Рішення
від 27.02.2018 по справі 918/8/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013, м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" лютого 2018 р. м. Рівне

Справа № 918/8/18

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Церковної Н.Ф., при секретарі судового засідання Оліфер С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи за позовом Міністерства соціальної політики України до Управління у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Державної аудиторської служби України, про стягнення 14 815 грн. 08 коп.,

за участі представників:

від позивача: не з'явився,

від відповідача: ОСОБА_1,

від третьої особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3

Відповідно до частини 14 статті 8, статті 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) при розгляді судової справи здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду".

Для архівного зберігання оригіналу звукозапису надано диск CD-R, серійний номер d810034661.

У судовому засіданні 27 лютого 2018 року, відповідно до частини 1 статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

У січні 2018 року Міністерство соціальної політики України (далі - Міністерство) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовом про стягнення з Управління у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Управління) 14 815 грн. 08 коп. шкоди, завданої внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх зобов'язань за укладеним між сторонами договором від 14 лютого 2015 року № 16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія".

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 4 січня 2018 року позовну заяву Міністерства від 26 грудня 2017 року № 563/0/22-17 прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 918/8/18 та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 24 січня 2018 року. Крім того, цією ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, було залучено Державну аудиторську службу України (далі - Служба).

23 січня 2018 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшли пояснення Служби щодо позову (а.с. 121-123), в яких остання вказала, що Управлінням за бюджетні кошти з порушенням вимог законодавства було надано 3 путівки дітям на оздоровлення до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" на загальну суму 14 815 грн. 08 коп., в результаті чого Державному бюджету України було завдано збитків на вказану суму. Наведені порушення були виявлені Службою під час ревізії фінансово-господарської діяльності Міністерства за період з 1 травня 2015 року по 1 травня 2017 року та були відображені в акті ревізії від 4 серпня 2017 року № 04-22/12.

23 січня 2018 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду також надійшов відзив Управління на позовну заяву від 23 січня 2018 року № вих.-112/01-03/18 (а.с. 143-150), в якому останнє заперечило проти задоволення вимог Міністерства з огляду на те, що з метою використання путівок, наданих позивачем для дітей Рівненської області у повному обсязі та у зв'язку з численними відмовами батьків (осіб, які їх замінюють) від направлення їх дітей на оздоровлення, а також враховуючи, що оздоровча кампанія у вищенаведеному дитячому центрі завершувалася, Управлінням було включено дітей до груп, які направлялися на 12 (2 дитини) і 13 (1 дитина) зміни для оздоровлення до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія". Однак, путівки наведеним дітям (дитині-сироті та дітям із багатодітних сімей), на думку Управління, були видані не безпідставно, оскільки усі документи, що підтверджують статус цих дітей і їх право на отримання безкоштовних путівок для оздоровлення, наявні у відповідача, а встановлені Службою порушення полягали лише в тому, що двом дітям не виповнилося 8 років, а одній дитині виповнилося 17 років. Крім того, відповідач вказав, що групи дітей Рівненської області, які прибули на 12 та 13 зміни на оздоровлення до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія", були прийняті до дитячого центру, жодна дитина не була повернута до місця проживання. Крім того, відповідач наголосив, що він не отримував жодних коштів від Міністерства, а відтак, посилання позивача на нецільове використання Управлінням бюджетних коштів, на думку відповідача, є безпідставним.

Ухвалою суду від 24 січня 2018 року розгляд справи відкладено на 13 лютого 2018 року.

12 лютого 2018 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшла відповідь Міністерства на відзив від 2 лютого 2018 року № 50/0/22-18 (а.с. 191-193), в якій позивач зазначив, що він не заперечує той факт, що діти, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, потребують оздоровлення, а держава забезпечує для цього необхідні умови. Водночас пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2011 року № 227 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для організації оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих центрах "Артек" і "Молода гвардія" передбачено, що направлення дітей на оздоровлення та відпочинок у дитячих центрах "Артек" і "Молода гвардія" здійснюється відповідно до порядку, затвердженого Мінсоцполітики за погодженням з Мінфіном. Згідно з пунктом 3 Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220 (чинного на час виникнення спірних правовідносин) до ДП "УДЦ "Молода гвардія" направляються діти віком: від 8 до 16 років включно - у період з вересня до середини травня; від 7 до 17 років включно - у період із середини травня до вересня.

Ухвалою суду від 13 лютого 2018 року розгляд справи відкладено на 27 лютого 2018 року.

26 лютого 2018 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшли заперечення Управління на відповідь на відзив від 26 лютого 2018 року № вих.-322/01-03/18 (а.с. 209-211), в якій відповідач зазначив, що саме Служба, а не Міністерство, згідно вимог чинного законодавства уповноважена звертатися до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягувати в дохід держави кошти, одержані за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства.

Позивач явку свого повноважного представника у призначене судове засідання не забезпечив, проте надіслав викладене у відповіді Міністерства на відзив від 2 лютого 2018 року № 50/0/22-18 (а.с. 191-193) клопотання про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача у даному судовому засіданні проти задоволення вимог позивача заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву від 23 січня 2018 року № вих.-112/01-03/18 та у запереченнях на відповідь на відзив від 26 лютого 2018 року № вих.-322/01-03/18.

Представники третьої особи у цьому судовому засіданні зазначили про обґрунтованість позову Міністерства та не заперечували проти його задоволення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників відповідача та третьої особи, перевіривши відповідність наявних у матеріалах справи копій поданих учасниками справи документів їх оригіналам, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

14 лютого 2015 року між Міністерством та Управлінням було укладено договір № 16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія", за умовами якого відповідач отримує в Міністерстві путівки до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія" та здійснює розподіл путівок в розрізі регіонів і міст обласного значення відповідно до співвідношення чисельності в них дітей шкільного віку до загальної чисельності таких дітей у Рівненській області згідно з Положенням про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів (а.с. 34-37).

Вказаний договір підписаний уповноваженими представниками його сторін та скріплений печатками наведених юридичних осіб.

Згідно з пунктом 2.1 цього договору вартість одного ліжко-дня в державному підприємстві "УДЦ "Молода гвардія" затверджено наказом Міністерства від 27 січня 2015 року № 71 "Про затвердження вартості одного ліжко-дня путівки до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія", та складає 235 грн. 16 коп.

Пунктом 2.2 договору передбачено, що часткова оплата путівок за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або з інших джерел, не заборонених законодавством, при тривалості зміни 21 день, становить:

- за путівку з частковою оплатою у розмірі 20 відсотків від вартості путівки - 978,67 грн.;

- за путівку з частковою оплатою у розмірі 30 відсотків від вартості путівки - 1481,51 грн.;

- за путівку з частковою оплатою у розмірі 50 відсотків від вартості путівки - 2469,18 грн.

За змістом пункту 3.1.1 цієї угоди Управління зобов'язується відповідно до Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220, здійснювати направлення дітей на оздоровлення згідно з планом-графіком розподілу путівок на наказу Міністерства.

Цей договір набуває чинності з дня його підписання сторонами і діє до повного виконання сторонами зобов'язань за цим договором, але не пізніше ніж до 31 грудня 2015 року.

Враховуючи те, що для направлення дітей на оздоровлення до ДП "УДЦ "Молода гвардія" спочатку здійснюється закупівля відповідних послуг, 14 лютого 2015 року між Міністерством та державним підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія" було укладено договір № 15/01-ПП про закупівлю послуг за державні кошти, за умовами якого з метою забезпечення дітей оздоровленням та відпочинком у 2015 році державне підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія" у порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов'язалося надати послуги з оздоровлення та відпочинку 10 300 дітей на 21 календарний день перебування у закладі, а Міністерство, у свою чергу, - оплачувати такі послуги відповідно до калькуляції вартості одного ліжко-дня путівки у державному підприємстві "Український дитячий центр "Молода гвардія", специфікації путівок для оздоровлення дітей та переліку послуг, які входять до вартості такої путівки (а.с. 26-33).

Наведена угода підписана уповноваженими представниками її сторін та скріплена печатками цих юридичних осіб.

Відповідно до пункту 3.1 вказаного правочину вартість послуг за цим договором складає 50 865 108 грн. 00 коп., у тому числі: за рахунок коштів загального фонду державного бюджету - 46 310 953 грн. 62 коп. без ПДВ відповідно до Специфікації; за рахунок батьківської плати - 4 554 154 грн. 38 коп. без ПДВ відповідно до Специфікації.

Згідно пункту 4.2.2 наведеної угоди у випадку, якщо виконавець надасть замовнику послуги на суму, яка є меншою від суми попередньої оплати, виконавець протягом 30 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати до подання замовнику акту приймання-передачі наданих послуг зобов'язаний повернути невикористані кошти на реєстраційний рахунок замовника. Замовник здійснює попередню оплату послуг виконавця за наступний звітний період тільки після повернення виконавцем невикористаних коштів попередньої оплати.

За умовами пункту 4.3 цього договору остаточний розрахунок з виконавцем за надані послуги здійснюється не пізніше 7 календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі наданих послуг за рахунок бюджетних коштів та за рахунок коштів, які сплачуються за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або інших джерел, не заборонених законодавством. Такий розрахунок проводиться з урахуванням невикористаних ліжко-днів за путівкою.

Пунктом 5.1 наведеного договору передбачено, що строк надання послуг: 14 лютого 2015 року - 31 грудня 2015 року.

Відповідно до пункту 5.5 цього договору у випадку якщо путівка, заїзд за якою повинен був відбутися, залишилась невикористаною, заїзд за такою путівкою за погодженням сторін може бути перенесений на майбутній період в межах строку надання послуг за цим договором, з обов'язковим внесенням змін до додатку 2 до цього договору.

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, скріплення печатками сторін та діє до повного виконання сторонами своїх обов'язків, але не пізніше ніж до 31 грудня 2015 року (пункт 10.1 договору).

Судом також встановлено, що 22 червня 2015 року між Міністерством та державним підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія" було укладено договір № 15/17-ПП про закупівлю послуг за державні кошти, за умовами якого з метою забезпечення дітей оздоровленням та відпочинком у 2015 році державне підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія" у порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов'язалося надати послуги з оздоровлення та відпочинку 900 дітей на 21 календарний день перебування у закладі, а Міністерство, у свою чергу, - оплачувати такі послуги відповідно до калькуляції вартості одного ліжко-дня путівки у державному підприємстві "Український дитячий центр "Молода гвардія", специфікації путівок для оздоровлення дітей та переліку послуг, які входять до вартості такої путівки (а.с. 16-25).

Зазначена угода також підписана уповноваженими представниками її сторін та скріплена печатками цих юридичних осіб.

Відповідно до пункту 3.1 вказаного правочину вартість послуг за цим договором складає 4 444 524 грн. 00 коп. за рахунок коштів загального фонду державного бюджету без ПДВ відповідно до Специфікації.

Згідно пункту 4.2.2 наведеної угоди у випадку, якщо виконавець надасть замовнику послуги на суму, яка є меншою від суми попередньої оплати, виконавець протягом 30 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати до подання замовнику акту приймання-передачі наданих послуг зобов'язаний повернути невикористані кошти на реєстраційний рахунок замовника. Замовник здійснює попередню оплату послуг виконавця за наступний звітний період тільки після повернення виконавцем невикористаних коштів попередньої оплати.

За умовами пункту 4.3 цього договору остаточний розрахунок з виконавцем за надані послуги здійснюється не пізніше 7 календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі наданих послуг за рахунок бюджетних коштів та за рахунок коштів, які сплачуються за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або інших джерел, не заборонених законодавством. Такий розрахунок проводиться з урахуванням невикористаних ліжко-днів за путівкою.

Пунктом 5.1 зазначеного договору передбачено, що строк надання послуг: 24 червня 2015 року - 31 грудня 2015 року.

Відповідно до пункту 5.5 цього договору у випадку якщо путівка, заїзд за якою повинен був відбутися, залишилась невикористаною, заїзд за такою путівкою за погодженням сторін може бути перенесений на майбутній період в межах строку надання послуг за цим договором, з обов'язковим внесенням змін до додатку 2 до цього договору.

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, скріплення печатками сторін та діє до повного виконання сторонами своїх обов'язків, але не пізніше ніж до 31 грудня 2015 року (пункт 10.1 договору).

З матеріалів справи також вбачається, що з урахуванням наведеного, а також беручи до уваги укладення між Міністерством та Управлінням договору від 14 лютого 2015 року № 16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія", 14 лютого 2015 року між відповідачем та райдержадміністраціями і міськвиконкомами Рівненської області були укладені відповідні договори про порядок підбору та організацію направлення дітей на оздоровлення та відпочинок, зокрема, до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" (а.с. 157-158).

У подальшому на виконання наказів Міністерства від 30 жовтня 2015 року № 1059 "Про організацію XII тематичної зміни в державному підприємстві "Український дитячий центр "Молода гвардія" та від 30 листопада 2015 року № 1163 "Про організацію XIII тематичної зміни в державному підприємстві "Український дитячий центр "Молода гвардія" Управлінням було прийнято відповідно наказ від 11 листопада 2015 року № 712 "Про розподіл путівок на XII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса" (а.с. 38) та наказ від 30 листопада 2015 року № 733 "Про розподіл путівок на XIII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса" (а.с. 39), згідно яких затверджено плани розподілу путівок на XII та XIII зміни до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" м. Одеса відповідно з 13 листопада по 3 грудня 2015 року включно та з 6 по 26 грудня 2015 року включно (тобто у період з вересня до середини травня).

Пунктом 2 вищенаведених наказів Управління керівників структурних підрозділів у справах молоді та спорту відповідних райдержадміністрацій та міськвиконкомів було зобов'язано забезпечити підбір дітей віком від 8 до 16 років включно до ДП "УДЦ "Молода гвардія" згідно з Положенням про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженим наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220.

Так, згідно з пунктом 3 Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220 (чинного на час виникнення спірних правовідносин) до ДП "УДЦ "Молода гвардія" направляються діти віком: від 8 до 16 років включно - у період з вересня до середини травня; від 7 до 17 років включно - у період із середини травня до вересня.

Проте з наявних у матеріалах справи списків дітей Рівненської області, які направляються на XII та XIII тематичні зміни до ДП "УДЦ "Молода гвардія" з 13 листопада по 3 грудня 2015 року та з 6 по 26 грудня 2015 року (а.с. 40-41) вбачається, що Управлінням в порушення пункту 3.1.1 укладеної між сторонами угоди, приписів пункту 3 Розділу I Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220, а також пункту 2 наказів самого Управління від 11 листопада 2015 року № 712 "Про розподіл путівок на XII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса" та від 30 листопада 2015 року № 733 "Про розподіл путівок на XIII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса", було направлено для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" дітей віком менше 8 та більше 16 років, зокрема, ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_1), ОСОБА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_2) та ОСОБА_6 (ІНФОРМАЦІЯ_3) зі 100% сплатою путівки, яка на одну дитину складала 4 938 грн. 36 коп.

З огляду на наведене, державному бюджету було завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 14 815 грн. 08 коп. (4 938 грн. 36 коп.*3).

Наведені обставини також підтверджуються, зокрема, довідкою Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 20 червня 2017 року № 13-17-04-08/87 (а.с. 96-101).

Частинами 1 та 2 статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.

Договір є обов'язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).

Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За частиною 1 статті 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до частини 1 статті 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Положеннями частини 1 статті 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків.

За статтею 224 Господарського кодексу України (далі - ГК України) учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, зобов'язаний вжити необхідних заходів щодо запобігання збиткам у господарській сфері інших учасників господарських відносин або щодо зменшення їх розміру, а у разі якщо збитків завдано іншим суб'єктам, - зобов'язаний відшкодувати на вимогу цих суб'єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі (частина 1 статті 226 ГК України).

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог Міністерства.

У той же час заперечення Управління проти позову, викладені у його відзиві на позовну заяву від 23 січня 2018 року № вих.-112/01-03/18, не беруться судом до уваги з огляду на наступне.

У даному відзиві відповідач зазначав, що з метою використання путівок, наданих позивачем для дітей Рівненської області, у повному обсязі та у зв'язку з численними відмовами батьків (осіб, які їх замінюють) від направлення їх дітей на оздоровлення, а також враховуючи те, що оздоровча кампанія у вищенаведеному дитячому центрі завершувалася, Управлінням було включено дітей до груп, які направлялися на 12 (2 дитини) і 13 (1 дитина) зміни для оздоровлення до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія". Однак, путівки наведеним дітям (дитині-сироті та дітям із багатодітних сімей) віком молодше 8 та старше 16 років були видані не безпідставно, оскільки усі документи, що підтверджують статус цих дітей і їх право на отримання безкоштовних путівок для оздоровлення, наявні у відповідача, а встановлені Службою порушення полягали лише в тому, що двом дітям не виповнилося 8 років, а одній дитині виповнилося 17 років.

Дійсно, частиною 1 статті 3 Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" передбачено, що державна політика у сфері оздоровлення та відпочинку дітей ґрунтується на таких принципах: рівності прав кожної дитини на оздоровлення та відпочинок; визнання пріоритетним у діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування здійснення заходів, спрямованих на зміцнення здоров'я дітей шляхом організації оздоровлення та відпочинку; створення оптимальних умов для безпечного та ефективного перебування дітей у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку; створення умов для зміцнення фізичного та психічного здоров'я дітей шляхом належної організації оздоровлення та відпочинку; надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки; адресності соціальної допомоги, що надається з державного і місцевих бюджетів для оздоровлення та відпочинку дітей.

За змістом приписів вищенаведеного нормативно-правового акта діти, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, потребують оздоровлення, а держава забезпечує для цього необхідні умови.

Згідно частини 1 статті 25 Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" Кабінет Міністрів України розробляє і затверджує державну програму оздоровлення та відпочинку дітей.

Водночас механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відповідний рік за програмою "Оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих оздоровчих таборах МДЦ "Артек" і ДЦ "Молода гвардія", визначається постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2011 року № 227 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для організації оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих центрах "Артек" і "Молода гвардія".

Пунктом 5 цієї постанови передбачено, що направлення дітей на оздоровлення та відпочинок у дитячих центрах "Артек" і "Молода гвардія" здійснюється відповідно до порядку, затвердженого Мінсоцполітики за погодженням з Мінфіном.

Разом з тим, згідно з пунктом 3 Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220 (чинного на час виникнення спірних правовідносин) до ДП "УДЦ "Молода гвардія" направляються діти віком: від 8 до 16 років включно - у період з вересня до середини травня; від 7 до 17 років включно - у період із середини травня до вересня.

Відтак, вищенаведені підзаконні нормативно-правові акти регулюють саме механізм та спеціальний порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів і не суперечать, зокрема, Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей".

Водночас в укладеному між сторонами договорі від 14 лютого 2015 року № 16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія" містилася пряма вказівка на те, що Управління зобов'язується відповідно саме до Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220, здійснювати направлення дітей на оздоровлення згідно з планом-графіком розподілу путівок на наказу Міністерства, чого відповідачем належним чином виконано не було.

Слід також зазначити, що нормативними законодавчими приписами та положеннями укладеного між сторонами договору не передбачено можливості звільнення Управління від виконання покладених на нього обов'язків чи можливість відступити від приписів Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, у зв'язку, зокрема, з численними відмовами батьків (осіб, які їх замінюють) від направлення їх дітей на оздоровлення, завершенням оздоровчої кампанія у вищенаведеному дитячому центрі чи відсутністю претензій такого закладу до складу груп дітей, що прибувають на оздоровлення.

Твердження відповідача на те, що він не отримував жодних коштів від Міністерства, а відтак, його дії не могли призвести до нецільового використання бюджетних коштів, є безпідставними, оскільки, як було встановлено судом, розрахунки між Міністерством та державним підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія" здійснювалися саме на підставі відомостей, що подавалися Управлінням на виконання умов укладеного між сторонами договору від 14 лютого 2015 року № 16/15.

Згідно частини 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 ГПК України).

Відтак, Управлінням у встановленому законом порядку не було доведено тих обставин, на які воно посилалося як на підставу своїх заперечень.

За таких обставин вказаний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача та підлягають стягненню з останнього на користь Міністерства.

Керуючись статтями 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 178, 202, 233, 237-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Управління у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації (33028, місто Рівне, майдан Просвіти, будинок 1, ідентифікаційний код: 38552520) на користь Міністерства соціальної політики України (01601, місто Київ, вулиця Еспланадна, будинок 8/10, ідентифікаційний код: 37567866) 14 815 (чотирнадцять тисяч вісімсот п'ятнадцять) грн. 08 коп. збитків, а також 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення Господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Рівненського апеляційного господарського суду в порядку, встановленому статтями 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "05" березня 2018 року

Суддя Церковна Н.Ф.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення27.02.2018
Оприлюднено06.03.2018
Номер документу72564877
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/8/18

Судовий наказ від 24.05.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Постанова від 17.05.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 25.04.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 10.04.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 27.02.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Рішення від 27.02.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 24.01.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 18.01.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 04.01.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні