільну справу за позовом ФОП ОСОБА_1 до Житомирської міської ради, виконавчого комітету Житомирської міської ради та міського голови Житомира про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії, визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась з даним позовом 20.06.2017, де з урахуванням уточнень, просила: 1.Визнати протиправною бездіяльність Житомирської міської ради та міського голови Житомира стосовно не підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1, і зобов'язати Житомирську міську раду та міського голову Житомира розглянути договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1, та вчинити дії щодо підписання даного договору відповідно до Земельного кодексу України, Положення про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок, затвердженого' рішенням 34 сесії Житомирської міської ради 5 скликання від 05.08.2009 №1040 затверджено зі змінами внесеними рішенням 18 сесії міської ради 6 скликання від 07.12.2012 за № 470, рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників , розпорядження міського голови від 08.06.2017 № 441 Про внесення змін в розподіл обов'язків між міським головою, секретарем міської ради, першим заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючим справами виконавчого комітету міської ради . 2. Визнати протиправним та скасувати пункт 3 рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради від 04.04.2017 № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників .

В обґрунтування позову ОСОБА_1 вказала, що вона як фізична особа підприємець, є орендарем земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за адресою м. АДРЕСА_1. На вказаній земельній ділянці розташовано нерухоме майно, що належить їй на праві власності.

41 сесією Житомирської міської ради 6 скликання від 09.12.2014 № 822 Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі позивачу надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована за адресою м. АДРЕСА_1 (додаток, пункт 1).

25 грудня 2014 року було укладено договір про оплату авансового внеску в рахунок ціни земельної ділянки і в той же день позивачем було сплачено 57 978 грн 88 коп. (п'ятдесят сім тисяч дев'ятсот сімдесят вісім грн 88 коп.).

4 квітня 2017 року рішенням 20 сесії Житомирської міської ради сьомого скликання № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників , додатком 1, було вирішено погодити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0441 га, за адресою АДРЕСА_1, затвердити вартість земельної ділянки у розмірі 616 875 грн 21 коп. та продати цю земельну ділянку фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1.

Станом на 13 квітня 2017 року позивачем сплачено повну вартість земельної ділянки, розташованої за адресою АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, в сумі 616 875 грн. 21 коп.

Нотаріусом ОСОБА_4 розроблено проект договору купівлі-продажу даної земельної ділянки, який подано до міської ради на погодження. Однак, виконавчий комітет Житомирської міської ради в особі міського голови так, як саме на нього покладено обов'язок укладати від імені територіальної громади, міської ради договори, не підписує цей проект договору купівлі-продажу.

Крім цього, в обґрунтування вимог про скасування пункту 3 рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради № 592 від 04.04.2017 позивач зазначила, що він протирічить Конституції України, Земельному кодексу України, Положенню про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок, в яких жодним чином не встановлені обмеження у строках підписання договорів купівлі-продажу земельних ділянок.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позов з викладених підстав.

Представник відповідачів заперечував проти позову, посилаючись на те, що позивач не зверталася до міського голови з пропозицією укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки.

Заслухавши пояснення сторін, покази свідків, суд задовольняє позов у повному обсязі виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 41 сесією Житомирської міської ради 6 скликання від 09.12.2014 № 822 Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі ФОП ОСОБА_1 надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована за адресою м. АДРЕСА_1 (додаток, пункт 1) (а. с. 6-7).

Відповідно до свідоцтва про право власності від 11.03.2014 за адресою м. АДРЕСА_1 розташовані належні позивачу ОСОБА_1 приміщення магазину непродовольчих товарів та приміщення готелю (а. с. 22).

25 грудня 2014 року між позивачем та відповідачем Житомирською міською радою було укладено договір про оплату авансового внеску в рахунок ціни земельної ділянки і в той же день позивачем було сплачено 57 978 грн 88 коп. (п'ятдесят сім тисяч дев'ятсот сімдесят вісім грн 88 коп.), що підтвердилось в судовому засіданні копією договору (а. с. 10) та платіжним дорученням (а. с. 13).

31 березня 2016 року суб'єктом оціночної діяльності було виконано розрахунки експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. АДРЕСА_1 кадастровий номер НОМЕР_1, та надано висновок про ринкову вартість земельної ділянки. Оцінювачі встановили, що на підставі виконаних розрахунків, які базуються на методі розподілення доходу та з урахуванням соціально-економічних умов, що склалися на дату оцінки і цивільно-правових обмежень, ринкова вартість земельної ділянки в м. АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, складає 616 875 грн. 21 коп. (шістсот шістнадцять тисяч вісімсот сімдесят п'ять грн. 21 коп.), у розрахунку на один квадратний метр земельної ділянки 1 398 грн. 81 коп. (одна тисяча триста дев'яносто вісім грн. 81 коп.) (а. с. 20).

4 квітня 2017 року рішенням 20 сесії Житомирської міської ради сьомого скликання № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників , додатком 1, було вирішено погодити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0441 га, за адресою: . АДРЕСА_1, затвердити вартість земельної ділянки у розмірі 616 875 грн 21 коп. та продати цю земельну ділянку фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 (а. с. 8-9).

Пунктом 4 додатку 1 до вказаного рішення встановлено, що до суми, яку покупець має сплатити за земельну ділянку, зараховується авансовий внесок в сумі 57 978 грн 88 коп., сплачений відповідно до договору № 121 від 25.12.2014. Решту вартості земельної ділянки у сумі 558 896 грн. 33 коп., має бути сплачена протягом місяця з дня підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки (а. с. 9).

Станом на 13 квітня 2017 року позивачем сплачено на казначейській рахунок 31518941700002 Кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній або комунальній власності та земельних ділянок, які знаходяться на території Автономної Республіки Крим повну вартість земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, в сумі 616 875 грн. 21 коп., що підтверджується довідкою Департаменту бюджету та фінансів Житомирської міської ради від 27.04.2017 № 789 (а. с. 33).

Судом також встановлено, що на виконання умови рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради № 592 позивачем було сплачено послуги нотаріуса щодо підготовки договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за адресою: м. АДРЕСА_1.

Допитана у судовому засіданні приватний нотаріус ОСОБА_4 пояснила, що нею був розроблений проект договору купівлі-продажу даної земельної ділянки і разом з позивачем вона подавала його міському голові для підпису, однак останній не підписав його з невідомих причин.

Частиною 3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

У відповідності до п.16 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до повноважень міського голови відноситься укладання від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради.

Положеннями ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що до виключної компетенції міської ради, серед іншого віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (пункт 34).

Вказана норма узгоджується з положеннями ч.1 ст.127 Земельного кодексу України, згідно якої органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Статтею 128 Земельного кодексу України встановлено порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.

Пунктом 1 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що міський голова забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади.

Рішенням 34 сесії Житомирської міської ради 5 скликання від 05.08.2009 № 1040 затверджено Положення про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок (далі по тексту Положення), 07.12.2012 рішенням 18 сесії міської ради 6 скликання за № 470 в дане Положення внесені зміни.

Дане Положення є регуляторним актом, яким визначено та врегульовано порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення на яких розташовані об'єкти нерухомого майна в адміністративних межах міста Житомира.

Пунктом 1.7. даного Положення встановлено, що після прийняття рішення про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення на яких розташовані об'єкти нерухомого майна Житомирська міська рада укладає договір купівлі-продажу земельної ділянки.

Пунктом 1.8. Положення встановлено, що договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню та реєстрації у встановленому законом порядку. Витрати щодо нотаріального посвідчення та реєстрації несе покупець.

Розпорядженням міського голови від 21.03.2016 № 180 затверджено розподіл обов'язків між міським головою, секретарем міської ради, першим заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючим справами виконавчого комітету міської ради. Пунктом 14 додатку до даного розпорядження встановлено, що міський голова укладає від імені територіальної громади, міської ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства України, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження міської ради.

Пунктом 7 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що, у разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради. Такими чином Законом передбачено легітимний спосіб висловлення незгоди міського голови з прийнятим радою рішенням, порядок його зупинення та внесення цього питання на розгляд ради.

Суду не надано доказів того, що міський голова м. Житомира в передбачений законом спосіб не погодився з рішенням міської ради та зупинив його дію.

Таким чином, аналізуючи наведені нормативні акти, суд дійшов до висновку про наявність обов'язку міського голови на виконання рішення міської ради погодити проект договору купівлі-продажу земельної ділянки та підписати сам договір, в зв'язку з чим, вимоги позивача про визнання протиправними дій міського голови Житомира з приводу не підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки та зобов'язання Житомирської міської ради, міського голову розглянути договір та вчинити дії щодо його підписання є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Судом також вважає обґрунтованою вимогу позивача про скасування пункту 3 рішення Житомирської міської ради № 592 від 4 квітня 2017 року Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників , яким встановлено умову, відповідно до якої у разі не підписання покупцями договорів купівлі-продажу земельних ділянок, впродовж трьох місяців з дня прийняття рішення міської ради про продаж, рішення втрачає чинність.

Так, статтею 3 Конституції встановлено, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Статтею 8 Конституції встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Статтею 19 Конституції України, ч.3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Чинним законодавством не передбачено можливості свавільного (без зазначення причин та підстав) обмеження органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами строку дії рішень (доказів протилежного суду не надано), адже причини не підписання договору у певні строки можуть бути поважними, як у випадку позивача.

За таких обставин пункт 3 рішення Житомирської міської ради № 592 від 4 квітня 2017 року є незаконним, оскільки безпідставно обмежує права осіб, яких стосується, а тому підлягає скасуванню.

Відповідно до ст.139 КАС України, суд стягує в рівних частках з Виконавчого комітету Житомирської міської ради, Міського голови Житомира на користь ФОП ОСОБА_1 понесені судові витрати в розмірі 3 680 грн., по 1 840 грн. з кожного, та з Житомирської міської ради - 1 600 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.3, 8, 19 Конституції України, ст.ст.16, 24, 26, 42, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.128 Земельного кодексу України, Положенням про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок затвердженим Рішенням 34 сесії Житомирської міської ради 5 скликання від 05.08.2009 № 1040, ст.ст.6-10, 77, 90 Кодексу Адміністративного Судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Житомирської міської ради та міського голови Житомира стосовно не підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1.

Зобов'язати Житомирську міську раду та міського голову Житомира розглянути договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0441 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер НОМЕР_1, та вчинити дії щодо підписання даного договору відповідно до рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників.

Визнати протиправним та скасувати пункт 3 рішення 20 сесії сьомого скликання Житомирської міської ради від 04.04.2017 № 592 Про продаж фізичним особам-підприємцям земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна заявників .

Стягнути в рівних частках з Виконавчого комітету Житомирської міської ради, Міського голови Житомира на користь ФОП ОСОБА_1 понесені судові витрати в розмірі 3 680 грн. - по 1 840 (одна тисяча вісімсот сорок) грн. 00 коп. з кожного.

Стягнути Житомирської міської ради на користь ФОП ОСОБА_1 понесені судові витрати в розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду на протязі місяця з дня його проголошення.

Суддя О. П. Сингаївський

СудКорольовський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення30.01.2018
Оприлюднено27.02.2018
Номер документу72412958
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —296/4938/17

Рішення від 30.01.2018

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Сингаївський О. П.

Рішення від 30.01.2018

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Сингаївський О. П.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Сингаївський О. П.

Ухвала від 11.08.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Сингаївський О. П.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Сингаївський О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні