Рішення
від 22.02.2018 по справі 805/247/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 лютого 2018 р. Справа№805/247/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

судді Кірієнка В.О.,

при секретарі Кіксель В.П.,

за участю:

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з додатковою відповідальністю «Українська перевізна компанія» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Маріупольської об'єднаної державної Податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправними дій Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області щодо нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» пені у розмірі 361 819, 17 грн. та її погашення за рахунок наявності у Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» переплати та сплачених сум з податку на прибуток підприємств та зобов'язання Маріупольську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Донецькій області здійснити корегування даних інтегрованої картки платника Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00), а саме: шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 361 819, 17 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів у розмірі 361 819, 17 грн в рахунок оплати податкових зобов'язань за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за несплату грошового зобов'язання, визначеного у скасованих судом повідомленнях-рішеннях №0002681500, №0002671500 від 07.11.2015року починаючи з 30.11.2015року по 28.01.2016року нараховувалась пеня в розмірі 19 345,87грн., також за несвоєчасну сплату авансових внесків податку на прибуток з січня 2015року по вересень 2015року в розмірі 342 473,30грн. Разом з тим, відповідачем не була врахована наявна у позивача переплата з податку на прибуток в розмірі 3 444 934,41грн., яка обліковувалась в КОР ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька та була зарахована лише 06.10.2015року після об'єднання облікових даних Інтегрованих карток платника за платежем Податоr на прибуток підприємств (код платежу 85 11021000 00) та за платежем Авансові внески з податку на прибуток підприємств (код платежу 85 11024000 00). Також, позивач зазначив, що ним у Торгово-промисловій палаті України були отримані сертифікати про форс-мажорні обставини, а саме, сертифікат про обставини непереборної сили від 06.03.2015року за №2576, який підтверджує неможливість позивача сплатити авансовий внесок з податку на прибуток підприємств за січень 2015року, а також, сертифікат про форс-мажорні обставини від 07.07.2015року за №4632, який підтверджує неможливість сплатити авансовий внесок з податку на прибуток підприємств за лютий - червень 2015року. Вказує, що в спірних правовідносинах відсутній факт несвоєчасного погашення грошових зобов'язань з податку на прибуток підприємств.

Просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував. В матеріалах справи наявний відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що Державною казначейською службою України 06.10.2015 року в результаті зарахування авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств на відповідні коди класифікації доходів бюджету для обліку податку на прибуток приватних підприємств (наказ Міністерства фінансів України від 20.07.2015р. № 651 Про затвердження змін до бюджетної класифікації ) автоматично нараховано пені (п.п.129.1.1ст.129ПКУ) за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток у сумі 342 473,30 грн. у т.ч.: по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_1 вiд 24.02.2015 року в розмірі 294 841,54 грн.; по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_2 вiд 20.02.2014 у розмірі 47631,76 грн. Також, в результаті несплати в установлений строк грошового зобов'язання згідно повідомлень - рішень №0002681500, №0002671500 від 07.11.2015року контролюючим органом автоматично була нарахована пеня у розмірі 19 345,87 грн., яка в подальшому автоматично погашалася за рахунок коштів, сплачених підприємством у рахунок оплати податку на прибуток.

Відповідач зазначив, що відповідно п. 87.9 ст. 87 Кодексу у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.

Станом на 04.03.2016 року позивачем самостійно було сплачено пені, нарахованої за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов'язання визначеного податковими повідомленнями-рішеннями від 7 листопада 2015 року № НОМЕР_3, № НОМЕР_4 у сумі 13 660,31грн. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29.01.2016 року (вх.09.02.2016) відкрито провадження в адміністративній справі N 805/167/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Українська перевізна компанія до ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецької області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 07 листопада 2015 року №0002681500 та №0002671500 про нарахування штрафних санкцій з податку на прибуток. На момент надходження зазначеної ухвали суду, залишок несплаченої пені нарахованої за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов'язання визначеного податковими повідомленнями-рішеннями становив 5 685,56 грн., якй був виключений з КОР.

Враховуючи викладене, приймаючи до уваги той факт, що відповідач діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалою суду від 09.01.2018 року було відкрито провадження у справі та призначено справу до підготовчого засідання на 23.01.2018року.

19.01.2018року до суду надійшла заява представника позивача про слухання справи за його відсутності у письмовому провадженні.

23.01.2018року на адресу суду надійшла заява представника відповідача про відкладення провадження по адміністративній справі №805/247/18-а для надання додаткових доказів.

Ухвалою суду від 23.01.2018року по справі було оголошено перерву до 14.02.2018року та витребувано у сторін додаткові докази.

07.02.2018року на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов.

13.02.2018року представником позивача надано суду заяву про долучення додаткових документів до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 14.02.2018року було закрито підготовче провадження та призначено спарву до судового розгляду по суті на 22.02.2018року.

22.02.2018року на адресу суду надійшли додаткові пояснення представника позивача.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, встановивши яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, заслухавши доводи представників сторін, встановив наступне.

Позивач, Товариство з додатковою відповідальністю «Українська перевізна компанія» , зареєстрований в якості юридичної особи 24.12.2008року за кодом ЄДРПОУ 36306463 (83086, м. Донецьк, пр. Лагутенка, буд.1), перебував на обліку в ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька, на даний час перебуває на податковому обліку в Маріупольській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.

Відповідач, Маріупольська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, є юридичною особою та у відповідності до норм Податкового кодексу України є органом державної влади, уповноваженим здійснювати функцію контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, установлених цим Кодексом, а також перевіряти достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків та зборів.

Судом встановлено, що у зв'язку з самостійно виявленими помилками в податкових деклараціях з податку на прибуток підприємства за ІІ - IV квартал 2011 та 2012 роки, позивачем 3 червня 2014 року були подані до податкового органу уточнюючі податкові декларації з податку на прибуток, якими позивачем було зменшено погоджені податкові зобов'язання по податку на прибуток за 2011 рік на суму 1580481 грн. та за 2012 рік на суму 1901253 грн., що всього складає 3 481 734 грн.

Також, при поданні звітних податкових декларацій з податку на прибуток підприємства за ІІ - IV квартал 2011 та 2012 роки позивачем були заявлені та сплачені узгоджені суми податкових зобов'язань, а саме за 2011 рік на суму 6265000 грн. та за 2012 рік на суму 79925000 грн., що не є спірним у справі.

14 лютого 2014 року позивачем була подана декларація з податку на прибуток підприємства за 2013 рік, відповідно до якої переплата з податку на прибуток приватних підприємств склала 3 481 734 грн. Дана переплата також підтверджується актом від 16 квітня 2015 року № 162-20, складеним між сторонами щодо звірення розрахунків платника з бюджетом за період з 1 січня 2014 по 16 червня 2014 року по податку на прибуток приватних підприємств.

Також судом встановлено, що позивач звертався до податкового органу відповідно до листів від 23 квітня 2014 року № 37 та від 7 липня 2014 року № 73 з проханням зробити перерахунок грошових коштів з коду платежу «податок на прибуток приватних підприємств» на код платежу «податок на додану вартість» . Відповідно до листа від 7 липня 2014 року № 73 відповідачем було здійснено перерахунок у сумі 49990 грн. з урахуванням позитивного сальдо станом на 1 січня 2014 року у розмірі 13190 грн.14 коп. з податку на прибуток приватних підприємств, що також підтверджується актом від 17 червня 2014 року № 2492-20.

З урахуванням даного перерахування розмір переплати позивача з податку на прибуток приватних підприємств зменшився до 3 444 934 грн. 41 коп.

2 березня 2015 року відповідно до листа № 28 позивач повторно звернувся до відповідача з проханням зробити перерахунок переплати у сумі 3 444 934 грн. 41 коп. в рахунок сплати авансових внесків з податку на прибуток за лютий - грудень 2015 року. Але відповідно до наявного в матеріалах справи листа відповідача від 27 березня 2015 року № 278/10/05-62-20-02, дана операція відповідачем здійснена не була, у зв'язку з відсутністю місцевих фінансових органів на непідконтрольній Україні території Донецької області.

Також 16 квітня 2015 року між сторонами був складений акт звірення № 164-20, який підтвердив переплату з податку на прибуток у сумі 3 444 934 грн. 41 коп.

З пояснень представника відповідача вбачається, що Міністерство фінансів України наказом від 20 липня 2015 року № 651 «Про затвердження змін до бюджетної класифікації» об'єднало коди бюджетної класифікації з податку на прибуток підприємства й авансового внеску по цьому податку, а Державна казначейська служба 6 жовтня 2015 року закрила рахунки по обліку надходжень у бюджет по авансовим платежам з податку на прибуток. Тому позивач 29 жовтня 2015 року звернувся до відповідача з проханням провести звірення розрахунків по податку на прибуток станом на 7 жовтня 2015 року, що підтверджується листом від 29 жовтня 2015 року № 75. У відповідь на лист між сторонами знову був складений акт звірення від 2 листопада 2015 року № 1111-20, у якому відповідач відобразив нарахування пені за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток за лютий - вересень 2015 року у сумі 340 877 грн. 85 коп., а позивач підтвердив свою переплату у сумі 118 204 грн. 41 коп. Відповідний акт звірення також був складений 19 листопада 2015 року, за яким відповідач знову відобразив нарахування пені у сумі 340 877 грн. 85 коп.

Разом з тим, сторонами не заперечується, що Державною казначейською службою України 06.10.2015 року в результаті зарахування авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств на відповідні коди класифікації доходів бюджету для обліку податку на прибуток приватних підприємств (наказ Міністерства фінансів України від 20.07.2015р. № 651 Про затвердження змін до бюджетної класифікації ) автоматично нараховано пені (п.п.129.1.1ст.129ПКУ) за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток у сумі 342 473,30 грн. у т.ч.: по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_1 вiд 24.02.2015 року в розмірі 294 841,54 грн.; по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_2 вiд 20.02.2014 у розмірі 47631,76 грн.

Також, судом встановлено, що Державною податкового інспекцією у Ворошиловському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецькій області (правонаступником якої є Маріупольська об'єднана державна податкова інспекція головного управління ДФС у Донецькій області відповідно до Постанови "КМУ від 04.11.2015 року №892 Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби та Наказу ДФС України № 160 від 24 лютою 2016 року Про реорганізацію деяких територіальних органів ДФС у Донецькій області ) прийняті податкові повідомлення-рішення від 7 листопада 2015 року № НОМЕР_3 про нарахування штрафу на суму 578 582 грн. 80 коп. та № НОМЕР_4 про нарахування штрафу на суму 57 726 грн. 80 коп. на підставі акту перевірки від 7 листопада 2015 року № 000071/05-62-15/36306463 (порушення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання з податку на прибуток). Згідно вищевказаних повідомлень - рішень за платежем: податок на прибуток приватних підприємств (код платежу 11021000) протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання цих повідомлень - рішень у разі несплати в установлений строк грошового зобов'язання від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати такого грошового зобов'язання, розпочалось автоматичне нарахування пені у розмірі 19 345,87 грн., яка в подальшому автоматично погашалася за рахунок коштів, сплачених підприємством у рахунок оплати податку на прибуток.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29.01.2016 року було відкрито провадження в адміністративній справі N 805/167/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Українська перевізна компанія до ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецької області, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 07 листопада 2015 року №0002681500 та №0002671500 про нарахування штрафних санкцій з податку на прибуток.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07.04.2016року, яка залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016року позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Українська перевізна компанія до ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецької області, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 07 листопада 2015 року №0002681500 та №0002671500 про нарахування штрафних санкцій з податку на прибуток були задоволені в повному обсязі.

Отже, предметом розгляду даної справи є правомірність нарахування пені в розмірі 361 819,17грн., яка складається з пені (п.п.129.1.1ст.129ПКУ) за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток у сумі 342 473,30 грн. у т.ч.: по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_1 вiд 24.02.2015 року в розмірі 294 841,54 грн.; по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_2 вiд 20.02.2014 у розмірі 47631,76 грн. та з пені, що була нарахована автоматично в результаті несплати в установлений строк грошового зобов'язання згідно податкових повідомлень - рішень у розмірі 19 345,87 грн.

Відповідно до пп.14.1.162 п.14.1 ст.14 ПКУ пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.

Підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПКУ визначено, що після закінчення встановлених Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Відповідно п. 87.9 ст. 87 Кодексу у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.

Стосовно правомірності нарахування пені (п.п.129.1.1ст.129ПКУ) за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток у сумі 342 473,30 грн. у т.ч.: по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_1 вiд 24.02.2015 року в розмірі 294 841,54 грн.; по податковій декларації з податку на прибуток підприємства N НОМЕР_2 вiд 20.02.2014 у розмірі 47631,76 грн., суд зазначає наступне.

Законом України від 28 грудня 2014 року № 71 Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи , який набрав чинності з 01.01.2015року, внесено зміни до п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) в частині сплати щомісячних авансових внесків з податку на прибуток підприємств.

Водночас п. 9 підр. 4 р. ХХ Перехідні положення ПКУ визначено, що у січні - грудні 2015 року та січні - травні 2016 року платники зобов'язані сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток підприємств відповідно до п. 57.1 ст. 57 ПКУ у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року. При цьому сума щомісячних авансових внесків за березень - травень 2016 року обчислюється у розмірі не менше 1/12 нарахованої суми податку на прибуток підприємств за 2014 звітний (податковий) рік.

Згідно з п. 57.1 ст. 57 ПКУ, у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року, платники податку на прибуток (крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, неприбуткових установ (організацій) та платників податків, у яких доходи, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування, за останній річний звітний податковий період не перевищують 10 мільйонів гривень) щомісяця сплачують авансовий внесок з податку на прибуток у порядку і в строки, які встановлені для місячного податкового періоду, у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік без подання податкової декларації.

Таким чином, сплачувати авансові внески з податку на прибуток у 2015 році необхідно включно до 29 травня за травень, до 30 червня за червень, до 30 липня за липень, до 28 серпня за серпень, до 30 вересня за вересень, до 30 жовтня за жовтень, до 30 листопада за листопад та до 30 грудня за грудень.

Окрім іншого, Згідно Податкового кодексу України в редакції ПКУ до 01.09.2015р. за ст.129 пеня нараховується: за п.129.1.1. після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. Нарахування пені розпочинається: а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом; б) при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом; за п. 129.1.2. у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); у п.129.3.1 Нарахування пені закінчується: у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов'язань; п.129.4. Пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження.

Згідно п.131.2 ст.131 Податкового кодексу України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов'язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені. Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

За редакцією Податкового кодексу України після 01.09.2015р. (Законом України від 17 липня 2015 року № 655-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків ) до ст.129 внесені зміни, а саме за п.п.129.1.1 пеня нараховується після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. Нарахування пені розпочинається:

а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом;

б) при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом.

Разом з тим, як вбачається з даних КОР пеня в розмірі 342 473,30грн. за несвоєчасну сплату самостійно узгодженого податкового зобов'язання з авансових внесків з податку на прибуток підприємств була нарахована позивачу контролюючим органом 06.10.2015року, 29.10.2015року та 04.03.2016року не після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, а з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, тобто в порушення приписів ст.129 Кодексу.

Відповідно до пункту 87.1 статті 87 Податкового Кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010р. із змінами та доповненнями джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти…, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Сплата грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.

Відповідно до статті 43 Податкового Кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010р. із змінами та доповненнями помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженим Наказ Міністерства фінансів України

№ 787 від 03.09.2013р., що розроблений на виконання статей 43, 45, 78 та 112 Бюджетного кодексу України, передбачено: за п.5 Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи, скріпленим гербовою печаткою, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету; за п.13 Органи Казначейства здійснюють процедури із забезпечення виконання документів, зазначених у пунктах 5-8 цього розділу, в такому порядку:

1) за наявності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями орган Казначейства протягом п'яти робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) перераховує кошти на рахунок одержувача одноразово на загальну суму або частковими сумами;

2) у разі недостатності або відсутності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями для здійснення повернення відповідний орган Казначейства не пізніше ніж через п'ять робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) надсилає звернення для підкріплення коштами цих рахунків:

за платежами, що належать державному бюджету, - до Казначейства України;

за платежами, що належать місцевим бюджетам, - до відповідних місцевих фінансових органів…

Відповідно до Порядку взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань , затвердженого Наказом Міністерства доходів і зборів України, Міністерства фінансів України № 882/1188 від 30.12.2013р.: п.5 Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом Міндоходів на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми; п.7 Орган Міндоходів на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.

За платежами, належними державному бюджету, орган Міндоходів у строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному органу Казначейства.

За платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, орган Міндоходів у строк не пізніше ніж за сім робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, для погодження відповідному місцевому фінансовому органу.

Місцевий фінансовий орган у строк не пізніше ніж протягом двох робочих днів здійснює погодження отриманих висновків шляхом засвідчення підписом керівника місцевого фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Міндоходів.

Орган Міндоходів не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.

На підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у визначеному законодавством порядку.

У Наказі Міністерства фінансів України Про внесення змін до бюджетної класифікації № 651 від 20.07.2015р. з метою удосконалення бюджетної класифікації та обліку податку на прибуток підприємств за кодами бюджетної класифікації наказано: за п.2 Державній фіскальній службі України з урахуванням Змін до бюджетної класифікації, затверджених цим наказом, забезпечити внесення змін до програмного забезпечення для запровадження єдиного підходу до обліку податку на прибуток підприємств, в тому числі авансових внесків.

Виходячи з наведеного, враховуючи неодноразові звернення платника податків до контролюючого органу з листами про проведення перерахунку переплати з податку на прибуток підприємств в рахунок сплати авансових внесків з податку на прибуток підприємств, наявні нормативні підстави для органів Державної фіскальної служби України, Державної казначейської служби України для зарахування податку на прибуток підприємств, який обліковувався за кодами класифікації доходів бюджету, що виключаються згідно з цим наказом, на відповідні коди класифікації доходів бюджету для обліку авансових внесків з податку на прибуток підприємств.

Законом України №1669-VII від 02.09.2014 року Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , який набрав чинності 15.10.2014 року передбачено певні заходи щодо забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014р. №1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція включено м. Донецьк.

Дію вказаного розпорядження зупинено розпорядженням Кабінету Міністрів України №1079-р від 05.11.2014р.

Вказані розпорядження втратили чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 р. № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України . Вказаним розпорядженням до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція включено м. Донецьк.

Тобто, у період невиконання обов'язків платника авансових внесків з податку на прибуток позивач знаходився на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція.

Статтею 10 Закону України № 1669-VII встановлено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Згідно п. 4.1.4 статті 4 Податкового кодексу України основні засади податкового законодавства України податкове законодавство України ґрунтується серед інших на принципі презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Судом встановлено, що позивачем у Торгово-промисловій палаті України були отримані сертифікати про форс-мажорні обставини, а саме сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 6 березня 2015 року № 3576, який підтверджує неможливість позивача сплатити авансовий внесок з податку на прибуток за січень 2015 року, а також сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 7 липня 2015 року № 4632, який підтверджує неможливість позивача сплатити авансовий внесок з податку на прибуток за лютий - червень 2015 року.

Крім того, суд зазначає, що на підставі наказу Міністерства фінансів України від 20 липня 2015 року № 651 «Про затвердження змін до бюджетної класифікації» 6 жовтня 2015 року при зміні програмного забезпечення ДФС України були поєднанні облікові картки платників податків з авансових внесків з податку на прибуток та облікові картки з податку на прибуток підприємств. Отже, 6 жовтня 2015 року це є дата об'єднання облікових карток позивача з авансових внесків з податку на прибуток та з податку на прибуток підприємств, що спричинило за собою автоматичне врахування наявної у позивача переплати з податку на прибуток на погашення авансових внесків з податку на прибуток за 2014-2015 роки, однак не відбулося несвоєчасне погашення грошових зобов'язань позивачем шляхом сплати суми грошового зобов'язання та не відбулося погашення суми податкового боргу в розумінні статті 129 Податкового кодексу України.

Суд зауважує, що неправомірні дії відповідача щодо несвоєчасного врахування наявної переплати позивача, призвела до виникнення спірних правовідносин та штучного виникнення підстав для нарахування пені в цій частині.

Стосовно правомірності автоматичного нарахування пені в результаті несплати в установлений строк грошового зобов'язання згідно податкових повідомлень - рішень у розмірі 19 345,87 грн., суд зазначає наступне.

Як вже було зазначено судом раніше, податкові повідомлення-рішення від 07 листопада 2015 року №0002681500 та №0002671500 про нарахування штрафних санкцій з податку на прибуток були скасовані в судовому порядку постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07.04.2016року по справі №805/167/16-а, яка залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016року.

Разом з тим, п.129.2 ст.129 Кодексу зазначає, що у разі скасування нарахованого контролюючим органом грошового зобов'язання (його частини) у порядку адміністративного та/або судового оскарження пеня за період заниження такого грошового зобов'язання (його частини) скасовується.

Отже, суд критично оцінює доводи представника відповідача щодо неможливості скасування нарахованої пені в сумі 19 345,87 грн. у зв'язку з її частковим погашенням платником податку в розмірі 13 660,31грн. та самостійного виключення контролюючим органом пені в розмірі 5 685,56грн. з КОР.

Так, згідно даних інтегрованої картки платника податків, в графі опис операції навпроти сум нарахованої пені вказано Погашено пенi КОР нарахованої у поточному роцi за рахунок переплат невизначений документ N AUTOPEN з 29.02.2016 по 28.12.2016 на Судова ухвала N 805/167/16-f вiд 29.01.2016 або Зменшено боргу по пенi КОР нарахованої у минулих роках невизначений документ N AUTOPEN з 18.11.2015 по 28.12.2016 на Платiжне доручення N 29 вiд 28.01.2016, Платiжне доручення N 66 вiд 04.03.2016 .

Тобто, з КОР платника податків вбачається, що пеня, зокрема, в розмірі 5 685,56грн. (несплата в установлений строк грошового зобов'язання згідно податкових повідомлень - рішень) та в розмірі 322,07грн. (нарахована за несвоєчасну сплату податкової декларації з податку на прибуток підприємств від 24.02.2015року за №9080917180) була погашена за рахунок переплат або платіжних доручень позивача, оскільки сума вказаної пені є арифметичною складовою загального розміру наданих позивачем платіжних доручень.

Відповідно п. 87.9 ст. 87 Кодексу у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.

Згідно п.131.2 ст.131 Податкового кодексу України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов'язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені. Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

Таким чином, у зв'язку з протиправними діями контролюючого органу та створенням штучного нарахування пені, саме в силу приписів ст.87, ст.131 Кодексу, тобто без згоди платника податків, відбулось вказане погашення пені.

Враховуючи попередні висновки суду щодо протиправності дій відповідача щодо нарахування ТОВ УПК пені в розмірі 361 819,17грн. та її погашення за рахунок наявної у позивача переплати та сплачених сум з податку на прибуток підприємств, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог стосовно зобов'язання Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області здійснити корегування даних інтегрованої картки платника Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00), а саме: шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 361 819, 17 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів у розмірі 361 819, 17 грн в рахунок оплати податкових зобов'язань за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00).

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись Конституцією України, ст. ст. 2-15, 31-32, 72-80, 160-161, 168, 171, 173-183, 192-198, 210, 223-225, 227-229, 241-246, 250-251, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з додатковою відповідальністю «Українська перевізна компанія» (ЄДРПОУ 36306463, 83086, м. Донецьк, пр. Лагутенка, буд.1) до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (ЄДРПОУ 39883670, 87549, м. Маріуполь, вул. А. Куїнджі, буд.93) про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області щодо нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» пені у розмірі 361 819, 17 грн. та її погашення за рахунок наявності у Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» переплати та сплачених сум з податку на прибуток підприємств.

Зобов'язати Маріупольську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Донецькій області здійснити корегування даних інтегрованої картки платника Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська перевізна компанія» за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00), а саме: шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 361 819, 17 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів у розмірі 361 819, 17 грн в рахунок оплати податкових зобов'язань за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» (код платежу 85 11021000 00).

Стягнути з Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (ЄДРПОУ 39883670, 87549, м. Маріуполь, вул. А. Куїнджі, буд.93) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з додатковою відповідальністю «Українська перевізна компанія» (ЄДРПОУ 36306463, 83086, м. Донецьк, пр. Лагутенка, буд.1) судовий збір в розмірі 7 027, 29 грн.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05.02.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя Кірієнко В.О.

Дата ухвалення рішення22.02.2018
Оприлюднено06.03.2018
Номер документу72588112
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —805/247/18-а

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Рішення від 22.02.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Ухвала від 14.02.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Ухвала від 23.01.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні