П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/2352/17
Головуючий у 1-й інстанції: Шевчук О.П.
Суддя-доповідач: Драчук Т. О.
21 лютого 2018 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Драчук Т. О.
суддів: Полотнянка Ю.П. Загороднюка А.Г.
за участю:
секретаря судового засідання: Охримчук М.Б.,
представника відповідача: Бутулай І.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Буд-Трейд" до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області про визнання протиправним і скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
18.08.2017 позивач, ТОВ "Буд-Трейд" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №62-44а-16(м) від 18.03.2016 на Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін) за адресою: м.Луцьк, пр.Волі, 44а.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 08.11.2017 адміністративний позов задоволено:
Визнано протиправним та скасовано рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького В.М. №55 від 19.06.2017 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 18.03.2017 №62-44а-16(м) на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін) за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а".
Стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Буд-Трейд", ідентифікаційний код 35494896, судовий збір на суму 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволені позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату час та місце розгляду справи належним чином повідомлений.
В судовому засіданні представник відповідача вимоги апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив її задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, давши правову оцінку обставинам у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а постанову суду - скасувати, з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції, підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі в користуванні позивача згідно договорів оренди №040807700166, №040807700167 від 18.04.2008, а також на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯД №305594 від 13.12.2007 перебувають земельна ділянка за адресою: м.Луцьк, пр.Волі, 44а.
Позивач 12.03.2016 звернувся до управління містобудування та архітектури Луцької міської ради із заявою та відповідним переліком документів до неї, в якій просить видати містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки за адресою : м.Луцьк, пр.Волі, 44а.
В подальшому, як замовником, позивачем отримано містобудівні умови та обмеження реєстраційний №62-44а-16(м) на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін)" за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а та згідно чого ним подано декларацію про початок виконання будівельних робіт на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін)" за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а", яку зареєстровано 11.05.2016 №ВП 083161321003.
На підставі довідки про результати документальної перевірки від 18.04.2017, ДАБІ України видано наказ №660 від 20.04.2017 "Про проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів".
Відповідно до вищевказаного наказу та направлення на проведення позапланової перевірки від 19.05.2017 головними інспекторами будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Волинській області Орловим В.В. та Рибацьким В.М. проведено перевірку на предмет законності щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 18.03.2016 №62-44а-16(м) на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін)" за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а.
За результатами проведення перевірки, працівниками УДАБІ у Волинській області складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 16.06.2017, відповідно до якого встановлено, що ТОВ "Буд-Трейд" порушено п.2.2, п.2.4, п.3.3(е), п.3.4.(а,б,в,г,д), п.3.6 та п.3.7(г) Порядку надання містобудівних умов та обмежень земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, а також ч.2 ст.5, ч.2 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"; вимоги плану зонування, книга 1, розділ 3, табл.3.1; п.5 .10 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів затверджених наказом МОЗ України №173 від 19.06.1996.
В результаті перевірки встановлено відсутність викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; в п.1, п.2, п.3, п.4 та п.6 розділу "Містобудівні умови та обмеження" не зазначені конкретні показники, а зроблено посилання на план зонування території міста Луцька, містобудівний розрахунок та ДБН; не дотримано об'єктом нагляду форми містобудівних умов та обмежень; цільове призначення земельної ділянки земельної ділянки, зазначене в п.7 "Загальні дані", не відповідає цільовому призначенню, вказаному в документах права власності на земельні ділянки (в містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 18.03.2016 № 62-44а-16(м) цільове призначення земельної ділянки : землі громадської забудови, а в витягах з державного реєстру речових прав на нерухоме майно з реєстраційними №600887207101, №579432707101 на державному акті на право власності на земельну ділянку ЯД №305594: для будівництва та обслуговування багатоповерхового житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями); генеральним планом м.Луцька, затвердженим рішенням Луцької міської ради №42/1 від 24.06.2009 територія, на якій будується об'єкт відноситься до громадської забудови, однак згідно плану зонування об'єкт будівництва попадає в санітарно-захисну зону об'єктів автотранспорту.
Враховуючи зафіксовані актом перевірки вказані вище порушення вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, рішенням головного інспектора будівельного нагляду управління від 19.06.2017 скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №55 від 18.03.2016 №62-44а-16(м) на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін) за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а".
Не погоджуючись з рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом про відновлення своїх порушених прав.
Суд першої інстанції приймаючи рішення про задоволення позовних вимог виходив з того, що відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів, що рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького В.М. №55 від 19.06.2017 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 18.03.2016 №62-44а-16(м) на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін) за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а" прийнято обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин справи, у межах повноважень та у способи, що передбачені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Буд-Трейд" є обґрунтованими.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 242 КАС України, зокрема визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності № 3038-VI, який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст та іншими підзаконними нормативно-правовими актами.
За визначення пунктів 7, 8 ч.1 ст.1 Закону № 3038-VI містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій, а містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Згідно з ст.5 Закону № 3038-VI програми розвитку регіонів та населених пунктів, програми господарського, соціального та культурного розвитку повинні узгоджуватися з містобудівною документацією відповідного рівня. Вимоги містобудівної документації є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами містобудування.
Згідно з першою та другою частинами статті 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Частиною 4 цієї статті передбачено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до ч.5 ст.26 Закону № 3038-VI проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
За визначенням ст.29 № 3038-VI однією з основних складових вихідних даних є містобудівні умови та обмеження. Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.
Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок № 109, який був чинним на час спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 2.1. Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Згідно з п.2.2 Порядку №109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Відповідно до пунктом 2.4. Порядку №109 підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Склад та зміст містобудівних умов та обмежень визначений розділом ІІІ Порядку № 109, пунктами 3.1 та 3.2 якого визначено, що містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин. Текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: Загальні дані ; Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки .
Згідно з п.3.7 цього Порядку графічна частина містобудівних умов та обмежень містить: а) кадастрову довідку з містобудівного кадастру (у разі наявності); б) черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); в) ситуаційний план місця розташування об'єкта будівництва; г) викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000, надане замовником; ґ) викопіювання з містобудівної документації.
Однак, як вбачається з плану зонування міста Луцьк Волинської області, земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території громадської забудови (землі громадської забудови).
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджувалось позивачем, дана земельна ділянка призначається для забудови "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін)" за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а" (де згідно декларації загальна площа квартир складає 3304 кв.м. з 4640 кв.м. загальної площі), а отже не відповідає нормам забудови.
Відповідно до ст.16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Згідно з ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Приймаючи рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, Департамент діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Законами України, а саме перевірив відповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні - положенням Генерального плану м. Луцьк, затвердженого рішенням Луцької міської ради №42/1 від 24.06.2009, згідно якого земельна ділянка на пр.Волі, 44а за функціональним призначенням відноситься до території землі громадської забудови.
Підпунктом 6 п.5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 698 від 19.08.2015 передбачено, що в разі виявлення порушення вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.
Згідно з п.32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, передбачено, що якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.
На підставі зафіксованих актом перевірки порушень вимог містобудівного законодавства головним інспектором будівельного нагляду Управлінням рішення №55 від 19.06.2017 скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №62-44а-16(м) від 18.03.2016 на "Нове будівництво комерційно-ділового центру з житловими приміщеннями у верхніх поверхах (внесення змін)" за адресою: м. Луцьк, пр. Волі, 44а".
Отже рішення посадової особи №55 від 19.06.2017 "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №62-44а-16(м) від 18.03.2016" прийнято на підставі та в межах закону і передбачається Порядком №698 та ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності".
Також Порядок №109 передбачає підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, а оскільки факт такої невідповідності встановлено та підтверджено матеріалами справи, то позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Окрім цього, колегія суддів погоджується з апелянтом, в частині спростування висновку суду першої інстанції, щодо прийняття рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень, а не зупинення дії, оскільки розгляд, затвердження генерального плану, детального плану, плану зонування території в межах даного населеного пункту не залежить від волі позивача і прийняте в межах дискреційних повноважень та чинного законодавства.
Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що відповідачем надано суду достатньо належних доказів, які свідчать про необґрунтованість заявлених позовних вимог, а тому доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог та застосування норм матеріального і процесуального права.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування постанови суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Буд-Трейд" до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області про визнання протиправним і скасування рішення скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Буд-Трейд" до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області про визнання протиправним і скасування рішення, відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 27 лютого 2018 року.
Головуючий Драчук Т. О. Судді Полотнянко Ю.П. Загороднюк А.Г.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2018 |
Оприлюднено | 03.03.2018 |
Номер документу | 72448704 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Драчук Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні