Рішення
від 08.02.2018 по справі 808/3519/17
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2018 року Справа № 808/3519/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стрельнікової Н. В.,

за участю секретаря Батигіна О.В.,

позивача ОСОБА_1

представника відповідача: Мєднікової Р.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Запоріжжі адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до Територіального управління судової адміністрації України в Запорізькій області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Веселівський районний суд Запорізької області,

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі - позивач або ОСОБА_1) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Територіального управління судової адміністрації України в Запорізькій області (надалі - відповідач або ТУ ДСА в Запорізькій області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Веселівський районний суд Запорізької області, в якій позивач просить суд:

-визнати неправомірними дії територіального управління судової адміністрації України в Запорізькій області щодо не зарахування позивачу періоду проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. навчання в Національній академії внутрішніх справ до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу;

-зобов'язати відповідача зарахувати позивачу до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу період проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. - навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. - навчання в Національній академії внутрішніх справ.

-зобов'язати відповідача здійснити позивачу перерахунок за вислугу років із урахуванням проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. навчання в Національній академії внутрішніх справ.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що наказом Голови Веселівського районного суду Запорізької області від 15.05.2017 №8-О позивачу встановлена щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 60% посадового окладу за стаж роботи більше 25 років. Цим же наказом було зобов'язано відділ планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності територіального управління ДСА України в Запорізькій області здійснити перерахунок суддівської винагороди з 10.10.2016. Однак, Листом ТУДСА в Запорізькій області від 29.05.2017 №08-05/1809 повідомлено, що відповідно до розрахунку стажу роботи проведеного відповідачем, позивач набуває право на встановлення доплати за вислугу років з 18.10.2017. При цьому відповідачем при обчисленні стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу, не враховано період проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. навчання в Національній академії внутрішніх справ. Такі дії відповідача позивач вважає неправомірними.

У судовому засіданні позивач позов підтримує просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечує проти позову з підстав зазначених у наданому суду письмовому відзиві на позов (вх.№37049 від 26.12.2017).

В обґрунтування відзиву вказує серед іншого на лист Управління МВС України в Запорізькій області від 10.04.2008 р. № 3/2-1008 та правову позицію Національного агентства України з питань державної служби щодо можливості зарахування до стажу державної служби періоду навчання студентів (слухачів) курсантів, аспірантів (ад'юкантів) та докторантів у навчальних закладах Міністерства внутрішніх справ України, що викладена у листі від 25.08.2016 №5481/13-13 та згідно якої, періоди навчання вказані позивачем у позові до стажу державної служби не включаються.

Третьою особою подано заяву (вх. №2123 від 19.01.2018), якою повідомляє, що не заперечує проти позову. 07.02.2018 (вх.№4059) від третьої особи надійшла заява, якою просить розглядати справу без участі його представника.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю виходячи із наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що Указом Президента України від 11.11.2002 №1001/202 ОСОБА_1 призначено строком на п'ять років на посаду судді Веселівського районного суду Запорізької області.

На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.2008 №296-VI наказом начальника територіального управління державної судової адміністрації в Запорізькій області доручено голові Веселівського районного суду Запорізької області видати згідно п.3 ст. 24 Закону України Про судоустрій України наказ про обрання безстроково на посаду судді Веселівського районного суду Запорізької області Нагорного Анатолія Олександровича.

Наказом голови Веселівського районного суду Запорізької області продовжено повноваження судді Веселівського районного суду Запорізької області Нагорного Анатолія Олександровича на термін передбачений п.2 ч.5 ст. 126 Конституції України.

15.05.2017 головою Веселівського районного суду Запорізької області видано наказ за №8-О, яким позивачу з 10.10.2016 встановлена щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 60 % посадового окладу за стаж роботи більше 25 років. Даним наказом зобов'язано відділ планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області здійснити перерахунок суддівської винагороди з 10.10.2016 р. у розмірі 60 % посадового окладу.

Листом № 08-05/1809 від 29.05.2017 ТУ ДСА України в Запорізькій області повернуто вказаний вище наказ та повідомлено, що періоди проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: навчання в Українській академії внутрішніх справ з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. та навчання в Національній академії внутрішніх справ з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу, не зараховується. Крім того, відповідач у листі зазначає, що відповідно до розрахунку стажу роботи, проведеного ТУДСА України в Запорізькій області, позивач набуває право на встановлення доплати за вислугу років з 18.10.2017.

Позивач не погоджуючись із діями територіального управління судової адміністрації України в Запорізькій області щодо не зарахування періоду проходження служби в органах внутрішніх справ до стажу державної служби звернувся до суду із цим позовом.

Згідно ст.133 Закону України Про судоустрій та статус суддів у редакції від 28.03.2015 р. встановлено, що суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за: вислугу років, перебування на адміністративній посаді в суді; науковий ступінь; роботу, що передбачає доступ до державної таємниці. Суддям виплачується щомісячна доплата за вислугу років у розмірі: за наявності стажу роботи більше 3 років - 15 відсотків, більше 5 років - 20 відсотків, більше 10 років - 30 відсотків, більше 15 років - 40 відсотків, більше 20 років - 50 відсотків, більше 25 років - 60 відсотків, більше 30 років - 70 відсотків, більше 35 років - 80 відсотків посадового окладу.

При цьому, п. 11 Перехідних положень Закону України Про судоустрій та статус суддів , в редакції, яка діяла до 28.03.2015 було визначено, що судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності цим Законом, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день набрання чинності цим Законом.

Положеннями ч. 6 ст.44 Закону України Про статус суддів №2862-ХІІ від 15.12.1992 , який передував зазначеному закону, було визначено, що для суддів загальної юрисдикції до стажу роботи, що дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років та додаткової відпустки, крім часу роботи на посадах суддів, зараховується час роботи на посадах слідчих, прокурорських працівників, а також інших працівників, яким законом передбачені такі пільги.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про державну службу , державна служба в Україні - це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.

Обчислення стажу деркавної служби здійснюється відповідно до Закону України Про державну службу , Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 р. № 283.

Постановою КМУ №804 від 07.06.2006 Про доповнення пункту 3 Порядку обчислення стажу державної служби , доповнено пункт 3 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 № 283 абзацом такого змісту: час служби в органах внутрішніх справ на посадах рядового та начальницького складу .

Постановою КМУ № 36 від 24.01.2007 внесено зміни до пункту 3 Порядку обчислення стажу державної служби, а саме, - абзац двадцять другий пункту 3 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 викладено в такій редакції: час служби на посадах рядового та начальницького складу осіб, яким присвоєно встановлені законодавством спеціальні звання міліції, в органах внутрішніх справ, що входили або входять до структури Міністерства внутрішніх справ .

Постанова Кабінету Міністрів України № 283 Про порядок обчислення стажу державної служби втратила чинність на підставі Постанови КМУ № 229 від 25.03.2016.

Відповідно до ст.58 Конституції закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Суть положення ст.58 Конституції про незворотність дії законів та інших нормативно- правових актів у часі полягає в тому, що дія законів та інших нормативно-правових актів поширюється на ті відносини, які виникли після набуття ними чинності (рішення Конституційного Суду від 13.05.97 №1-зп), і не поширюється на правовідносини, які виникли і закінчилися до набуття такої чинності (рішення КС від 5.04.2001 №3-рп).

Відповідно до абзацу 22 пункту 3 Постанови №283, до стажу державної служби включається час служби на посадах рядового та начальницького складу осіб, яким присвоєно встановлені законодавством спеціальні звання міліції, в органах внутрішніх справ, що входили або входять до структури Міністерства внутрішніх справ.

Згідно з ст.7 Закону України Про міліцію від 20.12.1990 №565-ХІІ міліція є єдиною системою органів, яка входить до структури Міністерства внутрішніх справ України, виконує адміністративну, профілактичну, оперативно-розшукову, кримінальну процесуальну, виконавчу та охоронну (на договірних засадах) функції.

Відповідно до ст.16 Закону №565-ХІІ особовий склад міліції складається з працівників, що проходять державну службу в підрозділах міліції, яким відповідно до чинного законодавства присвоєно спеціальні звання міліції.

Статтею 18 Закону №565-ХІІ визначено, що порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991р. №114, в якому зазначено, що до рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ належать особи, які перебувають у кадрах Міністерства внутрішніх справ і яким присвоєно спеціальні звання, встановлені законодавством.

Згідно пункту 9 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, військовозобов'язані, зараховані в кадри Міністерства внутрішніх справ на посади рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, включаючи курсантів і слухачів навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ, у встановленому порядку знімаються з військового обліку і перебувають на спеціальному обліку Міністерства внутрішніх справ.

Пунктом 4 Постанови №283 встановлено, що документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка та інші документи, які відповідно до чинного законодавства підтверджують стаж роботи.

Так, стаж безперервної служби позивача в органах внутрішніх справ підтверджується:

трудовою книжкою БТ-11 № 1467588, в якій міститься запис про проходження служби в ОВС безперервно з 11.09.1991 р. по 21.03.2000 p., вислуга станом на 21.03.2000 становила 08 років, 06 місяців та 09 днів послужним списком, відповідно до якого з 01.09.1995 р. до 01.08.1996 p. позивач проходив службу в Українській академії внутрішніх справ, та з 04.03.1998 р. по 15.04.1998 р. в Національній академії внутрішніх справ України, куди був відряджений для навчання. Вислуга на день звільнення склала 10 років 08 місяців 08 днів .

Зазначене свідчить, що у вказаний період позивач перебував в кадрах Міністерства внутрішніх справ і проходив службу в органах внутрішніх справ, на якого як слухача Української академії внутрішніх справ та Національної академії внутрішніх справ України, розповсюджувалися вимоги Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ, Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ.

Постанова №283 не містить будь-яких обмежень щодо зарахування до стажу державної служби службу в органах внутрішніх справ на посадах рядового складу.

За таких обставин відповідач зобов'язаний був самостійно, з врахуванням вимог абзацу 22 пункту 3 Постанови №283 зарахувати період проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 р. до 15.04.1998 р. навчання в Національній академії внутрішніх справ до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу.

Відповідач, обґрунтовуючи свою позицію щодо не зарахування позивачу до стажу державної служби в органах внутрішніх справ періоди навчання з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. та з 04.03.1998 р. по 15.04.1998 р. безпідставно взяв до уваги лист Управління МВС України в Запорізькій області від 10.04.2008 р. № 3/2-1008 оскільки він не містить посилань на постанову Кабінету Міністрів України № 283 від 03.1994 Про порядок обчислення стажу державної служби , зокрема на абзац 22 пункту 3.

Крім того, слід зазначити , що відповідач, відмовляючи у зарахуванні до стажу державної служби періоди навчання з 01.09.1995 р. по 01.08.1996 р. та з 04.03.1998 р. по 15.04.1998 р. послався на правову позицію Національного агентства України з питань державної служби щодо можливості зарахування до стажу державної служби періоду навчання, яка викладена у листі від 25.08.2016 р. № 5481/13-13, проте залишив поза увагою також роз'яснення Нацдержслужби №15-р/з від 26.07.2016 p., де було роз'яснено, що стаж державної служби до набрання чинності Законом України від 10.12.2015 р. № 889-V111 Про державну службу обчислювався відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 р.№ 283.

Відповідно до абзацу 22 пункту 3 Постанови №283, до стажу державної служби включається час служби на посадах рядового та начальницького складу осіб, яким присвоєно встановлені законодавством спеціальні звання міліції, в органах внутрішніх справ, що входили або входять до структури Міністерства внутрішніх справ.

З огляду на положення ст.ст.22, 58 Конституції України, статті 35 Закону № 4050-VI та абзацу двадцять другого пункту 3 Порядку обчислення стажу державної служби Постанова КМУ від 03.05.1994 року № 283 зазначений період служби, а саме з 01.09.1995 р. до 01.08.1996 р.та з 04.03.1998 р. по 15.04.1998 p., підлягає включенню до стажу державної служби, що дає позивачу право на отримання надбавки за вислугу років.

Саме таку правову позицію у постанові №21-207а15 від 09.06.2015 р. висловив Вищий адміністративний суд України, розглядаючи питання про можливість зарахування до стажу державної служби періоду проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме періоду навчання. Колегія судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України погодилася з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що з огляду на положення ст.35 Закону Про державну службу від 16.12.93 №3723-ХІІ та абз.22 п.3 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМ від 3.05.94 №283 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), навчання підлягає включенню до стажу державної служби, що дає право на отримання надбавки за вислугу років.

Правильність зазначеної позиції була також підтверджена і правовим висновком Верховного Суду України від 12.09.2017 р. у справі № 2а-7238/12/2670..

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Разом з цим, позовні вимоги в частині визнання неправомірними дій відповідача щодо не зарахування позивачеві періоду проходження служби в органах внутрішніх справ до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу задоволенню не підлягають, оскільки визнання судом такої обставини саме по собі не породжує для позивача будь-яких наслідків, а є однією з передумов застосування судом належного засобу захисту прав позивача шляхом зобов'язання відповідача зарахувати відповідний період до стажу державної служби та здійснити відповідний перерахунок.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч цим вимогам КАС України відповідачем як суб'єктом владних повноважень не доведено правомірності відмови зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу період проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 по 01.08.1996 - навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 по 15.04.1998 - навчання в Національній академії внутрішніх справ

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності..

Враховуючи наведене, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню .

Враховуючи вищезазначене та керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 78, 90, 139, 243 - 246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1) до Територіального управління судової адміністрації України в Запорізькій області (місцезнаходження: 69035, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 168, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 26316700), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Веселівський районний суд Запорізької області (місцезнаходження: 72202, Запорізька область, с.м.т. Веселе, вул. Центральна, 135, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 36943878) задовольнити частково.

Зобов'язати Територіальне управління судової адміністрації України в Запорізькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби, що дає право на підвищення щомісячної надбавки за вислугу років до посадового окладу період проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 по 01.08.1996 - навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 по 15.04.1998 - навчання в Національній академії внутрішніх справ.

Зобов'язати Територіальне управління судової адміністрації України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок за вислугу років із урахуванням проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме: з 01.09.1995 по 01.08.1996 - навчання в Українській академії внутрішніх справ та з 04.03.1998 по 15.04.1998 - навчання в Національній академії внутрішніх справ.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.02.2018
Оприлюднено27.02.2018
Номер документу72433549
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/3519/17

Постанова від 24.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 31.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 31.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 06.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 29.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 08.02.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Рішення від 08.02.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні