РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2018 року Справа № 918/8/18
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Гудак А.В.,
Суддя Маціщук А.В.,
Суддя Розізнана І.В.
секретар судового засідання Драчук В.М.
за участю представників:
позивача: не з`явився
третьої особи на стороні позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2
відповідача: ОСОБА_3Г, ОСОБА_4 начальник управління
третьої особи на стороні відповідача не з"явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації на рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі № 918/8/18 (суддя Церковна Н.Ф., м.Рівне, повний текст рішення складено 05.03.2018)
за позовом Міністерства соціальної політики України
до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації
за участі третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної аудиторської служби України
третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_6 підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія"
про стягнення 14 815 грн. 08 коп.
ВСТАНОВИВ:
У січні 2018 року Міністерство соціальної політики України звернулося до господарського суду Рівненської області з позовом про стягнення з ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації 14 815 грн. 08 коп. шкоди, завданої внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх зобов`язань за укладеним між сторонами договором від 14 лютого 2015 року № 16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "УДЦ "Молода гвардія".
Рішенням господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі №918/8/18 позов Міністерства соціальної політики України до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної аудиторської служби України про стягнення 14 815 грн. 08 коп. задоволено. Стягнуто з ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації на користь Міністерства соціальної політики України 14 815 грн. 08 коп. збитків, а також 1 600 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду мотивоване тим, що згідно з пунктом 3 Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220 (чинного на час виникнення спірних правовідносин) до ДП "УДЦ "Молода гвардія" направляються діти віком: від 8 до 16 років включно - у період з вересня до середини травня; від 7 до 17 років включно - у період із середини травня до вересня. Проте з наявних у матеріалах справи списків дітей Рівненської області, які направляються на XII та XIII тематичні зміни до ДП "УДЦ "Молода гвардія" з 13 листопада по 3 грудня 2015 року та з 6 по 26 грудня 2015 року вбачається, що ОСОБА_5 в порушення пункту 3.1.1 укладеної між сторонами угоди, приписів пункту 3 Розділу I Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства від 26 лютого 2015 року № 220, а також пункту 2 наказів самого ОСОБА_5 від 11 листопада 2015 року № 712 "Про розподіл путівок на XII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса" та від 30 листопада 2015 року № 733 "Про розподіл путівок на XIII зміну у ДП "УДЦ "Молода гвардія" м. Одеса", було направлено для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" дітей віком менше 8 та більше 16 років, зокрема, ОСОБА_7 (ІНФОРМАЦІЯ_1), ОСОБА_8 (10 жовтня ІНФОРМАЦІЯ_2) та ОСОБА_9 (ІНФОРМАЦІЯ_3) зі 100% сплатою путівки, яка на одну дитину складала 4 938 грн. 36 коп. З огляду на наведене, державному бюджету було завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 14 815 грн. 08 коп. (4 938 грн. 36 коп.*3).
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 та ухвалити нове рішення, яким у позові Міністерству соціальної політики України до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_6 аудиторська служба України про стягнення в сумі 14815 гривень 08 коп., відмовити повністю.
Вважає, що не зрозуміло, яке нецільове використання коштів, якщо відповідно до п.2.1 договору від 14.02.2015, вартість одного ліжко-місця в ДЦ Молода гвардія , затвердженого наказом Мінсоцполітики від 27.02.2015 №71 Про затвердження вартості одного ліжко-дня путівки до ДЦ Молода гвардія . Позивач напряму здійснював розрахунок з ДП УДЦ Молода гвардія відповідно до поданих звітів, як ОСОБА_5 так і ДП УДЦ Молода гвардія складає 235,16 грн. Тобто ціна ліжко-дня була встановлена однакова незалежно від періоду направлення дітей. Тому посилання позивача про нецільове використання коштів з боку ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації є безпідставними, а господарським судом Рівненської області не взято це до уваги.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 10 квітня 2018 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації на рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі №918/8/18 та розгляд апеляційної скарги призначено на "25" квітня 2018 р. о 10:00 год. у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду за адресою: 33001 м. Рівне вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань № 6.
16.04.2018 на адресу суду від Міністерства соціальної політики України надійшов відзив в якому просить суд апеляційну скаргу ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а судове рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі №918/8/18 без змін. Крім того, просить суд розглядати справу без участі представника Мінсоцполітики.
В обґрунтування власної позиції позивач зазначає, що Мінсоцполітики укладає договори згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку №220 від 26.02.2015 зі структурними підрозділами з питань сім`ї та дітей обласних, Київської міської державних адміністрацій, а структурні підрозділи у відповідності до пункту 7 Порядку №220 (діючою на той час) здійснюють контроль за цільовим використанням путівок в установленому законодавством порядку. Крім того, звертає увагу суду на те, що ОСОБА_6 аудиторською службою України виявлено порушення щодо нецільового використання путівок та нанесення збитків державі саме ОСОБА_5, оскільки ОСОБА_5 здійснює контроль за цільовим використанням путівок в установленому законодавством порядку.
20.04.2018 на адресу суду від Міністерства соціальної політики України надійшло клопотання до якого позивач додає докази надіслання копій відзиву на апеляційну скаргу учасникам справи.
23.04.2018 на адресу суду від Державної аудиторської служби України надійшов відзив в якому просить суд залишити апеляційну скаргу ОСОБА_5 без задоволення, а судове рішення господарського суду Рівненської області без змін.
В судове засідання 25.04.2018 позивач, своїх представників не направив, про день, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, у відзиві, якій надійшов на адресу суду 16.01.2018 просив суд розглядати справу без участі представника Мінсоцполітики.
Представник ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації в судовому засіданні 25.04.2018 підтримав доводи апеляційної скарги та надав пояснення на обґрунтування своєї позиції.
Представник Державної аудиторської служби України в судовому засіданні 25.04.2018 апеляційну скаргу заперечив в повному обсязі з підстав викладених у відзиві.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 25.04.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_6 підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія". Розгляд апеляційної скарги відкладено на "17" травня 2018 р. об 12:00 год. у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду за адресою: 33001, м. Рівне, вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань №6.
04.05.2018 на адресу суду від ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації надійшли докази надіслання на адресу Державного підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія" апеляційної скарги з додатками.
07.05.2018 на адресу суду від Державної аудиторської служби України надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи докази надсилання примірника відзиву Державному підприємству "Український дитячий центр "Молода гвардія".
11.05.2018 на адресу суду від Міністерства соціальної політики України надійшло клопотання в якому просить суд розглядати справу без участі представника Мінсоцполітики та апеляційну скаргу ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а судове рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі №918/8/18 без змін.
14.05.2018 на адресу суду надійшли пояснення до апеляційної скарги від Державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія в якому просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 та ухвалити нове рішення, яким у позові Міністерству соціальної політики України до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації про стягнення в сумі 14815 грн.08 коп. відмовити повністю.
В судове засідання 17.05.2018 позивач, своїх представників не направив, про день, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, у клопотанні, яке надійшло на адресу суду 11.05.2018 просив суд розглядати справу без участі представника Мінсоцполітики.
Представники ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації в судовому засіданні 17.05.2018 просили суд скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 та ухвалити нове рішення, яким у позові Міністерству соціальної політики України до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_6 аудиторська служба України про стягнення в сумі 14815 гривень 08 коп., відмовити повністю.
Представники Державної аудиторської служби України в судовому засіданні 17.05.2018 просили суд залишити апеляційну скаргу ОСОБА_5 без задоволення, а судове рішення господарського суду Рівненської області без змін.
Представники Державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія в судове засідання 17 травня 2018 року не з'явилися, про причини неявки колегію суддів не повідомили, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
Стаття 43 ГПК України зобов'язує учасників судового процесу та їх представників добросовісно користуватися процесуальними правами, зловживання процесуальними правами не допускається. Явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Застосовуючи згідно з частиною 1 статті 3 ГПК України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при розгляді справи частину 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, колегія суддів зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується обов'язок добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії"(Alimentaria Sanders S.A. v. Spain") від 07.07.1989).
Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності представника Державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія .
Відповідно до статті 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Заслухавши пояснення представника учасників справи в судових засіданнях 25.04.2018, 17.05.2018, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, оцінивши висновки суду першої інстанції на відповідність дійсним обставинам справи, судова колегія дійшла висновку, що апеляційну скаргу ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі № 918/8/18 залишити без змін, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 14.02.2015 між Міністерством соціальної політики України (в подальшому - Міністерство) та ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації (в подальшому - ОСОБА_5) було укладено договір №16/15 про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства УДЦ Молода гвардія (а.с. 34-37 т.1)(далі за текстом - договір №16/15), предметом цього договору є організація направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія (далі - ДП УДЦ Молода гвардія ) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 №227 Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для організації оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих центрах Артек і Молода гвардія (зі змінами)(п.1.1. договору №16/15).
Згідно умов договору сторони погодили, що ОСОБА_5 отримує в Міністерстві путівки до ДП УДЦ Молода гвардія , та здійснює розподіл путівок в розрізі регіонів і міст обласного значення відповідно до співвідношення чисельності в них дітей шкільного віку до загальної чисельності таких дітей в Рівненській області, згідно з Положенням про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів (п.1.2. договору №16/15).
Часткова оплата путівок за рахунок батьків або з інших джерел, не заборонених законодавством, при тривалості зміни 21 день становить: за путівку, з частковою оплатою у розмірі 20 відсотків від вартості путівок 987,67 грн; за путівку, з частковою оплатою у розмірі 30 відсотків від вартості путівки - 1481,51 грн; за путівку, з частковою оплатою у розмірі 50 відсотків від вартості путівки 2469,18 грн (п.2.2. договору №16/15).
Згідно п. 3.1.1 договору №16/15 ОСОБА_5 зобов`язується відповідно до Порядку здійснювати направлення дітей на оздоровлення згідно з планом графіком розподілу путівок та наказу Міністерства.
За невиконання чи неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором кожна із сторін несе відповідальність відповідно до законодавства України (п.4.1 договору №16/15).
У відповідності до п. 7.1 договору №16/15 цей договір набуває чинності з дня його підписання сторонами і діє до повного виконання сторонами зобов`язань за цим договором, але не пізніше ніж до 31.12.2015.
14.02.2015 між Міністерством соціальної політики (далі - Замовник) та ОСОБА_6 підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія"(далі - Виконавець) було укладено договір № 15/01-ПП(далі за текстом - договір №15/01-ПП) про закупівлю послуг за державні кошти (а.с. 26-33 т.1)
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 №227 Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для організації оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих центрах Артек і Молода гвардія (зі змінами) та з метою забезпечення дітей оздоровленням та відпочинком у 2015 році, Виконавець у порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов`язується надати послуги з оздоровлення та відпочинку 10 300 дітей на 21 календарний день перебування у закладі(далі послуги)(п. 1.1 договору №15/01-ПП).
Згідно п. 1.2 договору №15/01 ПП, Замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до калькуляції вартості одного ліжко-дня путівки у ДП "УДЦ "Молода гвардія", специфікації путівок для оздоровлення дітей у ДП "УДЦ "Молода гвардія" та переліку послуг, які входять до вартості путівки до ДП "УДЦ "Молода гвардія".
У відповідності до пункту 3.1 договору №15/01 ПП вартість послуг за цим договором складає 50 865 108 грн. 00 коп., у тому числі: за рахунок коштів загального фонду державного бюджету 46 310 953 грн. 62 коп. без ПДВ відповідно до Специфікації; за рахунок батьківської плати 4 554 154 грн. 38 коп. без ПДВ відповідно до Специфікації.
Згідно п. 4.2.2 договору №15/01 ПП у випадку, якщо виконавець надасть замовнику послуги на суму, яка є меншою від суми попередньої оплати, виконавець протягом 30 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати до подання замовнику акту приймання-передачі наданих послуг зобов`язаний повернути невикористані кошти на реєстраційний рахунок замовника. Замовник здійснює попередню оплату послуг виконавця за наступний звітний період тільки після повернення виконавцем невикористаних коштів попередньої оплати.
Остаточний розрахунок з Виконавцем за надані послуги здійснюється не пізніше 7 календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі наданих послуг за рахунок бюджетних коштів та за рахунок коштів, які сплачуються за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або інших джерел, не заборонених законодавством. Такий розрахунок проводиться з урахуванням невикористаних ліжко-днів за путівкою(п.4.3 договору №15/01 ПП).
Строк надання послуг:14.02.2015 р. - 31.12.2015 року(п. 5.1 договору №15/01 ПП).
Пунктом 5.5 договору №15/01 ПП сторони передбачили, що у випадку якщо путівка, заїзд за якою повинен був відбутися, залишилась невикористаною, заїзд за такою путівкою за погодженням сторін може бути перенесений на майбутній період в межах строку надання послуг за цим договором, з обов`язковим внесенням змін до додатку 2 до цього договору.
Цей договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, скріплення печатками сторін та діє до повного виконання сторонами своїх обов`язків, але не пізніше ніж до 31 грудня 2015 року (п. 10.1 договору №15/01 ПП).
22.06.2015 між Міністерством соціальної політики (далі - Замовник) та ОСОБА_6 підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія"(далі - Виконавець) було укладено договір № 15/17-ПП(далі за текстом - договір №15/117-ПП) про закупівлю послуг за державні кошти (а.с. 16-25 т.1), за умовами якого з метою забезпечення дітей оздоровленням та відпочинком у 2015 році державне підприємство "Український дитячий центр "Молода гвардія" у порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов`язалося надати послуги з оздоровлення та відпочинку 900 дітей на 21 календарний день перебування у закладі, а Міністерство, у свою чергу, оплачувати такі послуги відповідно до калькуляції вартості одного ліжко-дня путівки у державному підприємстві "Український дитячий центр "Молода гвардія", специфікації путівок для оздоровлення дітей та переліку послуг, які входять до вартості такої путівки.
Згідно пункту 3.1 договору №15/117-ПП, вартість послуг за цим договором складає 4 444 524 грн. 00 коп. за рахунок коштів загального фонду державного бюджету без ПДВ відповідно до Специфікації.
У випадку, якщо виконавець надасть замовнику послуги на суму, яка є меншою від суми попередньої оплати, виконавець протягом 30 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати до подання замовнику акту приймання-передачі наданих послуг зобов`язаний повернути невикористані кошти на реєстраційний рахунок замовника. Замовник здійснює попередню оплату послуг виконавця за наступний звітний період тільки після повернення виконавцем невикористаних коштів попередньої оплати (п. 4.2.2. договору №15/117-ПП).
Пунктом 4.3 договору №15/117-ПП передбачено, що остаточний розрахунок з виконавцем за надані послуги здійснюється не пізніше 7 календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі наданих послуг за рахунок бюджетних коштів та за рахунок коштів, які сплачуються за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або інших джерел, не заборонених законодавством. Такий розрахунок проводиться з урахуванням невикористаних ліжко-днів за путівкою.
Строк надання послуг: 24 червня 2015 року 31 грудня 2015 року(п. 5.1 договору №15/117-ПП).
У відповідності до пункту 5.5 договору №15/117-ПП у випадку якщо путівка, заїзд за якою повинен був відбутися, залишилась невикористаною, заїзд за такою путівкою за погодженням сторін може бути перенесений на майбутній період в межах строку надання послуг за цим договором, з обов`язковим внесенням змін до додатку 2 до цього договору.
Цей договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, скріплення печатками сторін та діє до повного виконання сторонами своїх обов`язків, але не пізніше ніж до 31 грудня 2015 року (п. 10.1 договору №15/117-ПП).
Матеріалами справи встановлено, що 14.02.2015 між ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації і Костопільською районною державною адміністрацією та ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації і виконавчим комітетом Кузнецовської міської ради були укладені договори про порядок підбору та організацію направлення дітей на оздоровлення та відпочинок, зокрема, до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" (а.с. 157-158 т.1).
30.10.2015 Міністерством соціальної політики України видано наказ №1059 Про організацію ХІІ тематичної зміни в державному підприємстві Український дитячий центр Молода гвардія , яким затверджено план розподілу путівок до Державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія на ХІІ тематичну зміну Планета добра для оздоровлення та відпочинок дітей із 13 листопада до 03 грудня 2015 року включно. Структурним підрозділам обласних, Київської міської державних адміністрації з питань сім`ї та дітей забезпечити: направлення дітей у віці від 8 до 16 років включно відповідно до Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 26.02.2015 №220, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.03.2015 за №308/26753 у межах квот путівок, зазначених у плані(а.с.90-91 т.2).
11.11.2015 відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 30.10.2015 №1059 Про організацію ХІІ тематичної зміни в державному підприємстві Український дитячий центр Молода гвардія , ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації видано наказ №712(а.с. 38 т.1), яким у п.1 затверджено план розподілу путівок на ХІІ зміну до ДП УДЦ Молода гвардія м.Одеса з 13 листопада по 03 грудня 2015 року включно.
30.11.2015 Міністерством соціальної політики України видано наказ №1163 Про організацію ХІІ тематичної зміни в державному підприємстві Український дитячий центр Молода гвардія , яким затверджено план розподілу путівок до Державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія на ХІІІ тематичну зміну Різдвяні історії для оздоровлення та відпочинок дітей із 06 до 26 грудня 2015 року включно. Структурним підрозділам обласних, Київської міської державних адміністрації з питань сім`ї та дітей забезпечити: направлення дітей у віці від 8 до 16 років включно відповідно до Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 26.02.2015 №220, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.03.2015 за №308/26753 у межах квот путівок, зазначених у плані(а.с.87-88 т.2).
30.11.2015 відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 30.11.2015 №1163 Про організацію ХІІІ тематичної зміни в державному підприємстві Український дитячий центр Молода гвардія , ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації видано наказ №733 (а.с. 39 т.1), яким у п.1 затверджено план розподілу путівок на ХІІІ зміну до ДП УДЦ Молода гвардія м.Одеса з 06 по 26 грудня 2015 року включно.
У відповідності пункту 2 вищезгаданих наказів ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації, керівникам структурних підрозділів у справах молоді та спорту відповідних райдержадміністрацій та міськвиконкомів встановлено, що до плану розподілу путівок до ДП УДЦ Молода гвардія на ХІІ та ХІІІ зміну, забезпечити підбір дітей віком від 8 до 16 років включно до ДП "УДЦ "Молода гвардія" згідно з Положенням про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства "Український дитячий центр "Молода гвардія" за рахунок бюджетних коштів, затвердженим наказом Мінсоцполітики від 26.02.2015 № 220, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.03.2015 за №308/26853 (далі за текстом - Положення №220).
Крім того, матеріалами справи встановлено, що за період з 01.05.2015 по 30.04.2017 ОСОБА_6 аудиторською службою України проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Міністерства соціальної політики України за результатами якої було встановлено, що ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації в порушення вимог Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 26.02.2015 №220 було безпідставно видано 3 путівки оплачені державним коштом на загальну суму 14815,08 грн. (на порушення абзацу 2 підпункту 6 пункту 2 Розділу ІV Положення 220))а.с. 53-101 т. 1).
Згідно зведеного реєстру видачі путівок з порушенням Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 26.02.2015 №220 та від 11.02.2016 №104 затверджені та Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства України міжнародний дитячий центр Артек за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 10.03.2016 №238 встановлено, що в порушення абзацу 1 пункту 3 розділу 1 Положення 220 в Рівненській області направлені до ДП УДЦ Молода гвардія діти віком менше 8 років або більше 16 років, а саме: ОСОБА_7; ОСОБА_8; ОСОБА_9 в результаті здійснено зайву сплату з держбюджету - 14815,08 грн.(а.с. 58-72 т.1).
Поряд з цим, матеріалами справи встановлено, що згідно списку дітей Рівненської області, які направляються на ХІІ тематичну зміну до ДП УДЦ Молода гвардія м.Одеси з 13 листопада по 03 грудня 2015 року - до даного закладу оздоровлення за путівкою №010901 направлено ОСОБА_7, дата народження: 04.05.2008 та за путівкою №010923 направлено ОСОБА_8, дата народження: 10.10.1998(а.с. 41 т.1); на ХІІІ тематичну зміну до ДП УДЦ Молода гвардія м.Одеси з 06 по 26 грудня 2015 року - до даного закладу оздоровлення за путівкою №011733 направлено ОСОБА_9, дата народження: 10.04.2008(а.с. 40 т.1).
Дані списки підписані Начальником управління у справах молоді та спорту Рівненської облдержадміністрації ОСОБА_4 та завірені печаткою ОСОБА_5.
Оскільки, відповідачем в порушення абзацу 1 пункту 3 розділу 1 Положення №220 направлено на оздоровлення дітей віком менше 8 років або більше 16 років зі 100% сплатою путівки, а тому останнім державному бюджету завдано матеріальної шкоди (збитки) на загальну суму 14815,08 грн.
У зв'язку з виявленими порушеннями, Мінсоцполітики звернулось з листом №20672/0/2-17/26 від 23.10.2017 до ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації з вимогою про усунення зазначених порушень перерахування коштів у суму 14815,08 грн. на рахунок Міністерства(а.с.42-43 т.1).
Однак, вказана вимога залишена відповідачем без виконання, а у відповідь, Рівненська обласна державна адміністрація листом № вх-7585/0/01-18/17 від 23.10.2017 повідомила позивача, що відповідальних у 2015 році за підбір і направлення дітей на оздоровлення працівників Вараської міської ради та Дубровицької районної державної адміністрації звільнено з займаних посад, а у Костопільській районній державній адміністрації проводиться відповідна робота та про результати подальшого розгляду зазначеного питання буде поінформовано додатково(а.с. 44-46 т.1) та зазначає, що діти направлені для оздоровлення з врахуванням п. 10 розділу V Положення №220 від 26.02.2015. Проте, групи дітей Рівненської області, які прибули на 12 та 13 зміни 2015 року для оздоровлення в ДП УДЦ Молода гвардія були прийняті до дитячого центру та жодна дитина не була повернена до місця проживання.
Враховуючи викладені обставини та з метою захисту свого порушеного права позивач звернувся до господарського суду Рівненської області з позовом про примусове стягнення з відповідача заподіяних збитків у розмірі 14815,08 грн.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, колегія суддів враховує наступне.
Згідно ч.1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
У відповідності до статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Зобов`язання, в силу вимог ст.526 Цивільного кодексу України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог даного Кодексу та інших актів законодавства.
Згідно ст.525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
У відповідності до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 610 Цивільного кодексу України визначено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Порядок оздоровлення та відпочинку дітей в ДП УДЦ Молода гвардія в даному випадку врегульовано наказом Міністерства соціальної політики № 220 від 26.02.2015 Про затвердження Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів (далі за текстом Положення №220).
Згідно п. 3 розділу І Положення №220 від 26.02.2015 до УДЦ Молода гвардія направляються діти віком: від 8 до 16 років включно у період з вересня до середини травня; від 7 до 2017 років включно у період із середини травня до кінця вересня.
У відповідності до п. 6 розділу І Положення №220 від 26.02.2015 путівки до ДП „УДЦ „Молода гвардія» , придбані за рахунок бюджетних коштів, надаються безоплатно або з частковою оплатою у розмірі 20, 30 чи 50 відсотків вартості путівки, яка сплачується за рахунок батьків (осіб, які їх замінюють) або інших джерел, не заборонених законодавством, за визначеною Мінсоцполітики України квотою..
Пунктом 1 розділу ІІ Положення №220 від 26.02.2015 передбачено, що розподіл путівок до ДП УДЦ Молода гвардія затверджує Мінсоцполітики у розрізі адміністративно територіальних одиниць відповідно до співвідношення чисельності дітей шкільного віку в адміністративно територіальних одиницях та загальної чисельності таких дітей в Україні за даними Державної служби статистики України з урахуванням кількості дітей пільгових категорій та укладає договори зі структурними підрозділами з питань сімї та дітей обласних, Київської міської державних адміністрацій про направлення дітей для оздоровлення та відпочинку.
Згідно п.6 розділу ІІ Положення №220 від 26.02.2015 керівники структурних підрозділів забезпечують формування бази даних відповідних дітей пільгових категорій, які потребують оздоровлення та відпочинку в ДП УДЦ Молода гвардія , і керуються цими даними для розподілу виділених путівок між відповідними підрозділами районних, районних у місті Києві державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад.
Пунктом 7 розділу ІІ Положення №220 від 26.02.2015 встановлено, що структурні підрозділи здійснюють контроль за цільовим використанням путівок в установленому законодавством порядку.
Пунктом 6 розділу ІІІ Положення №220 від 26.02.2015 встановлено, що відповідні підрозділи районних, районних у м. Києві державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування вносять пропозиції щодо направлення дітей до ДП УДЦ Молода гвардія за безоплатними путівками і путівками з частковою оплатою вартості та складають списки дітей, які направляються до УДЦ Молода гвардія , за встановленою формою згідно з додатками 1 до цього Положення і направляють їх разом з документами, зазначеними в пунктах 2- 5 розділу IV цього Положення, до структурних підрозділів, яким вони підзвітні.
У відповідності до п. 3 розділу VII Положення №220 від 26.02.2015 у разі встановлення факту видачі путівки з порушенням чинного законодавства структурні підрозділи у місячний строк з дня виявлення такого факту вживають заходів щодо повернення коштів у розмірі повної вартості безкоштовної путівки або часткової вартості путівки та перераховують зазначені кошти на рахунок Мінсоцполітики.
Враховуючи вищевикладене, колегією суддів встановлено, що відповідачем на виконання договору про організацію направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до ДП УДЦ Молода гвардія від 14.02.2015 № 16/15 в порушення зазначених вище Положення№220 направлено на оздоровлення дітей віком менше 8 років або більше 16 років.
Вказані обставини також встановлені проведеною у 2017 році ОСОБА_6 аудиторською службою України перевіркою фінансово господарської діяльності Міністерства соціальної політики за період з 01.05.2015 по завершений місяць 2017 року. Виявлені порушення відображені в акті ревізії №04-22/12 від 04.08.2017, а саме встановлено, що ОСОБА_5 у 2015 році безпідставно видано 3 путівки для оздоровлення дітей у період з вересня до середини травня дітям менше 8 років або більше 16 років, оплачених державним коштом на суму 14815,08 грн., що є порушення абзацу першого пункту 3 розділу І Положення № 220.
Згідно цивільного законодавства, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ст. 16 ЦК України).
Згідно із ч.ч.1, 2 ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст.224 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Згідно з приписами ч.1 ст.225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ч.1 ст.177 Цивільного кодексу України, об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага.
З огляду на викладене гроші є майном в розумінні викладених приписів законодавства.
Для відшкодування шкоди необхідно довести такі обставини: неправомірність поведінки особи, наявність шкоди, причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою, вина завдавача шкоди. Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування завданої шкоди (Постанови Верховного Суду України у справах 3-383гс15, 3-741гс15, 922/210/15, 3-271гс16). Відсутність будь-якої з зазначених ознак виключає настання цивільно-правової відповідальності відповідача у вигляді покладення на нього обов`язку з відшкодування збитків.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів дійшла висновку, що внаслідок порушення відповідачем пункту 3 розділу І Положення № 220, позивач був позбавлений свого майна у вигляді грошових коштів за відправлення дітей на оздоровлення неналежної вікової категорії. Недотримання відповідачем обов`язку щодо здійснення контролю за цільовим використання путівок, є винною в силу положень ч.1 ст.614 Цивільного кодексу України, оскільки відповідачем не доведено, що ним вжито всіх залежних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язання у відповідності до п. 4.1 договору №16/15.
За наведених обставин, колегією суддів встановлено наявність у діях відповідача всіх елементів складу правопорушення у вигляді заподіяних позивачу збитків, а тому суд дійшов висновку про необхідність стягнення їх з винної сторони.
Твердження відповідача, що всі путівки, про які йдеться у позовній заяві, були видані на підставі документів, що засвідчують належність цих дітей до пільгових категорій, які мають право на оздоровлення та відпочинок за рахунок бюджетних коштів відповідно до Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" не заслуговує на увагу, оскільки матеріалами справи встановлено, що 3 дітей, були відправленні на оздоровлення та відпочинок в порушення положення №220, які менше 8 років та більше 16 років.
Вказані обставини також встановлені проведеною у 2017 році Аудиторською службою України проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Міністерства соціальної політики України за результатами якої було встановлено, що ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації в порушення вимог Положення про порядок направлення дітей для оздоровлення та відпочинку до державного підприємства Український дитячий центр Молода гвардія за рахунок бюджетних коштів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 26.02.2015 №220 було безпідставно видано 3 путівки оплачені державним коштом на загальну суму 14815,08 грн., що є порушенням абзацу 2 підпункту 6 пункту 2 Розділу ІV Положення 220 (а.с. 53-101 т. 1).
Крім того, колегія суддів, погоджується з судом першої інстанції, що посилання відповідача на те, що він не отримував жодних коштів від Міністерства, а відтак, його дії не могли призвести до нецільового використання бюджетних коштів, є безпідставними, оскільки, як було встановлено судом, розрахунки між Міністерством та державним підприємством "Український дитячий центр "Молода гвардія" здійснювалися саме на підставі відомостей, що подавалися ОСОБА_5 на виконання умов укладеного між сторонами договору від 14 лютого 2015 року № 16/15.
Щодо позиції ДП УДЦ Молода гвардія по підтриманню апеляційної скарги відповідача, колегія суддів вважає необґрунтованою та безпідставною, оскільки мотиви викладені в поясненнях до апеляційної скарги (а.с.98-103 т.2) полягають у висвітленні процедурних питань щодо направлення дітей на відпочинок. Так, у разі встановлення під час прийому дитини на відпочинок факту видачі путівки не за призначенням (дитина направлена до ДП "УДЦ "Молода гвардія" без відповідного медичного обстеження або з медичними протипоказаннями, з неналежним чином оформленою медичною довідкою, є молодшою або старшою від зазначеного в цьому Положенні віку) така дитина до ДП "УДЦ "Молода гвардія" не приймається і відбуває до місця проживання з особою, яка її супроводжує. Строки використання путівки в такому разі не переносяться, а путівка вилучається, про що відповідальною особою за проведення заїзду на зміну ДП "УДЦ "Молода гвардія" та старшим супроводжувачем від адміністративно-територіальної одиниці складається відповідний акт у трьох примірниках. Один примірник такого акта направляється Мінсоцполітики України (п. 10 Положення №220).
Однак, пунктами 2, 3, 5, 6, 7 розділу ІІ цього Положення передбачено, що розподіл путівок до ДП "УДЦ "Молода гвардія" структурним підрозділам на відповідну оздоровчу зміну затверджується наказом Мінсоцполітики України.
Направлення дітей пільгових категорій до ДП "УДЦ "Молода гвардія" здійснюють структурні підрозділи відповідно до цього Положення з урахуванням того, що за рахунок бюджетних коштів дитина має право на забезпечення путівкою до зазначеного дитячого закладу оздоровлення та відпочинку один раз на рік за умови, що така путівка не надавалась їй у поточному році за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Керівники структурних підрозділів, керівники відповідних підрозділів районних, районних у місті Києві державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування своїм розпорядчим документом призначають працівника, на якого покладають обов`язки щодо підбору та направлення дітей до ДП "УДЦ "Молода гвардія" відповідно до вимог цього Положення.
Керівники структурних підрозділів забезпечують формування бази даних відповідних дітей пільгових категорій, які потребують оздоровлення та відпочинку в ДП "УДЦ "Молода гвардія" і керуються цими даними для розподілу виділених путівок між відповідними підрозділами районних, районних у місті Києві державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад.
Структурні підрозділи здійснюють контроль за цільовим використанням путівок в установленому законодавством порядку. Таким чином, в даному випадку таким структурним підрозділом є зокрема: ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації.
За наведених обставин та доказів у справі, судом встановлено наявність у діях відповідача всіх елементів складу правопорушення у вигляді заподіяних позивачу збитків, а тому суд дійшов обґрунтовано висновку про необхідність стягнення їх з винної сторони.
Отже до стягнення підлягають збитки в розмірі 14815,08 грн., вказаний розмір збитків є обґрунтований та підтверджений належними та допустимими доказами, у відповідності до статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
У відповідності до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судом першої інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки суду відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваного рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі № 918/8/18.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу ОСОБА_5 у справах молоді та спорту Рівненської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення господарського суду Рівненської області від 27.02.2018 у справі № 918/8/18 без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту в порядку, передбаченому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
3. Справу №918/8/18 повернути до господарського суду Рівненської області.
Повний текст постанови складено 21 травня 2018 р.
Головуючий суддя Гудак А.В.
Суддя Маціщук А.В.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2018 |
Оприлюднено | 21.05.2018 |
Номер документу | 74094936 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Гудак А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні