КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/10729/17 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Смолій І.В.
Суддя-доповідач : Кузьменко В. В.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2018 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я. М., Степанюка А. Г.,
за участю секретаря Видмеденко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Мисливсько-спортивний клуб Сокіл до Міністерства екології та природних ресурсів України, треті особи Міністерство аграрної політики та продовольства України, Державне агентство лісових ресурсів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, за апеляційною скаргою Міністерства екології та природних ресурсів України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.10.2017, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом про визнання бездіяльності протиправною в порушення вимог ст. 1, 16, 19 Закону України Про мисливське господарство та полювання , п.2.9 Інструкції № 116 від 26.05.1999 відповідачем не погоджено лімітів використання диких тварин.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.10.2017 задоволено частково.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції, як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що незаконність бездіяльності відповідача підтверджена безпідставною відмовою у погодженні лімітів використання диких тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років, що призвело до порушення вимог ст. 16, 19 Закону України Про мисливське господарство та полювання , відсутності затверджених у строки встановлені законом Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років та є підставою для задоволення позову в цій частині.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що позивач є користувачем мисливських угідь для ведення мисливського господарства, розташованих на території Рівненської області, копія типового договору про умови мисливського господарства від 31.03.2010р. та витяг з рішення Рівненської обласної ради від 25.09.2009р. №1335 Про надання у користування мисливських угідь залучені до справи.
До видів діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Мисливсько-спортивний клуб Сокіл згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань належить мисливство, відловлювання тварин і надання пов'язаних із ними послуг.
Позивач звернувся до суду вважаючи протиправною та незаконною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України щодо непогодження у строк до 01 травня 2017 року Проекту Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" полювання на парнокопитних тварин, куницю лісову, бобра, ондатру, бабака, білку, віднесених до державного мисливського фонду, здійснюється відповідно до лімітів, які затверджуються на мисливський сезон центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, на підставі пропозицій користувачів мисливських угідь, погоджених з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Згідно з положеннями статті 19 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" полювання може здійснюватися у такі строки:
-на норця великого, качок (крім гоголя, черні білоокої, савки, огара, галагаза, гаги звичайної, лутка, крохалів, черні червонодзьобої, нерозня, креха середнього, каменярки, казарок білощокої та червоноволої), лиску, куликів (крім кулика-сороки, ходуличника, шилодзьобки, кроншнепів, чайки, лежня, дерихвоста, поручайника, крем'яшника, чорниша, перевізника, фіфі, зуйка морського, малого, великодзьобого, галстучника, пісочників, плавунців, баранця великого), голубів (крім голуба-синяка) - у серпні - грудні;
-на гусок: сіру, білолобу велику, гуменника - у серпні - січні;
-на куріпку сіру, фазана - у жовтні - грудні;
-на перепела - у серпні - листопаді;
-на самця козулі - з 1 травня по грудень включно;
-на самців лані, оленів європейського і плямистого, лося, муфлона, кабана та його молодняк, здатний до самостійного існування, - у серпні - січні;
-на самок лані, оленів європейського і плямистого, козулі, лося, муфлона, кабана та їх молодняк, здатний до самостійного існування, - у вересні - грудні;
-на бабака - у червні - вересні;
-на борсука - у жовтні - листопаді;
-на білку, бобра, ондатру, куниць лісову та кам'яну, норку американську, тхора лісового, єнотовидного собаку, лисицю, вовка - з жовтня по лютий включно;
-на кроля дикого та зайця-русака - з 1 листопада по січень включно.
Строки полювання (конкретна дата відкриття та закриття полювання на певний вид мисливських тварин, дні полювання протягом тижня) та порядок його здійснення, а також норма добування мисливських тварин визначаються користувачем мисливських угідь у межах строків, визначених цим Законом, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями та доводяться користувачами мисливських угідь до відома громадськості.
Таким чином, щоб розпочати сезон полювання на конкретний мисливський вид, віднесений до державного мисливського фонду, необхідно своєчасно погодити проекти лімітів відповідними центральними органами виконавчої влади та вчасно довести їх до користувачів мисливських угідь і мисливців до початку полювання на відповідний вид тварин.
Відповідно до пунктів 2.1-2.9 Інструкції щодо застосування порядку встановлення лімітів використання диких тварин, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного значення, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 26.05.1999 №116 (далі по тексту - Інструкція), науково обґрунтовані ліміти спеціального використання диких тварин (надалі - ліміти) затверджуються Мінекобезпеки на кожний окремий вид тварин у цілому для Автономної Республіки Крим, областей, інших адміністративно-територіальних одиниць або окремих територій, мисливських господарств чи користувачів об'єктів тваринного світу.
Розробка проектів лімітів здійснюється на підставі первинних матеріалів обліку чисельності (визначення запасів) диких тварин, що надаються користувачами разом з висновками представників місцевих органів Мінекобезпеки та Держкомлісгоспу України, в яких обов'язково вказуються умови та порядок проведення обліку і за яким методом. При визначенні лімітів ураховуються: оптимальна чисельність мисливських тварин (з урахуванням їх статевого та вікового складу), при якій на певній території мисливського угіддя забезпечується їх нормальне існування без виснаження природних кормових ресурсів, загрози виникнення епізоотій, заподіяння значної шкоди лісовому, сільському та іншому господарству, а також без створення загрози життю та здоров'ю людини; дані аналізу лімітів за попередні роки; динаміка чисельності, біологічні та інші показники, що визначають відтворювальний потенціал конкретних популяцій тварин; епізоотичний стан мисливського господарства; матеріали мисливського впорядкування.
Наукове забезпечення робіт щодо розробки проектів лімітів, а також підготовку висновків про достовірність викладених у розроблених проектах лімітів даних здійснюють наукові установи або визначені Мінекобезпеки експерти з питань охорони і використання конкретних видів (груп видів) диких тварин.
Ліміти використання мисливських видів парнокопитих тварин, ведмедя, куниць лісової та кам'яної, норки американської, тхора лісового, бобра, нутрії вільної, ондатри, бабака і білки затверджуються на мисливський сезон Мінекобезпеки за поданням Держкомлісгоспу на підставі пропозицій користувачів мисливських угідь, погоджених з державним органом лісового господарства та органом екологічної безпеки Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя.
Проекти зазначених у пункті 2.4 цієї Інструкції лімітів розробляються користувачами мисливських угідь у розрізі окремих мисливських господарств або наданих у користування ділянок угідь і не пізніше як за 2,5 місяця до початку полювання подаються на розгляд і погодження державному органу лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя.
Зазначені в цьому пункті державні органи забезпечують перевірку достовірності наведених у проектах лімітів даних, розгляд і зведення цих даних у розрізі користувачів мисливських угідь (їх об'єднань) у цілому по Автономній Республіці Крим, області, м. Севастополю. Вищезазначені державні органи подають проекти лімітів у вигляді форми, що наведена в додатку 1, разом із первинними матеріалами обліку чисельності мисливських тварин, на розгляд і погодження державному органу екобезпеки Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя не пізніше як за 2 місяці до початку полювання.
Державний орган екобезпеки Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя протягом тижня розглядає, погоджує і повертає державному органу лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя проекти лімітів або готує мотивовану відмову в їх погодженні.
Погоджені проекти лімітів державний орган лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя надсилає на розгляд Держкомлісгоспу та Мінекобезпеки.
Держкомлісгосп протягом тижня перевіряє і зводить проекти лімітів у вигляді форми, що наведена в додатку 2, і разом з висновками та пропозиціями щодо їх затвердження подає на розгляд Мінекобезпеки.
Мінекобезпеки протягом місяця розглядає подані Держкомлісгоспом проекти лімітів використання мисливських тварин з урахуванням висновків і пропозицій щодо їх затвердження, затверджує їх погодженим з Держкомлісгоспом наказом або готує мотивовану відмову в затвердженні.
Наказ про затвердження лімітів Мінекобезпеки в установленому порядку подає на державну реєстрацію до Мін'юсту, після чого доводить цей наказ і затверджені ним ліміти до відома Держкомлісгоспу, Головдержекоінспекції, Головного управління національних природних парків та заповідної справи, державного органу екобезпеки Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя.
Виходячи із наведених норм Інструкції, Міністерство екології та природних ресурсів України наділене повноваженнями затвердити проекти лімітів використання мисливських тварин або надати мотивовану відмову в затвердженні.
У відповідності до визначеного порядку у п.2.2, 2.5 вказаної Інструкції, позивачем було проведено облік та подано проект лімітів по результатам обліків в мисливському господарстві МСК Сокіл на погодження до Відділу лісового та мисливського господарства Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства до Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації (копія ліміту та зведений акт обліку мисливської фауни від 13.01.2017р. по ТОВ МСК Сокіл з відмітками про погодження 31.01.2017р., 01.02.2017р. наявні у справі).
Проекти лімітів в розрізі окремих користувачів та зведені дані по областям завізовані обласними управліннями Держлісагенства та департаментами екології обласних державних адміністрацій були опрацьовані Державним агентством лісових ресурсів України, проект наказу подано на затвердження Міністерству аграрної політики та продовольства України (третій особі-1) супровідним листом за вих. № 03-15/1845 від 10.03.2017р. (копія залучена до справи).
Однак, наказ Мінагрополітики Про затвердження Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років не було затверджено через відсутність погодження Міністерства екології та природних ресурсів України.
Так, у листі Міністерства екології та природних ресурсів України від 19.05.2017 за вих. № 5/4.1-15/4002-17 повідомлено про неможливість погодження вказаного проекту наказу та запропоновано: виключити з проекту наказу лося європейського з урахуванням експертного висновку від 01.02.2017 №114/44 Інституту зоології імені Шмальгаузена І.І НАН України щодо стану популяції лося в Україні та до вирішення в установленому порядку питання заборони полювання на лося європейського; виключити ліміти у межах природно-заповідного фонду, оскільки спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду здійснюється відповідно до статті 91 Закону України "Про природно-заповідний фонд України"; положення Закону України "Про мисливське господарство та полювання" узгодити з положеннями Закону України від 09.04.2015 №322-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони тваринного світу" шляхом внесення відповідних змін.
Міністерства аграрної політики та продовольства України повторно направило відповідачу проект наказу "Про затвердження Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років" листом від 20 червня 2017 року за вих. №37-49-10/14893 разом із запереченнями на висловлені відповідачем зауваження.
В обґрунтування відсутності підстав для непогодження поданих на затвердження лімітів третя особа 2 зазначила наступне: проект наказу розроблено відповідно до статті 16 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" на підставі пропозицій користувачів мисливських угідь, погоджених з обласними державними адміністраціями відповідно до вимог Закону України "Про природно-заповідний фонд", Порядку проведення упорядкування мисливських угідь, затвердженого наказом Державного комітету лісового господарства України від 21 червня 2001 року №56, та Інструкції; з метою раціонального і ефективного використання державного мисливського фонду обласні адміністрації спільно з територіальними органами Держлісагенства, державними районними мисливствознавцями, працівниками державної лісової охорони та представниками екологічної інспекції, а також спільно з користувачами мисливських угідь проведено облік чисельності мисливських тварин; за результатами обліку чисельності були розроблені пропозиції щодо лімітів; відповідно до висновку із Заключного звіту інституту зоології імені Шмальгаузена І.І. НАН України на тему "Дослідження динаміки чисельності та поширення лося в Україні" станом на 2009 рік чисельність лося в Україні перебувала в межах 4 600 - 4 700 особин; згідно інформації з Державної статистичної звітності за формою 2-ТП "Мисливство" чисельність лося станом на 2016 рік становить 6 583 голів; достовірність даних викладених у розроблених проектах лімітів підтверджені Харківським державним проектно-вишукувальним інститутом агролісомеліорації і лісового господарства.
Відповідач за розглядом проекту наказу у листі від 05 липня 2017 року за вих. №5/4.1-15/5513-17 повідомив, що позиція Міністерства екології та природних ресурсів України щодо доцільності виключення з проекту наказу лося залишається незмінною.
Міністерство аграрної політики та продовольства України втретє направило відповідачу на погодження проект наказу "Про затвердження Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років" листом від 28 липня 2017 року за вих. №37-14-10/17945.
Відповідачем у листі від 03.08.2017 за вих. №5/4-15/6571-17 повідомив про можливість погодження проекту наказу за умови заборони полювання на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду, а також виключення позиції щодо селекційного відстрілу лося.
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про тваринний світ" з метою збереження і відтворення тварин здійснення окремих видів використання об'єктів тваринного світу, а також вилучення з природного середовища тварин може бути обмежено або повністю заборонено на певній території чи на певні строки в порядку, передбаченому цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частини 1-2 ст.44 Закону України "Про тваринний світ" встановлюють, що рідкісні та такі, що перебувають під загрозою зникнення в природних умовах на території України, види тварин підлягають особливій охороні і заносяться до Червоної книги України.
Порядок і вимоги щодо охорони, використання і відтворення рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тварин визначаються законом про Червону книгу України.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України "Про Червону книгу України" підставою для занесення видів тваринного і рослинного світу до Червоної книги України є наявність достовірних даних про чисельність популяцій та їх динаміку, поширення і зміни умов існування, що підтверджують необхідність вжиття особливих термінових заходів для їх збереження та охорони.
Згідно з експертним висновком Інституту зоології імені Шмальгаузена І.І. НАН України (лист від 07 червня 2017 року за вих. №114/192) наукові дослідження стану лося в Україні успішно проведені фахівцями інституту у 2009 році, після цього дослідження такого масштабу більше ніким не проводились.
Апелянт, як на підставу не прийняття відповідних лімітів, посилається на те, що прийняття рішення, яке забороняє проведення полювання на лося в порядку, встановленому Законами України "Про тваринний світ" та "Про Червону книгу України"; за повідомленням Міністерства юстиції України від 28 червня 2017 року за вих. №16595/11114-0-33-17/10.2 наказ від 03 лютого 2017 року №41 "Про заборону полювання на лося" не пройшов реєстрацію в Міністерстві юстиції України.
Однак, вказаний факт відповідачем не доведено , а посилання на висновок Інституту зоології імені Шмальгаузена І.І. НАН України колегія не приймає до уваги, тому що вказаний документ не підтверджує невідповідність поданих на затвердження лімітів, та не є законодавчою підставою для відмови у погодженні відповідного проекту наказу.
Позивач, як користувач мисливських угідь та учасник встановлення лімітів використання диких тварин, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного значення, обґрунтовано очікував затвердження Лімітів використання мисливських тварин державного мисливського фонду у сезон полювання 2017/2018 років у встановлений строк, відповідно, оскаржувані дії безпосередньо впливають на його права та обов'язки.
З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції стосовно часткового задоволення позову.
Вказане в сукупності свідчить про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Доводи, наведені відповідачем в апеляційній скарзі, викладеного не спростовують, а тому колегією суддів відхиляються.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, п. 2, 3, 4, 5, 6, 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про судове рішення в адміністративній справі від 20.05.2013 № 7 колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Міністерства екології та природних ресурсів України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.10.2017 у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Мисливсько-спортивний клуб Сокіл до Міністерства екології та природних ресурсів України, треті особи Міністерство аграрної політики та продовольства України, Державне агентство лісових ресурсів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.10.2017 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
А. Г. Степанюк
Повний текст постанови виготовлено 02.03.2018
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2018 |
Оприлюднено | 03.03.2018 |
Номер документу | 72518242 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні